Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

neus en check-up

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

NoaPup
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Leonberger
Aantal honden: 1

neus en check-up

Ongelezen bericht door NoaPup »

Zaterdag ontdekte ik een schraal, rood plekje op de neus van Noa. Het leek een beetje ontveld. Gestoten of iets te ruw gesnuffeld?
Even aangekeken.
Maar gisteren viel het mij op dat het plekje groter aan het worden is. Dit is niet goed volgens mij. Het is een rood ontveld plekje nog geen cm2 met daarop wel gedeeltelijk een korstje. iemand een idee? Ik heb het nu ingesmeerd met honingzalf. Ik denk toch eerder iets van binnenuit.

Vanmiddag ga ik met haar naar de DA om er toch even naar te laten kijken.

Niet alleen naar haar neus laten kijken maar ook even een algehele check-up. Sinds haar eerste loopsheid half oktober vind ik haar veranderd.
Ze eet slecht (nog geen 400 gr. vlees, en dat voor een Leonberger van net één jaar?), is bij tijd en wijlen sloom en slaapt veel.
Drinkt goed, glanst mooi. Wil regelmatig niet lekker wandelen, stopt gewoon en draait om. Wil ook regelmatig wél lekker wandelen, spelen en zwemmen, er is geen peil op te trekken. Ze heeft geen opgezette tepels.
Ze moet ook haar inentingen maar ik denk dat ik daar even mee wacht tot ze weer lekker haarzelf is.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Re: neus en check-up

Ongelezen bericht door jome »

Wat zei de dierenarts?
NoaPup
Vaste gebruiker

Het plekje op de neus komt idd van binnenuit. Waarschijnlijk een huidontsteking door verminderde weerstand ivm met slecht eten en hormonen.
Ze heeft een ab injectie gekregen die een week werkt, daarna moet het plekje over zijn anders nog éénmaal herhalen. Ik heb het idee dat het al wel wat rustiger is. we waren er vroeg bij zei de da, het was nog erg klein.

Het slechte eten komt waarschijnlijk dus door de hormonen. Ze is ruim een kilo afgevallen in een maand tijd. Van 46 kilo naar 45 kilo, ze is absoluut niet mager. Omdat ze er verder heel goed uitziet en geen tekenen vertoont van ziek zijn dit nog even aankijken.
Gisteren had ze weer een enorme vrolijke en actieve dag. Heerlijk in het bos geweest, gezwommen, gespeeld. Lang willen lopen. Maar... maar 300 gr. vlees. Veel te weinig toch?
We kijken het nog even aan, maar ik vind het niet eten wel erg vervelend worden.
NoaPup
Vaste gebruiker

dubbel
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ruygemoor »

mijn shelties eten al 200 gram vers, dus 300 gram voor een leonberger is eigenlijk niks.
daar zou ik ook wat achter zoeken, samen met het wisselende energieniveau.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

schildklier, wellicht?
300 gr is wel heel weinig idd, zeker voor een jonge hond.
NoaPup
Vaste gebruiker

Met de dierenarts afgesproken het nog heel even aan te kijken.
Als het goed is zijn half januari haar hormoontjes weer rustig, tot die tijd haar goed in de gaten houden.
Gisteren een proefzakje KIVO brokken gekregen, deze gingen er met smaak in :cheer: . Vlees daarentegen gisteren weer niet.
jome
Zeer actief

Heel weinig eten idd, lastig joh.

Misschien wel 'gewoon' gedrag aangezien ze de proefzak brokken wel opeet.
Ken ook een hond, die moeilijk eet. En onder invloed van hormonen helemaal een drama, nieuwe dingen gaan er dan weer even met smaak in, maar dat is van korte duur.

Hoop voor je dat het de hormonen zijn, en het snel weer rustig is.
sterkte!
NoaPup
Vaste gebruiker

Re: neus en niet willen eten

Inderdaad van korte duur...
Vandaag hoeft ze de KIVO brokken al niet meer. Noa is van begin af aan al een onregelmatige eetster geweest. De ene dag wel, de andere niet. Met de kleinste verandering in het normale dagritme liet ze haar eten alweer staan. Zo lastig :(: .
Daarom denk ik niet dat het iets medisch is. Ze is over het algemeen vrolijk, wil spelen en rennen en ziet er supermooi uit. Haar vacht glanst prachtig.
Ze heeft wel eens een dipdag sinds haar loopsheid maar deze worden steeds minder.
Ik hou het allemaal goed in de gaten, ik ga nu wekelijks even wegen bij de dierenarts.

Als iemand nog tips heeft om haar aan het eten te krijgen... Deze zijn van harte welkom!
jome
Zeer actief

Heel lastig, de eigenaar vd hond waar ik het over had, doet dan door de brok extra dingen.
Geraspte kaas/hondenvoer uit zo'n blik/kattenmousse/rodi worst.

Het is heel lastig, sommigen vinden het verwennen, maar een hond moet ook niet gaan afvallen.
En als je dat zo kan voorkomen, heb je iig iets....

Wat soms ook helpt, zijn eigen brok, en een paar andere brokjes erdoor met sterke lucht
Heb je al andere soorten vlees geprobeerd?

Heel veel succes, niet makkelijk
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”