Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vraagjes steppen, canicross en bikejoring
Moderator: moderatorteam
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
vraagjes steppen, canicross en bikejoring
Ik heb sinds een tijdje het hardlopen weer opgepakt.
En ondanks dat ik een conditie van niks heb nog kan ik er echt van genieten.
Onze Gimmick gaat altijd braaf met me mee. Ook zij geniet er enorm van.
Nu zou ik er dus graag wat afwisseling in aan willen brengen.
En lijkt canicross me leuk om te doen. Ik denk namelijk dat ik dan ga vliegen dus een aantal basis vaardighed3n komen wel van pas.
Hoe leer ik Gimmick de commando's "links" "rechts" en het commando om gas te geven.
Maar vooral het commando "stoppen"
Vwb het steppen. Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een step?!
Kan ik hetzelfde tuig en lijn gebruiken voor alle 3 de sporten?
En lijkt canicross me leuk om te doen. Ik denk namelijk dat ik dan ga vliegen dus een aantal basis vaardighed3n komen wel van pas.
Hoe leer ik Gimmick de commando's "links" "rechts" en het commando om gas te geven.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Bishy
- Zeer actief
Re: vraagjes steppen, canicross en bikejoring
Ik ben mij ook aan het oriënteren op canicross en aan het wachten tot mijn hond oud genoeg is.
Op FB is een canicross groep waar je vragen vast beantwoord kunnen worden. Qua materiaal vind ik http://www.rundog.nl" onclick="window.open(this.href);return false; erg handig. Daar staat waar het materiaal voor vebruikt kan worden.
Mocht je in de buurt van Amsterdam wonen, er is morgenmiddag een Canicross clinic in het Amsterdamse bos.
Op FB is een canicross groep waar je vragen vast beantwoord kunnen worden. Qua materiaal vind ik http://www.rundog.nl" onclick="window.open(this.href);return false; erg handig. Daar staat waar het materiaal voor vebruikt kan worden.
Mocht je in de buurt van Amsterdam wonen, er is morgenmiddag een Canicross clinic in het Amsterdamse bos.
- Gimmick
- Zeer actief
Ik heb geen facebook dat maakt het al wat ingewikkelder.
En ik denk dat mijn conditie nu nog niet goed genoeg is om mee te doen aan een clinic.
Ik ben nog druk aan het opbouwen en liep gisteren nog maar 1x 1min, 1×2min en 3x 3 min.
Dus dat is nog niet heel veel.
Gimmick daarintegen heeft al een beregoede conditie.
En ik denk dat mijn conditie nu nog niet goed genoeg is om mee te doen aan een clinic.
Ik ben nog druk aan het opbouwen en liep gisteren nog maar 1x 1min, 1×2min en 3x 3 min.
Dus dat is nog niet heel veel.
Gimmick daarintegen heeft al een beregoede conditie.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Bishy
- Zeer actief
Ik ben ook mijn conditie aan het opbouwen na een blessure en mijn hond is nog te jong om mee te doen. Er zijn ook hele korte afstanden 1 kilometer). Op de sites canicross.nl en canicrosstrainingen.nl staat ook veel info.
via de kalender kun je zien of er een evenement in de buurt is en daar ook veel info krijgen.
via de kalender kun je zien of er een evenement in de buurt is en daar ook veel info krijgen.
Ik heb hem "let op" geleerd, dan maakt hij oogcontact tijdens het rennen of fietsen, en dan zeg ik "ga rechts" en wijs naar rechts. Dat net zo lang volgehouden tot hij een pasje naar rechts ging en dan luidkeels "braaaaaf!". Hetzelfde met links.
Nu zeg ik alleen "ga rechts" en hij gaat naar rechts.
Wachten is simpeler. Ik doe dit overigens precies hetzelfde bij het uitlaten. Hij loopt vrijwel altijd voor mij.
"Wachten" is stilstaan, dus wacht hij niet ga ik stilstaan en moet hij bij me komen. Dan wordt hij weer beloond. Na een aantal keer herhalen viel het kwartje.
Als ik nu "wachten" roep tijdens het fietsen, ook al zijn we in volle vaart, staat hij stil. En hij beweegt pas weer als ik "go" zeg.
Tijdens het uitlaten kan je dit heel makkelijk oefenen, maakt het standaard plasrondje ook weer wat leuker
Nu zeg ik alleen "ga rechts" en hij gaat naar rechts.
Wachten is simpeler. Ik doe dit overigens precies hetzelfde bij het uitlaten. Hij loopt vrijwel altijd voor mij.
"Wachten" is stilstaan, dus wacht hij niet ga ik stilstaan en moet hij bij me komen. Dan wordt hij weer beloond. Na een aantal keer herhalen viel het kwartje.
Als ik nu "wachten" roep tijdens het fietsen, ook al zijn we in volle vaart, staat hij stil. En hij beweegt pas weer als ik "go" zeg.
Tijdens het uitlaten kan je dit heel makkelijk oefenen, maakt het standaard plasrondje ook weer wat leuker

- Gimmick
- Zeer actief
Oh dat is wel een goede.
Ik ga het de komende periode eens doen.
Kijken hoe snel ze het oppikt...
Vast wel vrij vlot.... dank je!
Ik ga het de komende periode eens doen.
Kijken hoe snel ze het oppikt...
Vast wel vrij vlot.... dank je!
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Beauceron
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ook ik heb mijn spullen bij http://www.rundog.nl" onclick="window.open(this.href);return false; vandaan en is zeker een aanrader om eens bij dit bedrijf informatie op te vragen. Ten eerste hebben ze verschillende prima tuigen en kunnen ze je echt voorzien van goede en benodigde informatie.Gimmick schreef:Ik heb sinds een tijdje het hardlopen weer opgepakt.
Mijn ervaring is dat de de commando's snel aangeleerd zijn en je stuurt ook enigzins met je positie achter de hond. Als ik canicross en we moeten naar rechts dan roep ik rechts (wat beide honden nu inmiddels goed lijken te begrijpen) maar loop ook iets rechts achter de hond om aan te sturen. Met de step hetzelfde verhaal en bikejoringervaring heb ik helaas (nog) niet. Maar ook daar is genoeg over te vinden op internet gezien het echt een sport in opkomst is.
Er zijn zeker goede tuigen verkrijgbaar welke voor alle disciplines te gebruiken zijn, al zullen de die-hards specifieke spullen gebruiken. Belangrijk is dat het tuig goed zit, de luchtweg niet kan belemmeren en niet schuurt. Uiteraard ligt het er ook aan hoe fanatiek je deze sporten wilt beoefenen. Kijk maar naar jezelf, als je eens in de maand een rondje om je woning jogt kun je dat met andere benodigdheden af als dat je dagelijks 10 kilometer weg sprint, bij wijze van spreken uiteraard.
In het steppen zijn wel duidelijk twee verschillende mogelijkheden. Je kunt, net als bij het fietsen een springer monteren en relaxed steppen maar je hebt ook de variant, je hond voor de step plaatsen en mogelijk met meer snelheid. Hier moet wel een ontheffing voor worden aangevraagd maar ook hier is voldoende informatie over te vinden of te verkrijgen bij http://www.rundog.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik kan je deze tak van sport echt aanraden. Het is super leuk om samen met je hond sportief bezig te zijn.
Moge je hart voor honden vol liefde en je oordeel vol wijsheid zijn