Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
En vanaf welke leeftijd??
Moderator: moderatorteam
- sophie
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
En vanaf welke leeftijd??
Met vraag tot welke leeftijd je kan fokken met je hond komt eigenlijk bij me de vraag naar boven vanaf welke leeftijd kan je beginnen dan?En hoeveel nestje met een teefje??En is het dan b.v tussendoor een loopheids overslaan??
Veel vragen ik weet het maar om er diverse topic's over te openen gaat me wat ver.
Groetjes Lilian
Veel vragen ik weet het maar om er diverse topic's over te openen gaat me wat ver.
Groetjes Lilian
- mechelaar_fan
- Zeer actief
-
- Actief
- Contacteer:
In Belgie wel ja........mechelaar_fan schreef:vanaf anderhalf jaar mag een teef gedekt worden, en dan 1 nestje per kalenderjaar totdat ze 10 jaar is.

groeten
Eric en Jac
The Westside Kennel Holland
http://home.planet.nl/~thoma472
Official delegate Club Espagnol del Ca de Bou
Mortero (Crom) de Almallutx por siempre

Eric en Jac

- sophie
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- Yvonne Bekkers
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Hoi,
Ik denk dat het ook nog ligt aan welk ras je hebt, en of je fokt volgens de richtlijnen van de rasvereniging.
Bij ons ras (Rottweiler) hebben ze de regel dat een teef minimaal 2 jaar moet zijn, en maximaal 8 jaar mag zijn om gedekt te worden. Verder moet ze voor het 5de levensjaar het eerste nest hebben gehad.
Ze mag maximaal 3 nesten krijgen, met een "rust" periode tussen de laatste werpdatum en de daaropvolgende dekking van tenminste 10 maanden. (komt neer op 1 nest per jaar)
De reu moet ook minimaal 24 maanden zijn wil hij mogen dekken.
Omdat ons ras behoord tot een "pilotproject" van de Raad van Beheer (lastig precies uit te leggen, heeft te maken met het centraal fokbeleid)
is het bij ons zelfs zo, dat als je je niet aan (o.a.) die regels houd je geen stambomen bij je pups krijgt.
Ik zou dus zeker even navraag doen bij de rasvereniging..... voor de zekerheid.
Ik denk dat het ook nog ligt aan welk ras je hebt, en of je fokt volgens de richtlijnen van de rasvereniging.
Bij ons ras (Rottweiler) hebben ze de regel dat een teef minimaal 2 jaar moet zijn, en maximaal 8 jaar mag zijn om gedekt te worden. Verder moet ze voor het 5de levensjaar het eerste nest hebben gehad.
Ze mag maximaal 3 nesten krijgen, met een "rust" periode tussen de laatste werpdatum en de daaropvolgende dekking van tenminste 10 maanden. (komt neer op 1 nest per jaar)
De reu moet ook minimaal 24 maanden zijn wil hij mogen dekken.
Omdat ons ras behoord tot een "pilotproject" van de Raad van Beheer (lastig precies uit te leggen, heeft te maken met het centraal fokbeleid)
is het bij ons zelfs zo, dat als je je niet aan (o.a.) die regels houd je geen stambomen bij je pups krijgt.
Ik zou dus zeker even navraag doen bij de rasvereniging..... voor de zekerheid.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik vind 1,5 jaar zeker voor de wat grotere rassen echt te vroeg, ook al zal het best mogen.mechelaar_fan schreef:vanaf anderhalf jaar mag een teef gedekt worden, en dan 1 nestje per kalenderjaar totdat ze 10 jaar is.
het mag natuurlijk wel wat minder, er zijn honden genoeg, zodat er niet lijk een gek moet gefokt worden.
Ik vind dat een hond zowel lichamelijk en geestelijk volwassen moet zijn, een groter ras zwaart toch (minstens) tot zo'n 2,5 jaar uit, dat vind ik dus vroeg genoeg voor een eerste nest.
Als Marouck aan alle eisen voldoet die ik gesteld heb voor ik eventueel een nestje fok, duurt dat dus nog minimaal een jaar.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- mechelaar_fan
- Zeer actief
- sophie
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
bij de doggen mogen de teven vanaf 18 mnd gedekt worden, en de reuen mogen vanaf 18 mnd voor het eerst dekken. De teefjes zijn trouwens met 18 mnd helemaal af , volgens de DA is het juist beter om met het eerste nest niet te lang te wachten. En natuurlijk moet er tussen de nesten 1 of 2 loopsheden worden overgeslagen , wij doen meestal 2 of 3 nestjes met een teef.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
- Actief
- Contacteer:
Dat is dus NIET waarmechelaar_fan schreef:De regels van de FCI gelden ook voor de Raad van Beheer, dus ook in Nederland.

groeten
Eric en Jac

Eric en Jac

- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
persoonlijk vind ik dat de leeftijd voor een eerste nestje zo ongeveer tussen de 18 maanden en 3 jaar moet liggen, ligt ook aan de volgroeidheid en volwassenheid van de teef, sommige teefjes zijn er met 18 maanden nog echt te jong voor, zoiezo tussen elk nest er een jaa rtussen laten zitten dus niet bij elke loopsheid gelijk wee rlaten dekken, als alles goed verloopt met dekking, dracht, geboorte en de weken daarna dan moeten 3 nestjes in het leven van een teefje kunnen,mits de teef ook nog in de juiste lichamleijk en geetselijke conditie is hiervoor. de uiterste leeftijs voor een eerste nest vind ik een jaarof 5, daarna vind ik ze te oud worden voor een eerste nest,dat is meer een gevoel,.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
klopt , en het is een zootje overal......overigens hebben veel rasverenigingen al hun regels waaraan de bij hun aangesloten fokkers zich moeten houden. en de RvB wil niet voor niets het CFB in overleg met de rasverenigingen invoeren. hoewel dat nu op zijn gat ligtWestside Kennel schreef:Dat is dus NIET waarmechelaar_fan schreef:De regels van de FCI gelden ook voor de Raad van Beheer, dus ook in Nederland.
:

en al mag je 9 nesten fokken met een hond, alleen fokkers die fokken wegens winstbejag zouden dat doen, een verantwoorde en serieuze fokker weet wel beter dan dit te doen
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
-
- Actief
- Contacteer:
Tot 10 jaar fokken met een teef vindt ik echt belachelijk
:

groeten
Eric en Jac

Eric en Jac

- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi,mechelaar_fan schreef:vanaf anderhalf jaar mag een teef gedekt worden, en dan 1 nestje per kalenderjaar totdat ze 10 jaar is.
het mag natuurlijk wel wat minder, er zijn honden genoeg, zodat er niet lijk een gek moet gefokt worden.
Met een dog van 10 jaar fokken, lijkt me een beetje sneu. Ik vind het al oud als een doggenteef van zes jaar nog een nest krijgt. Dit is dus zéér rasafhankelijk.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Jip,jip007 schreef:De teefjes zijn trouwens met 18 mnd helemaal af
Onze Lana is nog uitgezwaard tot ze drie jaar was, hoor!

Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Lilian,sophie schreef:Het is pure nieuwsgierigheid van me zeg niet dat ik ooit ga fokken met Sophie.Lijkt me leuk maar er komt zo waanzinnig veel bij kijken.
Groetjes Lilian
Realiseer je je wel dat je een heel moeilijk ras hebt om mee te fokken?
Groetjes, Karen
- fransoos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): franse bulldog
- Aantal honden: 10
- Contacteer:
- Trippell
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
- Contacteer:
10 nesten?! Eentje per jaar tot 10 jaar?! Dat is toch veel te veel? Bij de Alaskan Malamute mag een teef vanaf 2 jaar gedekt worden, en ze mag maar 4 nesten krijgen (maximum een per jaar).
Groetjes van Joni
Groetjes van Joni

"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)