Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Entings-beleid dierenartsen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Marion.

Entings-beleid dierenartsen

Ongelezen bericht door Marion. »

Onze da heeft destijds, toen Nobivac de geldigheidsduur van de entingen op 3 jaar zette, wel de prijzen van een enting flink verhoogd maar vermeldde wel direct dat we pas over 3 jaar terug hoefden te komen.

Maar blijkbaar zijn er nog dierenartsen die gewoon nog een jaar aanhouden. En daar ook kaartjes voor rond gaan sturen. Mijn moeder vroeg me net wat ze moest doen. Mijn tante (woont naast mijn moeder) zei namelijk dat zij haar hond niet alweer zou laten enten.
Dus ik pak het paspoort erbij. Pup-entingen keurig op tijd. En met een jaar, en twee jaar ook. Allemaal Nobivac. Laatste enting op 23-1-2014. En dus krijgt ze nu weer een brief. 'Hoogste tijd dat uw hond weer geent moet worden!'

Ik vind dat serieus toch gewoon echt fout van die da. Tuurlijk zijn dat makkelijke verdiensten, maar het zijjn toch verdorie geen snoepjes die je in dat lijf jast?
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Entings-beleid dierenartsen

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Mss gaat het om de kleine enting, enkel lepto?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Staat er niet bij waarvoor geënt moet worden?
In het entboekje staat dat vaak genoteerd.

Ita gaat ook elk jaar voor de Lepto.
De andere entingen eens in de 3 jaar.
Onze DA deed dat zelf liever om de 2 jaar, maar om de 3 jaar vond hij ook goed :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Jast ie er ieder jaar een cocktail in ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marion.

Jeannettebo schreef:Mss gaat het om de kleine enting, enkel lepto?
Weet ik niet, want ik heb de brief zelf niet gezien, maar denk het niet. Want zowel in 2013 als in 2014 is de grote cocktail gegeven.
En ik was er zelf bij toen ze voor het eerst naar de da ging, en toen begon ze ook al gelijk over de kennelhoest. Blijkbaar is het een da die erg graag ent :scratch:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Jeannettebo schreef:Mss gaat het om de kleine enting, enkel lepto?
Weet ik niet, want ik heb de brief zelf niet gezien, maar denk het niet. Want zowel in 2013 als in 2014 is de grote cocktail gegeven.
En ik was er zelf bij toen ze voor het eerst naar de da ging, en toen begon ze ook al gelijk over de kennelhoest. Blijkbaar is het een da die erg graag ent :scratch:
Hmmm, er zijn er idd nog zat die dat graag doen. Belachelijk.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marion.

sirene schreef:Jast ie er ieder jaar een cocktail in ?
Ja dus. Dat is toch raar? Hoe lang is het geleden dat Nobivac de duur op 3 jaar heeft gezet? Misschien al weer 10 jaar?

Wel schattig trouwens. Toen ik zei dat ze niet moest gaan, zei ze wel 'oh dan moet ik morgen maar even bellen'. Nee mam, je hoeft niet te bellen, want je hebt geen afspraak.
Maar hoeveel mensen zijn er nog die braaf doen wat het 'gezag' zegt? Volgens mij veel. En dan vind ik dit serieus een foute zaak.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
sirene schreef:Jast ie er ieder jaar een cocktail in ?
Ja dus. Dat is toch raar? Hoe lang is het geleden dat Nobivac de duur op 3 jaar heeft gezet? Misschien al weer 10 jaar?

Wel schattig trouwens. Toen ik zei dat ze niet moest gaan, zei ze wel 'oh dan moet ik morgen maar even bellen'. Nee mam, je hoeft niet te bellen, want je hebt geen afspraak.
Maar hoeveel mensen zijn er nog die braaf doen wat het 'gezag' zegt? Volgens mij veel. En dan vind ik dit serieus een foute zaak.
Ja, da's raar. Sterker nog, ik vind het gewoon slecht van zo'n da.
De meeste mensen zullen braaf gaan hoor na zo'n kaartje in de bus want als de da het zegt...
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Je moet wel scherp houden waar welke belangen zijn. Zou om te beginnen een risico-analyse maken & daar DA bezoekjes aan koppelen. Titeren misschien :idea:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Marion.

Badu schreef:Je moet wel scherp houden waar welke belangen zijn. Zou om te beginnen een risico-analyse maken & daar DA bezoekjes aan koppelen. Titeren misschien :idea:
We hebben het over mijn moeder. Zonder auto. Zelfs een trimsalon wordt uitgezocht op afstand. Risico-analyses maken doet ze niet aan.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Marion. schreef:
Badu schreef:Je moet wel scherp houden waar welke belangen zijn. Zou om te beginnen een risico-analyse maken & daar DA bezoekjes aan koppelen. Titeren misschien :idea:
We hebben het over mijn moeder. Zonder auto. Zelfs een trimsalon wordt uitgezocht op afstand. Risico-analyses maken doet ze niet aan.
Maar goed, ze vraagt jou wat te doen... wat heb je geadviseerd?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Marion.

Badu schreef:
Marion. schreef:
Maar goed, ze vraagt jou wat te doen... wat heb je geadviseerd?
Wat denk je zelf? Ik ben zelf altijd al heel zuinig geweest met enten. Al voor Nobivac met zijn 3 jaar kwam.

Nanna, ik wil inderdaad even dat stukje uitprinten, en in het paspoort mapje doen. Gewoon zekereheid voor mijn moeder. Ze fietst ook wel eens met Pien in de mand de grens over.

Maar tot 2017 laat ze geen enting zetten, en dan kijken we wel. Maken we een nieuwe risico-analyse op, maar bij ons heet dat gewoon 'kijken waar de hond mee in aanraking komt' :mrgreen:
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Bij onze honden hadden ze ook doodleuk in het paspoort gezet dat de enting na een jaar weer herhaald moest worden. Na een jaar kreeg ik idd ook een kaart in de bus dat ik ze weer moest laten enten. (toevallig ook de praktijk Doetinchem/Zeddam?) Ik heb ze toen laten titeren en ze zijn iig tot 2018 beschermt.
Moet dit jaar alleen weer voor de rabiës enting, ik ga te vaak de grens over met ze. Ben benieuwd of ze dan ook proberen de rest ook weer te enten..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Marion.

Omega schreef:Bij onze honden hadden ze ook doodleuk in het paspoort gezet dat de enting na een jaar weer herhaald moest worden. Na een jaar kreeg ik idd ook een kaart in de bus dat ik ze weer moest laten enten. (toevallig ook de praktijk Doetinchem/Zeddam?) Ik heb ze toen laten titeren en ze zijn iig tot 2018 beschermt.
Moet dit jaar alleen weer voor de rabiës enting, ik ga te vaak de grens over met ze. Ben benieuwd of ze dan ook proberen de rest ook weer te enten..
Nee, dit is Ulft. Volgens mij DAP Oude IJsselstreek, maar ik weet niet goed met wie ze samenwerken. Maar zelfs titeren is onzinnig als ze vorig jaar geent is met een cocktail waarvan de fabrikant drie jaar voorschrijft.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Ik heb ze wel laten titeren omdat we mee wilden doen met jachtproeven, ik wilde een geldige datum in het boekje hebben.
In het geval van jouw moeder is het dan idd niet nodig om nu al te laten titeren.

Geeft toch te denken dat twee grote praktijken hier in de regio zo te werk gaan, kennelijk genereert het toch inkomen..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Marion.

Omega schreef:Ik heb ze wel laten titeren omdat we mee wilden doen met jachtproeven, ik wilde een geldige datum in het boekje hebben.
In het geval van jouw moeder is het dan idd niet nodig om nu al te laten titeren.

Geeft toch te denken dat twee grote praktijken hier in de regio zo te werk gaan, kennelijk genereert het toch inkomen..
Dat dus. En dat vind ik kwalijk. En legio mensen die doen wat de da zegt .
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Marion. schreef:
Omega schreef:Ik heb ze wel laten titeren omdat we mee wilden doen met jachtproeven, ik wilde een geldige datum in het boekje hebben.

Dat dus. En dat vind ik kwalijk. En legio mensen die doen wat de da zegt .
Ik ook, omdat je er geen verstand van hebt.
En dan is het net welke da je tegenaan loopt. Ik heb er 1 die mij verteld dat zoveel enten te belachelijk voor woorden is, en mij uitlegt waarom.
Wel 1 die enten serieus neemt, want e.e.a. was in haar ogen niet ok met ent schema van de pup. Maar dat die twee da's dan contact opnemen met elkaar vind ik persoonlijk top. Ik heb gewoon geen verstand van de vaccinaties. Daarna was het duidelijk voor mijn da, was ze eerlijk naar mij toe met een sms'je en persoonlijk ook omdat ik nog even langs moest. Belde ik omdat ik in dubio zat met iets als er wat aan de hand was, dan hoorde ze me aan en kreeg ik een bepaald advies, vaak homeopathisch, middel voor mensen bijvoorbeeld. Rijk zal ze niet worden van hoe ze haar praktijk runt, maar ze runt haar praktijk niet voor geldgewin, dat is mij wel duidelijk na al die jaren. En ik heb veel van haar geleerd, een eerlijke da.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Volgens mijn DA zijn er entingen die 1 jaar werken en entingen die 3 jaar werken. Niet voor alle ziektes waar je tegen 'moet' enten.
Alleen vertellen de meeste DA's dat niet, en komen veel mensen ieder jaar terug.
En er zijn natuurlijk DA's die het makkelijk geld verdienen vinden. :P
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik hoorde een dierenarts zeggen dat ie best wilde titeren als ie maar wist dat dat betrouwbaar was.
Maar ja, hoe toon je dat aan?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Misschien kan je wat meer gaan inlezen over vaccinatie en wat er allemaal bij komt kijken.
Echt gezond is het niet, en nodig elk jaar is het ook niet.
Je verzwakt het immuun systeem alleen, door steeds dode ziektekymen in het lijf te gooien.
1 keer is goed, want dan vecht het lichaam er tegen, maar elk jaar dan niet meer.
En is niet goed voor het imuunsysteem.
Een bloedonderzoek kan je beter doen, om te kijken hoeveel ent stoffen er in moeten.
Een titertest noem je dat.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

moosje schreef:Volgens mijn DA zijn er entingen die 1 jaar werken en entingen die 3 jaar werken. Niet voor alle ziektes waar je tegen 'moet' enten.
Klopt. Mijn DA heeft ook een aantal keren een enting gezet die 1 jaar geldig was. Heb opgezocht in de bijsluiters.
Nu ent ik niet meer, maar toen ben ik dus ook ieder jaar braaf terug gegaan.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Dit wist ik niet eens...
ik ben me er nu in aan het verdiepen omdat ik ieder jaar een zieke hond heb na het enten. Die voelt zich zwaar beroerd met braken en diarree tot 3 dagen na de enting.
Nu reageert zij overal vrij heftig op dus het verbaasd me niks. Maar ik kreeg nu weer een kaart in de bus en ik dus ben gaan googlen...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Gimmick
Zeer actief

Merck beschrijft verschijnselen van B en T cel immunodeficiëntie zoals ademhalingsallergiën, voedselallergiën, eczeem, huidaandoeningen, neurologische beschadigingen en hartaandoeningen. Is dit van toepassing op één van uw honden?

Kinderen toevertrouwd aan de zorg van goede artsen en verpleegsters vragen hun ouders of één van de bovenomschreven aandoeningen in de familie aanwezig zijn, en zo ja, dan ziet men af van het toedienen van levende virusvaccins (wat wij onze honden geven). U kunt zich dus niet afsluiten voor het feit dat u uw hond (die ook B en T cellen heeft) kunt vermoorden wanneer uw hond of de lijn waaruit hij voortkomt aan één van bovengenoemde aandoeningen lijdt en u hem levende virusvaccins toedient of laat toedienen. Het is daarom logisch om het risico van vaccinatie zoveel mogelijk te vermijden en niet meer te vaccineren dat strikt noodzakelijk is.
Gimmick heeft inderdaad een reactie op al het vreemde voedsel...
In het Concise Oxford Veterinary Dictionary staat dat Type 1 overgevoeligheidsreacties worden veroorzaakt door een antigeen reagerend met weefsel mas T cellen, met specifieke antistoffen op hun membranen. Hierdoor komen stoffen vrij die ontstekingen veroorzaken.
De verschijnselen van Type 1 overgevoeligheid variëren van soort tot soort, maar kunnen gepaard gaan met verstopping van de luchtwegen, diarree, overgeven, kwijlen, buikpijn en blauwzucht. (Het woord 'ontsteking' staat centraal in het debat over vaccins.)
hmm misschien kome daar haar onverklaarbare darmontstekingen wel vandaan.
Gimmick heeft al sinds we haar hebben onverklaarbare darmontstekingen en reacties van de huid die maar afgeschoven zijn op voedselallergie
maar dit zet me wel kritisch aan het denken.

Dank je voor de link ik zal straks direct de DA eens bellen
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

In januari heeft Vita haar vaccinaties in het asiel gehad (Lepto en DHPPi).
Gisteren gekeken naar haar paspoort door dit topic.
Ik was een beetje verbaasd over de onduidelijkheid eerlijk gezegd. Er staan in één vakje 2 stickers (Lepto en DHPPi).
Daarnaast staat een datum en daaronder de datum waarop het herhaald moet worden (1 jaar later). Dat lijkt dus aan te geven dat beide jaarlijks herhaald moeten worden...
Mijn dierenarts heeft mij (volgens mij) ook zoiets gezegd. Ze zouden me bellen, dus dan hoor ik het wel.

Wat ik ook raar vind is dat de verval datum (EXP) van de vaccins op de sticker voor Nobivac DHPPi aangeeft 5-2015. Dat is 1,5 jaar. Is dat ook niet raar? Of is dat soms de verval datum van het product geweest?

Door het hondenforum ben ik (de laatste dagen!) wijzer geworden. De cocktail gaat sowieso dit jaar niet gebeuren en over Weil moet ik nog maar heel goed nadenken. Nanna heeft een interessant artikel daarover gepost.
Bulley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising

Ongelezen bericht door Bulley »

Kirra schreef:In januari heeft Vita haar vaccinaties in het asiel gehad (Lepto en DHPPi).
Ik was een beetje verbaasd over de onduidelijkheid eerlijk gezegd. Er staan in één vakje 2 stickers (Lepto en DHPPi).
Daarnaast staat een datum en daaronder de datum waarop het herhaald moet worden (1 jaar later). Dat lijkt dus aan te geven dat beide jaarlijks herhaald moeten worden...
Mijn dierenarts heeft mij (volgens mij) ook zoiets gezegd. Ze zouden me bellen, dus dan hoor ik het wel.

Wat ik ook raar vind is dat de verval datum (EXP) van de vaccins op de sticker voor Nobivac DHPPi aangeeft 5-2015. Dat is 1,5 jaar. Is dat ook niet raar? Of is dat soms de verval datum van het product geweest?

Door het hondenforum ben ik (de laatste dagen!) wijzer geworden. De cocktail gaat sowieso dit jaar niet gebeuren en over Weil moet ik nog maar heel goed nadenken. Nanna heeft een interessant artikel daarover gepost.
de datum op de sticker is de datum tot wanneer die gegeven kan worden dus van het product.
En ze zetten altijd herh over een maar wat er herhaald wordt verschilt per da.
Bij ons 1 jaar hele cocktail daarna 2x alleen de weil.
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
Gimmick
Zeer actief

Nanna schreef:
Gimmick schreef:
Dank je voor de link ik zal straks direct de DA eens bellen
Ja, dat zou ik maar doen ;-) Want die zal onmiddellijk zeggen "já hoor, al die ellende komt van het vaccineren" :engel:
Oh nee hoor daar ga ik totaal niet van uit :neenee:

Maar wel wil ik die discussie met haar aangaan.
(En daarnaast heb ik nog een appeltje met haar te schillen over uitslagen van bloedtesten)
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Bulley schreef:
Kirra schreef:In januari heeft Vita haar vaccinaties in het asiel gehad (Lepto en DHPPi).

de datum op de sticker is de datum tot wanneer die gegeven kan worden dus van het product.
En ze zetten altijd herh over een maar wat er herhaald wordt verschilt per da.
Bij ons 1 jaar hele cocktail daarna 2x alleen de weil.
Bedankt voor de info.
Blijf ik toch erbij dat het er duidelijker in kan staan.
Als een vaccin officieel 3 jaar geldig is en de andere korter, zet ze dan apart met een andere herhaal datum?
Op deze manier is het inderdaad verschillend per dierenarts. Daar was Marion volgens mij ook verbaasd over.
Mensen kunnen natuurlijk ook zelf wat opzoeken, maar het paspoort is toch de eerste indicator.
Laatst gewijzigd door Kirra op 02 jan 2015 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Wij worden ook iedere keer weer uitgenodigd, maar onze dierenarts geeft (gelukkig) niet ieder jaar de cocktail.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik entte al met onze eerste hond niet elk jaar. Ondanks dat ik nog maar jong was toen hij kwam, regelde ik vaak wel dat soort zaken, omdat ik mij er in verdiepte.

Met Kay werd het moeilijk, omdat we op wedstrijden en evenementen toch ook weer een soort verplichting leken te hebben. Maar Kay reageert nogal heftig op entingen (bijna een keer dood geweest als pup na de enting.). Nu werd gelukkig ook niet elk jaar de hele enting hier meer gezet. Echter moest ik ook nog op zoek naar een bepaald merk, want Nobivac durf ik er dus echt niet meer bij hem in te zetten. Afgelopen jaar laten titeren bij Tannetje Koning (deze is op locatie uit te nodigen als je een groepje mensen weet te verzamelen, geloof vanaf een groepje van 8 ofzo?) Kay hoeft geloof ik pas over 2 of 3 jaar weer getitterd te worden en Norah 3 of 4 jaar ofzo. Dus dan wordt er alleen dat gegeven waarvan te weinig in het bloed zit en dat wordt dus in boekje opgeschreven en zo ben ik geborgen. Alleen Weil kan niet gemeten worden en Rabiës valt ook buiten deze meting. Het bespaard mij een hoop gedoe om de entingen met Kay (en het is echt een heel klein iets wat ze doen, super klein beetje bloed ook maar nodig, een druppeltje is genoeg....)
Afbeelding
Marion.

Kirra schreef:Als een vaccin officieel 3 jaar geldig is en de andere korter, zet ze dan apart met een andere herhaal datum?
Dat zou dus inderdaad moeten, Parvo bv is al heel lang 3 jaar geldig en dat staat dus apart vermeld. En de weil-enting bv die beschermt eigenlijk maar een half jaar.

Maar het gaat mij erom dat de grote cocktail-enting van Nobivac, fabrikant, gewoon minstens 3 jaar bescherming biedt. Ik vind het dan heel erg kwalijk dat ze die er gewoon elk jaar injassen bij onwetende mensen die ervan uit gaan dat een da het beste met hun hond voor heeft.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”