Een tweede hond komt op zn vroegst over een half jaar.
Ik heb ondertussen wel wat in mijn hoofd zitten wat ik leuk zou vinden. Voorlopig heb ik een lijstje van mechelaar, wetter, hovawart. In willekeurige volgorde

Ik zoek een hond om in de eerste plaats geregeld mee de bergen in te nemen, 's ochtends de deur achter me dicht trekken en in de avond weer thuis komen en de hele dag op sjouw zijn. Daarnaast wordt er twee keer per week getraind op de hondenschool en ben ik een aantal keer per jaar in de ardennen of in Oostenrijk te vinden, evenals als op diverse hondenevenementen.
Liever geen hond boven de 65 cm en/of boven de 35 kg, ik moet ze onderweg, indien nodig, ergens overheen kunnen tillen etc.
Ik zoek een teef, aangezien Layla intact is en ik geen zin heb in het moeten scheiden van de honden of te moeten castreren. Het belangrijkste is dan ook dat de kans dat het goed gaat met andere teven in eigen huis, redelijk aanwezig is. Buiten maakt me niet zo heel veel uit, maar moet wel redelijkerwijs in goede banen te leiden zijn. Layla zelf is eigenlijk een teef waarbij ik alles naar binnn kan schuiven.
Het ras hoeft ook niet slaafs te zijn oid, een eigenwijs, eigenzinnig portret vind ik ook erg leuk, ik heb 9 jaar genoten van Bo tenslotte, maar voor wat ik nu wil is het net een slagje te groot, al voel ik me daar af en toe ook best schuldig om naar hem toe

Mijn voorkeur gaat uit naar rasgroep 1, beetje 2 en dan de wetter.
Ik werk op zich fulltime, maar door diensten etc, ben ik vrij veel thuis. Voor volgend jaar staan er bv. Al 10 weken gepland dat ik gewoon thuis ben en daar gaan er nog 5-10 bij komen, normaal gesproken heb je 5 weken vakantie per jaar.
Ik werk vrij dicht bij huis en kom dan ook tussen de middag thuis.
Iemand nog suggesties van rassen, of juist iemand die een ras zou wegstrepen van het lijstje?
Evt he ik hier op het forum bv ook de picardische herder of een bauceron voorbij zie komen, en wellicht past dat ook in het plaatje