Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Avond verlatingsangst
Moderator: moderatorteam
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Avond verlatingsangst
Ik heb er geloof ik al eerder een topic over geopend maar ik kon hem niet meer vinden. Naar aanleiding van klachten van de buren hebben we steeds opgenomen wat er gebeurt in onze afwezigheid. Nou overdag gebeurt er dus niks, maar als we ze 's avonds alleen laten gaat Mika los. Het maakt niet uit of we de gordijnen dicht doen en muziek aanzetten, Mika begint al te drentelen zodra we aanstalten maken om weg te gaan en kan dan uren gaan joelen. En ik weet niet zo goed wat ik daar nou aan moet doen behalve oppas zoeken als we 's avonds weg willen.
Iemand nog tips waar ik niet aan heb gedacht? Ik snap ook niet waarom ze overdag wel alleen kan zijn zonder problemen en 's avonds niet..
Iemand nog tips waar ik niet aan heb gedacht? Ik snap ook niet waarom ze overdag wel alleen kan zijn zonder problemen en 's avonds niet..
- Gollum
- Zeer actief
Re: Avond verlatingsangst
Nee zo vaak gaan we niet weg 's avonds dus dat is wel lastig, en als we gaan is het toch wel voor een paar uur. Vriend en ik zaten er nog over te grappen toen we uit eten gingen met een paar mensen, we zaten de mensen uit te lachen die oppas moesten regelen voor de kinderen, wij hadden het maar mooi makkelijk met de honden. Niet dusFrolic schreef:Ik weet niet of je veel weg bent 's avonds, maar ik zou het geloof ik dan weer vanaf het begin opbouwen. Voordeur uit, achterdeur weer in enz.
En inderdaad oppas als je langer weg moet tot het wel goed gaat.
Lastig hoor.
Ik denk wel dat het een goed idee is om het op te gaan bouwen, dan moeten vriend en ik maar 's avonds een rondje gaan lopen zonder de honden ofzo.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Kan het zijn dat haar ogen slecht worden?
Luna begint blind te worden (staar) en de laatste week merk ik dat ze in het donker heel onzeker begint te worden, binnen gelukkig nog niet, maar buiten blaffen en soms zelfs grommen als er honden of mensen aankomen
en in de tuin gaat ze ook ineens staan blaffen, normaal doet ze dat nooit.
Het zou dus pure onzekerheid kunnen zijn?
Luna begint blind te worden (staar) en de laatste week merk ik dat ze in het donker heel onzeker begint te worden, binnen gelukkig nog niet, maar buiten blaffen en soms zelfs grommen als er honden of mensen aankomen
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Ik ben zelden 's avonds weg en de honden zijn dat dus ook niet gewend en vinden het ook niet leuk.
Overdag geen enkel probleem.
Overdag geen enkel probleem.

-
Jessica3787
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Terriermixje
Voor mijn hond maakt het niet uit, maar ik probeer wel altijd de lampen aan te laten en de tv aan te zetten. Dat laatste doe ik trouwens overdag ook als ik wegga, anders reageert ze op ieder geluidje.
Laat jij ook de lampen aan als je weggaat? Vervelend hoor als ze niet goed alleen kunnen zijn savonds, zeker nu het al zo vroeg donker is.
Laat jij ook de lampen aan als je weggaat? Vervelend hoor als ze niet goed alleen kunnen zijn savonds, zeker nu het al zo vroeg donker is.
- Gollum
- Zeer actief
Oh dat zou best kunnen ja, het is een onzekere miep met wat slechter wordende ogen. Maar als het daar aan zou liggen zou het opbouwen ook niet echt helpen denk ik?Lunatic schreef:Kan het zijn dat haar ogen slecht worden?
Luna begint blind te worden (staar) en de laatste week merk ik dat ze in het donker heel onzeker begint te worden, binnen gelukkig nog niet, maar buiten blaffen en soms zelfs grommen als er honden of mensen aankomenen in de tuin gaat ze ook ineens staan blaffen, normaal doet ze dat nooit.
Nou ja, ik kan het altijd proberen natuurlijk, en anders gaan ze gewoon naar m'n schoonouders als we 's avonds weggaan.
- Gollum
- Zeer actief
Ja alles, lampen, radio, de slaapkamerdeur dicht omdat ze boven veel meer omgevingsgeluiden hoort.. Maar ik heb juist het idee dat die rituelen haar onrustig maken omdat ze dan weet dat we weggaan. Vooral samen dus, als een van de twee weggaat is er niks aan de hand..Jessica3787 schreef:Voor mijn hond maakt het niet uit, maar ik probeer wel altijd de lampen aan te laten en de tv aan te zetten. Dat laatste doe ik trouwens overdag ook als ik wegga, anders reageert ze op ieder geluidje.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik denk dat oppas dan idd beter werktGollum schreef:Oh dat zou best kunnen ja, het is een onzekere miep met wat slechter wordende ogen. Maar als het daar aan zou liggen zou het opbouwen ook niet echt helpen denk ik?Lunatic schreef:Kan het zijn dat haar ogen slecht worden?
Luna begint blind te worden (staar) en de laatste week merk ik dat ze in het donker heel onzeker begint te worden, binnen gelukkig nog niet, maar buiten blaffen en soms zelfs grommen als er honden of mensen aankomenen in de tuin gaat ze ook ineens staan blaffen, normaal doet ze dat nooit.
Nou ja, ik kan het altijd proberen natuurlijk, en anders gaan ze gewoon naar m'n schoonouders als we 's avonds weggaan.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Adjani & Tyson
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull terrier
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Ik heb niet gelijk tips, maar hoe gaat het als je met licht weggaat en met donker weer terugkomt?
Ik zou ook de ogen checken en rustig weer opbouwen. Maar wel een kutsituatie zeg, een hond die niet alleen kan blijven is een beetje een trauma hier
Ik zou ook de ogen checken en rustig weer opbouwen. Maar wel een kutsituatie zeg, een hond die niet alleen kan blijven is een beetje een trauma hier
- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Ik zou inderdaad ook kijken naar rustig opbouwen in de avond.
Oppas kan altijd nog natuurlijk voor die gevallen waar je echt weg moet en geen tijd hebt voor opbouwen.
Hoe zit het met de routine voor je weggaat?
Zit daar misschien nog verschil in tussen overdag en 's avonds?
Oppas kan altijd nog natuurlijk voor die gevallen waar je echt weg moet en geen tijd hebt voor opbouwen.
Hoe zit het met de routine voor je weggaat?
Zit daar misschien nog verschil in tussen overdag en 's avonds?
- Zamunda
- Zeer actief
Als je gaat voor opbouwen zou ik beginnen met je rituelen. Dus eerst zorgen dat ze haar rust weer vindt tijdens het proces van weggaan (dus zonder daadwerkelijk weg te gaan, je gaat gewoon weer zitten nadat je de radio aangezet hebt etc.).
Anders heeft het niet echt zin lijkt me, ze is namelijk al onrustig vóórdat jullie wegzijn, dus een minuutje weggaan gaat ze niet van leren nog.
Anders heeft het niet echt zin lijkt me, ze is namelijk al onrustig vóórdat jullie wegzijn, dus een minuutje weggaan gaat ze niet van leren nog.
- Kirra
- Zeer actief
Het zou kunnen liggen aan de routines/rituelen... Maar ook aan dat het donker is buiten.
Dus een combinatie van de juiste routines en opbouwen.
Vita kan nu goed alleen zijn, maar als we de routines in haar ogen "fout" doen begint ze direct met blaffen als de deur dicht gaat.
Ik wacht dan even tot ze stil is, ga weer naar binnen. Doe de routines goed en dan is ze stil.
Maar het was ook maar even uitvinden wat het nou precies was.
Zo kan ze er niet tegen als ik te snel wegga nadat ik terugkom van het uitlaten.
Ik moet eerst mijn jas uitdoen, zo'n 10 minuten rustig zitten en dan mag ik weg...
De slaapkamerdeur open is ook belangrijk.
Ze wilt sowieso eerst uitgelaten worden. Ik kan niet een uur geleden haar uitgelaten hebben en dan weggaan. Dan wilt ze namelijk mee.
Misschien heb jij ook van die dingen? En misschien doe je die anders 's avonds? Misschien ook niet hoor...
Vita kan nu goed alleen zijn, maar als we de routines in haar ogen "fout" doen begint ze direct met blaffen als de deur dicht gaat.
Ik wacht dan even tot ze stil is, ga weer naar binnen. Doe de routines goed en dan is ze stil.
Zo kan ze er niet tegen als ik te snel wegga nadat ik terugkom van het uitlaten.
Ik moet eerst mijn jas uitdoen, zo'n 10 minuten rustig zitten en dan mag ik weg...
Ze wilt sowieso eerst uitgelaten worden. Ik kan niet een uur geleden haar uitgelaten hebben en dan weggaan. Dan wilt ze namelijk mee.
Misschien heb jij ook van die dingen? En misschien doe je die anders 's avonds? Misschien ook niet hoor...
-
Sterre
De Golden Retriever van vrienden van ons had dat ook. Hij vond het trouwens overdag ook niet leuk maar dan deed hij verder niks. Maar 's avonds bleef hij net zo lang blaffen tot ze terug waren. Hielp niks of al het licht aan was, radio aan enz. Het is nooit overgegaan en ze brachten hem bij ons als ze eens 's avonds weg moesten.
Ik heb dus geen tips maar ik dacht ik schrijf het toch maar omdat overdag en 's avonds dus echt verschil maakt.
Ik heb dus geen tips maar ik dacht ik schrijf het toch maar omdat overdag en 's avonds dus echt verschil maakt.
-
Neeltje
Ik had dus dezelfde vraag. Ik merk bij Lotje (en had dat ook bij Tirsa en Yentle) dat ik beter 1 keer lang weg kon blijven dan meerdere keren op een dag weg te zijn. Ik probeer het bij Lotje wel, maar dan is de tweede keer maar heel erg kort. Ik probeer het altijd toch zo te regelen dat ik maar 1 keer op een dag weg hoef.Heavy schreef:Als je ' s avonds weg gaat ben je dan overdag ook al weggeweest? Maakt het misschien verschil als je overdag thuis bent en dan in de avond weggaat?Ik ken een hond die vind 1 keer alleen blijven prima per dag maar 2 keer niet dan komt er protest .
- Gollum
- Zeer actief
Ik weet het eigenlijk niet, die situatie hebben we nog niet opgenomen en de buren klagen vooral over 's avonds laat. Ik heb nooit klachten gehoord over het begin van de avond.-Lilo- schreef:Ik heb niet gelijk tips, maar hoe gaat het als je met licht weggaat en met donker weer terugkomt?
Mika heeft een grijs waasje over de ogen, die zijn niet goed en dat is al een tijdje bekend. Maar overdag red ze zich prima en de ogen zijn niet merkbaar verslechterd de afgelopen jaren dus koos ik ervoor om daar verder niets aan te doen dan af en toe na te laten kijken.
Op zich is het niet heel erg hoor, dat ze 's avonds niet alleen kan blijven. Ik kan haar altijd wegbrengen, vind het eigenlijk alleen erg dat ik het niet eerder doorhad en dacht dat Mika waakte ipv bang was. Toen ik de opnames hoorde klonk dat niet als waken, dat klonk als paniek
Dat vind ik een hele goede! Mika is inderdaad al onrustig in het proces van weggaan.Zamunda schreef:Als je gaat voor opbouwen zou ik beginnen met je rituelen. Dus eerst zorgen dat ze haar rust weer vindt tijdens het proces van weggaan (dus zonder daadwerkelijk weg te gaan, je gaat gewoon weer zitten nadat je de radio aangezet hebt etc.).
Als ik er zo over nadenk denk ik dat het er vooral aan ligt dat ik tegelijk met mijn vriend wegga. Eerst samen optutten etc, misschien voelt ze aan ons dat we wat leuks gaan doen ofzo. Wanneer we overdag samen weggaan is dat meestal om boodschappen te doen, dat is toch wel een ander ritueel. Maar ja, wat doe je daaraan? Dat lijkt me wel een lastige.Kirra schreef:Het zou kunnen liggen aan de routines/rituelen... Maar ook aan dat het donker is buiten.
Ik moet eerst mijn jas uitdoen, zo'n 10 minuten rustig zitten en dan mag ik weg...![]()
Dat heb ik eigenlijk nooit gedaan, twee keer op een dag een langere tijd weggaan. Daar heb ik een te teer hart voorHeavy schreef:Als je ' s avonds weg gaat ben je dan overdag ook al weggeweest? Maakt het misschien verschil als je overdag thuis bent en dan in de avond weggaat?Ik ken een hond die vind 1 keer alleen blijven prima per dag maar 2 keer niet dan komt er protest .
Als het voorkomt zorg ik voor oppas maar eigenlijk komt het niet zo vaak voor.
- Zamunda
- Zeer actief
Dat kun je juist meenemen in je rituelentraining. Dus samen optutten en vervolgens opgetut op de bank gaan hangenGollum schreef:Als ik er zo over nadenk denk ik dat het er vooral aan ligt dat ik tegelijk met mijn vriend wegga. Eerst samen optutten etc, misschien voelt ze aan ons dat we wat leuks gaan doen ofzo. Wanneer we overdag samen weggaan is dat meestal om boodschappen te doen, dat is toch wel een ander ritueel. Maar ja, wat doe je daaraan? Dat lijkt me wel een lastige.
Blijft natuurlijk de vraag of ze het alleenzijn 's avonds überhaupt trekt, maar zonder rust bij het weggaan gaat het sowieso niet.
- Kirra
- Zeer actief
Misschien nog even uitlaten, al opgetut en wel?Zamunda schreef:Dat kun je juist meenemen in je rituelentraining. Dus samen optutten en vervolgens opgetut op de bank gaan hangenGollum schreef:Als ik er zo over nadenk denk ik dat het er vooral aan ligt dat ik tegelijk met mijn vriend wegga. Eerst samen optutten etc, misschien voelt ze aan ons dat we wat leuks gaan doen ofzo. Wanneer we overdag samen weggaan is dat meestal om boodschappen te doen, dat is toch wel een ander ritueel. Maar ja, wat doe je daaraan? Dat lijkt me wel een lastige..
Blijft natuurlijk de vraag of ze het alleenzijn 's avonds überhaupt trekt, maar zonder rust bij het weggaan gaat het sowieso niet.
Dan gaat de spanning ook weer weg, is mijn ervaring.
Nog even kort rondje, 10 minuten rustig zitten en dan gaan?
Of doe je dat al?
Misschien zou je ook overdag eens met twee tegelijk weg kunnen gaan.
Stel dat dat goed gaat, weet je dat het daar niet aan ligt.
Stel dat het niet goed gaat, kan je daarin gaan oefenen.
Heb je ook een woordje als je weggaat?
En voor de rest dezelfde rituelen als overdag.
En wat Zamunda zegt, rust bij het weggaan is belangrijk.
- Gollum
- Zeer actief
hahaha ja dat zei ik al tegen mijn vriend! Nou schat, dat word voorlopig elke avond optuttenZamunda schreef:Dat kun je juist meenemen in je rituelentraining. Dus samen optutten en vervolgens opgetut op de bank gaan hangenGollum schreef:Als ik er zo over nadenk denk ik dat het er vooral aan ligt dat ik tegelijk met mijn vriend wegga. Eerst samen optutten etc, misschien voelt ze aan ons dat we wat leuks gaan doen ofzo. Wanneer we overdag samen weggaan is dat meestal om boodschappen te doen, dat is toch wel een ander ritueel. Maar ja, wat doe je daaraan? Dat lijkt me wel een lastige..
Als ik er zo over nadenk vind ik dat in deze situatie oppas regelen eigenlijk de makkelijkste oplossing is.
Bij dit soort situaties merk ik dat ik echt twee heel verschillende honden heb. Bij Gol is alles zo makkelijk gegaan (lijkt het nu), bij Mika kom ik voor zoveel andere vragen te staan. Ik dacht bijna dat ik een goede opvoeder was na Gol
Nou ja, het is altijd goed om bij te leren. En misschien moet ik de lat voor Mika niet op Gollum hoogte leggen en gewoon accepteren dat ze niet alles kan wat Gollum kan.
- meetjewrc
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Am staff
Pitbull
Fila brasileiro - Aantal honden: 0
- Contacteer:
Heel naar dat ze in paniek is s'avonds, zoiets hoor je niet graag terug via opname's.
Misschien je rituelen anders doen?
Opmaken,kleding wisselen, douchen en dan nog even een plasrondje even bank hangen met haar en dat je dan pas aanstalten maakt om rustig te vertrekken.
Je kan ook op Youtube zoeken naar relax muziek voor honden, dit heb ik gebruikt bij onze Fila pup, die alleen zijn moeilijk vond.
Het klinkt zweverig, maar het heeft ons wel een stukje geholpen.
Misschien je rituelen anders doen?
Opmaken,kleding wisselen, douchen en dan nog even een plasrondje even bank hangen met haar en dat je dan pas aanstalten maakt om rustig te vertrekken.
Je kan ook op Youtube zoeken naar relax muziek voor honden, dit heb ik gebruikt bij onze Fila pup, die alleen zijn moeilijk vond.
Het klinkt zweverig, maar het heeft ons wel een stukje geholpen.
- Zoie
- Zeer actief
misschien iets om lang op te knabbelen, of een goed gevulde kong. Die kan je dan al geven tijdens de rituelen, je maakt er het weg gaan leuk mee. En dan idd rustig opbouwen.