Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fietsen met springer?
Moderator: moderatorteam
- Miepmiept
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Fietsen met springer?
Is het een succes of juist niet?
Zit te twijfelen om er één aan te schaffen, maar ik vind het ergens ook een 'eng' idee dat de hond dan aan mijn fiets vast zit. Kan zo'n ding echt wat hebben of wordt je bij het minste of geringste van je fiets getrokken?
Zit te twijfelen om er één aan te schaffen, maar ik vind het ergens ook een 'eng' idee dat de hond dan aan mijn fiets vast zit. Kan zo'n ding echt wat hebben of wordt je bij het minste of geringste van je fiets getrokken?
-
Sterre
Re: Fietsen met springer?
Je wordt juist niet van je fiets getrokken. Ik heb jaren met Sterre aan de springer gefietst. En Sterre was beresterk. Dus zonder de springer had ik het niet gedurfd. Is altijd goed gegaan.Miepmiept schreef:Is het een succes of juist niet?
-
Lemuria
Ik heb er Huskies aangehangen en daar zit flink wat trekkracht aan. Geen enkel probleem, ook omdat er een stugge veer is die de trekkracht opvangt. Het is veel veiliger dan de riem in je handen houden. Met Izzy ga ik het ook weer zo doen 
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nee hoor dat gaat uitstekend. Heb er wel een leren lijntje opgezet opv t breeklijntje. Dat vond ik maar niks

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Lemuria
Ja dat wel. Er zat zo'n nylon touwtje bij geloof ik, vond ik ook niet zo'n succesmalinois schreef:Nee hoor dat gaat uitstekend. Heb er wel een leren lijntje opgezet opv t breeklijntje. Dat vond ik maar niks
- Ayronna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 1
Ik heb de hond met een tuig aan de springer, en daarnaast ook nog met zijn gewone riem om de nek , dus aan 2 lijnen. Hij trekt wel aan de springer, maar daar wordt ik echt niet van om getrokken. Ik heb hem aan 2 riemen omdat hij in het begin de neiging nog wel eens had zich om te draaien als hij iets lekkers snuffelde, en dat was niet zo handig. In principe zou hij nu ook alleen aan de springer kunnen, maar het is een gewoonte geworden om hem aan dubbele lijn te hebben 
-
Frolic
Ik fiets ook met hond aan de springer, inderdaad tuig aan de springer en voor de besturing van de hond een lijn aan de halsband.
Zonder springer zou ik niet met hem durven fietsen.
Heb ook een ander apparaat van Zooplus aan de fiets gehad, dat vond ik waardeloos.
Zonder springer zou ik niet met hem durven fietsen.
Heb ook een ander apparaat van Zooplus aan de fiets gehad, dat vond ik waardeloos.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik vind het best een stevig systeem. Ik ken een oude man die met zijn duitse herder door de stad heen vliegt aan die springer. Hij leeft nog
Dat zou hij zonder springer niet redden denk ik.
Ik vind het zelf geen enkele probleem om mijn hond in de hand te houden. Ze trekt best en hard ook, maar ik vind het geen probleem dat op te vangen met mijn arm. Maar misschien zou ik zo'n springer best fijn vinden, heb alleen nooit de moeite genomen er 1 aan te schaffen.
Als er een tweede hond komt in de toekomst, lijkt het me wel wat om er 1 aan de springer te hebben en 1 in de hand.
Ik vind het zelf geen enkele probleem om mijn hond in de hand te houden. Ze trekt best en hard ook, maar ik vind het geen probleem dat op te vangen met mijn arm. Maar misschien zou ik zo'n springer best fijn vinden, heb alleen nooit de moeite genomen er 1 aan te schaffen.
Als er een tweede hond komt in de toekomst, lijkt het me wel wat om er 1 aan de springer te hebben en 1 in de hand.

- Jeannettebo
- Zeer actief
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Springer is echt heel erg handig! Helaas geen hond meer die fietsen leuk vind, maar mocht ik dat wel hebben zou ik er zo weer een aanschaffen.
- Miepmiept
- Zeer actief
Okee, het is voor de Herder en tot nu heb ik haar in de hand (met dubbele lijn) maar ik merk dat ze toch wat sterker is dan mijn Beagle en vind ik het niet echt ontspannen fietsen. Daarom doe ik het dus ook niet echt, eigenlijk.
Ik moet dus wel echt het merk hebben?
Ik moet dus wel echt het merk hebben?
-
beatje
IK kon een springer lenen en heb hem geprobeerd met mijn duitsers.Ik vind het niet prettig en heb ze liever in de hand vast.Maar dat ligt aan mijn controlfriekerig gedrag niet aan de springer 
- Nicaaa!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): American Staffordshire Terriër
Als je hond ineens stilstaaat omdat er een broodje op de weg ligt wordt je gelanceerd
,
Met mn vorige hond heb ik er erg veel plezier van gehad en met de volgende waarschijnlijk ook.
Met mn vorige hond heb ik er erg veel plezier van gehad en met de volgende waarschijnlijk ook.

http://zwerfdierinnood.nl/
https://www.facebook.com/straydogschaamenglish/?fref=ts
A little help goes a long way
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik heb zowel jan als gina aan de springer gehad en ik was maar wat blij met dat ding als gina weer eens een kat zag 
heb vaker dan één keer dwars op de weg gestaan, maar omgetrokken of omgevallen ben ik nooit.
heb zelfs mijn uv examen gedaan met jan aan de springer
ik vond het een fijn ding en beide honden vonden het heerlijk als we gingen fietsen.
ik had de honden wel ook nog gewoon aan de lijn.
heb vaker dan één keer dwars op de weg gestaan, maar omgetrokken of omgevallen ben ik nooit.
heb zelfs mijn uv examen gedaan met jan aan de springer
ik vond het een fijn ding en beide honden vonden het heerlijk als we gingen fietsen.
ik had de honden wel ook nog gewoon aan de lijn.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Liesbeth
- Zeer actief
Maar die zit er wel met een redenLemuria schreef:Ja dat wel. Er zat zo'n nylon touwtje bij geloof ik, vond ik ook niet zo'n succesmalinois schreef:Nee hoor dat gaat uitstekend. Heb er wel een leren lijntje opgezet opv t breeklijntje. Dat vond ik maar niks
Belangrijk is het meegeleverde veiligheidsmechanisme, mocht er toch een te sterke kracht op de Springer worden uitgeoefend (bijvoorbeeld als de hond aan de andere kant van een paaltje gaat lopen tijdens het fietsen) dan breekt het kunststof veiligheidsmechanisme, hiermee wordt maximale veiligheid bereikt! Dit veiligheidsmechanisme is instelbaar voor honden van 10 tot 40 kg.
Als je hond erg trekt naast de fiets, lijkt me een Springer ideaal, icm een extra riem ter directe controle.
Mijn vorige hond wilde nogal trekken en die heb ik met een extra riem aan mijn fiets verbonden, even onder het zadel en dat werkte vrij goed. Dat was voor de 'Springer' op de markt was.
Mijn huidige honden lopen (redelijk) netjes naast met alleen een riem.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
-
Lemuria
Ja maar dan breekt het touwtje toch niet?Liesbeth schreef:Maar die zit er wel met een redenLemuria schreef:Ja dat wel. Er zat zo'n nylon touwtje bij geloof ik, vond ik ook niet zo'n succesmalinois schreef:Nee hoor dat gaat uitstekend. Heb er wel een leren lijntje opgezet opv t breeklijntje. Dat vond ik maar niks.
Belangrijk is het meegeleverde veiligheidsmechanisme, mocht er toch een te sterke kracht op de Springer worden uitgeoefend (bijvoorbeeld als de hond aan de andere kant van een paaltje gaat lopen tijdens het fietsen) dan breekt het kunststof veiligheidsmechanisme, hiermee wordt maximale veiligheid bereikt! Dit veiligheidsmechanisme is instelbaar voor honden van 10 tot 40 kg.
Als je hond erg trekt naast de fiets, lijkt me een Springer ideaal, icm een extra riem ter directe controle.
Mijn vorige hond wilde nogal trekken en die heb ik met een extra riem aan mijn fiets verbonden, even onder het zadel en dat werkte vrij goed. Dat was voor de 'Springer' op de markt was.
- Paisley
- Zeer actief
Het is wel belangrijk dat je herkent wanneer je hond zijn behoefte moet doen. Natuurlijk is het handig als hij al de mogelijkheid heeft gehad om te plassen/poepen, maar mijn ervaring is dat de lichaamsbeweging wel eens een tweede bolus kan veroorzaken.
Mijn hond gaat eerst heel subtiel een beetje naar de berm kijken tijdens het rennen. Als ik dat zou negeren, gaat ze in de ankers als het ècht moet. Dat lijkt me aan de springer niet fijn, niet in de laatste plaats voor de hond.
Mijn hond gaat eerst heel subtiel een beetje naar de berm kijken tijdens het rennen. Als ik dat zou negeren, gaat ze in de ankers als het ècht moet. Dat lijkt me aan de springer niet fijn, niet in de laatste plaats voor de hond.

- Liesbeth
- Zeer actief
Het gaat niet om het touwtje, maar om het kunststof veiligheidsmechanisme, waar je dat touwtje aan bevestigdLemuria schreef:Ja maar dan breekt het touwtje toch niet?Liesbeth schreef:Maar die zit er wel met een redenLemuria schreef:Ja dat wel. Er zat zo'n nylon touwtje bij geloof ik, vond ik ook niet zo'n succesmalinois schreef:Nee hoor dat gaat uitstekend. Heb er wel een leren lijntje opgezet opv t breeklijntje. Dat vond ik maar niks.
Mijn huidige honden lopen (redelijk) netjes naast met alleen een riem.Da's immers van nylon. Da's op zich prima enzo, maar je moet het zelf vastknopen aan de stang, en ik ben niet zo sterk in knopen. Dus ik had er een leren riem met musketonhaak aangehangen
http://www.hondenoutlet.nl/product/de-o ... ietsbeugel
-
Frolic
Dat dingetje is bij mij dus een keer spontaan gebroken bij een plots trekkende hond die dus ineens de weg over kon steken.
Bij paaltjes met weinig ruimte tot passeren, stap ik gewoon even af.
Bij paaltjes met weinig ruimte tot passeren, stap ik gewoon even af.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Klopt maar das niet nodig... als hii vastzit zit ie aan t tuig en een extra lijn in de hand hier. Die is voor event paaltjes en/of andere honden.Liesbeth schreef:Maar die zit er wel met een redenLemuria schreef:Ja dat wel. Er zat zo'n nylon touwtje bij geloof ik, vond ik ook niet zo'n succesmalinois schreef:Nee hoor dat gaat uitstekend. Heb er wel een leren lijntje opgezet opv t breeklijntje. Dat vond ik maar niks.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Liesbeth
- Zeer actief
Tja, dát noemen ze bij Springer dus 'beveiligingsmechanisme'Frolic schreef:Dat dingetje is bij mij dus een keer spontaan gebroken bij een plots trekkende hond die dus ineens de weg over kon steken
Vandaar het aanvullende advies om je hond ook gewoon aan de riem te houden.
-
Frolic
Zo heeft mijn baas een keer een lancering gemaakt omdat zijn hond die aan de lijn zat, plots voor de fiets langs schoot. Man vloog over kop en hield er twee gebroken sleutelbeenderen aan over.Kruimel53 schreef:Ik zie er de zin van in en het leek mij een goed idee. Maar helaas, ik kon er maar niet aan wennen. En toen wijlen Bas mij een keer gelanceerd had zodat ik met fiets en al op de kop in een greppel hing heb ik 'm maar weer van de fiets afgehaald. Ik fiets dus weer gewoon met honden aan de lijn.
Ik denk dat je al dan niet met springer gewoon risico loopt om onderuit te gaan als je met je hond fietst.
Ik heb voor de springer gekozen omdat ik dan zelf veel relaxter fiets, mijn hond me in elk geval niet zo snel om kan trekken en ik twee handen aan het stuur kan houden.
De extra lijn waar hij aan vastzit gebruik ik vooral op het moment dat er andere honden lopen of ik hazen zie.
Het grote nadeel van de springer vind ik wel dat je hond geen kant op kan als er andere of loslopende honden op hem af gestormd komen.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Ik vond het een geweldig systeem. Natuurlijk moet je zelf ook op blijven letten
Ik heb meer ongelukken zien gebeuren door een hond die voor de fiets doorschoot dan met een springer. Het grote voordeel vond ik dat ik beide handen aan het stuur kon houden,wat zeker bij remmen handiger is.Bovendien zit de trekkracht een stuk lager en ook een grote hond trekt je dan niet zomaar om.
Als ze wilden plassen of poepen zag ik dat echt wel aankomen. Tja en als ze onverwacht stoppen om iets van de weg te vreten ben je ook zonder springer te laat.Maar dat hebben ze maar te laten
Het enige wat ik onhandig vond was dat ze niet weg konden als een loslopende hond ze aanviel en daarom heb ik er een paniekhaak tussen gemonteerd zodat ik ook als er spanning op de lijn stond ze in een seconde los kon maken. Dan werkt die beveiliging namelijk niet altijd.
Ik heb meer ongelukken zien gebeuren door een hond die voor de fiets doorschoot dan met een springer. Het grote voordeel vond ik dat ik beide handen aan het stuur kon houden,wat zeker bij remmen handiger is.Bovendien zit de trekkracht een stuk lager en ook een grote hond trekt je dan niet zomaar om.
Als ze wilden plassen of poepen zag ik dat echt wel aankomen. Tja en als ze onverwacht stoppen om iets van de weg te vreten ben je ook zonder springer te laat.Maar dat hebben ze maar te laten
Het enige wat ik onhandig vond was dat ze niet weg konden als een loslopende hond ze aanviel en daarom heb ik er een paniekhaak tussen gemonteerd zodat ik ook als er spanning op de lijn stond ze in een seconde los kon maken. Dan werkt die beveiliging namelijk niet altijd.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Ik heb ook eens met een springer gefietst, maar door de lichte veerkracht vond mijn hond t geweldig om te gaan trekken, hárd te trekken.
Nee ik fiets liever gewoon met de honden los naast me en om dat op te bouwen eerst aan de lijn. Als ze goed onder appèl staan is dat geen enkel probleem. Als we een logeetje hebben fiets ik dus ook gewoon met 3 honden te gelijk(1 x Hippo en dan meestal 2x mechel).
Nee ik fiets liever gewoon met de honden los naast me en om dat op te bouwen eerst aan de lijn. Als ze goed onder appèl staan is dat geen enkel probleem. Als we een logeetje hebben fiets ik dus ook gewoon met 3 honden te gelijk(1 x Hippo en dan meestal 2x mechel).
-
tkuijernl
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
als ik ging fietsen met mn honden had ik ze ook altijd aan de springer aan het tuig en aan de riem aan de halsband en ik vond het heerlijk fietsen
groetjes Tamara
- marloes_2406
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
- Contacteer:
Ik gebruik ook een springer. Zara vind het fantastisch en ik heb mijn handen gewoon aan het stuur. Maar ik heb haar wel geleerd dat ze er netjes naast moet lopen en niet mag trekken.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Jeetje, wat is zo'n springer nog prijzig zeg
.
- Paisley
- Zeer actief
Inderdaad als je dezelfde hoeveelheid RVS in een vormpje van een wasrek giet, is het ding ineens een tientje.Zamunda schreef:Jeetje, wat is zo'n springer nog prijzig zeg.

-
Frolic
Daar hebben ze marktplaats dus voor uitgevondenZamunda schreef:Jeetje, wat is zo'n springer nog prijzig zeg.
- -Lilo-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Ik fiets als een echte tokkie met een flexi in de hand. Die heb ik wel met mn duim op de rem, maar als er ineens geplast moet worden of als Lola ergens van schrikt, is mijn duim gelijk van de rem en heeft ze de ruimte. Lola blijft verder keurig naast, maar wel op een afstand naast de fiets die met een gewone lijn nét niet te overbruggen is. Katten en hazen zie ik doorgaans eerder dan zij en als ik een andere hond moet passeren, gaan mijn pootjes ff aan de grond. Paaltjes passeren we goed met commando 'deze kant'.
Zo'n springer lijkt me helemaal niks omdat de hond schuin achter je loopt en je m dus niet in de gaten kan houden. Ik wil wel Lola's oortjes en houding etc. kunnen zien om haar gedrag in te kunnen schatten. Ik zou ook doodsbang zijn om omver getrokken te worden, maar dat is misschien meer mijn gebrek
Zo'n springer lijkt me helemaal niks omdat de hond schuin achter je loopt en je m dus niet in de gaten kan houden. Ik wil wel Lola's oortjes en houding etc. kunnen zien om haar gedrag in te kunnen schatten. Ik zou ook doodsbang zijn om omver getrokken te worden, maar dat is misschien meer mijn gebrek