Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Havanezer en overige bichonachtigen.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Re: Havanezer en overige bichonachtigen.

Ongelezen bericht door blacky »

Wouw, havies. :I: Die zwart witte is prachtig.
Afbeelding
gevni havanezers
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

ooit :I:
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Vandaag geboren.
Vier prachtige meisjes.
Afbeelding
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Ohhhh gefeliciteerd!
esenhazel
Zeer actief

Ongelezen bericht door esenhazel »

Gefeliciteerd. Links is net hazeltje toen ze klein was :)
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Dreesje
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Dreesje »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag. Ik denk erover een hond te nemen (moet mijn man nog overhalen helaas) en kan wel wat info gebruiken. Ik heb al behoorlijk veel info gezocht over honden die bij ons gezin het beste zouden passen. Ik kom uit op de Havanezer. Niet alleen omdat het een heel leuk hondje is, maar ook omdat een van de kinderen astma heeft en omdat hij niet al teveel beweging nodig heeft. Kunnen jullie eens meekijken met onze situatie en jullie mening geven of een Havanezer voor ons de juiste keuze is?

We hebben twee jongens van bijna 10 en 12, twee katten en een konijn. Mijn man en ik werken allebei vrij veel. Ik werk veel thuis en hij 1 dag per week. Gemiddeld zijn we 1 dag per week echt de hele dag weg. Mijn jongste zoon kan dan wel tussen de middag thuis komen, wij wonen naast de school en hij loopt niet in zeven sloten tegelijk. Mijn oudste heeft een wisselend rooster en is om drie of vier uur thuis, soms eerder. We hebben niet elke dag tijd voor een hele lange wandeling, natuurlijk wel voor uitlaten, maar wel veel tijd om te knuffelen of spelen. We kunnen ook een paar keer per week naar het bos of een plas, daar wonen we in de buurt. We hebben een vrij grote achtertuin om te ravotten. Ik verwacht dat de kinderen daar vaak met de hond zullen spelen, dat doen ze ook met onze katten.

Wij zijn allemaal gek op dieren, geen dier dat bij ons niet goed verzorgd wordt. Maar juist daarom wil ik checken of dit goed gaat werken bij ons. Bv, kan een Havanezer een dag zonder lange wandeling? Kun je het aan een kind van tien overlaten om de hond tussen de middag uit te laten (evt achter in de tuin)? Kan een Havanezer een paar uur alleen zijn (na wennen natuurlijk). Hoe zit het met erfelijke ziektes?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Havanezertje Zoey :I:
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Ik heb dan wel geen Havanezers maar Cotons de Tulear maar kan je wel op een paar dingen antwoord geven.
Mijn twee hondjes hoeven niet perse elke dag een lange wandeling wel willen ze graag wat met je doen. Dat kan stoeien zijn of met de bal gooien. Kunstjes leren enz. Het zijn echte gezelschapshondjes dus ze zijn graag bij je. Alleen zijn vinden ze niks al kunnen die van mij dat prima.

Het zindelijk maken duurde bij mijn teefje erg lang (6 maand) bij mijn reu was dat in 1 week gepiept. Kleine hondjes staan er om bekend wel later zindelijk te zijn.

Mijn kinderen laten ook gewoon de hond uit. Let wel op het is niet altijd jou hond die voor problemen zorgt. Zo zijn mijn honden eens aangevallen door twee grote loslopende honden toen mijn zoon van toen 15 ze uit liet. Gelukkig hoorden wij het kabaal en gingen er snel heen. Mijn stoere zoon stond te trillen als een rietje. Dit voorval heeft mij wel doen beseffen dat hoe klein de hond ook is en hoe makkelijk jonge kinderen er mee laten lopen is niet altijd een goed idee.

Over ziektes weet ik niet heel veel maar koop je er één bij een goede fokker dan zal er getest zijn op partella luxatie PRA, cataract en distichia. Soms zijn er ook andere dingen waar naar gekeken wordt.

Cotons en Havanezers zijn super leuk. (de coton is alleen groter dan de havanezer)

Veel voorpret al vast.
En pas ook bij dit ras op voor broodfokkers.
Afbeelding
gevni havanezers
Dreesje
Actief

Bedankt Blacky! Klinkt heel positief allemaal! Inderdaad vind ik het ook een risico om de kinderen alleen met de hond te laten lopen, zeker omdat ik dan niet in de buurt ben. Niet alleen voor andere honden (we wonen in een klein dorp en ik ken alle honden wel zo'n beetje), maar stel dat er iets misgaat en de hond de weg op rent. Toch lastig voor een jochie van tien. Maar we hebben een tuin en achterin kunnen we best een uitlaatplekje maken. Ze kunnen dan achter de poort blijven. Ik moet nog wel even mijn man overtuigen, die heeft niet zo'n zin in het uitlaten....
Marie-Josée
Erelid

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Bij kinderen is een Havanezer een goede keuze, ze zijn gek op kinderen en die zorgen vanzelf dat de hond genoeg beweging krijgt. Havanezers hoeven niet per se lang te wandelen, sterker nog, die van ons blijft liefst thuis al nemen we hem elke dag, ongeacht het weer, mee voor een lange boswandeling en daar geniet hij dan toch enorm van, duikt overal in, zit vaak vast in de struiken maar dat deert hem niet. Hij komt vaak onder de modder thuis en het duurt lang voor hij dan weer droog is. Maar dan is hij ook weer stralend schoon en over de vloer en de stoelen zullen we het dan maar niet hebben :mrgreen:
Ze zijn niet graag alleen, echt niet. Al kun je daar wel op trainen en dat zou ik zeker doen.
Sancho slaapt nu bij ons op bed, vast tegen me aan, omdat hij beneden 's nachts maar bleef spoken, ondanks het gezelschap van onze langhaar.
Hij was ook laat zindelijk, dat had ik niet verwacht, normaal zijn ze hier rond de 2 a 3 maanden zindelijk. Maar dit exemplaar beduvelt de zaak nog af en toe door onder de veranda zijn poot op te lichten tegen het tuinmeubilair en bloempotten. Gewoon omdat hij geen zin heeft om nat te worden.Maar hij heeft ook een heel harde kop! :mrgreen: Als hij iets niet wil dan gebeurt het wat hem betreft niet en andersom geldt dat ook; ik kan hem soms 100 x verbieden en terughalen en nog gaat hij gewoon zijn gang. Dat heeft zijn charme maar het is ook wel eens lastig. Je zou het op opvoeding kunnen gooien maar ik leef al meer dan een halve eeuw met honden en dit is wel uitzonderlijk :lol1:
Onze honden hebben een hoek van de tuin waar ze hun behoefte kunnen doen en dat werkt prima.
Ze zijn stoer maar ook heel sociaal, ik probeer aanvaringen altijd te vermijden maar daar is ook nog nooit sprake van geweest.
Sancho en zijn voorouders zijn getest op gezondheidsproblemen en goedgekeurd, ik zou wel oppassen met pupjes van broodfokkers zoals al is aangegeven.
Een Coton is denk ik wel vergelijkbaar dus dat zou een goede keuze kunnen zijn.
esenhazel
Zeer actief

Hier 2 havanezer dames in huis. Beide hebben een heel vriendelijk open karakter. Alles is leuk. Wandelen doen we veel, maar en dag of wat zonder is ook geen probleem hier.
Mijn dochter (8 jaar) mag ze niet alleen uitlaten, maar dat is meer omdat er hier in de buurt (netjes gezegd ) een aantal niet net opgevoede honden lopen.
Bloem is ook best een pittige dame die overal stoer op af wilt gaan.
Spelen doen ze heel graag. Hoe drukker, hoe mooier ze het vinden. Mee naar het schoolplein gaan is voor de dames dan ook een feest.

Hazel heeft patella gehad, waar ze aan geholpen is. Als je haar nu ziet merk je daar niks meer van. Maar het was pittig, 3 maanden helemaal niks mogen doen (bench rust).
Beide ouders waren getest en 0/0. Dus je kan pech hebben. Toen we voor Bloem gingen kijken heb ik eerst goed rond gekeken. Er zijn fokkers die met 0/1 combinaties fokken, wat officieel mag. Maar met alle ellende die we dus hadden meegemaakt, heb ik dat risico niet genomen. Het blijft toch ook erfelijk ;)
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wij hebben een Hava (en pupjes momenteel).
Ik vind het heerlijke hondjes. Onze Fien is leuk, stoer, makkelijk met alle honden, ze loopt nooit weg en kan best soms zonder lange wandelingen. Ze vindt gezelligheid veel belangrijker.
Ze is wel waaks maar ook meteen stil als ik dat zeg. Ik vind ze echt enig.
Bedenk wel dat het vachtonderhoud iets is wat je echt moet bijhouden.

Afbeelding
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Dreesje
Actief

Wat klinkt dat allemaal positief! Gezelligheid hebben we genoeg in huis, altijd een bende vriendjes over de vloer, dus dat zit wel goed. Aan het schoolplein sta ik niet meer, maar des te meer langs het voetbalveld, dus dat zal ook wel een topper zijn dan. Zelf ga ik ontzettend graag naar het bos, heerlijk. Heb ik eindelijk iemand om mee te nemen.
Ik wordt erg enthousiast! Ik moet nog wel mijn man overhalen, als je het hebt over een harde kop :):) Maar dat moest ik ook toen ik kinderen, konijnen en katten wilde en dat is ook gelukt. Hij is er een beetje bang voor dat het een bult werk is en we zijn al best druk, dus heel raar is het niet. Maar ja, ik houd juist van die drukte...
Marjoleine, wat leuk dat je puppies hebt. Superschattig! Zijn de pupjes snel vergeven (wachtlijsten) of zijn er veel goede fokkers? Ik wil idd geen broodfokker, daar ga ik goed op letten.
Dreesje
Actief

En het vachtonderhoud? Wat houdt dat in? Ik heb al wel bedacht dat we de vacht iets korter houden, ik hoef hier niet aan te komen met strikjes en zo.
Marie-Josée
Erelid

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ze ruien niet maar het losse haar moet er toch uit. Ik merk dat er toch twee x per jaar meer vlokken en klitten dreigen te ontstaan en dat vind ik zelf een flink nadeel want Sancho haat getrek aan zijn vacht.
Verder kam ik het een paar x per week door en dan is het prima te doen.
Ik vind korter knippen eigenlijk jammer en ik knip alleen rond de voetjes en rond de ogen.Strikjes en speldjes doen we niet.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dreesje schreef:En het vachtonderhoud? Wat houdt dat in? Ik heb al wel bedacht dat we de vacht iets korter houden, ik hoef hier niet aan te komen met strikjes en zo.
Fien heeft tegenwoordig alleen een knipje in. Ze heeft een kruin zodat er echt iets in moet anders ziet ze niks. Maar Sancho bv heeft dat dus weer niet.
Je kunt je hond bv een paar keer per jaar naar de trimmer brengen, dat is niet duur en dan doen ze voetjes en de rest, en even in bad. Dan hoef je het alleen te kammen zodat het niet gaat klitten.
De vacht wordt niet idioot lang hoor, het is geen Lhasa Apso ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

O, pups. Ja, die zijn snel vergeven.
Ik had echt een stormloop. Moet wel zeggen, ze zijn nu drie weken en ik ben nog in gesprek, ik heb vorige week iemand afgewezen. Het is heel ander publiek dan ik gewend ben (we hebben wetterhounen ook).
Het is net of sommige mensen veel makkelijker een Hava willen, terwijl de wettermensen er duidelijk al langer over nagedacht hebben. Heel apart.

Afbeelding

Dreesje
Actief

Marie-Josée schreef:Ze ruien niet maar het losse haar moet er toch uit. Ik merk dat er toch twee x per jaar meer vlokken en klitten dreigen te ontstaan en dat vind ik zelf een flink nadeel want Sancho haat getrek
aan zijn vacht.
Verder kam ik het een paar x per week door en dan is het prima te doen.
Ik vind korter knippen eigenlijk jammer en ik knip alleen rond de voetjes en rond de ogen.Strikjes en speldjes doen we niet.
Paar keer per week kammen is geen probleem. Doe ik met mijn katten ook. Die blijven ook niet zo lekker stil zitten :mrgreen:
Dreesje
Actief

Marjoleine schreef:
Dreesje schreef:En het vachtonderhoud? Wat houdt dat in? Ik heb al wel bedacht dat we de vacht iets korter houden, ik hoef hier niet aan te komen met strikjes en zo.
Fien heeft tegenwoordig alleen een knipje in. Ze heeft een kruin zodat er echt iets in moet anders ziet ze niks. Maar Sancho bv heeft dat dus weer niet.
Je kunt je hond bv een paar keer per jaar naar de trimmer brengen, dat is niet duur en dan doen ze voetjes en de rest, en even in bad. Dan hoef je het alleen te kammen zodat het niet gaat klitten.
De vacht wordt niet idioot lang hoor, het is geen Lhasa Apso ;)
Nou dat wachten we dan maar even af. Trimmer is een goede optie! Ik weet nu in ieder geval dat ik niet elke dag een uur moet borstelen. Ik las dat over de labradoodle met een bepaalde vacht (fleece of zo). Wel gezellig dat borstelen, maar niet erg praktisch voor ons.
Dreesje
Actief

Marjoleine schreef:O, pups. Ja, die zijn snel vergeven.
Ik had echt een stormloop. Moet wel zeggen, ze zijn nu drie weken en ik ben nog in gesprek, ik heb vorige week iemand afgewezen. Het is heel ander publiek dan ik gewend ben (we hebben wetterhounen ook).
Het is net of sommige mensen veel makkelijker een Hava willen, terwijl de wettermensen er duidelijk al langer over nagedacht hebben. Heel apart.
Wat vind je belangrijk als je nieuwe baasjes voor je puppies selecteert?
esenhazel
Zeer actief

Kammen is per hond verschillend. Nou bof ik en hebben onze dames beide een gemakkelijke vacht :) (bijna /tot geen ondervacht)
ik was een schapendoes met een mega ondervacht gewend, dus daarna valt alles mee, haha.
Hier vinden ze het gefrummel heerlijk en blijven ook zonder problemen liggen.

Mijn man is niet opgegroeid met dieren, dus die dacht er heel anders over dan ik.
idd dat het te druk wordt, uitlaten, onderhoud etc. Maar toen hazel er eenmaal was en hij zag hoe gemakkelijk ze met het gezin mee draaide, kwam hij er zelf mee dat het wel gezellig zal zijn als er nog eentje kwam.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Dreesje
Actief

esenhazel schreef:Kammen is per hond verschillend. Nou bof ik en hebben onze dames beide een gemakkelijke vacht :) (bijna /tot geen ondervacht)
ik was een schapendoes met een mega ondervacht gewend, dus daarna valt alles mee, haha.
Hier vinden ze het gefrummel heerlijk en blijven ook zonder problemen liggen.

Mijn man is niet opgegroeid met dieren, dus die dacht er heel anders over dan ik.
idd dat het te druk wordt, uitlaten, onderhoud etc. Maar toen hazel er eenmaal was en hij zag hoe gemakkelijk ze met het gezin mee draaide, kwam hij er zelf mee dat het wel gezellig zal zijn als er nog eentje kwam.
Ja, dat is het bij ons ook. Mijn man heeft ook vroeger nooit huisdieren gehad, maar als ik zie hoe gek hij is met de katten... Ik weet zeker dat hij een hond heel leuk zou vinden, dat geeft hij ook wel toe :W: En zeker zijn er heel veel honden waarmee je dagelijks een lange wandeling moet maken van liefst meer dan een uur. Hij ziet zichzelf al elke avond om elf uur door de regen sjouwen.... Maar dat is helemaal niet nodig bij een Havanezer, zeker niet als je een tuin hebt. Twee is helemaal leuk, maar daar begin ik nog maar niet over :denken:
Dreesje
Actief

Fijn, zoveel reacties trouwens! Thanks!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dreesje schreef:
Dat ze het zien als een maatje en dat je dat ook merkt. Dat ze bereid zijn een paar keer te komen.
En, leve de social media, ik verwacht wel dat ze de updates zien en volgen. Dat zeg ik niet specifiek maar het lijkt me dat als iemand nooit kijkt, ze ook niet bijster betrokken zijn.
En verder moet er een zekere klik zijn want ik vind het belangrijk dat mensen terug durven komen met vragen en andere dingen.

Afbeelding

Dreesje
Actief

Marjoleine schreef:
Dreesje schreef:
Dat ze het zien als een maatje en dat je dat ook merkt. Dat ze bereid zijn een paar keer te komen.
En, leve de social media, ik verwacht wel dat ze de updates zien en volgen. Dat zeg ik niet specifiek maar het lijkt me dat als iemand nooit kijkt, ze ook niet bijster betrokken zijn.
En verder moet er een zekere klik zijn want ik vind het belangrijk dat mensen terug durven komen met vragen en andere dingen.
Lijkt me lastig om ze aan iemand mee te geven. Ik snap dat je daar dan echt wel een goed gevoel over moet hebben. Kies je zelf een hondje uit of laat je de nieuwe baasjes kiezen?
esenhazel
Zeer actief

Bij ons gaan ze ook gewoon in de tuin.
hebben de voortuin als prive wc voor ze, haha. Gras en geheel omheind.
Met zindelijk worden is dat ook heel gemakkelijk geweest. Hoefde alleen de deur maar open te doen en ze in het gras te zetten.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Dreesje
Actief

esenhazel schreef:Bij ons gaan ze ook gewoon in de tuin.
hebben de voortuin als prive wc voor ze, haha. Gras en geheel omheind.
Met zindelijk worden is dat ook heel gemakkelijk geweest. Hoefde alleen de deur maar open te doen en ze in het gras te zetten.
Super handig toch? Ga ik ook doen!
esenhazel
Zeer actief

Bankhangers
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dreesje schreef:Lijkt me lastig om ze aan iemand mee te geven. Ik snap dat je daar dan echt wel een goed gevoel over moet hebben. Kies je zelf een hondje uit of laat je de nieuwe baasjes kiezen?
Dat doen we samen.
Reutjes en teefjes maakt niet heel veel verschil, maar de een is knuffelig, de ander wat stoerder Dus het hangt ook best af van wat mensen willen en zoeken.
Ze zijn wel übercute :I:

Afbeelding

Afbeelding

Dreesje
Actief

O, ze zijn echt geweldig! Heb ff op je site en FB gespiekt. Prachtig! De wetterhounen vind ik ook geweldig mooi! Maar niet zo handig voor ons nu. En zie ik het nu goed dat de Havanezerpappa hier ook op het forum zit? Nou ja, het baasje dan? Dat eigenwijze hondje?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dreesje schreef:O, ze zijn echt geweldig! Heb ff op je site en FB gespiekt. Prachtig! De wetterhounen vind ik ook geweldig mooi! Maar niet zo handig voor ons nu. En zie ik het nu goed dat de Havanezerpappa hier ook op het forum zit? Nou ja, het baasje dan? Dat eigenwijze hondje?
Ja, Sancho is de papa.
Ik vind hem geweldig leuk. Fien ook ;)
Hij heeft bovendien een schitterend hoofd en een supermakkelijke vacht.
Daarom hebben we hem gekozen. En hij is erg onverwant, dat speelde ook mee natuurlijk.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”