Xavi heb ik altijd gezien als een stabiele reu. Focus weet ik niet zo goed. Hoewel hij relaxt is in nieuwe situaties, vriendelijk naar andere honden en betrouwbaar in zijn gedrag, is hij ook heel druk en pupperig en voor mijn gevoel valt dat minder onder stabiel.
Maar dan, vanmorgen.
7:00 uur, donker en ik loop op de dijk. Honden aangelijnd.
Vanuit het niks komt er vanaf links een konijn over het fietspad gerend, op de hielen gezeten door een Weimaraner reu.
Weimaraner keurt mijn honden geen blik waardig en rent door, maar die twee van mij in de alarm-modus natuurlijk.
Ik ben doorgelopen tot ik achter me een hond hoor aankomen. Die Weimaraner dus. Konijn was hij inmiddels kwijt.
Ik ben echt totaal niet van de aangelijnde ontmoetingen en dan zeker niet in het donker, zonder eigenaar van de andere hond, dus ik zweette een beetje peentjes.
De jongens los geklikt just in case en afgewacht. Xavi stond doodstil en werd besnuffeld door de Weimaraner die zijn staart en oren vrij dominant had staan, maar verder redelijk beheerst snuffelde. Ondertussen stond Focus dolenthousiast zijn 'nieuwe vriend' (
Reu was klaar met Xavi besnuffelen die schijnbaar was goedgekeurd en mocht gaan.
Nu mijn vraag. Is Focus stabiel?
Focus heeft nooit mot, vindt alles leuk en ziet in iedereen een potentieel vriendje.
Maar hij doet zelden aan rustige ontmoetingen zoals Xavi. Hij wil met iedereen rellen en alleen als hem duidelijk wordt verteld dat een andere hond daar geen zin in heeft, zal hij tot rust komen (soms na 20 pogingen).
Hij is dus stabiel in zijn gedrag, in zoverre dat hij overal een feest van maakt.