Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

poolhonden

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

chandor013
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nog geen 1 ras wil een labrador en een huskyachtige of poolhondachtige. Je snapt wel wat ik bedoel

poolhonden

Ongelezen bericht door chandor013 »

Sinds dat ik een kind was droomde ik van een hond en nu wij een eigen huis gekocht hebben wil ik mijn droom in vervulling laten gaan.
Mijn hoofd spookt rond om een poolhond aan te schaffen alleen ik zou niet weten welke keuze ik zou moeten gaan maken.
een hond vind ik niet iets wat ik gelijk kan kopen. Je moet er goed over nagedacht hebben. Het is een levend dier en daar moet je net zo goed voor zorgen of voor kunnen zorgen dan voor je eigen kinderen.
IK wil mijn hond alles willen en kunnen geven wat ik mij zelf ook zou geven. Waaronder erg veel liefde en aandacht.
Een poolhond moet je niet alleen kiezen omdat het mooie dieren zijn want dat zijn ze sowieso. Er staan geen honden dichter bij de wolven dan de poolhonden. Enige honden soorten die alleen kunnen overleven. ik zie een teckel nog niet een konijn vangen voor lunch. Hij wacht braaf todat het baasje zijn eten komt brengen.
Poolhonden heb je in maten en soorten. Waar ik erg in geinteresseerd ben is de Malamute, Tamaskan of de Husky.
Deze 3 lijken erg veel op elkaar qua karakter maar welke is nou het beste voor mij wat zijn nu echt de verschillen.
IK zelf ben een man die een gouden hart heeft voor dieren. Ik zou eerder een mens iets aan kunnen doen dan enig ander dier (mits een aaibaarheidsfactor) :tong:
Ik ben erg eigenwijs en heb een duidelijke eigen wil maar al deze eigenschappen hebben al deze honden.
IK heb mij inmiddels ook ingeschreven op een facebookpagina over de tamaskan misschien dat ik er een keer bij kan zijn als men er 1 uitlaat of misschien dan zie ik een paar verschillen van karakter.

http://www.hondenpage.com/hondenrassen/ ... lamute.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hondenpage.com/hondenrassen/ ... -husky.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hondenpage.com/hondenrassen/tamaskans.php" onclick="window.open(this.href);return false;

alle andere soorten zijn ook leuk maar deze lijken het meest op elkaar en deze spreken mij ook het meest aan.
of is er van al die soorten 1 die ik vergeten ben die "beter""makkelijker" is dan 1 van deze 3 honden?
de http://www.hondenpage.com/hondenrassen/samojeed.php" onclick="window.open(this.href);return false; lijkt mij ook een aparte hond maar lijkt mij nog de moeilijkste of heb ik het mis
Safari

Re: poolhonden

Ongelezen bericht door Safari »

chandor013 schreef:ik zie een teckel nog niet een konijn vangen voor lunch. Hij wacht braaf todat het baasje zijn eten komt brengen.
O jee :schrik: :mrgreen: nieuw zeker? :LOL:

De eerste vraag die gesteld zal gaan worden (als ik mijn mede HFers een beetje goed inschat) is, wat heb je een hond te bieden? Beweging, uitdaging enz?
chandor013
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nog geen 1 ras wil een labrador en een huskyachtige of poolhondachtige. Je snapt wel wat ik bedoel

Een teckel was inderdaad een stom voorbeeld maar snap goed waarom je lachtte. Teckels en terriërs werden vroeger gebruikt om achter konijnen aan te jagen. maar het was een voorbeeld :blauwoog:
Wat voor beweging of uitdaging kan ik een hond bieden. IK hou van wandelen en fietsen dus ik kan zeker uren gaan wandelen in de nabije bossen.
uitdaging voor mij zou zijn hoe leer ik een poolhond om alleen te zijn ook dat is een uitdaging voor hem. we werken allebei en we hebben een redelijke grote huis. Als ik een hond van pups af aan leer om alleen te zijn dan moet dat toch wel goed gaan?
aan de andere kant wil dat zeggen dat alle honden bezitters of poolhond bezitters allemaal geen werk hebben of 1 partner die geen werk heeft want anders kunnen ze niet aan voldoende beweging voldoen. dat ik overal haren vind ach ik heb een vrouw daar vind ik ook overal haren van dus een paar haren meer :goeie:
en over dat weglopen we moeten inderdaad de schutting maar eens verhogen naar een dikke 2 meter.
Bij mij in de buurt wonen meer mensen met huskies ik neem aan dat ook deze mensen normaal leven hebben van elke dag gaan werken hoe moeten ze dan anders hun honden en de hypotheek betalen.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik snap wat je ziet in poolhonden hoor, maar vergis je niet in de andere oerhondjes. Husky's en aanverwanten hebben die vacht door aanpassing aan het klimaat, maar je hebt overal oorspronkelijke hondenrassen die wellicht minder haar hebben, maar ook prima voor zichzelf zouden kunnen zorgen.

Ik moet zeggen dat ik het zelf niet zo heb op husky's en malamutes enzo. Prachtige honden, maar voor in een gezinnetje en lekker door het park lopen... :roll:

IJslanders zijn leuk, behalve dat blaffen. :schrik: Elandhonden, daar ken ik er maar twee van, maar dat zijn wel leukerds. En ik zou toch ook eens kijken naar de meer zuidelijke oerhondjes. Gewoon om eens te vergelijken, zeg maar. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn teckel is een effectievere jager dan mijn eurasier hoor :cool2:

Een eurasier is ook een oertype. Fantastische hond, dus ik begrijp dat je er op valt. Maar wat Nanna zegt, onderschat de haren tot achterin je kledingkast niet :ugh:
Er zijn er bij die prima los kunnen en ook best wat willen leren. Maar willen ze niet dan heb je bij echt pech. Mijn Diem is een super hond. Maar los kan hij niet. Eenmaal iets in z'n kop dan is hij weg, op hoge snelheid. Hij komt wel terug maar het is gewoon niet veilig.

Ik denk idd dat ook werkende mensen best een hond kunnen houden. Maar persoonlijk vind ik 5 dagen minimaal 8 uur alleen zitten te veel. Het kan wellicht als jullie werktijden maar gedeeltelijk overlappen zodat hond maar een paar uur alleen zit. Anders is dagopvang of oppas mss een idee?
Maar een jongvolwassen hond 8 a 9 uur alleen gaat wrs problemen geven. De hond gaat zich gewoonweg vervelen en alleen voelen :19:

Je zegt veel wandelen maar wat kan/wil je er daadwerkelijk gemiddeld op een dag aan tijd besteden? Hoe lang de grote ronde? Wil je verdere cursussen? Sporten?
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Husky's zijn geweldig :I:

De meeste nadelen zijn al genoemd, het verharen, veel energie hebben en sommige zijn ware houdini's en kunnen over een 2 meter schutting met gemak springen. Het alleen thuisblijven is wel aan te leren hoor maar je zult veel geduld moeten hebben. Loslopen moet geen probleem zijn, vanaf pup gelijk leren en flink belonen. Wel even opletten waar je je hond laat loslopen, park met kinderboerderij is meestal niet zo'n goed idee :engel: Husky's zijn van nature sociaal, ze moeten wel omdat ze in grote roedels gehouden worden.

Mijn Husky kan los lopen, springt niet over de schutting van 1.20 en kan zelfs een uurtje alleen thuisblijven. Wij werken allebei maar hebben ons rooster aan de hond aangepast, en als dat een keer niet lukt hebben we oppas. In huis is ze een vloerkleedje, maar ik heb dan ook een luie, wij hebben totaal geen erg in haar.
Als je meer over de Husky wilt weten kan je Angelique op dit forum een pb sturen, zij heeft er acht en al jaren ervaring met het ras.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Malamutes zijn ook heel leuk, maar wel anders dan huskies. Het grootste verschil is de kracht, het zijn echt bakbeesten in vergelijk met de husky.
Meest gehoord, ook hier op het forum, is dat de honden in het echt toch groter zijn dan men dacht...
Een Malamute is in het algemeen meer een mensenhond dan de Husky, maar uiteindelijk is het per individu verschillend. Ze gaan er ietsje minder snel vandoor, of komen ietsje eerder terug van hun strooptochten.
Een Malamute is een dominante, trotse hond. Hierdoor meer geneigd tot asociaal gedrag richting soortgenoten dan de husky. Niet dat ze alle honden direct een kopje kleiner willen maken, maar als ze een hond niet mogen, dan heb je wel wat in toom te houden.
Ook hier lopen ze los ( ook niet bij de kinderboerderij) en klimmen ze niet over het hek van 140 cm. Wij wisselden elkaar af qua werktijden in het verleden, en nu met bedrijf aan huis zijn we wat flexibeler.
De Malamute is meer de hond voor jou als je houdt van een rustiger inborst. Huskies zijn springeriger.
Ik weet niet waar je woont, maar er zijn in deze tijd van het jaar diverse evenementen waar je ze in het echt kunt meemaken.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ik hoor wat jij wilt maar wil je vrouw hetzelfde.?
Vraag is ook al zou jij zo'n hond kunnen handelen , kan je vrouw dat ook en heeft ze daar zin in.?
Heeft zij ook zin in een hond die je tuin omploegd ,over of onder de schutting kan verdwijnen, je huis kan slopen, overal haren tegenkomen tot in je ondergoed en keukenkastjes, huilen en janken als een wolf.?
Komen er nog kinderen .? Je kunt wel behoorlijk eigen/wijs/gereid zijn maar staat die karaktertrek je dan niet in de weg met een eigenwijze hardleerse hond waarin het een wedstrijdje qua machtvoering word.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Je woont niet zover weg zie ik, kom eens kennis maken met het ras als je wil, kom is kijken bij een training (wel vroeg je bed uit) en dan vertel ik je er alllleeees over wat je maar horen wil, vooral negatief gedoe :mrgreen:
Dan zijn er 9 husky's, 2 akita's en 1 mal aanwezig :wink:
Laatst gewijzigd door Angelique. op 30 dec 2014 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Lief
Zeer actief
Contacteer:

chandor013 schreef: uitdaging voor mij zou zijn hoe leer ik een poolhond om alleen te zijn ook dat is een uitdaging voor hem. we werken allebei en we hebben een redelijke grote huis. Als ik een hond van pups af aan leer om alleen te zijn dan moet dat toch wel goed gaan?
Het kan, maar je kunt ervan uitgaan dat een hond niet maakbaar is. Dus soms lukt het ook helemaal niet, of in ieder geval niet binnen de tijd die je hiervoor gesteld had (de vakantie die je opneemt als de hond net bij je thuis komt). En dan zul je er echt iets mee moeten (opvang, oppas etc, er bestaan zeer goede crèches voor honden). Wolvengehuil is grappig als ze het alleen doen als de brandweer voorbij raast, of op de eerste maandag van de maand om 12 uur, maar volcontinu echt niet. Slopen (de andere uitlaatklep voor een poolhond die slecht tegen alleen zijn kan) is ook echt geen grapje.
Ik kan een hele lange lijst maken van dingen die hier stuk zijn gemaakt, en dat is lang niet altijd vanwege frustratie overigens, maar daar word je echt niet heel blij van.
chandor013 schreef: dat ik overal haren vind ach ik heb een vrouw daar vind ik ook overal haren van dus een paar haren meer :goeie:
dat is niet een paar haren, het is meer een soort van dekbed dat dagelijks ontploft en neerdaalt door het hele huis, zelfs daar waar de hond nooit komt.
Het gezicht van de man van het autopoetsbedrijf (van binnen schoon terwijl u wacht) bij mijn laatste auto heb ik helaas niet vastgelegd, maar dat was de grootste uitdaging die die man tot dan toe had gehad. Zelfs de lokale pensionhouder "Bas ze zijn in de rui", "Ja, ik ben wel wat gewend hoor", had hem nooit zo meegemaakt toen ik ze eens voor een weekendje wegbracht.

En eigenlijk is dat wat je je vooral moet beseffen wanneer je de nadelen leest; het zijn echt nadelen, geen dingen die je even wegmoffelt onder een deken van liefde. De mooiigheid maakt echt niet alles goed. Ik kan je beloven dat je niet meer denkt "ach gossie hij was te lang alleen" als je je bankstel in stukken aantreft bij thuiskomst. Dan ben je gewoon boos op de hond, maar vooral op jezelf...je wist het, maar je dacht dat het wel meeviel...

Mijn partner is de honden redelijk zat om al die dingen. Dus check echt goed of je vrouw dit ook wel wil. Het is als het hebben van een high-maintenance vriendin, zo'n poolhond.
Angelique.

chandor013 schreef: uitdaging voor mij zou zijn hoe leer ik een poolhond om alleen te zijn ook dat is een uitdaging voor hem. we werken allebei en we hebben een redelijke grote huis. Als ik een hond van pups af aan leer om alleen te zijn dan moet dat toch wel goed gaan?
Reken er maar niet op, het kan goed gaan maar het gaat veel vaker fout dan goed, met 2 gaat het dan meestal alweer een stuk beter.
Ik praat alleen maar over de husky, het is een roedeldier en als het je enige hond is ziet hij jou als zijn roedel en gaat hij het niet tof vinden als je hem "verlaat" met als gevolg een volledig overhoop gehaald huis, een bankstel zonder vulling en een eettafel zonder poten :mrgreen:
Nogmaals het kan echt wel goed gaan maar vergis je er niet in het kan ook echt heel erg fout gaan.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

-Gaby- hier op het forum heeft een Tamaskan en wil je er vast wel veel over vertellen!
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Mijn eerste hond werd een Husky, een pup met heel grote oren. Hij was zo makkelijk, snel zindelijk, wilde graag de wijde wereld gaan ontdekken en was overal mee naartoe te slepen.
Tot hij een maand of 9/10 werd. Toen rende hij achter een konijn aan en verdween. We vonden hem terug, nadat hij een heel kippenhok uitgemoord had. Daar is nog een topic van. Bovendien kauwde hij op alles wat van mij was. Luisteren deed hij niet.
"Ik wil nóóit meer een Husky!"
Maar toen ben ik me veel meer gaan verdiepen in het ras en mijn hond als individu en werd ik verliefd.

Ik werk fulltime en iemand anders laat hem tussen de middag voor mij uit.
's Ochtends doen we een rondje van 20 á 30 minuten, ik vertrek naar werk, dan loopt hij een uurtje met de oppas en 's avonds spring ik op de fiets en gaan we kilometers maken. In het weekend staat alles in het teken van de hond en gaan we lang wandelen. Mijn hond is erg op zichzelf maar toch dol op mensen. Hij kiest ze zelf uit.
Ik neem hem zelfs mee naar de kroeg of feestjes. Hij zegt iedereen gedag en gaat daarna in mijn buurt of juist een rustig plekje liggen en alles bekijken en zelfs slapen.
Hij kan erg goed alleen blijven maar ik houd het op max 5/6 uur.
Met andere honden vind ik ze erg sociaal, een vriendin van mij heeft ook een Husky reu en beide mannen zijn conflictvermijdend. Ze patsen wel, ze zijn geen doetjes, maar zodra een ander terugpatst druipen ze beide af met een stoer loopje.

Ik vind het heerlijke honden. Binnen een vloerkleedje, buiten een (zeer) actieve hond. Ze blaffen niet, zijn dol op hun mens maar gaan ook lekker hun eigen gang en zodra ze je vertrouwen kun je met blikken en fluisteren communiceren. Ik ben echt gek op mijn hond, zoals hij kan ik er wel 5 bij hebben. Het enige puntje is dat je dus wel continue rekening moet houden met het jachtinstinct, dat betekent ogen op stokjes en niet los kunnen laten in een bos vol wild.

Oh, en vergis je niet in het haar. Filmpje
chandor013
Vaste gebruiker

Oke dat die honden zoveel ruien dat kan ik best geloven maar dat ze zulke slopers zijn. Het is dat ik mijn rooster er niet op kan aanpassen. Maar er nemen de uitnodiging graag aan, maar een husky als pup je kan hem toch ook proberen te leren ik zou niet zeggen veranderen want wat eenmaal in zijn gene zit kan je niet veranderen. Dat slopen zou mijn vrouw niet leuk vinden overal haren ik denk dat dit de minste nadeel is.
Huskies hebben hier altijd op de eerste plaats gestaan van honden die hoog boven aan in de verlanglijst. Op een 2de plek ook een oerhond de american indian dog. En als derde een labrador.

Edit: kijk zo kan ik dat ook doen dat iemand hem anders smiddags voor mij uitlaat. Savonds kan ik kilometers maken heb toch niks te doen en fietsen of wandelen vind ik heerlijk. En er zijn bossen genoeg in de omgeving. In het weekend kan ik altijd voor hem zijn want er is altijd 1 regel dat je voor hond net zo goed moet zorgen dan voor de rest van je familie. Anders moet je niet aan honden beginnen.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ben je niet bang dat jou karakter en het karakter van een poolhond niet gaat botsen?
Husky's hebben ook een eigen wil, en zijn vrij zelfstandig.
Als jij ook een eigen wil heb, heb je kans dat de een de ene kant op wil, en de ander de andere kant.
Waardoor je dus een miscommunicatie krijgt.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Lief
Zeer actief
Contacteer:

Hoe wil jij een hond iets leren als je er niet bij bent?
Want het gaat om wat hij doet als je er niet bent. Ze beginnen echt niet aan de bank als jij erop zit.
Angelique.

chandor013 schreef:Oke dat die honden zoveel ruien dat kan ik best geloven maar dat ze zulke slopers zijn. Het is dat ik mijn rooster er niet op kan aanpassen. Maar er nemen de uitnodiging graag aan, maar een husky als pup je kan hem toch ook proberen te leren ik zou niet zeggen veranderen want wat eenmaal in zijn gene zit kan je niet veranderen. Dat slopen zou mijn vrouw niet leuk vinden overal haren ik denk dat dit de minste nadeel is.
Huskies hebben hier altijd op de eerste plaats gestaan van honden die hoog boven aan in de verlanglijst. Op een 2de plek ook een oerhond de american indian dog. En als derde een labrador.

Edit: kijk zo kan ik dat ook doen dat iemand hem anders smiddags voor mij uitlaat. Savonds kan ik kilometers maken heb toch niks te doen en fietsen of wandelen vind ik heerlijk. En er zijn bossen genoeg in de omgeving. In het weekend kan ik altijd voor hem zijn want er is altijd 1 regel dat je voor hond net zo goed moet zorgen dan voor de rest van je familie. Anders moet je niet aan honden beginnen.
Je kan alles proberen maar als je er 1 treft dan kan je leren tot je een ons weegt die blijft dat doen (tot hij volwassen is, om en nabij de 3 jaar) want je bent er niet bij als het gebeurt en achteraf straffen heeft geen nut, vergeet ook het joelen niet....weet niet of je leuk contact hebt met je buren ? :mrgreen:
Nogmaals je kan het treffen maar ik zou er vanuit gaan dat je pech hebt en dan heb je dus een sloper of janker of erger nog...beide :schrik:
Laatst gewijzigd door Angelique. op 30 dec 2014 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Persoonlijk denk ik dat alleen maar aan het eind van de dag een uurtje wandelen waarschijnlijk niet genoeg zal zijn voor de gemiddelde poolhond.
Manu

Apple schreef:Persoonlijk denk ik dat alleen maar aan het eind van de dag een uurtje wandelen waarschijnlijk niet genoeg zal zijn voor de gemiddelde poolhond.
Maar dat zegt hij toch nergens van plan te zijn?

Wat je ook kunt doen, kijk eens naar een hondenopvang bij jou in de buurt.
Hier zit er eentje waar de honden in een soort nagemaakte huiskamer kunnen rusten en eten en 3x per dag gaan ze met een geselecteerde groep een groot weiland op waar ze kunnen rennen en spelen. Er zijn natuurlijk ook uitlaatservices en je hebt websites waar mensen op zoek zijn naar een oppashond omdat ze zelf geen hond kunnen houden.
Zo doet een aantal mensen dat en dat gaat heel goed, ook bij jonge honden. Stel dat het alleen zijn opbouwen niet zo goed gaat kun je dit overwegen.
Er is tenslotte een groot aantal honden met werkende baasjes. Ik vraag me wel eens af hoe mensen dat financieel doen met parttime werken en meerdere honden. Ik moet ook gewoon hard werken voor brood op de plank en vlees in de voerbak ;)

Mijn hond stopte met slopen toen ik hem meer beweging begon te geven.
Alsnog is mijn Husky lui. Die is doodmoe na een strandwandeling van 2 uur. Al heeft hij met de winterkou wel energie x10. Daar houd ik wel rekening mee. Als ik uit mijn werk kom is het al donker en ben ik vaak koud en moe maar moet ik voor ik op de bank kan ploffen toch nog een uur gaan lopen of een half uur gaan fietsen. En dan om een uur of 10 nog een keer een van de twee.
Ik heb daarmee geboft maar dat doet natuurlijk niet iedereen. Ik zou het vervelend vinden als ik elke dag moet sporten omdat hij anders mijn huis sloopt.
Angelique.

Manu schreef: Er is tenslotte een groot aantal honden met werkende baasjes. Ik vraag me wel eens af hoe mensen dat financieel doen met parttime werken en meerdere honden. Ik moet ook gewoon hard werken voor brood op de plank en vlees in de voerbak ;)
Een man met een hele goede baan zoeken :wink: :mrgreen:
En daar buiten doen wij niets voor ons zelf, we gaan niet uit eten, niet naar de bios, hoeven niet elke maand een nieuwe garderobe enz enz
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ons leven is helemaal ingericht op de honden, die keuze hebben we 15 jaar geleden heel bewust gemaakt en ja dat is soms best wel is "zwaar" maar hoe cliché het is het waard, je krijgt er zo enorm veel voor terug.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

chandor013 schreef:Oke dat die honden zoveel ruien dat kan ik best geloven maar dat ze zulke slopers zijn. Het is dat ik mijn rooster er niet op kan aanpassen. Maar er nemen de uitnodiging graag aan, maar een husky als pup je kan hem toch ook proberen te leren ik zou niet zeggen veranderen want wat eenmaal in zijn gene zit kan je niet veranderen. Dat slopen zou mijn vrouw niet leuk vinden overal haren ik denk dat dit de minste nadeel is.

Wat zoekt je vrouw in een hond? Zoals jij het omschrijft zal zij doordeweeks belast zijn met de dagelijkse zorg.
Dan kun je wel heel sterk van jezelf uitgaan, maar het lijkt me wel zo fijn te kijken naar een hond die bij iedereen past.

Er zijn veel buitenlandse oertype hondjes. Vaak leuke, wat meer gematigde, husky herder bastaardjes. Een herplaatser waarvan je meer van de achtergrond weet zou ook een optie kunnen zijn.
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Hoe komt de labrador eigenlijk op dat verlanglijstje? Dat lijkt me qua karakter iets totáál anders dan poolhonden of die American Indian Dog, dus wat maakt dan dat die labrador je toch ook aanspreekt?
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Manu schreef:
Apple schreef:Persoonlijk denk ik dat alleen maar aan het eind van de dag een uurtje wandelen waarschijnlijk niet genoeg zal zijn voor de gemiddelde poolhond.
Maar dat zegt hij toch nergens van plan te zijn?

Wat je ook kunt doen, kijk eens naar een hondenopvang bij jou in de buurt.
Hier zit er eentje waar de honden in een soort nagemaakte huiskamer kunnen rusten en eten en 3x per dag gaan ze met een geselecteerde groep een groot weiland op waar ze kunnen rennen en spelen. Er zijn natuurlijk ook uitlaatservices en je hebt websites waar mensen op zoek zijn naar een oppashond omdat ze zelf geen hond kunnen houden.
Zo doet een aantal mensen dat en dat gaat heel goed, ook bij jonge honden. Stel dat het alleen zijn opbouwen niet zo goed gaat kun je dit overwegen.
Er is tenslotte een groot aantal honden met werkende baasjes. Ik vraag me wel eens af hoe mensen dat financieel doen met parttime werken en meerdere honden. Ik moet ook gewoon hard werken voor brood op de plank en vlees in de voerbak ;)

Mijn hond stopte met slopen toen ik hem meer beweging begon te geven.
Alsnog is mijn Husky lui. Die is doodmoe na een strandwandeling van 2 uur. Al heeft hij met de winterkou wel energie x10. Daar houd ik wel rekening mee. Als ik uit mijn werk kom is het al donker en ben ik vaak koud en moe maar moet ik voor ik op de bank kan ploffen toch nog een uur gaan lopen of een half uur gaan fietsen. En dan om een uur of 10 nog een keer een van de twee.
Ik heb daarmee geboft maar dat doet natuurlijk niet iedereen. Ik zou het vervelend vinden als ik elke dag moet sporten omdat hij anders mijn huis sloopt.
Klopt, maar meer om aan te geven dat in ieder geval een husky niet de hele dag braaf ligt te wachten tot dat je s avonds tijd hebt. Dat is tenminste mijn idee van het ras.
Je zal er ook altijd uitzonderingen in hebben.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Het is je eerste hond, en de eerste pup die je gaat opvoeden. Ik zou ernaar neigen om een wat makkelijker ras te kiezen. Ik weet, met mijn eenvoudige stabijtje, hoe het me is 'tegen' gevallen een jonge hond op te voeden. Niet dat ik spijt heb van mijn keuze, het was ook heel verstandige keuze, maar ik heb van tevoren toch niet het inzicht gehad hoeveel tijd, bloed, zweet en tranen erin zou gaan zitten. Mijn vorige hond was een herplaatser, en veel makkelijker in de omgang, en ik heb heel wat verwachtingen bij moeten stellen. Nu is ze twee jaar en begint het er wat op te lijken ;) maar het waren twee jaren waar nogal wat water bij de wijn is gegaan. En als het om alleen zijn gaat, is het heel moeilijk om water bij de wijn te doen als je geen goede dagoppas achter de hand hebt.

Een poolhond staat er gewoon om bekend dat ze een issue kunnen maken van het alleen thuis zijn. Eigenlijk geldt dat voor alle honden, maar bij de poolhonden is het een extra uitdaging. Als je beide werkt en geen mogelijkheid hebt voor een structurele opvang, zou ik er echt niet aan beginnen. Je haalt een hoop problemen op je hals als je met een jonge hond zit die iedere dag je huis te lijf gaat als je aan het werk bent, of de boel bij elkaar tettert.

Als je toch echt je zinnen heb gezet op een poolhond, is een volwassen herplaatser dan geen optie? Vaak leeft het idee dat je een pup nog helemaal naar je hand kan zetten, en dat je met een herplaatser de problemen van een ander je op de hals haalt. Maar een herplaatser die je met goed contact met de oude eigenaar heb uitgezocht, daar is al veel bekend over het gedrag en of de hond in staat is om relaxt alleen te zijn als je op je werk bent.

Er zijn genoeg rassen te noemen waar ik kwa uiterlijk of andere eigenschappen helemaal weg van ben, maar die ik echt niet geschikt vindt in mijn huidige situatie. Die komen er misschien, ooit, als de bezwaren die ik nu heb er niet meer zijn. De stabij is niet mijn 'droomhond' maar in mijn situatie past ze perfect, en dat is het belangrijkste.
Afbeelding
Manu

Angelique. schreef:
Manu schreef: Er is tenslotte een groot aantal honden met werkende baasjes. Ik vraag me wel eens af hoe mensen dat financieel doen met parttime werken en meerdere honden. Ik moet ook gewoon hard werken voor brood op de plank en vlees in de voerbak ;)
En daar buiten doen wij niets voor ons zelf, we gaan niet uit eten, niet naar de bios, hoeven niet elke maand een nieuwe garderobe enz enz
Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ons leven is helemaal ingericht op de honden, die keuze hebben we 15 jaar geleden heel bewust gemaakt en ja dat is soms best wel is "zwaar" maar hoe cliché het is het waard, je krijgt er zo enorm veel voor terug.
Ja ik moet het alleen doen. En ik wil nog meer dingen doen dan alleen de honden, al is dat nu al niet zoveel meer te merken :mann:
Een rijke man is fijn, maar het is míjn hond :pffff: Dus ik wil alles betalen, daarmee heb ik hem ook nu bij me kunnen houden.
Angelique.

Nanna schreef:
Angelique. schreef: Een man met een hele goede baan zoeken :wink: :mrgreen:
Ja, dat is ook precies wat ik bedoelde met een way of life.
Sommige rassen vragen dat veel meer dan andere. Ik heb een kennis met twee Saarlozen die daar veel meer voor moet doen en laten dan een andere kennis met twee Goldens. Maar goed, zij gaat daar voor de volle 100% voor en dan is het ook prima.

En niet gaan denken dat je van een Saarloos een Golden kunt maken, dan kom je eigenlijk altijd van een bar koude kermis thuis. Een Husky die acht uur alleen zijn niet trekt ga je dat nooit 'aanleren'. Ja, er zijn mensen die dan blafbanden om gaan hangen maar is dat het je waard, voor die exclusieve wolvenlook?

:ok:
Angelique.

Manu schreef:
Angelique. schreef:
Ja ik moet het alleen doen. En ik wil nog meer dingen doen dan alleen de honden, al is dat nu al niet zoveel meer te merken :mann:
Een rijke man is fijn, maar het is míjn hond :pffff: Dus ik wil alles betalen, daarmee heb ik hem ook nu bij me kunnen houden.

ja uhh jij vroeg het :pffff: En zo maakt iedereen zijn eigen keuzes :wink:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

chandor013 schreef: ik zie een teckel nog niet een konijn vangen voor lunch. Hij wacht braaf todat het baasje zijn eten komt brengen.
Ik moest hier wel even om lachen ;) de teckel is juist gefokt als jachthondje voor dassen. Het zijn felle donders en die korte pootjes maakt ze in staat om hollen in te komen. De meeste teckels die ik ken wachten zeker niet braaf totdat de baas de lunch komt brengen, die jagen als een dolle.
Welk ras je ook kiest, kijk goed naar wat de achtergrond is en extrapoleer dat gedrag naar je thuissituatie en welke problemen/uitdagingen dat met zich meebrengt.
Afbeelding
Manu

Angelique. schreef: ja uhh jij vroeg het :pffff: En zo maakt iedereen zijn eigen keuzes :wink:
Ik droom stiekem van 5 honden in mijn bed en in een blokhut in Noorwegen bij de open haard met mijn haarballen om mij heen na onze sledetocht

:engel:
Angelique.

Manu schreef:
Angelique. schreef: ja uhh jij vroeg het :pffff: En zo maakt iedereen zijn eigen keuzes :wink:
Ik droom stiekem van 5 honden in mijn bed en in een blokhut in Noorwegen bij de open haard met mijn haarballen om mij heen na onze sledetocht

:engel:
Ik zou nog even een staatslot gaan halen als ik jou was........ :wink: :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”