Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
MDR1 gendefect en Omeprazol
Moderator: moderatorteam
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
MDR1 gendefect en Omeprazol
Wie heeft er ervaring met Omeprazol en MDR1?
Voor zover ik kan terugvinden, staat omeprazol nergens op risicolijsten. (Omeprazol is een maagzuurremmer)
Maar er is van nog lang niet alle medicatie bekend of het een probleem geeft op MDR1.
Ik zou graag wat zekerder weten of omeprazol mogelijk risico geeft, of niet.
_____
Kort waarom ik het wil weten:
Ik heb een kruising Border x Sheltie (En dus risicoras, ze is niet getest) en op stal loopt ook nog een kruising Border rond.
Daarnaast heb ik een paard dat permanent aan de omeprazol moet. Hij zal daar vrijwel zeker niet meer vanaf komen.
Op stal zijn we altijd extreem voorzichtig wanneer de paarden ontwormd worden. (Vaak zit daar ivermectine in, en dat is een bekend risico-middel) De honden van stal komen dan 2 weken niet los op het erf, en mijn hond gaat nog wel mee naar stal, maar wordt zeer strak in de gaten gehouden op het eten van mest.
Het is voor ons belangrijk om te weten of omerprazol mogelijk risico geeft, in dat geval moeten wij anders met de honden omgaan, dan wanneer het geen risico geeft.
____
Logisch bezien denk ik niet dat omeprazol een risico zou zijn, de risicomedicijnen zijn vrijwel altijd medicijnen uit de groep die inwerken op het zenuwstelsel en/of het hart, en antibiotica. Dat is omeprazol niet. Maar toch:
Mocht iemand ervaring hebben met omeprazol en MDR1, of mocht iemand meer weten over deze combinatie, dan zou ik dat graag horen!
Voor zover ik kan terugvinden, staat omeprazol nergens op risicolijsten. (Omeprazol is een maagzuurremmer)
Maar er is van nog lang niet alle medicatie bekend of het een probleem geeft op MDR1.
Ik zou graag wat zekerder weten of omeprazol mogelijk risico geeft, of niet.
_____
Kort waarom ik het wil weten:
Ik heb een kruising Border x Sheltie (En dus risicoras, ze is niet getest) en op stal loopt ook nog een kruising Border rond.
Daarnaast heb ik een paard dat permanent aan de omeprazol moet. Hij zal daar vrijwel zeker niet meer vanaf komen.
Op stal zijn we altijd extreem voorzichtig wanneer de paarden ontwormd worden. (Vaak zit daar ivermectine in, en dat is een bekend risico-middel) De honden van stal komen dan 2 weken niet los op het erf, en mijn hond gaat nog wel mee naar stal, maar wordt zeer strak in de gaten gehouden op het eten van mest.
Het is voor ons belangrijk om te weten of omerprazol mogelijk risico geeft, in dat geval moeten wij anders met de honden omgaan, dan wanneer het geen risico geeft.
____
Logisch bezien denk ik niet dat omeprazol een risico zou zijn, de risicomedicijnen zijn vrijwel altijd medicijnen uit de groep die inwerken op het zenuwstelsel en/of het hart, en antibiotica. Dat is omeprazol niet. Maar toch:
Mocht iemand ervaring hebben met omeprazol en MDR1, of mocht iemand meer weten over deze combinatie, dan zou ik dat graag horen!

-
beatje
Re: MDR1 gendefect en Omeprazol
Persoonlijk denk ik niet dat omeprazol een risico geeft.
Omeprazol is een medicatie voor je maag, dus lost daar ook op. Dus ik denk dat je praktisch geen resten in de ontlasting vind.
Ik denk dat alleen een echte arts of een apotheker je het juiste antwoord kan geven.
Ik heb ook een MDR1 hondje en zou zelf in omeprazol geen risico zien.Maar gelukkig eet de mijne als enigste van de roedel geen paardestront.
Omeprazol is een medicatie voor je maag, dus lost daar ook op. Dus ik denk dat je praktisch geen resten in de ontlasting vind.
Ik denk dat alleen een echte arts of een apotheker je het juiste antwoord kan geven.
Ik heb ook een MDR1 hondje en zou zelf in omeprazol geen risico zien.Maar gelukkig eet de mijne als enigste van de roedel geen paardestront.
- Habibi
- Zeer actief
Ik gok ook dat het goed zou moeten gaan. Maar inderdaad, gewoon even contact met veearts is ook wel handig. Goede tip. En stom dat ik daar zelf niet bij nagedacht heb...
Overigens mag de omeprazol niet in de maag oplossen. Hij moet echt via de darmen opgenomen worden. Er zit ook een coating omheen die in een zuur milieu (maag) niet oplost, en in een basisch(er) milieu (darmen) wel.
(In ieder geval de vorm waarin mijn paard het krijgt)
Overigens mag de omeprazol niet in de maag oplossen. Hij moet echt via de darmen opgenomen worden. Er zit ook een coating omheen die in een zuur milieu (maag) niet oplost, en in een basisch(er) milieu (darmen) wel.
(In ieder geval de vorm waarin mijn paard het krijgt)

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Uit de bijsluiter:

Lijkt me geen risico?Waarschuwingen en contra-indicaties:
Voorzichtigheid is geboden bij een kwaadaardige maagaandoening omdat omeprazol de
verschijnselen van een kwaadaardige maagaandoening kan verbergen.
De dosering dient te worden gehalveerd bij dieren met ernstige lever- of nierfunctie-stoornissen.
Over het gebruik van omeprazol tijdens de dracht en het zogen bij dieren is niets bekend. Gebruik
dit geneesmiddel in deze situaties alleen in uitdrukkelijk overleg met de dierenarts.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik heb even nagezocht en dit artikel gevonden: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3419875/
Samengevat wordt omaprazole juist aangeraden voor honden met het MDR1-gen-defect.
Samengevat wordt omaprazole juist aangeraden voor honden met het MDR1-gen-defect.

- Habibi
- Zeer actief
Thnx, ik heb het artikel nu vlot doorgelezen, binnenkort even echt voor gaan zitten.
Ik las inderdaad dat omeprazol wordt aangeraden bij bepaalde andere medicatie.
De omeprazol zelf zal dus geen risicospul zijn.
Sowieso een interessant artikel, en net even te pittig in in 10 minuten helemaal goed te lezen. Dus vandeweek ga ik er even echt voor zitten.
Ik las inderdaad dat omeprazol wordt aangeraden bij bepaalde andere medicatie.
De omeprazol zelf zal dus geen risicospul zijn.
Sowieso een interessant artikel, en net even te pittig in in 10 minuten helemaal goed te lezen. Dus vandeweek ga ik er even echt voor zitten.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Omeprazol is een medicatie wat niet echt nieuw is en wat veel voorgeschreven wordt (bij mens en dier). Als het al een risico had geweest dan had die zeker al wel op het lijstje gestaan.
Waarom moeilijk doen en je hond laten testen. Hoeft niet duur te zijn en je weet waar je aan toe bent. Kay reageerd sowieso sterk op medicijnen. Laten testen en hij is vrij verklaard. Nu blijkt er iets nieuws binnen de border collie te zijn gevonden, waar ze nu ook op testen, wat ook overgevoeligheid voor medicatie verklaard.
Waarom moeilijk doen en je hond laten testen. Hoeft niet duur te zijn en je weet waar je aan toe bent. Kay reageerd sowieso sterk op medicijnen. Laten testen en hij is vrij verklaard. Nu blijkt er iets nieuws binnen de border collie te zijn gevonden, waar ze nu ook op testen, wat ook overgevoeligheid voor medicatie verklaard.

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
gyanty schreef:Omeprazol is een medicatie wat niet echt nieuw is en wat veel voorgeschreven wordt (bij mens en dier). Als het al een risico had geweest dan had die zeker al wel op het lijstje gestaan.
Ik weet niet of het voor andere rassen ook opgaat, maar bij de collie kunnen zelfs de vrij geteste MDR-1-honden nóg overgevoelig reageren op medicijnen die op de lijst staan.
Ik hanteer altijd de regel: ál mijn collies mogen geen medicatie hebben die op de lijst voorkomen. En ik ga geen geld uitgeven voor een test waarvoor het in de praktijk geen bal uitmaakt qua medicatie.