Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hersenschudding
Moderator: moderatorteam
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Hersenschudding
Ik heb het vermoeden dat Jack vandaag wellicht een hersenschudding heeft opgelopen.
Hij heeft in ieder geval een flinke klap op zijn kop gehad en was er ook echt beduusd van.
Op dit moment lijkt er niet veel meer aan de hand (hij ligt ook in diepe slaap) maar moet ik ergens rekening mee houden?
Zou ik hem bijvoorbeeld net als bij mensen ook om de paar uur moeten wekken vannacht?
Hij heeft in ieder geval een flinke klap op zijn kop gehad en was er ook echt beduusd van.
Op dit moment lijkt er niet veel meer aan de hand (hij ligt ook in diepe slaap) maar moet ik ergens rekening mee houden?
Zou ik hem bijvoorbeeld net als bij mensen ook om de paar uur moeten wekken vannacht?
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Re: Hersenschudding
Dat wekken om de paar uur vind ik bij mensen ook nogal overdreven, maar ze schrijven het wel voor inderdaad. Ik heb me er niet aan gehouden toen ik een motorongeluk heb gehad. Laat mij maar lekker slapen, die rust heb je dan juist nodig. Maar bij een mens kun je zelf nog aan de bel trekken als je het niet vertrouwt en honden niet.
Maar als hij verder nu een redelijk normale indruk maakt, zou ik er niet te veel zorgen over maken. Honden hebben een veel minder kwetsbaar hoofd als mensen. En omdat er minder massa in hun eigen kop zit, is de impact ook kleiner.
Heeft hij overgegeven? Herhaaldelijk overgeven is ook een symptoom van een hersenschudding.
Maar als hij verder nu een redelijk normale indruk maakt, zou ik er niet te veel zorgen over maken. Honden hebben een veel minder kwetsbaar hoofd als mensen. En omdat er minder massa in hun eigen kop zit, is de impact ook kleiner.
Heeft hij overgegeven? Herhaaldelijk overgeven is ook een symptoom van een hersenschudding.

- nachtvlinder
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Mengelmoes, kwart stabij
- Aantal honden: 1
Ik zou hem wel een keer wekken vannacht.
Het wekadvies (ook bij mensen) wordt gegeven omdat er soms een
bloeding kan zijn die heel langzaam bloedt. Het probleem is dat
de persoon bijv. hier niet wakker van wordt, maar wel bewusteloos
raakt en dus niet kan alarmeren. Vandaar dat je je bij mensen
eigenlijk altijd aan het wekadvies moet houden.
Ik zou dat dus bij de hond ook doen, gewoon om 3 uur een keer
wakker maken.
Baat het niet schaadt het niet!
wakker maken.
- samantha!
- Zeer actief
Hij heeft niet gebraakt.
Hij was op een flinke afstand dus ik kon het niet goed zien maar het vermoeden is er dat hij wel even plat is geweest na de klap.
Toen hij weer terug bij mij was heeft hij wel een paar keer zich uit staan schudden (en dus ook zijn kop).
Ik ga hem voor de zekerheid maar wekken vannacht.
De verwende drol slaapt in bed dus ik zou hem zo nu en dan even aanspreken.
Zijn de rollen een keer omgedraaid
Hij was op een flinke afstand dus ik kon het niet goed zien maar het vermoeden is er dat hij wel even plat is geweest na de klap.
Toen hij weer terug bij mij was heeft hij wel een paar keer zich uit staan schudden (en dus ook zijn kop).
Ik ga hem voor de zekerheid maar wekken vannacht.
De verwende drol slaapt in bed dus ik zou hem zo nu en dan even aanspreken.
Zijn de rollen een keer omgedraaid
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Nou wat is gebeurt dan, een haas tegen zijn hoofd of zo
het klinkt wel als een heftig iets 
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik zou hem ook wekken hoor, als het zo'n klap is geweest, dan maar beter even voorzichtig zijn.
Of het voor honden ook nut heeft, dat weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen van wel.
Hopelijk valt het allemaal mee!
Of het voor honden ook nut heeft, dat weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen van wel.
- samantha!
- Zeer actief
Jack is soms te hevig en dan let hij niet goed op want hij ziet maar 1 ding: dummybilly schreef:Nou wat is gebeurt dan, een haas tegen zijn hoofd of zohet klinkt wel als een heftig iets
Vandaag dus ook, hij moest een klein heuveltje op en daarachter zat een diepe maar smalle greppel, met een klein sprongetje konden ze er zo overheen.
Jack heeft de hele greppel niet gezien en kwam dus in volle galop aan en bij de bewuste galopssprong was daar dus de greppel in plaats van gewone ondergrond en toen viel hij voorover naar beneden op zijn kop
Ik stond zelf op afstand maar de trainer zei dat hij voorover op zijn hoofd terecht kwam
Uiteraard kwam de dummy daarna alsnog binnen
- samantha!
- Zeer actief
Ja ik doe het inderdaad maar gewoon even, beter iets te voorzichtig dan dat er iets niet goed gaat.Caro. schreef:Ik zou hem ook wekken hoor, als het zo'n klap is geweest, dan maar beter even voorzichtig zijn.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Oeisamantha! schreef:Jack is soms te hevig en dan let hij niet goed op want hij ziet maar 1 ding: dummybilly schreef:Nou wat is gebeurt dan, een haas tegen zijn hoofd of zohet klinkt wel als een heftig iets
!
Vandaag dus ook, hij moest een klein heuveltje op en daarachter zat een diepe maar smalle greppel, met een klein sprongetje konden ze er zo overheen.
Jack heeft de hele greppel niet gezien en kwam dus in volle galop aan en bij de bewuste galopssprong was daar dus de greppel in plaats van gewone ondergrond en toen viel hij voorover naar beneden op zijn kop![]()
![]()
Ik stond zelf op afstand maar de trainer zei dat hij voorover op zijn hoofd terecht kwam![]()
Uiteraard kwam de dummy daarna alsnog binnen
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ja dat is het ook. Ik heb me er ook niet aan gehouden. Bij een zware hersenschudding vind ik het wel wat anders.Paisley schreef:Dat wekken om de paar uur vind ik bij mensen ook nogal overdreven, maar ze schrijven het wel voor inderdaad. Ik heb me er niet aan gehouden toen ik een motorongeluk heb gehad. Laat mij maar lekker slapen, die rust heb je dan juist nodig. Maar bij een mens kun je zelf nog aan de bel trekken als je het niet vertrouwt en honden niet.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- samantha!
- Zeer actief
Doe ik ook zeker, hij krijgt huisarrestbilly schreef:Oeisamantha! schreef:Jack is soms te hevig en dan let hij niet goed op want hij ziet maar 1 ding: dummybilly schreef:Nou wat is gebeurt dan, een haas tegen zijn hoofd of zohet klinkt wel als een heftig iets
!
Jack heeft de hele greppel niet gezien en kwam dus in volle galop aan en bij de bewuste galopssprong was daar dus de greppel in plaats van gewone ondergrond en toen viel hij voorover naar beneden op zijn kop![]()
![]()
Ik stond zelf op afstand maar de trainer zei dat hij voorover op zijn hoofd terecht kwam![]()
Uiteraard kwam de dummy daarna alsnog binnenhou hem maar een beetje in de gaten die wildebras
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
- samantha!
- Zeer actief
- Mirri
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Oh Sam toch. Ik zou hem voor de zekerheid ook ff wakker maken.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ah sbientje wat een goed idee
Nu ook nog een paar kniebeschermers en een nekbeschermer er bij dan is hij geloof ik voldoende ingepakt
Sterkte met die malle hond Samantha
Even wakker maken hoef je niet eens je bed voor uit, dus dat lijkt me geen probleem
Misselijk hoeven ze zeker niet te zijn bij een hersenschudding.
Bleke slijmvliezen kunnen een aanwijzing zijn.
Nu ook nog een paar kniebeschermers en een nekbeschermer er bij dan is hij geloof ik voldoende ingepakt
Sterkte met die malle hond Samantha
Even wakker maken hoef je niet eens je bed voor uit, dus dat lijkt me geen probleem
Misselijk hoeven ze zeker niet te zijn bij een hersenschudding.
Bleke slijmvliezen kunnen een aanwijzing zijn.
- samantha!
- Zeer actief
Haha ja, Jack moet gewoon een pantserpak
Wakker maken is inderdaad geen probleem, hij ligt altijd bij mij en als ik opschuif dan schuift hij mee
Nu zijn de rollen eens omgedraaid, normaal maakt hij mij meerdere keren per nacht wakker omdat hij even moet knuffelen of met zijn dromen (volgens mij droomt hij zelfs over dummy's, hij heeft iig vaak het gevoel dat hij moet rennen in zijn slaap
), nu zijn de rollen eens omgedraaid
Ik doe het graag voor hem, mijn gekke knul
Wakker maken is inderdaad geen probleem, hij ligt altijd bij mij en als ik opschuif dan schuift hij mee
Nu zijn de rollen eens omgedraaid, normaal maakt hij mij meerdere keren per nacht wakker omdat hij even moet knuffelen of met zijn dromen (volgens mij droomt hij zelfs over dummy's, hij heeft iig vaak het gevoel dat hij moet rennen in zijn slaap
Ik doe het graag voor hem, mijn gekke knul
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
sbientje schreef:
Beterschap voor Jack!
Soms toch lastig dat ze niet kunnen praten.
- samantha!
- Zeer actief
Nou, niets aan de hand hoor
Ik heb hem vannacht zo nu en een duw gegeven
doet hij normaal bij mij
en ik kreeg een helikopterkwispel en een: ooooh mamma wat is het toch gezellig zo samen he
Vanmorgen heb ik hem dus ook maar gewoon meegenomen met wandelen, hij raakte al gefrustreerd van alleen al het idee dat hij niet mee zou mogen.
Ik heb hem vannacht zo nu en een duw gegeven
Vanmorgen heb ik hem dus ook maar gewoon meegenomen met wandelen, hij raakte al gefrustreerd van alleen al het idee dat hij niet mee zou mogen.
- Lunatic
- Erelid
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ow gekke Jack, fanatiek zijn is leuk maar je moet wel op blijven letten he
op de bek gaan met een 3 dubbele salto kan nare gevolgen hebben 
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
binno
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador
maltezer - Aantal honden: 2
- Contacteer:
Voorzichtig zijn is echt hun sterkste kant niet, ik heb er hier ook zo eentje rondlopen...
Gelukkig is alles OK, en waarschijnlijk ben jij erger geschrokken dan Jack zelf en leert hij hier niks van.
Dikke knuffel voor de lieverd!
Gelukkig is alles OK, en waarschijnlijk ben jij erger geschrokken dan Jack zelf en leert hij hier niks van.
Dikke knuffel voor de lieverd!

Moos (labrador) Gian (maltezer)
-
korthaar
- Zeer actief
Bij mensen kiest men tegenwoordig snel voor een CT scan, waarmee het wekadvies vervalt.nachtvlinder schreef:Ik zou hem wel een keer wekken vannacht.
wakker maken.
- Liesbeth
- Zeer actief
Maar niet in het geval dat er een (kleine) bloeding geconstateerd is. Vorig jaar ben ik om de 2 uur wakker gemaakt, toen ik een hersenkneuzing hadkorthaar schreef:Bij mensen kiest men tegenwoordig snel voor een CT scan, waarmee het wekadvies vervalt.nachtvlinder schreef:Ik zou hem wel een keer wekken vannacht.
wakker maken.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Liesbeth
- Zeer actief
Ik zou een DA bellen.Cleva schreef:Wat moet je dan eigenlijk doen als je hond bewusteloos is en een bloeding heeft?nachtvlinder schreef:Ik zou hem wel een keer wekken vannacht.
wakker maken.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
- samantha!
- Zeer actief
Ja, dat besef ik me inderdaad ook, het was echt een enorme klapInge O schreef:ik denk dat het met die hersenen nog wel mee zal vallen maar dat hij zijn nek niet gebroken heeft heb je toch echt wel meer dan één engeltje op jullie schouders gehad zeg.
Ik ben er dus ook echt even klaar mee, ik heb de trainingen (in ieder geval voorlopig) even vaarwel gezegd want hij draait gewoon compleet door en wordt alsmaak heviger, ik ben echt bang dat het eens echt mis gaat
- Mirri
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Mooi Sam, dat is weer een zorg minder
- Inne
- Zeer actief
Ik vind het ook niet logisch dat bij een CT scan het wekadvies vervalt. Door zwelling kan een bloeding ontstaan en zwelling treedt niet onmiddelijk op. Een toestandsbeeld kan binnen enkele uren totaal anders zijn.Liesbeth schreef:Maar niet in het geval dat er een (kleine) bloeding geconstateerd is. Vorig jaar ben ik om de 2 uur wakker gemaakt, toen ik een hersenkneuzing hadkorthaar schreef:Bij mensen kiest men tegenwoordig snel voor een CT scan, waarmee het wekadvies vervalt.nachtvlinder schreef:Ik zou hem wel een keer wekken vannacht.
wakker maken.
Baat het niet schaadt het niet!.

Madison
Boris, voor altijd in mijn hart
-
Annedee
- Erelid
- Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Hee Jack, niet van die rare dingen doen hoor, daar schrikken we allemaal van.
Fanatiekeling!
Fanatiekeling!
- nachtvlinder
- Vaste gebruiker
En het is ook zeker niet zo dat ze in het ziekenhuis altijd maar een CT scan maken! In de meeste ziekenhuizen staat dat ding niet eens aan 's avonds en 's nachts en gaan ze de technicus echt niet zijn bed uit bellen als je binnenkomt met een verdenking hersenschudding. (als je al voorbij de huisartsenpost komt..) En wordt er dus alsnog vaak/meestal een wekadvies gegeven. En idd kan zwelling later ontstaan.Inne schreef:Ik vind het ook niet logisch dat bij een CT scan het wekadvies vervalt. Door zwelling kan een bloeding ontstaan en zwelling treedt niet onmiddelijk op. Een toestandsbeeld kan binnen enkele uren totaal anders zijn.Liesbeth schreef:Maar niet in het geval dat er een (kleine) bloeding geconstateerd is. Vorig jaar ben ik om de 2 uur wakker gemaakt, toen ik een hersenkneuzing hadkorthaar schreef:Bij mensen kiest men tegenwoordig snel voor een CT scan, waarmee het wekadvies vervalt.nachtvlinder schreef:Ik zou hem wel een keer wekken vannacht.
wakker maken.
Baat het niet schaadt het niet!.
Maar goed als alles maar goed met het hondje gaat!!
- nachtvlinder
- Vaste gebruiker
Idd de dierenarts bellen terwijl je al onderweg bent naar hem of haar!Cleva schreef:Wat moet je dan eigenlijk doen als je hond bewusteloos is en een bloeding heeft?nachtvlinder schreef:Ik zou hem wel een keer wekken vannacht.
wakker maken.
(uiteraard handsfree..
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
vorige week heeft Runar ook een serieuze klap gehad op zijn kop (hoop gewichten er op gekregen).
Ferme bloedneus en toen hij hoestte, hoestte hij bloed op (vermoedelijk gewoon ingeademd bloed). Ik ben er toen toch ook 's nachts bijgebleven en regelmatig gecontroleerd.
Beterschap voor Jack !
Ferme bloedneus en toen hij hoestte, hoestte hij bloed op (vermoedelijk gewoon ingeademd bloed). Ik ben er toen toch ook 's nachts bijgebleven en regelmatig gecontroleerd.
Beterschap voor Jack !