Elly* schreef:lieke schreef:Elly* schreef:sbientje schreef:Idie linker valt me eerlijk gezegd meer op, wat een lelijk hoofd! Volgens mij mogen borders alle kleuren hebben, toch? Vast ook wel sable dan..
Mij eerlijk gezegd ook.
Ik denk dat de sable kleur gewoon een veel voorkomende kleur bij hoedende honden was in Groot Brittannië en van daaruit de Border collie en Schotse herder ontstaan zijn.
Ook bij de beide Corgirassen is het een erkende en zeker bij de Pembroke veel voorkomende kleur.
Nee hoor. De oorspronkelijke kleur van de schotse herder (toen nog ordinair collie genoemd

) was zwart/bruin/wit. Pas met het inkruisen van de Ierse setter is de befaamde sablekleur ontstaan.
Er was zo'n dikke honderd jaar geleden vrij weinig verschil qua uiterlijk tussen de border en de collie. Behalve dan dat de collie van oudsher meestal een wat dikkere en langere vacht had wat wel handig was in de bergen. De border werd meer ingezet in de laaglanden dus daar was zo'n pak vacht minder noodzakelijk.
Toch wel grappig dat met de rode Ierse Setter het sable kwam. Was sable zeker verstopt onder het rood.
Maar je zou dan bij de collie dus ook rode verwachten als recessieve herinnering aan de Ier. Komen deze ook voor? Ik weet dat het bij de border wel voorkomt
Het rode komt idd. voor, maar altijd in combinatie met de witte kraag, witte staartpunt en de tanaftekening (weet niet hoe de vererving daarvoor gaat). Maar het blijft gewoon sable heten en mag in de tinten mahonie tot goud. Zelfs met zwarte haarpunten ertussen, dan heet het darksable. Alleen heel blond is niet gewenst.
In de jaren '90 was de goldsable zelfs zeer populair op shows en probeerde men juist daarop te fokken (Lyndie is daar een product van).
Tegenwoordig valt men juist meer op de darksable.
Wat betreft de term sable: ik heb begrepen dat het alleen maar een naam voor een kleur is die binnen een ras wordt gehanteerd maar dat bij alle rassen de kleur op dezelfde locus zit en het alleen maar een naampje is om zich te onderscheiden van andere rassen.
Schijnt bij katten ook zo te zijn.