Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fairytalefok

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Fairytalefok

Ongelezen bericht door Marjoleine »

AnneBP schreef:Plus er wordt maar op los gecastreerd, waardoor veel honden niet meer mee kunnen doen in de fok
ik sprak een tijdje geleden iemand die op zoek was naar een reu en een mooie combi gevonden had. Alle reuen uit dat nest bleken al gecastreerd te zijn
Dat is wel een dingetje, ja.
Ik hamer er altijd enorm op als fokker, ik ga al zeuren als die pups er net zijn, maar dan nog kun je het niet altijd voor zijn.
En lang niet alle fokkers doen dat, en dierenartsen staan maar al te rap klaar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Marjoleine schreef:
LongFields schreef:
Marjoleine schreef:
LongFields schreef:Maar ik kan me op zich wel voorstellen dat mensen ook afstand als criterium gaan gebruiken wanneer er een veel groter aanbod is aan dekreuen.
Niet eens zozeer groter.
Bij de stabijs is de concentratie meer in Nederland, gewoon door het ras.
Op zich is het niet standaard zo dat de concentratie persé groter is in het land van herkomst, bij de Belgen en zeker bij de Laekense is dat alvast niet zo namelijk. :wink:
Maar die zijn ook veel meer verspreid over de wereld.
Friezen zijn niet zo van export, dat gebeurt pas sinds een jaar of 15.
Daar heb je gelijk in. :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Marjoleine schreef:
AnneBP schreef:Plus er wordt maar op los gecastreerd, waardoor veel honden niet meer mee kunnen doen in de fok
ik sprak een tijdje geleden iemand die op zoek was naar een reu en een mooie combi gevonden had. Alle reuen uit dat nest bleken al gecastreerd te zijn
Dat is wel een dingetje, ja.
Ik hamer er altijd enorm op als fokker, ik ga al zeuren als die pups er net zijn, maar dan nog kun je het niet altijd voor zijn.
En lang niet alle fokkers doen dat, en dierenartsen staan maar al te rap klaar.
Toch is het intact houden van je reu zeker geen garantie op een dekaanvraag helaas. Ik heb uit 2 nesten een aantal prima reuen gefokt die op uiterlijk wel wat minpunten hebben, maar die vrij zijn gebleken van bij ons ras voorkomende erfelijke problemen en qua karakter prima zijn. Helaas worden deze reuen over het hoofd gezien door de fokkers, die lopen liever achter de al veel vaker gebruikte reuen aan. Gemiste kansen wat mij betreft.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Kan me er bij bepaalde lastige rassen nog van alles bij voorstellen ook ;-) Mensen kopen een gezinshond en niet een hond die nog mee moet spelen in de genenpool. Dat heeft maar bitter weinig hun interesse.
Raar trouwens dat alle reuen gecastreerd zijn. Als die dan uit zo'n interessante combi komen dan had er wat van doorgehouden moeten worden. Nu is alles weg.
Je kan niet alles houden.
Maar fokkers zouden wel meer vinger aan de pols moeten houden op dit vlak, ben ik met je eens.

Afbeelding

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

LongFields schreef:
Marjoleine schreef:
LongFields schreef:
Marjoleine schreef:Op zich is het niet standaard zo dat de concentratie persé groter is in het land van herkomst, bij de Belgen en zeker bij de Laekense is dat alvast niet zo namelijk. :wink:
Maar die zijn ook veel meer verspreid over de wereld.
Friezen zijn niet zo van export, dat gebeurt pas sinds een jaar of 15.
Daar heb je gelijk in. :wink:

Bij de collies wordt ook meestal gerend naar de dichtstbijzijnde reu. Vooral als die al door andere fokkers tig keer gebruikt is, is dat kennelijk een criterium voor andere fokkers om dan die reu ook maar te gebruiken.
Er zijn maar heel weinig fokkers die verder dan 100km kijken.
Resultaat is dat er elke 10 jaar vier 'gewilde' dekreuen zijn: 2 sables, 1 tri en 1 blue merle en je ziet in de meeste (90%) stambomen dan ook in de laatste 8 generaties continue dezelfde namen opduiken. Ik kan die namen zo ongeveer drómen. (Ze komen overigens óók in de stambomen van mijn Kyra en Cody voor.) En dat sommige fokkers het ook niet zo nauw nemen blijkt uit het feit dat sommige dekreuen ook rustig op boomloze teven worden gezet. Áls het maar geld oplevert.

En wat ook reuze leuk is: als de reuen uitputtend zijn gebruikt in Nederland, worden ze voor een hoop geld naar Engeland, Hongarije of Denemarken verscheept waar ze ook gezellig aan het dekken slaan. En in een enkel geval wordt de reu weer teruggehaald en gaat als 10- of 11-jarige reu de nieuwste generatie collieteven bezwangeren. :cheer:
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:
Kan me er bij bepaalde lastige rassen nog van alles bij voorstellen ook ;-) Mensen kopen een gezinshond en niet een hond die nog mee moet spelen in de genenpool. Dat heeft maar bitter weinig hun interesse.
Raar trouwens dat alle reuen gecastreerd zijn. Als die dan uit zo'n interessante combi komen dan had er wat van doorgehouden moeten worden. Nu is alles weg.
Je kan niet alles houden.
Maar fokkers zouden wel meer vinger aan de pols moeten houden op dit vlak, ben ik met je eens.
Ik bedoelde meer als je vervolgens als fokker op zoek gaat naar een reu en je hebt een mooie combi gevonden (die dus al pups heeft gehad), die weinig verwant en gezond is, honden die daar uitgekomen zijn ook, en dan blijkt dat je daar niets mee kan want ze zijn gecastreerd. Dus niet alleen je eigen gefokte honden maar ook die van anderen.
Plus dat vooral bij pittigere types die opgroeien al snel geroepen wordt "castreren die hap" door sommige dierenartsen, trainers, etc. Kan je als fokker nog zo vaak vragen het niet te doen, vaak hoor je het pas achteraf. En in principe kan je eigenaren niets maken, het is hun eigendom
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:Uit Fairfok van de RvB:

Staat onder Ambities, punt 2.2

In 2018 zijn bij alle fokkers gezondheid, welzijn en sociaal gedrag van de reu en teef leidend en bepalend voor de fokdoelen; d.w.z. 100% compliance. Er wordt niet meer gefokt met honden als het risico op gezondheids-­‐, gedrags-­‐ en welzijnsproblemen te groot is of als de dieren niet meer zelfstandig en natuurlijk kunnen functioneren. Zo nodig wordt er gestopt met het fokken met honden waarbij dergelijke problemen onvermijdelijk zijn.

Hm. Zou dat betekenen dat sommige rassen ophouden te bestaan?
Waarom niet vanaf 2014? :denken:

Wat is een "te groot" risico?
Wordt dat ook nog uitgelegd?

Of hebben ze daar die 4 jaar voor nodig .................. :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
ranetje schreef: Waarom niet vanaf 2014? :denken:
Niet te haastig hoor ;-) Het heeft ook al meer dan 25 jaar geduurd vanaf het boekje mooi, mooier, mooist.
Waarom het niet meteen in kan gaan is mij trouwens ook een raadsel.
Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand 4 jaar nodig heeft om "gezondheid, welzijn en sociaal gedrag van de reu en teef als leidend en bepalend voor de fokdoelen" te houden.
Echt volslagen waanzin dit :piew: :vaag:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Niet te haastig hoor ;-) Het heeft ook al meer dan 25 jaar geduurd vanaf het boekje mooi, mooier, mooist.
Omdat je domweg niet in een maand alle reglementen kunt aanpassen, lijkt me.
Het is zuiver een administratief-technische kwestie.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:O ja. "Dan haal je de problemen van een ánder ras binnen!" Alsof doorgaan met het steeds verder in die genetische bottleneck kruipen het antwoord gaat zijn :19:
Bij onze eerste outcross hebben we een labrador gebruikt die behoorlijk veel gebruikt is, zelfs voor labrador-standaarden. Alleen maar handig aangezien er veel gezondheidsresultaten van kinderen bekend zijn, dan wéét je dus wat van die hond.
Vervolgens wilde iemand weten wat een labrador die al een kleine 100 dekkingen had gedaan voor ons zou toevoegen.

Ik kreeg maar moeilijk uitgelegd dat het voor ons geen bal uitmaakt hoeveel die hond gedekt heeft, aangezien wij geen labradors hebben. Dat het voor ons vreemd bloed is en dus goed. Al kwam hij uit incest-inteelt, dan nog zou het niks boeien.
Maar mensen vinden dat echt lastig te bevatten.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:
Nanna schreef:
Omdat je domweg niet in een maand alle reglementen kunt aanpassen, lijkt me.
Het is zuiver een administratief-technische kwestie.
maar VIER JAAR zeg, dat is toch wel het andere uiterste?
En dan zijn ze in 2024 "gegarandeerd gezond" zeggen ze? :F:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge O schreef:laatst zag ik op fb nog een discussie over een fokster die een hovawart gekruist had met een ander ras - jeetje dat mens werd uitgemaakt voor het vuil van de straat.
Iets dergelijks is ook op FB gebeurd over het nest waar Mojo uit komt. Aangeslingerd door 1 iemand met allerlei kul-argumenten om diens punt te maken. Toen ik er aan de haren bijgesleept werd, weliswaar zonder mijn naam te gebruiken maar het was overduidelijk dat die persoon mij bedoelde met een beschrijving, ben ik erop in gesprongen en heb haar leugens direct ontkracht. Daarna duurde het niet lang voordat de hele discussie van de betreffende groep afgehaald was.
Maar zo gaat dat dus blijkbaar als je naar eer en geweten en na gedegen onderzoek een hond van een ander ras inkruist ten gunste van de genenpoel van dat ras...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ach idd. Liep met pup/jonge hond Xavi destijds op de werkhondenkeuring van de rv. Gewoon wandelen, mensen, andere honden etc. Ze waren lovend over hem wat een prachtige mechel je laat hem toch wel aankeuren als hij groter is. Wil ik wel maar nee dat gaat niet want hij heeft geen boom. Oh maar ja dat klopt ook niet en daar zit een witte vlek nee zomaar ineens viel t toch erg tegen... terwijl ik al minutenlang met die mensen sprak dus ze hem al geruime tijd hadden bekeken en toen was hij nog geweldig....tot ik zei dat ie boomloos was.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Een bouvier keurmeesteres vond mijn bouvier wel een hele mooie rasvertegenwoordiger ,dat zag zij zo want ze keurde al een heel tijdje bouviers. Nee mevr dit is een xsing bouvier x poedel.
:oeps: weg was mevr. :LOL:

Werd een poosje geleden uitgemaakt dat ik het poedelras naar zijn klote hielp door xsingen poedel x bouvier te doen . Wat maak ik dan naar de klote/kapot aan het poedelras.?

Maar goed dat hele idee gaat een lange adem krijgen en veel tegenstand. Waarschijnlijk kappen er dan wel aardig wat mee , nieuw bloed in de fokkerij aan beide kanten is nooit slecht. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Kruimel53 schreef: iemand vinden die bereid is zijn/haar reu te laten dekken schijnt ook al niet mee te vallen.
Ik heb heel stellig geroepen dat ik Tay alleen wil laten aankeuren (en dus dekken) als hij qua gezondheid het beste had. Dat heeft hij ook, maar als ik er nu over nadenk lijkt het me sowieso een goede zaak om een hond die gezond is (niet eens alleen HD A zoals ik eerst wilde) beschikbaar te stellen. Ik zal alleen heel erg verbaasd zijn als hij gebruikt zou worden. Terwijl er uit zijn lijnen wel teven gebruikt worden (door de fokker) maar de laatste reu uit die lijnen die gedekt heeft is al heel wat jaren terug geloof ik.

Ik ben daar wel op terug gekomen door alles wat ik hier lees, maar wat ik links en rechts meekrijg is reuen in NL (van mijn ras dan) gewoon weinig tot niet dekken. Er wordt wel weer half Europa door gereden.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Inge O schreef:
TessaThomas schreef:(niet eens alleen HD A zoals ik eerst wilde)
dat was voor mij één van de hoofdredenen om de rv vaarwel te zeggen, het feit dat ze 'alleen met een A wilden fokken :blah: :blah: '.
Nee, bij ons mag het tot en met HD C. Maar ik wilde het niet. Nu maakt het niet uit, want hij heeft A, maar ik zei eerst dat ik het nut niet inzag als hij B had oid.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ze hebben nu al meer dan een jaar geleden de Verenigings Fokreglementen verplicht gesteld, die zijn er nog steeds niet, nog een 100 tal moet worden ingestuurd en dan moetne die nog inhoudelijk worden aangepast, dat is nl. beloofd. Begrijp je nu dat ze nog 4 jaar nodig hebben?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ze hebben nu al meer dan een jaar geleden de Verenigings Fokreglementen verplicht gesteld, die zijn er nog steeds niet allemaal, nog een 100 tal moet worden ingestuurd, en dan moeten ze allen nog inhoudelijk worden aangepast, dat is nl. beloofd. Begrijp je nu dat ze nog 4 jaar nodig hebben?
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”