Bijsturen is voor mij opvoeden maar dan in het tempo en denkwijze van de Kaukaas, dus rustig aanLief schreef:Maar hoe stuur je dan toch bij?billy schreef:Een Kaukaas staat zeker in de top 5 als het niet op 1 staat![]()
Niet te motiveren met niets, gewoon niet en doet wat hij zelf wil, met bijsturen kom je nog een heel eind gelukkig![]()
Er zit heel wat bijsturen in maar dan heb je ook wat, een hond die zijn eigen gang gaat, maar ik vind het een ideale hond, ik hou dan weer niet van honden waar je steeds wat mee moet doen en zo
Mijn honden zijn ook niet zo gemakkelijk te motiveren, maar er zijn nog wel wat dingetjes waar ze gevoelig voor zijn.
En dat is dan niet het gebruikelijke baas plezieren, koekjes of speeltjes, maar wel het 'bij de groep horen' en mogen doen waar je voor gemaakt bent.
Mijn honden heb ik nooit ernstig hoeven leren dat opspringen niet mag, dat deden ze toch al nauwelijks. Bij mijn labrador vroeger moest dat wel. De uitdagingen die je hebt verschillen per hond, de beschikbare middelen ook, maar of dat een hond nu moeilijk op te voeden maakt weet ik niet echt.

Ik heb hem vooral heel veel meegenomen overal naar toe, en aan alles laten wennen of eigenlijk laten kennis maken want het maakte Baco niet zoveel uit, andere honden en vooral veel mensen ontmoeten, ik zorg overal voor regel alles, een beetje die instelling, ondertussen geleerd niet trekken aan de riem enz, akelig consequent zijn dat vind ik met dit ras echt het allerbelangrijkste, ga je dat verslappen dan komen ze het je even uitleggen hoe het moet.
Ik kan het niet zo goed uitleggen maar het is een apart ras en vraagt een beetje geduld en inzicht en je moet er tegen kunnen dat ze zo zijn, als ik thuis kom is Madam dolenthousiast en Baco komt rustig een half uur later pas kijken en dan alleen omdat ik de achterdeur open moet doen en niet omdat ik er ben