Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dat was niet zo'n geslaagde training

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 1

Re: Dat was niet zo'n geslaagde training

Ongelezen bericht door heimwee »

Bah wat zal dat schrikken zijn geweest! Hopelijk bekomen jullie allebei snel van de schrik.

Hier is het overigens zo dat er om het veld een hek staat, zowel bij agility als bij IPO wachten de honden die niet aan de beurt zijn buiten de omheining/in de auto. Dat geeft een boel rust. Bij IPO staan er nog wel eens twee mensen op het veld maar dan ver uit elkaar en met de lange lijn om blijven liggen op afstand te oefenen terwijl er andere bezig zijn met appel oefeningen..
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

beatje schreef:Persoonlijk vind ik dat het wel heel groot gemaakt word van wat er gebeurd is.Ik zou er ook niet blij mee zijn en ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent.
Maar blijkbaar zijn er niet nog voorvallen met die zelfde hond geweest omdat zowel de instructrice als de eigenaar het niet heeft zien aankomen.Dus waarom moet de hond gelijk de les uit ?

Het is een heel vervelend voorval ,heb het er over met de instructrice en ga verder .De eigenaar zal de hond waarschijnlijk nu extra in de gaten houden en blijf gewoon uit zijn buurt.

Juist dit soort honden als de rotweiller zijn er niet gebaat bij om thuis te blijven.De hond en eigenaar goed begeleiden heeft in mijn ogen meer zin.
Hoezo heel groot gemaakt?
De hond heeft zichzelf gewoon los gerukt en zijn eigenaar op de grond doen belanden waarna er niet even een snauw volgde maar Nerazi's hond weggetrokken is door de andere hond, met een bezoek aan de dierenarts en een paar gaatjes en een gekneusde staart als gevolg.
Het is niet zo dat het om een enorm grootte- en gewichtsverschil tussen beide honden ging waardoor de schade is ontstaan, een Mechelaar is ook geen klein hondje.
Het ergste vind ik dan nog dat de eigenaresse blijkbaar geen bal snapt van hondengedrag en spel. Want zoiets als dit gebeurt niet uit spel en vrolijkheid van haar hond. Als ze dat niet beseft is het denk ik veel verstandiger om in ieder geval tijdelijk 1 op 1 te gaan trainen en even niet in een groep.

Nerazi, ik kan me heel goed voorstellen dat je enorm geschrokken bent, maar probeer als je nu met Nila naar buiten gaat niet mee te gaan in haar onzekerheid. Zelf zou ik ook gelijk weer met haar alleen op pad gaan, dus zonder Enzi, en eventueel afspreken met andere honden waarvan je weet dat ze die leuk vindt.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Je kan het verhaal een beetje op twee manieren lezen, in de zin van hij heeft gebeten maar liet weer los, of met het hele verhaal er om heen met een eigenaar die er niks van snapt. Bij alleen het eerste zou ik denken, kan gebeuren, het zijn nou eenmaal dieren en als hij haar echt dood gewenst had was het wel anders gegaan. Maar met de info van de baas erbij, is dat een angstaanjagende combi, waar ik dus ook niet meer bij op les zou willen zitten.
Ik zou het gesprek aan gaan met de hondenschool, maar mochten ze geen maatregelen nemen voor de andere hond, dan zou ik zelf op stappen.

Beterschap!
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nerazi »

LongFields schreef: Nerazi, ik kan me heel goed voorstellen dat je enorm geschrokken bent, maar probeer als je nu met Nila naar buiten gaat niet mee te gaan in haar onzekerheid. Zelf zou ik ook gelijk weer met haar alleen op pad gaan, dus zonder Enzi, en eventueel afspreken met andere honden waarvan je weet dat ze die leuk vindt.
Ik heb haar net alleen meegenomen en dat ging eigenlijk best goed. Ze schrok 1x omdat ze achter zich iets hoorde maar met in de rond vliegende frolicjes was er al gauw niets meer aan de hand. Ik ben ook niet onzeker als we andere honden tegen komen, hoor.
Vanmorgen zag ik gewoon dat ze wat steun bij Enzi kon vinden die heel relaxt doorsjokte en daarom heb ik dat zo gelaten.

Ze heeft nog met haar bordercollievriendinnetje gespeeld, samen op het gras liggen bekvechten dus dat ging heel goed.
beatje schreef: Juist dit soort honden als de rotweiller zijn er niet gebaat bij om thuis te blijven .De hond en eigenaar goed begeleiden heeft in mijn ogen meer zin.
Maar ben ik het dan ook helemaal mee eens. Maar het lijkt me een prioriteit dat de eigenaresse dan ook leert hoe de hond goed te begeleiden is en dat gaat (nu) nog niet in een groep. Wat als ze op een afstand staat, ze houdt de hond weer niet en hij vliegt over het veld op weg naar een andere hond? Er staan drie groepen, soms wel vier op een avond te trainen. Er is zó veel te zien, die hond krijgt allerlei prikkels binnen die hij nu nog niet kan handelen. Dan zou ik er als hondenschool voor kiezen om de hond individueel te trainen en niet in een groep waar er ook niet genoeg de tijd is in 45 minuten om die combi te begeleiden.
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Misschien heb ik het ook niet goed verwoord in mijn berichtje. Het kwam de eerste berichten bij iedereen over van hoppa weg die baas en hond. Terwijl ik juist denk hier is een aandachtspunt voor de intstructeurs om er goed op in te spelen, baas en hond goed in de gaten te gaan houden en voorzorgsmaatregelen te nemen dat het niet meer kan gebeuren. Maar voor mijn gevoel komt dat in de berichten daarna ook wel zo eruit.

Het zijn honden, levende dieren waar wel eens wat mis kan gaan (meestal door foute reactie van de eigenaar). Ik heb volgens mij nog wel 4x aan de baasjes gevraagd van de hond waar die van mij op dook of het goed ging en heb ook samen bewust met ze geoefend dat hun hond niet meer bang zou zijn voor die van mij (tijdens de les afstand houden en dan steeds iets dichterbij en zorgen dat mijn hond absoluut geen aandacht schonk aan die hond, win win situatie voor beiden).

Ik zou idd die hond apart houden, eerst de baas leren hoe ermee om te gaan en daarna pas weer in/dichterbij groepen te laten. Hoop echt dat de eigenaar wel het probleem gaat inzien.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Jeetje wat een rot ervaring voor jullie! Zo te lezen komt Nila er wel weer boven op. Maar die combinatie, rottweiler en baas, daar is nog een hoop bij te gebeuren en daarvoor lijkt mij deze cursus niet geschikt. Laten ze eerst maar een goede basis gaan leggen, voordat ze zoiets verder kunnen gaan denken.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Dat is geen leuke ervaring, en ik zou ook niet meer met die hond in de groep willen trainen.
Hopelijk houd Nila er niet teveel aan over.
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik vind dat ze op de hondentraining toch een bepaalde mate van veiligheid moeten kunnen bieden. Dat is bij jou op de training niet gebeurt. Ik denk daarom dat die hond voortaan geweerd moet worden op de training. Hij is niet hond sociaal. Als de instructrice een beetje correct is, gaat ze bij die eigenaar er op aandringen dat de hond éérst maar eens getraind moet worden in hond sociaal gedrag, en dán pas weer op normale cursus moet.

Ook met het oog op de maatschappij, waar geen ruimte is voor honden die andere honden verwonden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Wat vervelend zeg! Arme Nila. Ik ben overigens ook gestopt met trainen met Dushi om soortgelijks. Dushi (van 4 kg) werd besprongen door twee Tevuren dames die op het naastgelegen veld gehoorzaamheid trainden. Wat gaatjes maar vooral een geschrokken hond. De keer erop was Dushi gewoon bang. Ze trainde met veel minder plezier. Zodra een van de herders weer los was rende hij rechtstreeks op Dushi af en pakte haar weer. Ik stond er vlakbij en hem de hond weg geschreeuwd. Zegt de baas van die herder: ja zij ziet dat ook niet als hond maar als konijn met een enorme glimlach op zijn gezicht. Ik ben nooit meer gegaan, en Dushi heeft nooit meer met een andere hond willen spelen .
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

nou wat een nare ervaring voor Nila :( vreselijk, als je hond zo weggesleurd wordt, lijkt me. Gelukkig konden jullie snel ingrijpen. Ik zou zelf ook niet graag trainen bij zo'n hond in de groep.
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

sbientje schreef:nou wat een nare ervaring voor Nila :( vreselijk, als je hond zo weggesleurd wordt, lijkt me. Gelukkig konden jullie snel ingrijpen. Ik zou zelf ook niet graag trainen bij zo'n hond in de groep.
Nou, zeg dat wel.

Inmiddels contact gehad met de instructrice, die belde om te vragen hoe het nu met Nila gaat.
Heb bij haar mijn gevoel uitgesproken over de hond en zij bevestigde dit ook, zij heeft nu ook de eigenaresse vd hond gebeld en uitgelegd dat dit zo niet gaat werken en ze privélessen aangeboden. Instructrice vertelde me dat de eigenaresse zei dat het nu kwam omdat ik Nila geen kennis met haar hond had laten maken aan het begin van de les :hmmm:
Ik ben daar verder niet teveel op ingegaan maar heb geantwoord dat ongeacht wat voor excuus zij verzint voor haar hond dit ongewenst gedrag en je dit niet op het trainingsveld wilt hebben. En dat als zij verder na dacht ook wel beter wist.

Gebeurd is gebeurd, ik ben blij dat Nila er met niet al te veel schade vanaf is gekomen en volgende week kunnen we dus weer lekker samen aan de slag :ok: ik ben blij dat het op deze manier opgelost is.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Nerazi schreef:
sbientje schreef:nou wat een nare ervaring voor Nila :( vreselijk, als je hond zo weggesleurd wordt, lijkt me. Gelukkig konden jullie snel ingrijpen. Ik zou zelf ook niet graag trainen bij zo'n hond in de groep.
Nou, zeg dat wel.

Inmiddels contact gehad met de instructrice, die belde om te vragen hoe het nu met Nila gaat.
Heb bij haar mijn gevoel uitgesproken over de hond en zij bevestigde dit ook, zij heeft nu ook de eigenaresse vd hond gebeld en uitgelegd dat dit zo niet gaat werken en ze privélessen aangeboden. Instructrice vertelde me dat de eigenaresse zei dat het nu kwam omdat ik Nila geen kennis met haar hond had laten maken aan het begin van de les :hmmm:
Ik ben daar verder niet teveel op ingegaan maar heb geantwoord dat ongeacht wat voor excuus zij verzint voor haar hond dit ongewenst gedrag en je dit niet op het trainingsveld wilt hebben. En dat als zij verder na dacht ook wel beter wist.

Gebeurd is gebeurd, ik ben blij dat Nila er met niet al te veel schade vanaf is gekomen en volgende week kunnen we dus weer lekker samen aan de slag :ok: ik ben blij dat het op deze manier opgelost is.
Ik snap het prima hoor. Wat voor soort hond het ook is. Bij mij was het een australische herder die al een aantal trainingen op mijn herder aan het fixeren was, bazinnetje had dat totaal niet in de gaten en stond altijd gezellig te beppen en te lachen. Tot we dus los het parcours gingen lopen en de hond werd losgeklikt, die op dat moment niet met het parcours bezig was maar de hele tijd mijn herder in de gaten had gehouden die dus elders parcours liep. Hij vloog er in 1 streep op af.
Ik baalde er stevig van, want juist daar was het zo leuk trainen en waren er ook leuke hond contacten. Maar daarna merkte ik ook dat mijn hond op zijn hoede ging zijn (en ik).
Ik was dus blij dat de dame met de australische herder zelf in zag dat behendigheid voor de hond op dat moment nog niet een sport was om te doen.
Op een trainingsveld kun je van alles verwachten, sommige honden kunnen wel contact maken, anderen niet. Maar dan geef je dat als baasje aan, en heb je je hond onder controle te houden. Zo niet, dan kun je beter nog niet aan grote groepstrainingen deel gaan nemen.
sonj@
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door sonj@ »

Nou lekker dan....Hij is blij. :roll:
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Wat zal jij geschrokken zijn!

Gelukkig staat de instructrice wel aan jullie kant, dat heb ik ook wel eens anders meegemaakt. En gelukkig liet hij los op jullie gebrul.

Ben benieuwd of deze handler nog ingaat op het aanbod van privé lessen, grote kans dat met wat meer begeleiding of een paar aanpassingen de hond wel in een groep mee kan draaien. Maar na zo'n incident is het wel handig om eerst even te kijken waar het probleem ligt. Het is namelijk op zich niet vreemd dat hij achter iets rennends aangaat (dat doen wel meer honden) maar handig is het niet als je behendigheid wil blijven doen.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Gelukkig is het met Nila best goed afgelopen.
En als die hond niet meer in de groep zit kan je er lekker blijven trainen neem ik aan. :ok:

Het verbaast me wel dat er verschillende verhalen zijn over fixerende honden en dan gaat het een keer mis.
Ziet de betreffende trainster dat niet?
En als ze bezig is met iemand anders geven degenen die daarmee in hun maag zitten dat dan niet aan bij de trainster?
Daar zijn toch instructies voor te geven?

Het boeit niet dat een hond niet heeft kennisgemaakt.
Fixeren moet worden afgebroken in elke les.
En als iemand alleen maar gezellig staat te praten en niet op de hond let, die fixeert, dan moet dat worden uitgelegd en er moet worden gewaarschuwd dat ze op haar hond moet letten.
En anders eerst maar een privé training tot de baas heeft begrepen hoe het moet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
River8
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door River8 »

Nerazi schreef:
Nou, zeg dat wel.

Fijn dat het zo opgelost is Nerazi. Komt vast helemaal goed met Nila, vooral omdat jij nu ook weer relaxt kan zijn nu die andere hond niet meer in de groep zit.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ach arme Nila en arme jij :roos: Het is gewoon kut dat dit gebeurt, ongeacht het ras en de reden erachter. Ik heb het ook al meegemaakt en vaker over gehoord. Mensen lijken niet te beseffen hoe hoog de adrenaline van sommige honden is, en wat de gevolgen zijn als het appél niet goed blijkt of de eigenaar maar half staat op te letten. Dat kan gewoon niet, dat blijkt maar weer. Wel fijn dat de instructrice achter jullie staat. Gewoon de Rottweiler uit te groep halen, dat kun je best eisen lijkt me.
blondie
Zeer actief

ranetje schreef:Gelukkig is het met Nila best goed afgelopen.
En als die hond niet meer in de groep zit kan je er lekker blijven trainen neem ik aan. :ok:

Het verbaast me wel dat er verschillende verhalen zijn over fixerende honden en dan gaat het een keer mis.
Ziet de betreffende trainster dat niet?
En als ze bezig is met iemand anders geven degenen die daarmee in hun maag zitten dat dan niet aan bij de trainster?
Daar zijn toch instructies voor te geven?

Het boeit niet dat een hond niet heeft kennisgemaakt.
Fixeren moet worden afgebroken in elke les.
En als iemand alleen maar gezellig staat te praten en niet op de hond let, die fixeert, dan moet dat worden uitgelegd en er moet worden gewaarschuwd dat ze op haar hond moet letten.
En anders eerst maar een privé training tot de baas heeft begrepen hoe het moet.
In mijn geval had ik het wel al een paar keer aangegeven, en ook al een aantal keren tegen haar (de eigenaresse) gezegd dat onze honden niet lekker op elkaar reageerden en dat ik daarom wat afstand nam. Lesgever hier was ook altijd wel erg alert op de honden onderling, maar die les waren we dus opgesplitst in twee groepen en waren er 2 lesgevers en toen ging het mis.
Er is toen een gesprek met de dame geweest om aan te geven dat de hond te veel afgeleid werd door van alles en nog wat en eigenlijk niet echt met de baas bezig was (jonge hond nog), ze zag dat na het incident zelf ook wel in. Maar was ook geschrokken omdat ze niet had verwacht dat haar hond bewust op een andere hond zou klappen.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Heavy schreef:
Bij IPO training zijn vaak maar een paar honden samen op het veld de rest wacht in de auto en ze zijn ook ver van elkaar verwijderd als ze op het veld bezig zijn. En er wordt op een andere manier geroepen :wink: bij pakwerk wat ik heb gezien was altijd maar 1 hond op het veld.
Ook bij IPO gebeurd het helaas. Ik was met Noah appel aan het lopen en aan de zijlijn lag een rottweilerteef de afoefening te doen. Daarvoor was al bekend dat die rottweiler niet met herders kon. Opeens hoor ik KIJK UIT en voor ik het wist hing die rottweiler in Noah. Uiteindelijk heb ik haar er zelf afgetrokken. Naderhand kreeg ik te horen dat het aan Noah lag, die had een "antenne" op haar hoofd waardoor ze het uitlokte :denken: Daarna bleef Noah angstig voor Rottweilers en zelfs nu nog is ze bang ervoor. Deze rottweiler was zelfs van de voorzitter, waarom hij destijds niet op het lijntje heeft gestaan van de riem is voor mij nog steeds een raadsel. Nooit is er een sorry geweest of iets. Natuurlijk liep ik daarna nooit meer tegelijk met zijn rottweilers op het veld, ben niet gekke Henkie :tongue:
Perry en Noah

Afbeelding
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Cleva soms mis ik dat ook wel hoor bij trainingen, gewoon de ruimte om ergens veilig te kunnen gaan staan. Dan heb ik het over behendigheid. Ik had met Do heel veel moeite toen we bij de small honden gingen trainen. Daar liep een kleine pinscher bij die erg druk was, daar kon Do niet tegen en die ook nog eens op de arm gepakt werd.... oei helemaal fout bij Do. Ze was dus erg gefixeerd op dat kleine ding en toen er op een gegeven moment een hyper york bij kwam waar ze bijna het schuim op de mond kreeg had ik ook zoiets van oei oei. Let wel ik had wel het idee dat ik haar onder controle kon houden. Normaal nooit een bench bij me gehad maar toen wel omdat ze daarin rustiger werd. Met het rennen van de rondes ook duidelijk naar deze twee mensen aangegeven van let op ik vertrouw het niet zorg dat je niet op een lijn staat waar ik moet lopen en hou afstand. Het is altijd goed gegaan en heb zelfs op een gegeven moment gehad dat ze zelfs rustig werd bij de kleintjes en dat ze heel vreemd op keek toen er een keer een ander pinschertje mee liep, ze meende echt dat het de andere was tot ze naast haar liep en ze rook en hoorde dat het een ander was.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik blij ben dat ze me gewoon mee hebben laten doen in de groep, verschil is echter wel dat de veiligheid nooit in gevaar is gekomen en ik echt voorzichtig was. Ik hoop dat het baasje van de rottweiler wil gaan inzien dat ze moet leren de signalen te herkennen en hoe ze dat aan kan pakken en kan zorgen dat het veilig is.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Het is evident dat je bij behendigheid veel honden ziet die behoorlijk temperamentvol zijn en in alle opwinding heel heftig kunnen reageren.

Ik heb ook meerdere incidenten tijdens de lessen behendigheid meegemaakt, waarvan één met mijn eigen hond die werd gegrepen, maar ook een Groenendaeler reu die flink op een jack russell klapte en ook niet meer losliet.
Het is zeker niet altijd laksheid van de eigenaren. De eigenaar van de Groenendaeler was allesbehalve laks, en die van de gepakte jack russell ook niet, maar er was slechts een seconde nodig voor die Groenendaeler om het parcours uit te rennen en bovenop de jack russell te duiken, die op een afstandje stond te wachten.
Deze Groenendaeler is daarna gestopt met groepstraining en privétraining gaan volgen.

Ik vind het zelf best vervelend als mensen hun hond de hele les los laten lopen, maar bij ons gebeurt dat - afhankelijk van de instructeur en het groepje honden - bij sommige lessen wel.
Ik waarschuw ook altijd duidelijk dat Mila niet gediend is van buurtende honden tijdens de training. Zij zal zelf geen andere hond opzoeken, maar komt zo'n losloperd haar lastigvallen, dan wil ze wel graag even duidelijk maken dat ze daar voor heel serieuze bezigheden is en niet voor de sociale contacten. :mrgreen:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

DeDiana schreef:Ik waarschuw ook altijd duidelijk dat Mila niet gediend is van buurtende honden tijdens de training. Zij zal zelf geen andere hond opzoeken, maar komt zo'n losloperd haar lastigvallen, dan wil ze wel graag even duidelijk maken dat ze daar voor heel serieuze bezigheden is en niet voor de sociale contacten. :mrgreen:
Wat herkenbaar :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

duitse herder schreef:
Heavy schreef:
Bij IPO training zijn vaak maar een paar honden samen op het veld de rest wacht in de auto en ze zijn ook ver van elkaar verwijderd als ze op het veld bezig zijn. En er wordt op een andere manier geroepen :wink: bij pakwerk wat ik heb gezien was altijd maar 1 hond op het veld.
Ook bij IPO gebeurd het helaas. Ik was met Noah appel aan het lopen en aan de zijlijn lag een rottweilerteef de afoefening te doen. Daarvoor was al bekend dat die rottweiler niet met herders kon. Opeens hoor ik KIJK UIT en voor ik het wist hing die rottweiler in Noah. Uiteindelijk heb ik haar er zelf afgetrokken. Naderhand kreeg ik te horen dat het aan Noah lag, die had een "antenne" op haar hoofd waardoor ze het uitlokte :denken: Daarna bleef Noah angstig voor Rottweilers en zelfs nu nog is ze bang ervoor. Deze rottweiler was zelfs van de voorzitter, waarom hij destijds niet op het lijntje heeft gestaan van de riem is voor mij nog steeds een raadsel. Nooit is er een sorry geweest of iets. Natuurlijk liep ik daarna nooit meer tegelijk met zijn rottweilers op het veld, ben niet gekke Henkie :tongue:
Bij Ipo moet je net zo goed opletten en uitkijken. Er wordt ook wel met meerdere mensen tegelijkertijd op het veld gelopen, juist ook omdat de honden geleerd moet worden om ook met afleiding op de baas te letten.
Afleggen mét afleiding is er daar ook 1 van. In mijn geval moest ik dan ook opletten, want zeker in het begin vond Bluf het apporteren van een ander érg interessant of het vooruitsturen van een andere hond.
Maar op mijn club nooit een knokpartij tussen honden meegemaakt. Je hield gewoon rekening met elkaar en met elkaars honden. Het is er bij mij dan ook wel in gehamerd "Let op je hond!". In de zin van, kijk naar je hond, naar zijn reactie etc.

Er kan altijd iets gebeuren natuurlijk op welk trainingsveld dan ook. Maar als je bij voorbaat al een training ingaat en hoopt dat pietje met hond x dit keer wel beter op let, of dat hij of zij de hond wel kan houden, dan train je gewoon niet lekker. En dat ligt dan meer aan Pietje en hond x, dan dat aan jezelf ligt. En dan zou ik ook willen dat Pietje even andere lessen gaat volgen of beter op gaat letten zodat ik weer met een gerust hart aan een training kan deelnemen.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Jeetje , dat is schrikken geweest
Hoop dat Nila er niets aan overhoud , zowel geestelijk als lichamelijk want zo'n aanval kan best een impact hebben

Ik train ipo , maar heb ook op een KC getraind
Wat opviel was dat het op de KC wel erg vaak gebeurde dat er een hond uit de andere groep er vandoor ging
Ik flyballde en hoe vaak er wel niet een hond uit de behendigheidsgroep of van de gehoorzaamheid er vandoor ging en kwam buurten om wel of niet gezellig te doen

Heb t toch wel zien gebeuren dat t knokken were , in die 2 jaar op de KC vaker dan in de 10 jaar IPO

En daar kan t ook gebeuren hoor
Mij is t helaas ook gebeurd , eerst met Kenji die door een mechel gepakt werd
Die vond dat hij haar even moest corrigeren omdat ze haar balletje niet wilde lossen
Kwam ff van de kant waar hij lag op haar af zetten , en dat pikte ze ( terecht ) niet

En vorig jaar stond ik met Kyto los naast me net klaar om het veld op te gaan
Even aandacht vasthouden , en toen kwam er iemand heel kort met z'n hond langs me lopen , hij raakte zelfs mijn schouder ( terwijl er echt zeeën van ruimte was om mij ruim te passeren )

En toen hing Kyto erin

Zulke dingen probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen
Zo is er 1 hond die ik niet vertrouw , is die op t veld wacht ik tot hij klaar is

Verder hou ik zoveel mogelijk afstand en als ik met Wolfje ga trainen doenik dat als er honden op t veld staan waarvan ik weet dat die niks doen mocht ze er vandoor gaan
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Bij ons staan de andere honden wel in de bak, maar wel echt op afstand en nooit in een lijn. Kunnen honden daar niet tegen houden we daar rekening mee. Al vragen we ook enige gehoorzaamheid. Een hond die continu bij de baas wegrent en andere honden opzoekt hoort ook niet in een groep te trainen vind ik. We hebben zat honden die fel zijn en enorm fanatiek. Maar nooit problemen.
blondie
Zeer actief

Ben benieuwd hoe dit verder is afgelopen? Ben je wel weer gaan trainen daar?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou er niet te zwaar aan tillen. Martijn heeft gelijk en de honden raken behoorlijk over hun toeren als je een goede hond hebt. Net als bij IPO en flyball ed. Rennende honden, gillende honden en opgefokte honden. Als je niet alleen kan trainen ga je dit vaker meemaken. Waar het om gaat bij deze explosieve toestanden is dat iedereen zijn hond kan houden, alert is en dat er bij gedoe direct goed ingegrepen wordt. Honden die buiten hun zinnen raken of niet te houden zijn even weg. Time out. Want inderdaad wil je niet dat die rottweiler dit weer doet. In geval van Eva kwam de andere hond ook los het parcours op rennen. Eva was aan het werk en heeeeel serieus. Hap en dierenarts. Eva zou altijd kunnen bijten tijdens hondensport maar Martijn en ook ik konden haar houden, lieten haar niet loslopen zomaar en ze luisterde heel erg goed. Dus er gebeurde niks. Nooit. Tenzij andere hond op haar af stormt of een trainer op haar af kwam. Dat vond geen enkele trainer een probleem overigens. Juist hele opgefokte gemotiveerde honden zijn erg goed omdat ze extreem hoog in hun driften staan. Kijk maar op topwedstrijden. Gillende kwijlende krijsende honden. Die zijn dus niet allemaal meer lief en speels op die momenten.

Maargoed, extreem vervelend is het wel. Goed ingegrepen ook vind ik.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”