Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat moet je hier nou mee?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Wat moet je hier nou mee?

Ongelezen bericht door Gaia »

Het volgende is er gaande. In de flat loopt een heel schattig, maar oh zo bang kooikerhondje van nog geen jaar. Het arme beestje laat zich door alle honden opjagen.

Tsja, dan zit je bij mij in de flat wel verkeerd met het schreeuwend grut wat er rondloopt. Iedereen is namelijk blind over hoe hun 'liefe skat' het wel niet doet en het zal nooit hun fout zijn als er iets gebeurd. Een ferme 'Kom maar <naam hond>. Dit is een lief hondje' terwijl het beest schuimbekkend richting de jouwe vertrekt is alles wat je kunt krijgen.

Daarin tegen neemt de eigenaar van de kooiker ook geen verantwoordelijkheid voor haar hondje en staat overal rustig te bellen, smsen, of facebooken op de telefoon terwijl haar hond opgejaagd wordt. Ontzettend zielig voor het beestje, maar daar kan ik weinig aan doen. Na diverse waarschuwingen, laat ze het hondje toch overal los. Zowel binnen als buiten de flat met alle gevolgen van dien.

Waar het mij om gaat is hoe kan ik in godesnaam mijn eigen hond het binnen een zo snel mogelijke tijd afleren om achter het bange hondje aan te willen. Het is haar één keer gelukt om het beestje op te jagen toen ze op een ondoordacht moment de hoek van de flat om kwam zetten en ik niet de 'al veel verder lopende baas' gelinkt had aan een eventuele radeloze Kooiker die nog binnen stond en twijfelde om wel naar buiten te gaan. Baas zegt nog gedag, ik kijk haar nog even vriendelijk aan en mis het hondje die nog verscholen om de hoek bij de lift stond. Resultaat is dat Gaia nu in zicht van het hondje een spurt wil nemen, aangelijnd of niet.

Iemand een tip? Uiteraard is voorkomen beter dan genezen, maar aangezien het mij acht jaar gekost heeft om haar niet meer achter konijnen aan te laten gaan en zeker een jaar om haar fatsoenlijk in de galerij te laten lopen, zou je denken dat het toch sneller moet kunnen.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Re: Wat moet je hier nou mee?

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Zo snel mogelijk?
Een slipketting om doen. Op het moment dat ze achter dat hondje aan spurt met een luide FOEI, achterwaarts lanceren.
Wie niet horen wil moet maar voelen.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Gaia
Zeer actief

Nanna schreef:Trilband.
Trilband?

Hoe zie je dat voor je?
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Wat heb je gedaan om het konijnen jagen af te leren? Is dezelfde methode hanteren geen optie ? Hij kent het principe dus zal zijn kwartje mogelijk best snel vallen. Hij moet alleen even leren dat de Kooiker ook een konijn is (ahw)
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

als je je hond aan de lijn hebt gewoon verbieden en als ze los zo slecht luistert er toch maar een lange lijn aan?

ik vind het een ontzettend sneu verhaal van dat kooikertje maar dat heeft in mijn ogen weinig te maken met je eigen hond die je -als ik het tenminste goed lees- niet echt onder controle hebt en dat kun je dan dat kooikertje of de eigenaresse niet kwalijk nemen lijkt me.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Op het moment van fixeren laat je de band trillen. Overigens reageert mijn hond er niet op, je zou bijna denken dat ie stuk is.

Ik heb de afgelopen weken veel progressie gemaakt in het uitvallen naar katten aan de lijn. Zodra ze fixeert, draai ik me direct na haar toe en loop op haar in (zij stiefelt achteruit) en om het moment dat de fixatie verbroken wordt, draai ik me subiet om en loop langs de kat. Mijn hond volgt en zodra ze weer fixeert, herhaal ik de hele riedel. Na enkele keren kwam ze erachter dat ze het kattenjagen een slecht idee is. Na een week zat ze op het niveau dat ze alleen nog kijkt, en dan hoef ik me maar naar haar om te draaien en ze verbreekt de fixatie. Als ze helemaal niet fixeert, beloon ik, maar niet te uitbundig want de opwinding van dat feest wil ze direct met de kat delen.

Het hele behandelplan met koekje, snoepje en worst is gestrand ook al heb ik er maandenlang in geinvesteerd. En dit werkt bij ons, dus ik heb er hartstikke gelukkig mee, hoe pedagogisch onverantwoord t ook is :P
Afbeelding
Gaia
Zeer actief

cornelia schreef:Wat heb je gedaan om het konijnen jagen af te leren? Is dezelfde methode hanteren geen optie ? Hij kent het principe dus zal zijn kwartje mogelijk best snel vallen. Hij moet alleen even leren dat de Kooiker ook een konijn is (ahw)
Ik heb het haar afgeleerd door de beloning groter te maken dan het konijn. Met de konijnenplaag die gaande is in Amsterdam niet echt een gemakkelijke opgave. Zeker niet als het Gajes een toch wel goed ontwikkelde drift heeft.

Vandaar dat het dus ook acht jaar geduurd heeft voor dit 'proof' was. Hetzelfde gedaan in de galerij om zo de opbouwende spanning van de situatie te halen met het 'schreeuwende grut' en dat duurde een jaar. Nu verliep alles 'fluitend van gemak'.
renee-uk schreef:als je je hond aan de lijn hebt gewoon verbieden en als ze los zo slecht luistert er toch maar een lange lijn aan?

ik vind het een ontzettend sneu verhaal van dat kooikertje maar dat heeft in mijn ogen weinig te maken met je eigen hond die je -als ik het tenminste goed lees- niet echt onder controle hebt en dat kun je dan dat kooikertje of de eigenaresse niet kwalijk nemen lijkt me.
Ik denk dat ik even iets recht moet zetten.

De controle over mijn hond is groter dan dat ik laat blijken in mijn eerste post. Op een paar, makkelijk te voorkomen, situaties na zal ze altijd luisteren. Daar hebben we jarenlang hard voor getraind. Toen ze achter de Kooiker aan ging, was ze aangelijnd en had niets met het loslopen te maken. Het was het moment dat ze uit mijn handen glipte omdat ik niet doorhad de hond los in de galerij liep. Vervelend, maar helaas. Nu is het trainen dat het niet meer gebeurd.

Ik zou een lange lijn kunnen proberen. Zeker een idee.
Paisley schreef:Op het moment van fixeren laat je de band trillen. Overigens reageert mijn hond er niet op, je zou bijna denken dat ie stuk is.

Ik heb de afgelopen weken veel progressie gemaakt in het uitvallen naar katten aan de lijn. Zodra ze fixeert, draai ik me direct na haar toe en loop op haar in (zij stiefelt achteruit) en om het moment dat de fixatie verbroken wordt, draai ik me subiet om en loop langs de kat. Mijn hond volgt en zodra ze weer fixeert, herhaal ik de hele riedel. Na enkele keren kwam ze erachter dat ze het kattenjagen een slecht idee is. Na een week zat ze op het niveau dat ze alleen nog kijkt, en dan hoef ik me maar naar haar om te draaien en ze verbreekt de fixatie. Als ze helemaal niet fixeert, beloon ik, maar niet te uitbundig want de opwinding van dat feest wil ze direct met de kat delen.

Het hele behandelplan met koekje, snoepje en worst is gestrand ook al heb ik er maandenlang in geinvesteerd. En dit werkt bij ons, dus ik heb er hartstikke gelukkig mee, hoe pedagogisch onverantwoord t ook is :P
Hmm. Dit zou een goed idee kunnen wezen. Zonder dat ik me gelijk op wil hangen aan hulpmiddelen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je er op bedacht bent dat het hondje er is zou je kunnen afleiden.
In de vorm van ....... kooikertje zien is iets lekkers halen bij de eigen baas.

Ita vond angstige hondjes ook een uitstekende gelegenheid om er achteraan te gaan.
(is ze lekker ook eens stoerder dan die andere hond :F: )
Aangezien ik dat geen feestje vindt heb ik haar dat geleerd.
Geldt het zelfde in het losloopbos.
Ik zie al van verre of een hond de zenuwen krijgt bij het zien van Ita.
En aan Ita kan ik dat ook zien :mrgreen:

Is het eigenlijk toegestaan dat honden loslopen op de galerij?
Zo niet dat zou ik wel proberen om in een vriendelijk gesprekje het probleem van dat kooikertje aan te geven en te adviseren om het hondje bij zich te houden, aan de lijn.

Persoonlijk vind ik het nergens voor nodig om met trilbanden te werken als je je hond aan de lijn bij je hebt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Appèl en afleiden met iets heel lekkers of leuks!
Zo leer ik mijn puppen ook om niet naar honden te gaan, hebben ze vrij snel door, andere hond = lekkers/leuks :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Gaia
Zeer actief

ranetje schreef:Als je er op bedacht bent dat het hondje er is zou je kunnen afleiden.
In de vorm van ....... kooikertje zien is iets lekkers halen bij de eigen baas.

Ita vond angstige hondjes ook een uitstekende gelegenheid om er achteraan te gaan.
(is ze lekker ook eens stoerder dan die andere hond :F: )
Aangezien ik dat geen feestje vindt heb ik haar dat geleerd.
Geldt het zelfde in het losloopbos.
Ik zie al van verre of een hond de zenuwen krijgt bij het zien van Ita.
En aan Ita kan ik dat ook zien :mrgreen:

Is het eigenlijk toegestaan dat honden loslopen op de galerij?
Zo niet dat zou ik wel proberen om in een vriendelijk gesprekje het probleem van dat kooikertje aan te geven en te adviseren om het hondje bij zich te houden, aan de lijn.

Persoonlijk vind ik het nergens voor nodig om met trilbanden te werken als je je hond aan de lijn bij je hebt.
De galerij is geen probleem meer. Ik kan weer fatsoenlijk voor de lift staan en alles kan weer onverstoorbaar de lift uit stormen zonder dat er ook maar een stap voorwaarts gedaan wordt, of er een haar omhoog gaat.

Het vriendelijke gesprekje met de beste mevrouw heb ik ook al een paar keer gehad. De antwoorden varieerden van 'oh ja, ik ben de riem vergeten' tot 'oh, maar ze komt altijd weer terug' en komt er niets zinnigs meer uit. Deze vriendelijke gesprekjes komen trouwens niet alleen van mij, maar ook van de twee andere verantwoordelijke hondenbezitters en het bestuur. Ze blijft het geheel onzinnig weglachen en ik heb de hoop op logisch nadenken opgegeven. Ik zal moeten trainen op een dichtbij, zenuw hondje die graag wegrent. En ja, ik vind het uitermate sneu, dan wel niet verschrikkelijk zielig voor het beestje. De radeloosheid is er aan alle kanten af te lezen als ze een hond tegenkomt. :ugh:

In het park of op het veld is er ook geen probleem. Dan is de afstand groter en kan ik haar prima terug roepen. Het gaat hem om de kleinere ruimtes met onvoorziene momenten. Zoals om de hoek komen terwijl baas al jodelend weg is.. De momenten waarop zelfs ik even schrik dat er 'iets is'.

Is daar wel voor te trainen?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ja daar is voor te trainen.

Ik heb na een tijd trainen meegemaakt dat Ita voor mij een bocht om liep ............. en daar bleek een angstig hondje te lopen.
Dat wist ik niet, maar Ita kwam snel naar me toe en ging gezellig naast me lopen .. koppie omhoog.
Ik praatte vriendelijk belonend tegen haar, al was ik wat verbaasd, maar zag toen dat hondje om de hoek komen.
Ita heeft toen ook nog de jackpot gekregen :wink:
Ze had dus geleerd/zelf besloten(?) dat zo'n hondje gelijk stond aan koekje halen bij de baas.
Dat heeft echt wel tijd gekost :wink: maar ik ben heel tevreden over het resultaat :D

Jij hebt Gaia aangelijnd, dus dat moet zeker lukken.
En in het bos met een loslopende hond gaat uiteindelijk ook lukken
Eventueel met een geluidje er bij dat betekent aandacht bij de baas.
(een commando als "kijk" of wat dan ook)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Je hebt al diverse tips gehad, wat bij mijn honden mogelijk zou werken is: dat hondje zien betekent heerlijk voer bij mij. Dus bijv. blokjes kaas oid.

Ik vind het erg sneu voor het kooikertje, als er in de pubertijd op deze manier zo met angst om wordt gegaan vrees ik hoe het over een jaar is :( .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”