Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaasontsteking (kat)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Blaasontsteking (kat)

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ouwe Timber (ruim 13) wilde vrijdagavond alsmaar naar buiten, wilde na 5 minuten weer naar binnen en wilde vervolgens na 5 minuten weer naar buiten. We zaten nog wat te grappen dat hij nu echt een beetje dement lijkt te worden.

Hij heeft zoonlief de hele nacht wakker gehouden, en zoon zag dat hij steeds wilde plassen maar dat er niks kwam (ja 1 x 1 druppel op zoon's bureau :roll:). Om 5 uur 's nachts maakte hij me wakker met de diagnose dat Timber blaasgruis had. En dat we de DA moesten bellen. :80:

Ik ben een slechte baas als ik midden in de nacht word wakker gemaakt, en heb gezegd dat we de DA 's ochtends zouden bellen. Timber at en poepte en spinde tussen de plaspogingen door, en het leek me geen acuut spoedgeval.

Dus 's ochtends gebeld, we konden gelukkig (zaterdag dus) terecht bij onze eigen DA. Die bevoelde Timber aan alle kanten, hij had geen volle blaas en dus geen blaasgruis, maar blaasontsteking. Antibiotica en pijnstilling mee, en ik 141 euri armer.

Ik vond het wel opmerkelijk dat er geen plas opgevangen hoefde te worden. Dit is mijn eerste dier met een blaasontsteking, en ik geloof mijn DA best hoor, want alle verschijnselen wijzen op die blaasontsteking, en we waren allang blij dat het iets 'onschuldigs' was.

Nu heeft hij dus al 2 dagen antibiotica, en ik had eigenlijk verwacht dat dat nu wel aangeslagen was. Maar hij wil nog steeds heel vaak naar buiten-binnen-buiten-binnen. (Er staan ook drie kattenbakken in huis hoor, maar Timber geeft de voorkeur aan de buiten-wc. :roll:) Voor mijn idee is het wel ietsjes verbeterd, hij heeft vanmiddag toch wel een paar uur geslapen, maar vanavond kwam hij weer binnen, stapt op Lilo's kussen en plast daar een druppel. :(:

Hoe lang duurt het normaal gesproken voordat ze geen last meer hebben van die blaasontsteking? Het is echt zielig voor de ouwe man, en van die druppels her en der word ik ook niet echt vrolijk.

(Op een heel licht hartruisje na werd Timber trouwens verder helemaal 100% gezond bevonden, hij is nog steeds ietsjes fors (5,2 kg), maar niet te dik, en zit prachtig in zijn wintervacht.)
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Sterre

Re: Blaasontsteking (kat)

Ongelezen bericht door Sterre »

Ik heb geen kat maar Sterre heeft een keer of vier blaasontsteking gehad en de antibiotica hielp dezelfde dag al. En ik moest elke keer urine opvangen.
marina50
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb de hond onder de katten, n.l. 5 maine coons ;)
Contacteer:

Ongelezen bericht door marina50 »

Altijd ff een plasje opvangen en na laten kijken, en als de ab niet helpt toch even na laten kijken op het spreekuur..
Mijn Biroe had af en aan blaasontsteking en minimaal gruis (volgens de DA niet voldoende om hem op speciaal voer te zetten), tot het de laatste keer behoorlijk heftig was, zijn urine was heel erg rood.
Toch maar ff met hem op het spreekuur geweest en bij voelen aan de buik zei de DA dat het hem zou verbazen als Biroe geen blaasstenen had.
Kat is op de praktijk gebleven en de volgende morgen bleek op de rontgenfoto dat de blaas idd vol stenen zat- nooit gezien bij de urinecheck dus.
Uiteindelijk is hij geopereerd en hebben ze 15(!) stenen verwijderd, Biroe staat nu op speciale brokken en natvoer en hij gaat weer als een speer.
Tis wel even wat lastiger om hem apart te voeren met een groep van 7 katten maar ik ben blij dat mijn ventje het nu weer zo goed doet.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mijn kat heeft ook wel eens blaasontsteking gehad, en toen moest ik wel urine opvangen.
Na een paar dagen (2 of 3) antibiotica was het toen wel over.

Dus als het niet snel verbetert, zou ik in ieder geval alvast een plasje naar de DA brengen, dan kunnen ze dat meteen onderzoeken.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik zou ook even terug gaan. Waarschijnlijk is het afgegaan op jouw verhaal voor blaasontsteking, zonder de urine te kunnen controleren. Maar als het nu inderdaad nog niet helpt, is het geen blaasontsteking. Dat helpt meestal al de eerste dag, maar zeer zeker de tweede dag. Enne, urine meenemen (sterkte met het opvangen)
Sekreetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): geen

Ongelezen bericht door Sekreetje »

Wat vervelend Hanneke. Ik heb 2 katten met blaasgruisproblemen. Al kunnen ze er uiteraard niets aan doen, die plasjes in huis zijn niet prettig.

Hier brengt de 2de dag ab en pijnstilling ook altijd duidelijke verbetering. Mijn da wil ook altijd graag een plasje ontvangen om te controleren. Onze kater is super makkelijk, daarvan vang ik geen plasje op, die laat ik "aanprikken" bij de da. Voor onze poes-from-hel heb ik speciale kattenbaksteentjes die geen vocht opnemen. Die strooi ik in een schoon teiltje en kan zo makkelijk haar plas verzamelen.

Succes!
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Sekreetje schreef:Wat vervelend Hanneke. Ik heb 2 katten met blaasgruisproblemen. Al kunnen ze er uiteraard niets aan doen, die plasjes in huis zijn niet prettig.

Hier brengt de 2de dag ab en pijnstilling ook altijd duidelijke verbetering. Mijn da wil ook altijd graag een plasje ontvangen om te controleren. Onze kater is super makkelijk, daarvan vang ik geen plasje op, die laat ik "aanprikken" bij de da. Voor onze poes-from-hel heb ik speciale kattenbaksteentjes die geen vocht opnemen. Die strooi ik in een schoon teiltje en kan zo makkelijk haar plas verzamelen.

Succes!
Toen de urine van mijn kater op suiker moest worden getest, drukte de DA ergens op zijn buik en voilà, urine en jammer genoeg suiker.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik zou ook nog even terug gaan, klinkt wel heel erg als blaasgeuis!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Hanneke2
Zeer actief

Ik dacht, ik kijk het nog 1 dagje aan, en nu vanavond durf ik wel te zeggen dat de AB eindelijk aangeslagen is. :cheer: Vanmiddag voor het eten is hij het laatst buiten geweest, het was nog licht dus dat is zeker 5 uur geleden, en hij ligt nu nog steeds boven op een bed te dutten. Wel een opluchting hoor, het is zo'n lieve ouwe vent, die mag helemaal niet ziek zijn.

Ik zit nu alleen met een nieuw probleem: hij krijgt nog AB tot en met vrijdag, en dan is advocaat met slagroom op Oudejaarsavond waarschijnlijk geen goed idee. :roll: Dat is wel balen, want hij is stervensbang voor het vuurwerk en met advocaat deed hij het best goed, kwam dan tenminste beneden bij de honden liggen in plaats van boven onder een bed. Als hij nou uit zichzelf in een reisbench ging liggen (doen de andere katten wel, dat is interessant), kon ik daar iets overheen gooien zodat hij een beschut holletje heeft, maar lullie is zo bang voor de DA dat hij bij voorkeur meteen verdwijnt zodra hij een reisbench ziet. :(:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Onder het bed is toch ook min of meer een beschut holletje? ;-)
Hanneke2
Zeer actief

DeDiana schreef:Onder het bed is toch ook min of meer een beschut holletje? ;-)
Mja. Maar het blijft triest. Pokkevuurwerk.
bellabeest
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising spaanse waterhond ratonero
1x kruising labrador border collie
1x kruising erdelyi kopó
1x spaans markiesje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bellabeest »

bij katten is het zelden een bacterie die de blaasontsteking veroorzaakt.
eerder stress. bij ons op de praktijk geven we dan ook zelden een ab kuur bij katten met blaasontsteking.
maar een pijnstiller/ontstekingsremmer, en het advies stress situaties te voorkomen. mja met het vuurwerk kan je het ff niet voorkomen
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

bellabeest schreef:bij katten is het zelden een bacterie die de blaasontsteking veroorzaakt.
eerder stress. bij ons op de praktijk geven we dan ook zelden een ab kuur bij katten met blaasontsteking.
maar een pijnstiller/ontstekingsremmer, en het advies stress situaties te voorkomen. mja met het vuurwerk kan je het ff niet voorkomen
DA wilde beide opties openhouden, dus Timber krijgt allebei. Stress kan heel goed vanwege de knallen en het feit dat Morris van dochter hier weer rond loopt te logeren. Timber vindt Morris vreselijk, terwijl Morris zich eigenlijk best redelijk gedraagt naar Timber.

Straks zijn de knallen weer weg en hopelijk Morris ook :mrgreen: en dan gaat het wel weer goed komen.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Alprazolam kan wel in combinatie met antibiotica gegeven worden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”