Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stabiel

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Stabiel

Ongelezen bericht door Irisz »

Laatst was er een topic over 'wat verstaan jullie onder stabiel'. Vanmorgen een mooi voorbeeld.
Xavi heb ik altijd gezien als een stabiele reu. Focus weet ik niet zo goed. Hoewel hij relaxt is in nieuwe situaties, vriendelijk naar andere honden en betrouwbaar in zijn gedrag, is hij ook heel druk en pupperig en voor mijn gevoel valt dat minder onder stabiel.

Maar dan, vanmorgen.
7:00 uur, donker en ik loop op de dijk. Honden aangelijnd.
Vanuit het niks komt er vanaf links een konijn over het fietspad gerend, op de hielen gezeten door een Weimaraner reu.
Weimaraner keurt mijn honden geen blik waardig en rent door, maar die twee van mij in de alarm-modus natuurlijk.
Ik ben doorgelopen tot ik achter me een hond hoor aankomen. Die Weimaraner dus. Konijn was hij inmiddels kwijt.
Ik ben echt totaal niet van de aangelijnde ontmoetingen en dan zeker niet in het donker, zonder eigenaar van de andere hond, dus ik zweette een beetje peentjes. :wink:
De jongens los geklikt just in case en afgewacht. Xavi stond doodstil en werd besnuffeld door de Weimaraner die zijn staart en oren vrij dominant had staan, maar verder redelijk beheerst snuffelde. Ondertussen stond Focus dolenthousiast zijn 'nieuwe vriend' ( :oeps: ) te besnuffelen. Focus lijkt op zo'n moment totaal geen spanning te ervaren en is in staat om in een spelboog te gaan staan.
Reu was klaar met Xavi besnuffelen die schijnbaar was goedgekeurd en mocht gaan. :wink: Xavi loopt door en schudt zich uit. Nu ontmoeting tussen Weimaraner en Focus. Focus zijn staart draait overuren, hij springt in een spelboog en rent achter Xavi aan, omkijkend of hij wordt gevolgd. Weimaraner reu volgt, spelend met Focus, Xavi houdt zich afzijdig en doet zijn eigen ding.

Nu mijn vraag. Is Focus stabiel? :wink:
Focus heeft nooit mot, vindt alles leuk en ziet in iedereen een potentieel vriendje.
Maar hij doet zelden aan rustige ontmoetingen zoals Xavi. Hij wil met iedereen rellen en alleen als hem duidelijk wordt verteld dat een andere hond daar geen zin in heeft, zal hij tot rust komen (soms na 20 pogingen).
Hij is dus stabiel in zijn gedrag, in zoverre dat hij overal een feest van maakt. :cheer: Maar is dat stabiel??
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Stabiel

Ongelezen bericht door LongFields »

Waarom zou je daar persé een plakkertje op willen plakken eigenlijk? Hij is in ieder geval prima sociaal zo te lezen.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Waarom zou je daar persé een plakkertje op willen plakken eigenlijk? Hij is in ieder geval prima sociaal zo te lezen.
Ik wil er geen plakketje op plakken, ik ben nieuwsgierig of mensen een hond die wat drukker en speelser is in contact met andere honden (en trouwens ook met mensen) wel als stabiel zouden omschrijven, omdat zijn gedrag wel stabiel is over verschillende situaties. Hij reageert altijd hetzelfde, dus in dat opzicht stabiel. Maar ik vind Xavi stabieler omdat hij zich rustig opstelt en zich niet 'druk maakt' om andere honden of mensen. Focus is in iedere situatie veel explosiever dan Xavi.
Xavi negeert bijna alles, Focus springt overal vol in. Compleet anders dus, maar beide wel voorspelbaar in hun gedrag.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Dat hangt dus helemaal af van wat je definitie precies is van het woord "stabiel". En daar was dat andere topic dan weer voor. :wink:

Ik vind stabiel persoonlijk niet gelijkstaan aan stoïcijns, maar anderen weer wel.
In mijn optiek is Focus zoals je hem hier beschrijft stabiel, maar voor mensen die vinden dat een stabiele hond zich afzijdig moet houden van welke interactie dan ook weer niet.
Dat Focus sociaal is, daar zal weinig discussie over gevoerd hoeven te worden, maar of hij stabiel is voor iedereen, dat zou ik niet durven zeggen.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Voorspelbaar is wat anders dan stabiel, en als hij 20 correcties nodig heeft om te stoppen noem ik dat zeker niet stabiel.
Ik zou hem gewoon heerlijk ombevangen noemen :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Dat hangt dus helemaal af van wat je definitie precies is van het woord "stabiel". En daar was dat andere topic dan weer voor. :wink:

Ik vind stabiel persoonlijk niet gelijkstaan aan stoïcijns, maar anderen weer wel.
In mijn optiek is Focus zoals je hem hier beschrijft stabiel, maar voor mensen die vinden dat een stabiele hond zich afzijdig moet houden van welke interactie dan ook weer niet.
Dat Focus sociaal is, daar zal weinig discussie over gevoerd hoeven te worden, maar of hij stabiel is voor iedereen, dat zou ik niet durven zeggen.
Ik denk niet dat een stabiele hond zich overal van afzijdig zou moeten houden maar ik zou Focus meer als stabiel omschrijven als hij wat rustiger een andere hond zou aftasten voordat hij direct zijn speelintenties zou duidelijk maken.
Voor mij heeft een stabiele hond ook een stuk rust in zich, wat bij Focus (nog?) wat ontbreekt.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:Voorspelbaar is wat anders dan stabiel, en als hij 20 correcties nodig heeft om te stoppen noem ik dat zeker niet stabiel.
Onbevangen is hij zeker. :wink:
Dat stukje over 20 pogingen is niet helemaal duidelijk geschreven, maar hierbij doel ik op honden die gewoon niet reageren op zijn uitdagen. Een hond die een duidelijke correctie geeft, zal hij daarna vermijden.
Door zijn uitbundige gedrag krijgt hij ook af en toe een brom, maar dat accepteert hij ook zonder problemen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Lunatic schreef:Voorspelbaar is wat anders dan stabiel, en als hij 20 correcties nodig heeft om te stoppen noem ik dat zeker niet stabiel.
Ik zou hem gewoon heerlijk onbevangen noemen :wink:
:ok:
Onbevangen en goed sociaal.

Een woord als stabiel komt hier gewoon niet in me op, maar dat lijkt me ook niet belangrijk :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Irisz schreef:
Onbevangen is hij zeker. :wink:
Dat stukje over 20 pogingen is niet helemaal duidelijk geschreven, maar hierbij doel ik op honden die gewoon niet reageren op zijn uitdagen. Een hond die een duidelijke correctie geeft, zal hij daarna vermijden.
Door zijn uitbundige gedrag krijgt hij ook af en toe een brom, maar dat accepteert hij ook zonder problemen.
Ah dan had ik dat verkeerd begrepen.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”