Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weer darmontsteking en nu over naar brok... update 18/3

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Weer darmontsteking en nu over naar brok... update 18/3

Ongelezen bericht door LaRep »

In het kort:

Jip heeft zijn eerste maanden brok gegeten waar hij bij de fokker mee opgestart was.
De overstap naar kvv is niet geheel vlekkeloos gelopen, veel buikpijn en regelmatig harde ontlasting. Na heel wat uitproberen uitgekomen op kvv met minimaal bot waarbij zijn ontlasting redelijk was.
Altijd zoekend naar hoe en wat ik hem gaf en af en toe nog buikpijn en harde ontlasting maar voor mij niet heel verontrustend.
Jip kreeg de laatste drie dagen steeds meer buikpijn, ontlasting was redelijk, iets aan de harde kant. Gistermiddag was zijn ontlasting enorm hard en ging met aardig wat bloed gepaard, dus hop naar de da.
Al snel duidelijk dat Jip zijn darm is ontstoken.
Met een antibiotica kuur en isogel naar huis, mijn da gaf aan te weinig te weten over vers voer om hierin te adviseren (gaf wel aan dat er goede brok bestaat voor deze klachten).
Ik geef het nog een kans met energique speciaal waar hij dan voorlopig op blijft staan als dat goed gaat.
Soms luistert kvv voeren blijkbaar bij gevoelige honden erg nauw en is je hondje misschien beter af op een gelijkmatig voer (vers of brok).
Enkelvoudig ga ik Jip niet meer voeren.
Voor mij best een domper en leermoment, ik dacht namelijk dat ik goed bezig was met de gezondheid van Jip terwijl ik hem achteraf leed had kunnen besparen.

Probiotica starten is volgens mijn da niet echt nodig, ik neig echter van wel.
Graag jullie ervaringen.
Laatst gewijzigd door LaRep op 18 mar 2015 08:52, 4 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: kvv en barf droom in duigen? - darmontsteking

Ongelezen bericht door dagmar88 »

LaRep schreef: Voor mij best een domper en leermoment, ik dacht namelijk dat ik goed bezig was met de gezondheid van Jip terwijl ik hem achteraf leed had kunnen besparen.

Jammer hoor, maar dat heb je gewoon met gevoelige of allergische honden; je weet niet wat goed is tot je het probeert.
Nu zijn de gevolgen wel heftig, maar dan nog kun je dat jezelf niet kwalijk nemen :wink:

Hopelijk gaat hier goed op de energique en anders zijn er zat goede brokken.
Ik voer het liefst (volledig) vers, maar met mijn huidige roedeltje werkt dat niet voor iedere hond.
Het is hier een lange, vervelende zoektocht geweest naar wat wel werkt.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Vervelend!
Wat voerde je dan enkelvoudig?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
LaRep
Zeer actief

Een heleboel Marjolein: kip, lam, hert, bosduif, eend, kwartel, geit, zalm enz. enz.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Oh, je bedoelt wel compleet maar één diersoort.
Maar waar zit het probleem dan in? Of is dat niet duidelijk? Kan het aan het merk liggen?
Hier reageren ze ook verschillend op andere merken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Pino2012
Actief

Ongelezen bericht door Pino2012 »

Rund en kip schijnen vooral veel allergie op te wekken. Wellicht die twee even helemaal uit het dieet laten?
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Kan aan het merk liggen dat die enkelvoudige niet gaan, ik kan hier enkelvoudige varianten van sommige merken ook absoluut niet voeren. Heel veel beterschap voor Jip!

Over de probiotica, misschien niet nodig, maar kwaad kan het toch niet? Misschien even zoeken op probiotica en darmontsteking?
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik wilde het ook zo graag, kvv en ook barf voeren.. Verschillende dingen geprobeerd, maar Beau werd er ziek van, telkens weer. Dus gestopt met proberen en nu probeer ik gewoon goede brok te geven. Tijdje Taste Of The Wild gegeven, maar Beau vond dat na een tijdje niet lekker meer en liet gewoon zijn eten staan :80: :80: Nu geef ik Nutro Adult Lam en Rijst en daar doet hij het super op en hij eet het met veel smaak. Voer is vooral goed als een hond het er goed op doet :)
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Je geeft je hond toch gewoon te eten waar deze het beste op doet. Of dat nu barf, kvv, brok, natvoer of weet ik wat. Waarom is dan een droom in duigen? Dat begrijp ik niet zo goed.
LaRep
Zeer actief

Marjoleine schreef:Oh, je bedoelt wel compleet maar één diersoort.
Maar waar zit het probleem dan in? Of is dat niet duidelijk? Kan het aan het merk liggen?
Hier reageren ze ook verschillend op andere merken.
Ja, één diersoort.
Het kan zeker aan het merk liggen, het ene merk heeft bijv. een hoger bot-percentage dan het andere merk. Ik had als laatste een merk met een minimaal bot-percentage en dat ging bij veel diersoorten goed tot van de week dus.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Welke merken voerde je qua enkelvoudige varianten?
LaRep
Zeer actief

Neeltje schreef:Je geeft je hond toch gewoon te eten waar deze het beste op doet. Of dat nu barf, kvv, brok, natvoer of weet ik wat. Waarom is dan een droom in duigen? Dat begrijp ik niet zo goed.
Omdat het vers avontuur voor Jip en mij hier stopt en dat vind ik jammer!
Ik ben er van overtuigd geraakt dat vers voeren gezond is en daarbij vind ik het ook nog eens heel erg leuk om te voeren.
Gezond blijft het in mijn ogen, alleen is het maar de vraag of het voor Jip goed is.
Ik ga dan nu ook niets meer uitvogelen anders dan welke voeding bij Jip past met de minst mogelijke risico op herhaling en dat houdt voor mij in, constant voeren.
Afbeelding
LaRep
Zeer actief

TessaThomas schreef:Welke merken voerde je qua enkelvoudige varianten?
Alaska, barfmenu, caroba, darf, kivo, smuldier, oervoer, wat ik nog weet.
Afbeelding
LaRep
Zeer actief

TessaThomas schreef: Over de probiotica, misschien niet nodig, maar kwaad kan het toch niet? Misschien even zoeken op probiotica en darmontsteking?
Ik lees voordelen over het geven van probiotica tijdens/na antibiotica.
Waar ik mee zit is dat Jip nu ander voer krijgt, antibiotica en isogel en ik eigenlijk eerst wil zien hoe zijn darmen hier op reageren en tot rust komen voordat ik er nog iets toe ga voegen?
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

LaRep schreef:
TessaThomas schreef:Welke merken voerde je qua enkelvoudige varianten?
Alaska, barfmenu, caroba, darf, kivo, smuldier, oervoer, wat ik nog weet.
Maar caroba(was dat meat4dogs?) en darf zijn toch geen enkelvoudige varianten? Ik 'hoopte' eigenlijk dat je andere merken zou voeren, want over bepaalde merken heb ik het vaker gehoord en zelf meegemaakt. Hier was het toen ook meteen over toen ik stopte met die merken. Van de merken die jij noemt heb ik er maar 3 langer gevoerd en daarvan viel Barfmenu niet altijd fijn nee...

Ik snap trouwens wel het gevoel dat de droom in duigen valt. Hopelijk vind je snel iets waar het wél goed op gaat!

EDIT: Over de probiotica, ik gaf het altijd pas daarna hoewel ze idd zeggen dat het tegelijk kan. Ik zou hem ook eerst even tot rust laten komen en dan daarna wat probiotica geven.
LaRep
Zeer actief

Caroba was Tinlo volgens mij?
Darf heb ik een keer geprobeerd omdat hier geen premix aan toegevoegd was als ik het goed heb.
Afbeelding
LaRep
Zeer actief

TessaThomas schreef: EDIT: Over de probiotica, ik gaf het altijd pas daarna hoewel ze idd zeggen dat het tegelijk kan. Ik zou hem ook eerst even tot rust laten komen en dan daarna wat probiotica geven.
Ik denk dat ik dat ook ga doen of er moeten nog hele goede argumenten volgen.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Hier ook aan liefhebber van vers voeren. Maar ook een hond die er gewoon niet tegen kan. Allergieën, maar ook met verschillende uitsluit diëten bleef hij darmproblemen hebben. Hij krijgt het gewoonweg niet goed verteerd.
Hij krijgt nu een brok met alleen vis en met veel koolhydraten en weinig eiwit en vet. Absoluut niet mijn idee van een goede brok :19: Laatst weer geprobeerd om over te stappen op een brok van zelfde merk met vis maar dan meer eiwit en vet. Naar mijn idee gezonder dus :wink: Leek prima te gaan, maar na een paar dagen volledig de nieuwe brok begon hij langzaam zieker te worden tot aan bloed poepen toe. Al die tijd dat hij op de 'slechte' brok stond nergens last van.
Ik heb het dus definitief opgegeven en meneer krijgt fijn een ongezonde brok en is daarmee klachtenvrij :lol1: Ik ben er net als Dagmar dus van overtuigd dat versvoeren niet altijd de beste oplossing is. Mijn andere hondje krijgt een mix van alles (kvv, barf, brok en tafelrestjes) en doet het daar helemaal goed op.
Afbeelding
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Ik heb hier ook een hele tijd lang lopen emmeren met KVV en vers, allerlei varianten. Ontlasting bleef slecht.
Uiteindelijk op advies over gegaan op brokken, hier doet ze het super op. Ze lust het graag, ze ziet er goed uit en de ontlasting is prima.
Zelf had ik haar liever op KVV gehad maar ze doet het goed op de brokken dus ik laat het lekker zo.
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
LaRep
Zeer actief

Antwoord op een mail:

Het grootste effect heeft de probiotica na de antibioticakuur van de dierenarts.
Toch kun je het product ook samen met de antibiotica geven, dan heelt de probiotica wat de antibiotica stuk maakt.
Dan moet je s’ochtends eerst de antibiotica geven en 1 a 2 uur later de probiotica.
Misschien is het ook verstandig om Puur spijsvertering te geven ipv de Psyllium.
In de spijsvertering zitten meer ingrediënten die de darmen ondersteunen.

Duidelijk dus. Ik ga zowel de probiotica als de spijsvertering bestellen.

Jip poept normaal elke dag, gisteren niet.
Maak mij wat zorgen en had gehoopt dat er vanmorgen een drol in de huiskamer zou pronken. Ik geef het tot het eind van de dag de tijd om te komen en zo niet dan ga ik in overleg met de da.
Afbeelding
LaRep
Zeer actief

Re: Darmontsteking, vers voer, probiotica en spijsvertering

Yeah! Jip heeft gepoept!

Het eerste stukje was nog wat steviger en bebloed wat overging in een heel mooi drolletje :cheer:

Hier onder een foto van de drol:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 809&type=1
Afbeelding
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)

Re: Darmontsteking, probiotica, heeft gepoept! Met foto...

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Ik heb voor Sam ook probiotica gebruikt. Ook PUUR spijsvertering, hielp opzich prima. Ik zou misschien ook opzoek gaan naar een licht verteerbare brok. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij een hypoallergene brok waar het nu erg goed op gaat.
Ik zou trouwens niet alles door elkaar gaan doen, dus niet en probiotia en andere brokken zoeken omdat je dan uiteindelijk nog niet weet of het straks goed gaat door de brokken of door de probiotica.
Succes in elk geval en fijn dat ie in elk geval weer redelijke ontlasting heeft!
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
LaRep
Zeer actief

Re: Weer darmontsteking update 18/3

Jip heeft met smaak een maand energique speciaal gegeten maar kreeg na een maand weer een darmontsteking.

Half februari overgegaan naar Prins ProCare dieet Huid & Darm Hypoallergeen (krokante versie) waarbij mij de volgende dingen opvallen:

Ontlasting is veel maar goed uit te poepen voor Jip en geen neiging tot obstipatie meer.
Is begonnen met krabben (niet extreem maar toch).
Waar hij eerst zijn neus optrok en niet wist hoe snel hij weg moest wezen als hij per ongeluk tegen anderhonds drol aanliep, wil hij het nu opeten.
Het glimmen van zijn vacht is iets afgenomen.
Wordt wat schrikkerig (zenuwstelsel?)
Eet totaal niet met smaak, iedere dag is hij uitzinnig als ik eten ga pakken maar als ik het in zijn bakje doe kijkt hij mij aan alsof hij de ergste straf op aarde gekregen heeft en loopt ervan weg.
Begint later met brokjes op te pakken en door het huis heen overal hoopjes brok neer te leggen om er langere tijd daarna af en toe een paar van te eten.

Tijd om een andere brok te proberen denk ik zelf, ik wil wel graag het liefst bij de krokante versie blijven.

Zijn bovenstaande zaken toeval en staan deze los van voeding en/of herkent iemand dit en heeft een oplossing gevonden met een bepaalde brok?
Afbeelding
LaRep
Zeer actief

Re: Weer darmontsteking, ten einde raad. Update 26/3

Nou de prins lam en rijst hypoallergeen en de Sensitivity Control Diet blikvoer van royal canin passen ook niet bij Jip.

Ten einde raad probeer ik op korte termijn een afspraak met Tannetje Koning te maken in de hoop of zij ons verder kan helpen, ben er echt :cry: van.

Er moet toch iets zijn waar het ventje geen buikpijn van krijgt???
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Re: Weer darmontsteking en nu over naar brok... update 18/3

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik herken het niet maar wat een rot situatie

Ik hoop dat tannetje wat voor jullie kan doen
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Het hondje van een vriendin die ook steeds terugkerende darmontstekingen had staat nu op pro plan zalm.
Zij voerde kvv, maar dat werkte dus niet. Zij vermoed ook een gevoeligheid voor kip en/of rund bij haar hond.
Op de pro plan doet hij het goed, geen diarree meer en hij is fit en vrolijk. Soms moet je je eigen 'wil' aan de kant zetten.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
dagmar88
Zeer actief

Re: Weer darmontsteking update 18/3

Ongelezen bericht door dagmar88 »

LaRep schreef:Jip heeft met smaak een maand energique speciaal gegeten maar kreeg na een maand weer een darmontsteking.

Half februari overgegaan naar Prins ProCare dieet Huid & Darm Hypoallergeen (krokante versie) waarbij mij de volgende dingen opvallen:

Ontlasting is veel maar goed uit te poepen voor Jip en geen neiging tot obstipatie meer.
Is begonnen met krabben (niet extreem maar toch).
Waar hij eerst zijn neus optrok en niet wist hoe snel hij weg moest wezen als hij per ongeluk tegen anderhonds drol aanliep, wil hij het nu opeten.
Het glimmen van zijn vacht is iets afgenomen.
Wordt wat schrikkerig (zenuwstelsel?)
Eet totaal niet met smaak, iedere dag is hij uitzinnig als ik eten ga pakken maar als ik het in zijn bakje doe kijkt hij mij aan alsof hij de ergste straf op aarde gekregen heeft en loopt ervan weg.
Begint later met brokjes op te pakken en door het huis heen overal hoopjes brok neer te leggen om er langere tijd daarna af en toe een paar van te eten.

Tijd om een andere brok te proberen denk ik zelf, ik wil wel graag het liefst bij de krokante versie blijven.

Zijn bovenstaande zaken toeval en staan deze los van voeding en/of herkent iemand dit en heeft een oplossing gevonden met een bepaalde brok?
Hier bevalt purizon vis erg goed. Vis als enige diersoort (dus niet toch weer stiekem kippenvet) en op basis van aardappel.
Jessica3787
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermixje

Ongelezen bericht door Jessica3787 »

Ik heb dezelfde ervaring met kvv bij mijn overgevoelige hond. Ze had zo'n acute darmontsteking dat ze binnen 24 uur volledig uitgedroogd bij de dierenarts achter moest blijven aan een infuus. Ze poepte alleen nog maar bloed en was echt heel ernstig ziek.

Nu eet ze Exclusion Vis en Aardappel en hier doet ze het best goed op. Ze poept wel veel, maar dat neem ik maar voor lief. Verder ziet ze er gezond uit.

Ik denk dat het gewoon echt even zoeken is naar een brok die wel goed past bij jouw hondje.
LaRep
Zeer actief

Jip doet het een paar dagen goed op geperste brokken.
De ge-expanderen/extruderen brokken gaan na een dag al helemaal mis :19:
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mijn beide honden krijgen royal canin gastro intestinal hondenvoer voor maag en darmziekten op aanraden van de da nadat ze beiden de kvv die ze kregen niet meer verdroegen. Deze brokken bevallen mij al ongeveer twee jaar prima. Mijn katten krijgen kvv en ik geef de honden dit s'morgens inmiddels ook weer, wat tot nu heel goed gaat. Maar als het toch weer mis gaat zet ik ze zonder mij hier rot over te voelen weer helemaal over op brokken.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”