Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Meutehonden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

iones
Zeer actief

Re: Meutehonden

Ongelezen bericht door iones »

Suuz! schreef:Ik zou de pootjes er af fokken als ik jou zo lees :mrgreen:
Ja nou!
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cornelia »

Als ik even Google dan ben je binnen 3 klikjes al op voorbeelden van "liefdevol" en "respectvol" afgeschoten honden dat we beter even naar "dier en leed" kunnen gaan. Dat respectvolle kun je dus wel voor een groot deel vergeten gezien de foto's van honden die even langs de kant van de weg worden afgeknald en in een vuilnisbak verdwijnen.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Herplaatst worden kan dus wel. Als pups groeien ze vaak op in gastgezinnen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Cleva schreef:
Suuz! schreef:
Cleva schreef:
cornelia schreef:Je moet er ook geen haardkleedjes van maken. Maar nu ergens worden die brakken dan zo gefokt en/of getraind dat ze zich niet meer kunnen aanpassen als ze ouder worden en niet meer mee kunnen.

Dan denk ik; 1 verzin een alternatieve bezigheid voor de ouderen, 2 fok dan die enorme drang er wat uit in die zin dat ze misschien eens wat minder bloedfanatiek zijn (het gaat tegenwoordig tenslotte om een uitgezet spoor volgen en niet meer om het bij kunnen houden van een echte vos, dus het mag een stapje minder) en 3 pas dat ook wat aan in de training.

De drang kun je er niet uit fokken. Dat werkt gewoon niet. Er zit niets in de populatie om op te selecteren.
Net zoals je er geen zwarte honden uit kunt fokken. Ze zijn er niet dus je kunt ze ook niet inzetten.
Ik denk dat het wel kan. Of je het moet willen Is een 2e.

Lune is een hond met enorme jacht passie. Bij haar eerste dekking heb ik een reu gebruikt die eigenlijk zo goed als geen jacht passie heeft. En in dat nest heeft hij zich zo sterk vererft dat de kinderen ook weinig jacht passie hebben. Pompidou moet echt mee getrokken worden door een andere hond om te gaan jagen.

Als je daar weer een reu op zou zetten met weinig jachtpassie en zo door gaat in de toekomst dan denk ik dat er weinig jacht instinct over blijft.
Ik denk niet dat er veel foxhoundreuen zonder jachtpassie zijn.
Er zijn ook maar weinig grands met weinig jacht passie maar ze zijn er wel. Zo zijn die er vast ook bij de foxen.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crista »

Liesbeth schreef:
Crista schreef:Ik vind het wel een beetje dubbel...
De honden hebben vast een goed leven tijdens hun 'top jaren', maar over het afschieten wordt wel erg makkelijk gedacht. Ik ben het met jullie eens dat het afschieten de meest diervriendelijke manier is voor deze honden (als het goed gebeurd), maar waarom tegenwoordig geen slipjacht zonder honden? Dan gebruiken ze maar een gps systeempje :wink: Ik begrijp echt wel dat het traditie is, maar er zijn genoeg tradities aangepast aan de huidige tijd. Ik ben ook wel heel benieuwd op welke manier de honden getraind worden.
Een slipjacht zonder honden is gewoon een veredelde bosrit :19: .
Ik denk niet dat die ruiters daar zo blij van worden. Het gaat juist om het geheel van honden, paarden en ruiters.
Mijn bericht is misschien een beetje te zwart - wit gezien, maar waarom een traditie niet aanpassen naar de huidige tijd?
Ik vraag me uberhaupt af of het legaal is om zelf zomaar een hond dood te schieten?

Ik heb persoonlijk echt geen goed woord over voor dit soort praktijken..
Mitch & Kiyo
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Crista schreef:
Liesbeth schreef:
Crista schreef:Ik vind het wel een beetje dubbel...
De honden hebben vast een goed leven tijdens hun 'top jaren', maar over het afschieten wordt wel erg makkelijk gedacht. Ik ben het met jullie eens dat het afschieten de meest diervriendelijke manier is voor deze honden (als het goed gebeurd), maar waarom tegenwoordig geen slipjacht zonder honden? Dan gebruiken ze maar een gps systeempje :wink: Ik begrijp echt wel dat het traditie is, maar er zijn genoeg tradities aangepast aan de huidige tijd. Ik ben ook wel heel benieuwd op welke manier de honden getraind worden.
Een slipjacht zonder honden is gewoon een veredelde bosrit :19: .
Ik denk niet dat die ruiters daar zo blij van worden. Het gaat juist om het geheel van honden, paarden en ruiters.
Mijn bericht is misschien een beetje te zwart - wit gezien, maar waarom een traditie niet aanpassen naar de huidige tijd?
Ik vraag me uberhaupt af of het legaal is om zelf zomaar een hond dood te schieten?

Ik heb persoonlijk echt geen goed woord over voor dit soort praktijken..
Wat bedoel je met dit soort praktijken?
Het klinkt alsof er dagelijks het geweer over gaat ....... dat is bepaald niet het geval.

Waarom moet alles "aangepast" worden aan de "moderne tijd"?
Wat is er slecht aan een goed schot vergeleken met een slaapprik bij de DA en dan euthanasie?

Er zal wel een regel voor zijn dat het zo mag, want het is echt wel bekend.
Misschien is degene die schiet wel een DA.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
cornelia
Zeer actief

Het klinkt alsof er dagelijks het geweer over gaat ....... dat is bepaald niet het geval.
Nou, als je Google mag/moet geloven.............
Nou, als je Google mag/moet geloven.............

Ten tijde van de invoering van de ban (jacht op vossen is dus 2005 afgeschaft) zijn er enorm veel foxhounds (en aanverwante) afgeschoten ivm "overbodig". Maar dit is al weer aantal jaar terug. Men gaf toen aan te verwachten dat de slipjacht voor de oudere hond beter zou zijn of maw het afschieten van de achterblijvers zou voorkomen kunnen worden. Ik ben nog ff zoekende naar de huidige stand van zaken maar in berichtgeving is nog steeds sprake van misstanden. Enfin, ik zoek even verder.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het zou pas angstaanjagend zijn als er géén sprake zou zijn van misstanden.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crista »

ranetje schreef: Wat bedoel je met dit soort praktijken?

Wat is er slecht aan een goed schot vergeleken met een slaapprik bij de DA en dan euthanasie?

Met dit soort praktijken bedoel ik het afschieten van de honden na zijn bewezen diensten.

Ik zeg nergens dat alles aangepast moet worden naar de moderne tijd.. Ook zeg ik in mijn vorige post dat afschieten in het geval van deze honden (als het goed gebeurd) waarschijnlijk inderdaad diervriendelijker is dan euthanasie.. (even goed lezen dus :wink: )

Als we dit afschieten kunnen voorkomen door het aanpassen van de traditie, dan is er toch niets mis mee om wat te veranderen?
Het gaat hier immers om een hobby of liefhebberij.. het gaat hier naar mijn mening niet om een enorm belangrijk project.
Mitch & Kiyo
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

http://dogtime.com/dog-breeds/english-foxhound" onclick="window.open(this.href);return false;

Kunnen dus best wel huishonden zijn (die dan voor dat mooie extra's de gewenste aandacht nodig hebben voor hun karakter en ingebakken takenpakket als laat ik zeggen een in Nederland wonende sledehond).
Maar ik snap dat dit geen voormalige meute-honden zijn maar in huislijke kring opgevoede pups. Hier zullen echter wellicht honden tussen zitten die helemaal niet staan te kijken op deelname aan een hysterisch loeiende groep die over een spoor vossenpis lopen te rennen.
Afbeelding
Suuz!
Zeer actief

Nanna schreef:
Suuz! schreef: Er zijn ook maar weinig grands met weinig jacht passie maar ze zijn er wel. Zo zijn die er vast ook bij de foxen.
Laat het dan maar uitsterven. :19:
Ik heb een Whippet gekend met nul jachtpassie. Wat een slomerd. Niks an. Een Whippet hoort juist bij het zien van een nijn met flikkerende ogen en krijsend overeind te vliegen.
Eens :mrgreen: daarom zei ik ook: of je dat moet willen.

Maar goed, ik Had ook niet verwacht dat pappa zijn jacht genen of nou ja, geen jacht genen zo zou door erven. Met een enorme jacht grage teef Had ik eerder de hoop op iets tempering maar dat werd een beetje veel tempering :mrgreen:

Alhoewel pom echt wel mee jaagt op konijn ree of zwijn doet ze dat echt niet omdat ze het zelf zo goed ruikt of ziet. Ze wordt aangemoedigd door Lune haar luid en volgt dan. Ach in een meute moet je ook volgers hebben denk ik dan maar ;-)
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
Suuz!
Zeer actief

cornelia schreef:http://dogtime.com/dog-breeds/english-foxhound

Kunnen dus best wel huishonden zijn (die dan voor dat mooie extra's de gewenste aandacht nodig hebben voor hun karakter en ingebakken takenpakket als laat ik zeggen een in Nederland wonende sledehond).
Maar ik snap dat dit geen voormalige meute-honden zijn maar in huislijke kring opgevoede pups. Hier zullen echter wellicht honden tussen zitten die helemaal niet staan te kijken op deelname aan een hysterisch loeiende groep die over een spoor vossenpis lopen te rennen.
Ik vraag me werkelijk af hoe gelukkig de jacht / meute honden in huiselijke kring worden als ze eerder altijd voor de jacht gebruikt zijn en dan ineens in een huis moet fungeren met een dagelijks poep en pies rondje aan de lijn.

Ik denk dat de honden weg kwijnen en het alleen voor mensen hun gemoedsrust gebeurd, want ze krijgen dan iig geen kogel.
Laatst gewijzigd door Suuz! op 01 dec 2014 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
iones
Zeer actief

Cleva schreef:
Ze worden anders wél geboren. Maar uitgetest. En met onvoldoende jachtpassie dus afgemaakt.
iones
Zeer actief

Suuz! schreef:
Ik vraag me werkelijk af hoe gelukkig de jacht / meute honden in huiselijke kring worden als ze eerder altijd voor de jacht gebruikt zijn en dan ineens in een huis moet fungeren met een dagelijks poep en pies rondje aan de lijn.

Ik denk dat de honden weg kwijnen en het alleen voor mensen hun gemoedsrust gebeurd, want ze krijgen dan iig kogel.
Ik denk dat leven in huiselijke kring voor ze wel mee zal vallen. Alleen dat dagelijkse poep en piesrondje aan de lijn, of dat voldoet betwijfel ik.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

cornelia schreef:Enfin, mijn grootste probleem zit hem in het feit dat de honden afgeschreven worden na bewezen diensten en dat de dood dan zo'n geaccepteerd gegeven is. Ik vraag me af of er ook zo gereageerd zou worden als blijkt dat gepensioneerde politie honden de kogel zouden krijgen of blindengeleidehonden.
Om maar even twee uitersten te noemen :19: Maar ongetwijfeld zal het ook wel eens voorkomen dat een gepensioneerde politiehond niet plaatsbaar is na einde dienstverband, en dan lijkt me er een eind aan maken beter dan het dier ergens in een hokje de rest van zijn dan saaie leven te moeten slijten. Als het niet gaat, dan gaat het niet. Niet alles is maakbaar en niet iedere hond kan na een actief werkleven in een bepaalde setting nog omschakelen naar een huishondenleven. Ik kan me zo voorstellen dat als een hond vrijwel zijn hele leven in een meute heeft geleefd, een situatie in een gezin heel stressvol kan vinden. Ik geloof ook niet dat er mensen zijn die erop zitten te wachten om een halve meute op te vangen, maar goed daarin kan ik me natuurlijk vergissen.
cornelia schreef:Dat respectvolle kun je dus wel voor een groot deel vergeten gezien de foto's van honden die even langs de kant van de weg worden afgeknald en in een vuilnisbak verdwijnen.
Je hebt het nu over wat jij als mens respectvol vindt. Wat is vanuit de hond gezien onrespectvol aan zo'n einde t.o.v. een spuitje bij de dierenarts, of gewoon wachten totdat hij aan ouderdom, vervetting of verveling doodgaat? Waar hij eenmaal dood in verdwijnt lijkt me al helemaal niet iets wat een hond kan schelen. Dood is dood. Als we het dan toch over respectvol hebben, dan weet ik er nog wel een waarin de gemiddelde Nederlander erg onrespectvol is naar dieren ;-) : als we vlees kopen moet het zo onherkenbaar mogelijk zijn. Geen kop, botten, vel of wat dan ook herkenbaars eraan. Want dat zie je ineens onmiskenbaar dat het om een dier ging. Nee, wel opeten en niet willen zien. Dat is zeker respect.
iones
Zeer actief

In die link van Cornelia. Die heb ik zitten lezen.
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik kan ook nog niet heel enthousiast worden van deze tak van sport eigenlijk. Ik heb er in alle gevallen wat moeite mee als een gezelschapsdier afgemaakt wordt wanneer het niet meer voldoet aan het loldoel van de eigenaar. Of dat door een kogel of spuit gebeurt maakt me dan niet zo veel uit voor het dier zelf, en voor de eigenaar kennelijk ook niet.

Ik snap dat het alternatief van herplaatsing (of gewoon verder werken met tragere honden?) ook niet werkt maar dan vraag ik me af of deze sport wel moet bestaan.

Dat de honden in hun leven veel lol hebben is mooi maar er zijn zoveel honden die een geweldig leven hebben zonder dat ze met 5 jaar geruimd moeten worden. Ik lees hier wekelijks verhalen van allerlei werkhonden die niets mooiers weten dan dat werk doen met hun baas. Denk maar aan de labradors van Samantha of de mechelaars van Malinois die vervolgens ook nog eens waardevol oud mogen worden. Of honden die er vol geluk op uittrekken in de natuur met hun baas zoals mijn eigen stel :mrgreen:. Ja, er zijn veel ergere misstanden in de hondenwereld waar ik nog veel verdrietiger van word maar dit is toch echt geen voorbeeld van een hondenleven waar ik een warm gevoel van krijg.
Lothian
Zeer actief

Het doet me een beetje denken aan hoe er vaak met paarden wordt omgegaan. Wanneer er niet meer gereden kan worden wordt een behoorlijk aantal toch geslacht of ingeslapen. Ik kan daar echt met m'n pet niet bij maar kennelijk is toch iedereen daar anders in.

Nou ja, ik snap het wel maar begrijp het niet, of zo.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Crista schreef:
ranetje schreef: Wat bedoel je met dit soort praktijken?

Met dit soort praktijken bedoel ik het afschieten van de honden na zijn bewezen diensten.

Ik zeg nergens dat alles aangepast moet worden naar de moderne tijd.. Ook zeg ik in mijn vorige post dat afschieten in het geval van deze honden (als het goed gebeurd) waarschijnlijk inderdaad diervriendelijker is dan euthanasie.. (even goed lezen dus :wink: ) sorry :flower:

Als we dit afschieten kunnen voorkomen door het aanpassen van de traditie, dan is er toch niets mis mee om wat te veranderen?
Het gaat hier immers om een hobby of liefhebberij.. het gaat hier naar mijn mening niet om een enorm belangrijk project.
Ja het is een hobby/liefhebberij
En die honden genieten enorm tijdens hun werkzame leven.

Als het een slap aftreksel moet worden en je de honden daar dan op zou kunnen aanpassen kan je ook stoppen met het fokken van hounds.
En misschien wordt er over een paar generaties inderdaad wel heul spannend gedaan met een gps als er geen hounds meer gefokt worden of als ze niet meer geschikt zijn.

Ik hoop het niet mee te maken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Ik vind deze hele discussie wel leuk.
Ik heb op een boerderij gewerkt waar als de koe te oud werd om nog een kalf te krijgen en dus melk te geven ze naar het slachthuis ging. Ik zie deze meute honden als de koeien op de boerderij. Kun je niet meer doen waar je voor gefokt bent dan is het einde verhaal.

Dit gebeurt met alle dieren die uitsluitend voor gebruiks- dan wel handelsdoeleinden gehouden worden. Dat het in dit geval om honden gaat veranderd naar mijn mening niets aan de zaak.

Vrijdag nog vlees gehaald voor de honden bij het slachthuis en daar stonden een heel aantal koeien te wachten op hun genade schot.
Afbeelding
gevni havanezers
iones
Zeer actief

Lothian schreef:Het doet me een beetje denken aan hoe er vaak met paarden wordt omgegaan. Wanneer er niet meer gereden kan worden wordt een behoorlijk aantal toch geslacht of ingeslapen. Ik kan daar echt met m'n pet niet bij maar kennelijk is toch iedereen daar anders in.

Paarden zijn heel duur in onderhoud. Éen paard alleen kost al heel veel meer dan een hond alleen. En als je dus een paard in pensionstalling hebt kun je er meestal maar eentje onderhouden. En als hij dan niet meer kan sporten, dan ben je dus klaar met de sport.
Ik vind het eigenlijk erger als die paarden dan de handel in gaan. Maar ik begrijp je gevoel wel. Het is een soort van afdanken. Zo kijk ik er tegen aan.
iones is nu 24 jaar oud, wordt al een paar jaar niet meer gereden. Maar hij gaat hier dood.

Ik moet zeggen dat ik voor honden wel verder ga als voor een paard of ander dier.
Geen enkel dier dat zo dicht bij je kan staan als een hond.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Cleva schreef:Er is trouwens een tegenbeweging aan de gang ten aanzien van dat verbod op de jacht. Zag ik gisteren een stukje over.
De directeur van de lobby die het verbod voor elkaar heeft gekregen is openlijk spijtoptant.

Ook voorbeelden van mensen die hun honden gebruiken om reewild van hun land te verjagen zonder ze iets te doen die gestraft worden terwijl het wel zou mogen als ze de reeën met dezelfde twee honden opjoegen en schoten.
Het schijnt dat het landschap ook aan het versoberen is door gebrek aan verstoren en dus overal evenveel vraat.
In veel gebieden in Engeland wordt nog steeds op de traditionele manier gejaagd en er zijn tot nu toe heel weinig vervolgingen ingesteld. Wat ze ook vaak doen is een trail hunt uitzetten in een gebied waarvan bekend is dat er vossen zitten. Kruist een vos het pad van de honden en willen die dan achter de vos aangaan, dan moeten de leiders van de jacht dat zien te voorkomen. Vaak lukt dat niet en gaan de honden toch achter de vos aan, dat geldt dan als een "ongeluk" en dat is niet verwijtbaar.

Het gekke is ook dat er sinds de ban veel meer gejaagd wordt. Jachtverenigingen zijn veel minder exclusief geworden, zodat het voor veel meer mensen toegankelijk is geworden; als je een paard hebt en het lidmaatschap op kunt brengen, dan kun je lid worden van een Hunt. Ook het aantal honden is groter dan voor 2005. http://www.theguardian.com/uk/2009/nov/ ... al-popular" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door 63673J op 01 dec 2014 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Reactie van een jager bij de video (vet van mij):
William Rowley4 months ago

At the end of the day, I think everyone is entitled to their own opinions and that if you're against hunting fair enough. I do hunt, and I don't go out for the sole purpose of killing, I go out because I love seeing the countryside from the back of a horse, and with my friends who I wouldn't normally see. But I do not approve when a perfectly healthy fox goes to ground, and people dig it out and kill it, if that fox goes to ground as far as I am concerned it has won, and the hunt should move on to the next covert. I actually turned my horse around and went straight home when the hunt I hunt with did that once. Personally I don't think the ban works as sometimes dogs, and the hounds can't be controlled and do what they naturally do. 
Lothian
Zeer actief

iones schreef:
Lothian schreef:Het doet me een beetje denken aan hoe er vaak met paarden wordt omgegaan. Wanneer er niet meer gereden kan worden wordt een behoorlijk aantal toch geslacht of ingeslapen. Ik kan daar echt met m'n pet niet bij maar kennelijk is toch iedereen daar anders in.

Paarden zijn heel duur in onderhoud. Éen paard alleen kost al heel veel meer dan een hond alleen. En als je dus een paard in pensionstalling hebt kun je er meestal maar eentje onderhouden. En als hij dan niet meer kan sporten, dan ben je dus klaar met de sport.
Ik vind het eigenlijk erger als die paarden dan de handel in gaan. Maar ik begrijp je gevoel wel. Het is een soort van afdanken. Zo kijk ik er tegen aan.
iones is nu 24 jaar oud, wordt al een paar jaar niet meer gereden. Maar hij gaat hier dood.

Ik moet zeggen dat ik voor honden wel verder ga als voor een paard of ander dier.
Geen enkel dier dat zo dicht bij je kan staan als een hond.
Ik weet hoe duur een paard kan zijn maar paardensport is voor mij meer dan er op zitten. Tot voor kort had ik een wandeloudje waarmee ik kon fietsen, grondwerken, longeren, kroelen, lopen samen met de honden en die ik zelfs als handpaard mee kon nemen. Ik heb daar enorm veel plezier aan beleefd al heb ik nooit een meter op hem gereden. Het was niet mijn eigen paardje maar werd wel mijn maatje en pfoe, om dan te bedenken dat een ander hem misschien had weggedaan omdat er niet meer op gezeten kan worden vind ik de band die je opbouwt wat teniet doen geloof ik. Zo'n brave lieverd verdient voor mij een pensioen in de wei met andere paarden maar misschien ben ik wat sentimenteel. Zelfde geldt voor mij voor die honden. En die halen dat niet eens, die worden als ik het goed begrijp in de bloei van hun leven afgeschoten.

Ik snap de analogie met het melkvee wel en ook daar heb ik wel wat moeite mee maar toch iets minder. Het gebruiken van een dier voor consumptie vind ik net weer anders dan voor recreatie.
iones
Zeer actief

Lothian schreef:

Ik weet hoe duur een paard kan zijn maar paardensport is voor mij meer dan er op zitten. Tot voor kort had ik een wandeloudje waarmee ik kon fietsen, grondwerken, longeren, kroelen, lopen samen met de honden en die ik zelfs als handpaard mee kon nemen. Ik heb daar enorm veel plezier aan beleefd al heb ik nooit een meter op hem gereden. Het was niet mijn eigen paardje maar werd wel mijn maatje en pfoe, om dan te bedenken dat een ander hem misschien had weggedaan omdat er niet meer op gezeten kan worden vind ik de band die je opbouwt wat teniet doen geloof ik. Zo'n brave lieverd verdient voor mij een pensioen in de wei met andere paarden maar misschien ben ik wat sentimenteel. Zelfde geldt voor mij voor die honden. En die halen dat niet eens, die worden als ik het goed begrijp in de bloei van hun leven afgeschoten.

Ik snap de analogie met het melkvee wel en ook daar heb ik wel wat moeite mee maar toch iets minder. Het gebruiken van een dier voor consumptie vind ik net weer anders dan voor recreatie.
Ik denk dat de band met een dier intenser wordt naarmate de intensiteit toeneemt in het omgaan ermee. Ik denk dat jij veel meer met dat paard deed dan menig ander met z´n sportpaard waarmee hij of zij wedstrijden rijdt. Veel mensen trekken hun paard uit de stal, zadelen hem op en gaan rijden. En na het rijden gaan ze naar huis. Klaar.
Ik moet zeggen dat ook bij mij de band met de paarden minder intens is dan vroeger, toen ik nog heel veel meer paardreed dan dat ik nu doe, en dan vooral met het enige paard dat ik had, en dat ik dus nu nog heb. Bij mij zijn in principe alle paarden te koop. En die eerste, die kon ik dus niet verkopen toen het er op aan kwam en ik er goed geld voor kon krijgen.
Lothian
Zeer actief

Ja, klopt wel. Maar mijn punt is geloof ik een beetje dat als je er voor kiest een hobby met dieren uit te oefenen je dat best een beetje integer kan proberen te doen. Je weet dat een dier ouder en minder geschikt wordt. Dat hoort er bij. Als je dat niet kan accepteren kun je volgens mij beter een andere hobby kiezen.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Lothian schreef:Ja, klopt wel. Maar mijn punt is geloof ik een beetje dat als je er voor kiest een hobby met dieren uit te oefenen je dat best een beetje integer kan proberen te doen. Je weet dat een dier ouder en minder geschikt wordt. Dat hoort er bij. Als je dat niet kan accepteren kun je volgens mij beter een andere hobby kiezen.
ik denk dat dat het hele gegeven is. De eigenaren van de meute hebben die dieren niet voor hun hobby maar als werk.
De mensen die de meute inhuren voor de slipjacht die doen dat wel om hun hobby uit te oefenen.
Afbeelding
gevni havanezers
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Er wordt nu enkel gekeken naar de honden die voor de slipjacht wordt gebuikt maar net zoals Suuz heb ik ook meutehonden en ook al zijn onze honden in huis geboren en opgegroeid merk ik dat degene met de meeste jachtpassie toch het liefste de hele dag buiten zijn. Nu ztten ze her niet in een kennel dus dat is dan wel iets gezelliger maar ik vrees dat ze wegkwijnen als ze enkel een aangelijnd rondje mogen doen. Want loslopen kan met één van mijn dames echt niet want die trekt dan haar eigen plan op zoek naar allerlei wild.

Doordat hier veel gejaagd wordt met meutes kan ik wel melden dat ze niet zomaar de kogel krijgen omdat dat hier 'verboden' is. Heel soms doen ze het misschien wel maar ik heb mij al eens verbaasd over een hond die aangereden was door een auto tijdens de jacht en die een open beenbreuk had waarmee ze nog naar de praktijk kwamen , notabene op het spreekuur en niet spoed, ongeluk was om 11.00uur gebeurd en ze kwamen om 14uur wat mij betreft was het humaner geweest de hond dood te schieten maar niemand die dat durfde !!!!
Sandra
Afbeelding
iones
Zeer actief

empyree schreef: Heel soms doen ze het misschien wel maar ik heb mij al eens verbaasd over een hond die aangereden was door een auto tijdens de jacht en die een open beenbreuk had waarmee ze nog naar de praktijk kwamen , notabene op het spreekuur en niet spoed, ongeluk was om 11.00uur gebeurd en ze kwamen om 14uur wat mij betreft was het humaner geweest de hond dood te schieten maar niemand die dat durfde !!!!
Natuurlijk durfde niemand dat. Je zou er om gelyncht worden.
Het zou ook niet tactisch zijn. Ze zouden om verbod kunnen gaan roepen op slipjachten.
cornelia
Zeer actief

Cleva schreef:
iones schreef:
Cleva schreef:
Ze worden anders wél geboren. Maar uitgetest. En met onvoldoende jachtpassie dus afgemaakt.
Waar staat dat eigenlijk?
o.a. hier; http://www.ifaw.org/sites/default/files ... 20dogs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”