Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nagel boven aan de voorpoten
Moderator: moderatorteam
- Marijkefons
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising
- Aantal honden: 1
Gister is de nagel voor de zoveelste x ingescheurd tot aan het leven. Gevolg bloed en pijnlijk als ik het aanraak. Da gebeld, gelukkig erg schappelijk want ben vandaag aant werk dus mag op zaterdag middag ff bij haar langs komen. Nu zei ze misschien is het wel gewoon beter om onder narcose de beide nagels te verwijderen zodat het niet weer gebeurd. Mensen hier ervaring mee?
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Marijkefons
- Actief
Denk inmiddels wel de 5e x (hij is 2 jaar)maar ook niet telkens dezelfde poot. Ik doe behendigheid dus vooral het krassen met de nagel bij oploop schutting en rennen door tunnels is nu natuurlijk pijnlijk en daardoor scheuren ze snel. Gisteren gebeurde het gewoon door het springen in de auto. Denk dat zijn nagels gewoon niet heel sterk zijn
- Marijkefons
- Actief
Re: Nagel boven aan de voorpoten
Ja ze zijn best lang en net geknipt bij de trimster van de week en toch scheuren ze. Ik zou ff proberen een foto te maken
- Marijkefons
- Actief

Hier kun je ook zien waar hij is gescheurd, ik vind het best lang die nagel
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou die nagel gewoon zelf wekelijks knippen en goed kort houden. Ze zijn wit dus zo moeilijk is het niet.
En knip je een keer in het leven is dat ook geen verschrikkelijke ramp.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zo zou ik het ook doen.sirene schreef:Ik zou die nagel gewoon zelf wekelijks knippen en goed kort houden. Ze zijn wit dus zo moeilijk is het niet.
Ik zie een kromming in de nagel.
Ik probeer bij mijn hond de duimnagels zo te houden dat er geen kromming (haak) is zit en zo kort mogelijk.
Dan blijven ze minder gemakkelijk achter iets haken en is het risico op scheuren minder.
Ik geef mijn hond biotine.
Al haar nagels scheurden om de haverklap.
Dat gaat nu veel beter.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik doe ook aan agility met een van mijn honden, inmiddels een jaar of 4 a 5, inclusief wedstrijden. Zij heeft hierbij nog nooit haar duimnagel ingescheurd. Denk dat de tip van korthouden en wellicht met een stukje vetrap over de duimpjes heen tijdens trainingen afdoende kan zijn. Beide duimnagels helemaal verwijderen inclusief de narcose die hiervoor nodig is vind ik nogal een ingreep voor zoiets.
- Marijkefons
- Actief
Elke x gescheurde nagels is voor de hond geen pretje en hij krijgt nu toch een roesje omdat de nagel nu geknipt wordt in het leven. Die nagels zijn erg pijnlijk voor een hond schijnt. Dus ik denk zo waarom dan niet gelijk ze uit voorzorg maar laten verwijderen als hij toch een roesje krijgt. Nu heeft hij telkens weer pijn en de nagels knippen durf ik zelf gewoon niet wel een stukje maar niet super kort. Als ik het gewoon gelijk laat doen dan heeft hij misschien dan ff pijn maar daarna NOOIT weer
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Csiva heeft dat aan haar achterpootjes, 2 van die nageltjes en die scheuren ook enorm vaak. Die aan haar voorpoten dan weer nooit. Ik denk dat ik ze bij Csiva laat verwijderen als ze ook gecastreerd wordt. Dan moet ze toch onder narcose ed. Ik zou in jou geval ook de nagels gewoon goed kort houden.
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
dan moet die hele teen eraf volgens mij, dat is dan een amputatie en dat is best heftig hoor. Een nagel eruit kan wel, maar dan groeit ie toch weer terug..
- Marijkefons
- Actief
Geen idee of de nagel terug groeit als ze hem eruit trekken?!
Ik ga morgen gewoon eerst ff goed informeren hoe en wat.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Je hoeft niet meteen super kort te knippen. Gewoon normaal knippen iedere week. Dan durf je vanzelf korter.
Het ergste wat er kan gebeuren is dat je een keer in het leven knipt, dat doet ff zeer maar is lang niet zo vervelend als steeds een gescheurde nagel.
Het ergste wat er kan gebeuren is dat je een keer in het leven knipt, dat doet ff zeer maar is lang niet zo vervelend als steeds een gescheurde nagel.
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Mijn honden trekken de nagels er zelf af, daar merk ik niks van tenminste ik merk wel dat ze er aan bijten maar ik vind nooit bloed of een nagel.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Evertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Freek heeft ook een hoop losse nagels (dubbele wolfsklauwen aan elke achterpoot) en ik hou ze erg kort. Vindt hij het niet kort genoeg dan knaagt hij er zelf op. Zo gaat het al een jaar goed. Het hele witte stuk, daar kan je pijnloos in knippen. Ik zou een goed nagelschaartje kopen en wekelijks bijhouden.
De tip van biotine is ook een goede.
De tip van biotine is ook een goede.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
De nagel groeit inderdaad terug. Dat kan best lang duren, soms wel 9 maanden voordat ie echt helemaal terug is. Het zou kunnen dat ie minder mooi/glad teruggroeit, wat de kans op nieuwe blessures aan die nagel vergroot.Marijkefons schreef:Geen idee of de nagel terug groeit als ze hem eruit trekken?!
Ik zou echt eerst zelf proberen om de nagel kort te houden door bijknippen. Niet in het leven, alleen het witte gedeelte eraf. Regelmatig bijhouden. Door de DA laten verwijderen kan altijd nog.
- *Petra*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
- Aantal honden: 6
toen ik nog behendigheid deed met onze nizinnyreu was het met regelmaat dat hij zijn nagel scheurde, inderdaad met de tunnel of de a schutting.
bij hem waren de nagels kort en ik heb toen op een gegeven moment besloten om de duimpjes te laten verwijderen, aangezien onze Czenon het niet echt geweldig vond dat ik er op een gegeven moment bandage om deed als hij naar behendigheid ging(hij wilde toen dus niet meer lopen)
bij hem waren de nagels kort en ik heb toen op een gegeven moment besloten om de duimpjes te laten verwijderen, aangezien onze Czenon het niet echt geweldig vond dat ik er op een gegeven moment bandage om deed als hij naar behendigheid ging(hij wilde toen dus niet meer lopen)

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Tamara/Bayko schreef:De nagel groeit inderdaad terug. .Marijkefons schreef:Geen idee of de nagel terug groeit als ze hem eruit trekken?!
Niet altijd.
van mijn jongste heb ik de nagel laten uittrekken, nadat puur het leven bloot lag. De bovenkant lag er nog voor de helft op, maar daar had hij dan weer constant last van gezien dat overal blijft aan haperen en het voortdurend bloedde dus.
Nagel laten uittrekken (PIJNLIJK !! ondanks verdoving blij dat er ook een muilkorf om was
Hij heeft er enkel nu het kootje, maar geen nagel meer dus. Gelukkig, want ook na uittrekken bleef hij last houden, was het niet gebeterd, ging ik overgaan tot amputatie; maar het lijkt nu wel alsof gans dat leven is afgesleten en er enkel nog het kootje is.
Mijn teef heeft dat trouwens ook aan een poot, maar geen idee waar of wanneer die haar nagel er heeft afgedaan
- Evertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Ja Evert heeft inderaad ook eens gehad dat hij onderweg opeens met z'n achterpoot in de lucht stond die bloedens een rund. Ook de nagel half in het leven afgescheurd en inderdaad ondanks verdoving was het goed dat er een muilkorf om zat.... Maar daar is nooit meer een nagel of watdan ook terug gegroeid. Hij mist gewoon 1 complete nagel, maar nooit meer ergens last van gehad.
-
ruygemoor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.
- Aantal honden: 3
bij mijn behendigheidshondje destijds ook laten amputeren.
is een operatie, maar na al dat ongemak, blij dat ik het toen heb laten doen.
ze had er echt last/pijn van.
is een operatie, maar na al dat ongemak, blij dat ik het toen heb laten doen.
ze had er echt last/pijn van.
- Marijkefons
- Actief
Vanmiddag 12 uur moet ik heen. De nagel is nog steeds niet uit zichzelf losgelaten. Wat ik stiekum had gehoopt. Ze heeft tijd in gepland voor de operatie maar ik zie er zelf zo tegenop. Hoe lang duurde het voor de wonden weer volledig genezen waren??
- Marijkefons
- Actief
Volgende week zondag weer een wedstrijd met m'n hond. Geen idee of dat na een week genezen is
Heb een wedstrijd twc wintercompetitie, zo officieel is het niet dus misschien willen ze een uitzondering maken als ik er een tape omheen doe
Heb een wedstrijd twc wintercompetitie, zo officieel is het niet dus misschien willen ze een uitzondering maken als ik er een tape omheen doe
- Marijkefons
- Actief
Inmiddels geweest. Nagels aan beide kanten heel kort laten knippen. De gescheurde nagel is heel erg kort nu. Zelf nu maar een goede scherpe nagelschaar aanschaffen en eerst besloten ze zelf kort te houden ipv te amputeren
- runninggirl
- Zeer actief
Ik doe dat gewoon met zo'n nagelknipper voor mensen. Dus niet met een schaar. Gaat heel makkelijk!Marijkefons schreef:Inmiddels geweest. Nagels aan beide kanten heel kort laten knippen. De gescheurde nagel is heel erg kort nu. Zelf nu maar een goede scherpe nagelschaar aanschaffen en eerst besloten ze zelf kort te houden ipv te amputeren
Inderdaad elke week even knippen zodat het mooi kort blijft en minder makkelijk achter kan blijven haken.
- Marijkefons
- Actief
Daar krijg ik zijn nagel niet tussen. M'n moeder gaf me al dezelfde tip. Maar zij heeft een Jack dus die nagels zijn minder dik. Ga maandag ff kijken bij de drogist hier of er nog een grotere nagel knipper te krijgen is
- runninggirl
- Zeer actief
Vreemd, ik heb best een grote hond (herder/boxer kruising). Maar dan kan het dus behoorlijk verschillen hoe dik de nagels zijn.Marijkefons schreef:Daar krijg ik zijn nagel niet tussen. M'n moeder gaf me al dezelfde tip. Maar zij heeft een Jack dus die nagels zijn minder dik. Ga maandag ff kijken bij de drogist hier of er nog een grotere nagel knipper te krijgen is
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je er toch één moet kopen kun je toch beter meteen eentje geschikt voor honden kopen ?
Deze is ook geschikt voor harde en dikke nagels:

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zo'n knipper heb ik ook.sirene schreef:Als je er toch één moet kopen kun je toch beter meteen eentje geschikt voor honden kopen ?
Heel handig en knipt perfect
Veel beter dan een knipper voor mensennagels.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Bij mensen waar nagels snel scheuren in knippen niet goed. De rand waar je afknipt brokkelt sowieso al wat af, ook bij goede kwaliteit nagels. Ik zou dus gaan veilen, dit is bij mensen met gevoelige nagels ook beter het advies. Kort houden met een veil. Je hebt ze elektrisch: een dremel ofzo? Ook bij de lidl af en toe gewoon te koop. Heb het recentelijk nog in een topic over nagels hier voorbij zien komen, Mocht je toch willen knippen, wil je er best eens mee helpen hoor als je niet durft, maar omdat die nu ook bij trimster net geknipt was zei je (ik vond hem voor knippen nog extreem lang)
Over tape niks zegge bij de wedstijd. Hou het klein. Wit op wit zien ze vaak niet. Toen Kay ooit een blessure had vertelde de dierenarts/fysio mij dit ook. Ik heb de wedstrijd niet gelopen dus het was geen issue. Als je het vooraf zegt ben je bij voorbaat gediskwalificeerrd en anders valt het vaak niet eens op.
Over tape niks zegge bij de wedstijd. Hou het klein. Wit op wit zien ze vaak niet. Toen Kay ooit een blessure had vertelde de dierenarts/fysio mij dit ook. Ik heb de wedstrijd niet gelopen dus het was geen issue. Als je het vooraf zegt ben je bij voorbaat gediskwalificeerrd en anders valt het vaak niet eens op.

- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Zie ik hier nou een dt-fout?Tara schreef:Nee, niet helemaal hoor.Nanna schreef:Hoe vaak heeft ze die nagel dan al afgescheurd?
Ik vind het een wat vreemd voorstel. het is best een ingreep, namelijk.
In de USA worden bij alle pups trouwens standaard de duimnagels van de voorpoten verwijderd, maar dit geheel terzijdeZij doen dat om cosmetische redenen.
Ik sprak Amerikanen toen in Tsjechië was, en die bekeken mijn ongecoupeerde honden met duimpjes belangstellend. Zij haalden die duimpjes er altijd af omdat ze dan niet konden beschadigen bij de jacht op oneffen terrein. Ik heb het idee dat het net is als met staarten die in de jacht beschadigen. Het gebeurt, maar nou weer niet zo significant vaak dat het al dat preventieve couperen verantwoord. Mijn honden hebben nog nooit die duimpjes beschadigd, en ook nog maar hoogstzelden hun staart.
Vervelend probleem, hopelijk helpen de tips hier.
- Marijkefons
- Actief
Heb vandaag een goede schaar besteld. En ja ik vond ze ook nog erg lang nadat de trimster een stuk af had gehaald. Durf ik het niet weet ik je te vinden Sandra