Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Meutehonden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Re: Meutehonden

Ongelezen bericht door Crista »

Ik vind het wel een beetje dubbel...
De honden hebben vast een goed leven tijdens hun 'top jaren', maar over het afschieten wordt wel erg makkelijk gedacht. Ik ben het met jullie eens dat het afschieten de meest diervriendelijke manier is voor deze honden (als het goed gebeurd), maar waarom tegenwoordig geen slipjacht zonder honden? Dan gebruiken ze maar een gps systeempje :wink: Ik begrijp echt wel dat het traditie is, maar er zijn genoeg tradities aangepast aan de huidige tijd. Ik ben ook wel heel benieuwd op welke manier de honden getraind worden.
Mitch & Kiyo
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cornelia »

Het is machtig mooi om te paard in een groep ruiters door prachtige stukken natuur achter de honden aan te galopperen, op plekken waar je anders nooit komt.
Zo romantisch wetende dat onze Flip die een beetje achterblijft straks dan maar de kogel moet krijgen
:kotz:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

cornelia schreef:
Enfin, mijn grootste probleem zit hem in het feit dat de honden afgeschreven worden na bewezen diensten en dat de dood dan zo'n geaccepteerd gegeven is. Ik vraag me af of er ook zo gereageerd zou worden als blijkt dat gepensioneerde politie honden de kogel zouden krijgen of blindengeleidehonden.
Werkhonden kunnen in het algemeen in huiselijke kringen worden gehouden. Maar of je een hond uit zijn meute kunt halen en dat hij daarmee gelukkig is, is een tweede. Het is een rigoureuze levensverandering.
Achterblijven als de anderen op jacht gaan lijkt me ook vreselijk. Meegaan dan en niet mee kunnen komen? En dan?

Ik hou heel veel van honden en ik zou ook willen dat er een betere optie was. Maar ik weet het zo ook niet.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
cornelia
Zeer actief

Achterblijven als de anderen op jacht gaan lijkt me ook vreselijk. Meegaan dan en niet mee kunnen komen? En dan?
Dan verzinnen we een ander spelletje waar deze honden wel nog iets in kunnen doen. Slipjacht voor ouderen of zo.........
Er worden zoveel spelltjes uitgevonden voor hond en eigenaar, kunnen ze hier ook wel wat voor bedenken.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

cornelia schreef:
Dan verzinnen we een ander spelletje waar deze honden wel nog iets in kunnen doen. Slipjacht voor ouderen of zo.........
Er worden zoveel spelltjes uitgevonden voor hond en eigenaar, kunnen ze hier ook wel wat voor bedenken.
Niemand houdt je tegen hoor.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
iones
Zeer actief

Van mij mag je iets bedenken! En dan een groep mensen vinden die de honden willen adopteren voor dat doel. Maar weet wel dat foxhounds behoren tot de brakken, en die hebben een enorm jachtinstinct en staan niet erg bekend om goed luisteren. Dus je moet iets vinden wat bij ze past.

Hier even een indruk van de jacht afgelopen zaterdag. De honden en ruiters komen aan op de eerste stop bij Huize Breklenkamp. Dit is particulier en niet opengesteld. Maar de eigenaars gaven voor deze gelegenheid toestemming om daar de stop te houden.
Afbeelding

En dat bedoel ik dus dat je dan op plaatsen komt met je paard waar je anders nooit mag komen.

Afbeelding

Dit filmpje is genomen door een toeschouwer bij de afgelopen slipjacht in Vasse. Hoor de honden joelen als ze naderbij komen.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door iones op 01 dec 2014 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Jaap* schreef:
cornelia schreef:
Niemand houdt je tegen hoor.
Met een paard met batterij erbij op wieltjes, daar ga ik dan op.
cornelia
Zeer actief

Veel aanpassing lijkt me niet nodig, Je zet de oudjes bij elkaar en ze lopen dan allemaal net iets langzamer toch ?? En de mensen gaan met hun paard er in draf achteraan (of met hun rollator voor mijn part)
Overigens zijn er ook oudere paarden die deze vorm van sport nog wel eens leuk zouden vinden.

Enfin, ik ga eens Googelen op slipjacht etc. en kijken wat ik tegenkom. Kan me niet voorstellen dat ik de 1ste ben die dit bedenk. Hoe heet deze sport in het Engels ? Foxhunt without the fox of zo ????
Afbeelding
iones
Zeer actief

In nederlands heet het in ieder geval slipjacht en ik denk in engels foxhunting. En ik denk als je selecteert op foxhounds, dat je ook nog wel het een en ander over de jacht tegen komt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

cornelia schreef:
Je kunt ze ook allebei zielig vinden natuurlijk
Juist ja, omdat ik nu even reageer op het "als je niet meer meekunt schieten we je af maar daar merk je niks van dus kunnen wij er mee leven" feit wil niet zeggen dat ik "ook al kun je niet zo goed ademhalen en/of zitten je hersentjes wat krap wij vinden die grote ronde ogen en je platte smoeltje zo leuk" feit minder zielig vind. Of de obesitas honden etc. etc.
Alleen hadden we het even niet over die laatste 2 catagorieen maar over honden die vrolijk hun ding mogen doen tot het niet meer zo vlot gaat en dan krijgen ze de kogel.

Er word gesteld dat deze honden door hun aard/training niet in/rondom huis te houden zijn wat dan de dood zou rechtvaardigen. Verzorging zou te duur zijn c.q. ze brengen niets meer op (doen ze dat wel als ze achter een stuk pens aanrennen ???) Kunnen er dan geen veranderingen plaats vinden in het doel van de honden, aanpassing van hun aard, andere fok doelen, het spel anders spelen.

In de middeleeuwen tot 2 eeuwen terug hadden (engelse)bulldoggen de taak om runderen (stieren) aan de lip te hangen tot de dood er op volgde (wat toen ook gezien werd als cultuur) Toen het nut hiervan kwam te vervallen werden de buldoggen opnieuw uitgevonden (bij wijze van spreken) en omgefokt tot gezelschapsdieren. Dus als de aard van de meute hond is dat er individueel niks mee aan te vangen is dan zou je daar toch op kunnen selectieren ? Als de training aan de basis ligt van "daar kan je later niks meer mee" dan moet je daar een aanpassing in doen.

Enfin, mijn grootste probleem zit hem in het feit dat de honden afgeschreven worden na bewezen diensten en dat de dood dan zo'n geaccepteerd gegeven is. Ik vraag me af of er ook zo gereageerd zou worden als blijkt dat gepensioneerde politie honden de kogel zouden krijgen of blindengeleidehonden.
Ik kan me je redenering wel voorstellen, maar ik heb zelf grote moeite met de "eenheidsworst" die dan gaat ontstaan waar alleen een ander velletje en/of kleurtje op zit.

Juist de variatie van kwaliteiten van honden vind ik veel mooier.
Dat kan egoïstisch zijn ............................. nou ja dat is het :mrgreen:
Maar ik vind het een akelig vooruitzicht als straks alle honden alleen nog maar geschikt worden gemaakt voor huiselijk gebruik.
En dan ook nog liefst in staat om te teren op een rondje bos in het weekend en verder de hardwerkende bazen niet te veel tot last zijn. :?

Een slipjacht voor bejaarden zou ze waarschijnlijk het beste passen.
Dat zou je kunnen voorstellen :ok:
Misschien zijn er wel oudere ruiters die het leuk vinden een meute oude brakken te houden voor de aangepaste slipjacht :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
iones
Zeer actief

ranetje schreef: Juist de variatie van kwaliteiten van honden vind ik veel mooier.
Dat kan egoïstisch zijn ............................. nou ja dat is het :mrgreen:
Maar ik vind het een akelig vooruitzicht als straks alle honden alleen nog maar geschikt worden gemaakt voor huiselijk gebruik.
En dan ook nog liefst in staat om te teren op een rondje bos in het weekend en verder de hardwerkende bazen niet te veel tot last zijn. :?
Maar zou het voor de honden ergens niet beter zijn als ze alleen nog maar gefokt werden op huiselijke kwaliteiten, en dat de bewegingsbehoefte er meer en meer uit gefokt wordt? Aangezien honden steeds op minder plaatsen los mogen lopen, aangezien honden eigenlijk geen hond meer mogen zijn in deze maatschappij, en veelal aangekocht worden door mensen die ze ook geen hond laten zijn? Ergens is het egoïstisch om honden te fokken om vervolgens niet aan hun behoeftes te willen of te kunnen voldoen.
ranetje schreef: Een slipjacht voor bejaarden zou ze waarschijnlijk het beste passen.
Dat zou je kunnen voorstellen :ok:
Misschien zijn er wel oudere ruiters die het leuk vinden een meute oude brakken te houden voor de aangepaste slipjacht :D
Er komt te veel organisatie bij kijken om óók nog een aangepaste slipjacht te houden denk ik. Want elk stuk grond in Nederland is van iemand of daar heeft iemand dermate iets over te vertellen om te verbieden om er over te gaan. Er zijn trouwens veel oudere ruiters die nog met de gewone slipjacht meedoen. Ze hebben harde en verdraagzame paarden die er tegen kunnen dat de ruiter niet altijd even goed mee gaat met de beweging. Deze ruiters hebben dan voornamelijk de Ierse hunters, echt in ierland gefokt. Grote stevige en geblokte paarden die voortgefokt zijn uit shires of aanverwanten die ingekruist zijn met engels volbloed. Voor de nederlands gefokte bloedpaarden zijn deze ruiters niet geschikt.
63673J

cornelia schreef:Veel aanpassing lijkt me niet nodig, Je zet de oudjes bij elkaar en ze lopen dan allemaal net iets langzamer toch ?? En de mensen gaan met hun paard er in draf achteraan (of met hun rollator voor mijn part)
Overigens zijn er ook oudere paarden die deze vorm van sport nog wel eens leuk zouden vinden.

Enfin, ik ga eens Googelen op slipjacht etc. en kijken wat ik tegenkom. Kan me niet voorstellen dat ik de 1ste ben die dit bedenk. Hoe heet deze sport in het Engels ? Foxhunt without the fox of zo ????
Drag hunting.
63673J

iones schreef:In nederlands heet het in ieder geval slipjacht en ik denk in engels foxhunting. En ik denk als je selecteert op foxhounds, dat je ook nog wel het een en ander over de jacht tegen komt.
Slipjacht heet in het Engels drag hunting of trail hunting. Bij trail hunting wordt een spoor uitgezet dat zoveel mogelijk lijkt op het traject dat een vos zou afleggen op de vlucht voor de honden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

iones schreef:
ranetje schreef: Juist de variatie van kwaliteiten van honden vind ik veel mooier.
Maar zou het voor de honden ergens niet beter zijn als ze alleen nog maar gefokt werden op huiselijke kwaliteiten, en dat de bewegingsbehoefte er meer en meer uit gefokt wordt? Aangezien honden steeds op minder plaatsen los mogen lopen, aangezien honden eigenlijk geen hond meer mogen zijn in deze maatschappij, en veelal aangekocht worden door mensen die ze ook geen hond laten zijn? Ergens is het egoïstisch om honden te fokken om vervolgens niet aan hun behoeftes te willen of te kunnen voldoen.
Het is ook egoïstisch om honden te willen hebben en ze vervolgens aan te willen passen aan jouw wensen :wink:

Ik ben ook egoïstisch door een hond te willen die nog hond is en waar ik veel mee op pad kan :wink:
Maar dat is toch wat ik wil.
Vloerkleedjes hoef ik niet.

Ik heb veel liever dat niet alles maakbaar is zoals op dit moment vaak wordt verwacht.
Alsjeblieft geen bijgeleverd paneel met knopjes. :schrik:
Minder fokken lijkt me dan eerder de boodschap en voor mensen met hun moderne wensen dan maar een HEMA hond met batterijtjes.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
63673J

iones schreef:(...)
Maar zou het voor de honden ergens niet beter zijn als ze alleen nog maar gefokt werden op huiselijke kwaliteiten, en dat de bewegingsbehoefte er meer en meer uit gefokt wordt? Aangezien honden steeds op minder plaatsen los mogen lopen, aangezien honden eigenlijk geen hond meer mogen zijn in deze maatschappij, en veelal aangekocht worden door mensen die ze ook geen hond laten zijn? Ergens is het egoïstisch om honden te fokken om vervolgens niet aan hun behoeftes te willen of te kunnen voldoen.(...)
Voor die mensen zijn er toch al Franse bulletjes en mopshondjes? ;-) Maar serieus, ik heb juist helemaal geen behoefte aan een hond met minimale bewegingsbehoefte, ik hou enorm van lopen en vind het fijn om hele lange wandelingen te maken, ik wil een hond die gewoon zonder problemen met mij mee kan lopen, op allerlei terrein en onder allerlei omstandigheden. En er zijn heus meer mensen zoals ik en die zitten niet te wachten op honden die geen zin hebben om te lopen of het niet meer kunnen.
cornelia
Zeer actief

Het is ook egoïstisch om honden te willen hebben en ze vervolgens aan te willen passen aan jouw wensen
terwijl we dit toch al doen vanaf het moment dat er eens 1 onze grot binnen wandelde.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

Je moet er ook geen haardkleedjes van maken. Maar nu ergens worden die brakken dan zo gefokt en/of getraind dat ze zich niet meer kunnen aanpassen als ze ouder worden en niet meer mee kunnen.

Dan denk ik; 1 verzin een alternatieve bezigheid voor de ouderen, 2 fok dan die enorme drang er wat uit in die zin dat ze misschien eens wat minder bloedfanatiek zijn (het gaat tegenwoordig tenslotte om een uitgezet spoor volgen en niet meer om het bij kunnen houden van een echte vos, dus het mag een stapje minder) en 3 pas dat ook wat aan in de training.
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Nanna schreef:Je hebt medelijden met de verkeerde soort honden.
Ik zou meelij hebben met die doorgefokte showfreaks die amper kunnen lopen of ademen of honden met een kutleven.
Maar niet met honden die hun oorspronkelijk métier nog mogen uitvoeren. Al krijgen ze dan ook een kogel na hun pensioen.
precies die kijken je zo schattig aan maar die smeken gewoon om een kogel.
cornelia
Zeer actief

Overigens zijn meutes die voor demonstraties en dergelijke gebruikt worden vaak helemaal niet zo jong, hoor. Daar zitten best wel wat oudere honden tussen.
Die gaan geen 30 kilometer over muren en struiken dus kunnen ze veel langer mee.
Worden deze ouderen dan niet afgeschoten want deze manier van slipjacht (zolas jij beschrijft) is dus blijkbaar een goed alternatief.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

Je kunt er toch ook gewoon niet mee fokken, als je er geen plek meer voor hebt?
Dat zou mijn idee zijn als er geen alternatieven waren/zijn. Beter dan ze na gebruik af te schieten. En voor wat........?
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Vroeger werden Duitse Pinscher gefokt om schadelijk wild te verdelgen, dat hoeven ze tegenwoordig niet meer te doen,want de meeste zitten niet meer in een stal, maar ze doen het nog wel.

Dus iets wat diep verankerd zit in een hond fok je er niet zo even uit, en als ik niet wil dat ze muizen e.d. vangen moet ik ze dus aan de lijn gaan houden en dat vind ik dus tien keer niks, dan zou ik persoonlijk ze ook liever afschieten.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
iones
Zeer actief

ranetje schreef: Het is ook egoïstisch om honden te willen hebben en ze vervolgens aan te willen passen aan jouw wensen :wink: .
Klopt, maar... wellcome to the world. Dit is hoe mensen in elkaar zitten. Veel halen en halen, maar niets brengen.
Overigens, ik doe wel mijn best om aan de behoeftes van mijn honden toe te komen. Bij mij mogen ze en kunnen ze hond zijn. Maar ik doe daar mijn best voor, en ik overtreed daarvoor de regels. Want volgens de wet mogen ze hier nergens los lopen. Helemaal nergens. Geen alternatief. Dus ik laat ze gewoon toch los.
ranetje schreef: Ik ben ook egoïstisch door een hond te willen die nog hond is en waar ik veel mee op pad kan :wink:
Maar dat is toch wat ik wil.
Vloerkleedjes hoef ik niet..
Ik ook. Ik denk ook dat wat jij wilt, dat het niet ten koste gaat van de hond, integendeel, ook jij voldoet aan de behoeftes van jouw hond. Maar hoeveel mensen doen dat?
Wat was ook weer het percentage van de honden in Nederland dat te dik is?
ranetje schreef: Ik heb veel liever dat niet alles maakbaar is zoals op dit moment vaak wordt verwacht.
Alsjeblieft geen bijgeleverd paneel met knopjes. :schrik:
Minder fokken lijkt me dan eerder de boodschap en voor mensen met hun moderne wensen dan maar een HEMA hond met batterijtjes.
Minder fokken krijgen we niet klaar. Halen wat er te halen valt, weet je nog? Er kan op een heel gemakkelijke manier geld worden verdiend door honden te fokken. Dus doen mensen dat. Ik zou graag zien dat er minder gefokt werd.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Cleva schreef:
cornelia schreef:Je moet er ook geen haardkleedjes van maken. Maar nu ergens worden die brakken dan zo gefokt en/of getraind dat ze zich niet meer kunnen aanpassen als ze ouder worden en niet meer mee kunnen.

Dan denk ik; 1 verzin een alternatieve bezigheid voor de ouderen, 2 fok dan die enorme drang er wat uit in die zin dat ze misschien eens wat minder bloedfanatiek zijn (het gaat tegenwoordig tenslotte om een uitgezet spoor volgen en niet meer om het bij kunnen houden van een echte vos, dus het mag een stapje minder) en 3 pas dat ook wat aan in de training.

De drang kun je er niet uit fokken. Dat werkt gewoon niet. Er zit niets in de populatie om op te selecteren.
Net zoals je er geen zwarte honden uit kunt fokken. Ze zijn er niet dus je kunt ze ook niet inzetten.
Ik denk dat het wel kan. Of je het moet willen Is een 2e.

Lune is een hond met enorme jacht passie. Bij haar eerste dekking heb ik een reu gebruikt die eigenlijk zo goed als geen jacht passie heeft. En in dat nest heeft hij zich zo sterk vererft dat de kinderen ook weinig jacht passie hebben. Pompidou moet echt mee getrokken worden door een andere hond om te gaan jagen.

Als je daar weer een reu op zou zetten met weinig jachtpassie en zo door gaat in de toekomst dan denk ik dat er weinig jacht instinct over blijft.

Het 2e nest hebben er flink wat honden aardig wat jacht passie. Maar Lune en de reu die gedekt heeft zijn beiden dan ook aardig toebedeeld met jachtpassie. Ook zijn de pups uit dat nest veel pittiger qua karakter. Iets wat ook beide ouders in zich hebben. Er Is dus zeker in mijn ogen wel op te selecteren. Alleen ik denk echt dat je dat niet moet willen. Als je geen jager wil moet je gewoon niet voor een lopende hond gaan.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
iones
Zeer actief

Cleva schreef:Waarom zou je dat doen? Er zijn toch al zat rassen die geschikt zijn als huishond?

Het is trouwens ook helemaal niet mogelijk om de aard van een ras even aan te passen.
Wat is geschikt als huishond volgens jou?

Honden mogen niet jagen, dus jachtinstinct zou er uit moeten worden gefokt. Honden mogen niet bewegen, want ze moeten altijd aangelijnd. Dus bewegingsbehoefte moet er uit worden gefokt. Nogmaals, honden mogen geen hond meer zijn.
Kijk maar naar al die dikke labradors en goldens in de stad.... Die zijn erg geschikt als huishond. Maar er wordt ze wél altijd chronisch tekort gedaan.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Ik zou de pootjes er af fokken als ik jou zo lees :mrgreen:
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Crista schreef:Ik vind het wel een beetje dubbel...
De honden hebben vast een goed leven tijdens hun 'top jaren', maar over het afschieten wordt wel erg makkelijk gedacht. Ik ben het met jullie eens dat het afschieten de meest diervriendelijke manier is voor deze honden (als het goed gebeurd), maar waarom tegenwoordig geen slipjacht zonder honden? Dan gebruiken ze maar een gps systeempje :wink: Ik begrijp echt wel dat het traditie is, maar er zijn genoeg tradities aangepast aan de huidige tijd. Ik ben ook wel heel benieuwd op welke manier de honden getraind worden.
Gewoon op een groot veld met een paar paarden erbij.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

Ik zou de pootjes er af fokken als ik jou zo lees
:LOL: maarre........ik hoop niet dat je dit uit MIJN verhaal opmaakt want dat is niet wat ik bedoel. Een hond zonder poten kun je net zo goed afschieten.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

Enfin beetje Googelen word je ook niet vrolijk van maar er zijn in ieder geval meer mensen die e.e.a. graag anders zien gaan.
Is overiens wel wat ouder bericht.
Ik heb verder mail naar de knjv geschreven met o.a. de vraag hoe men in NL daar mee om gaat. Ben benieuwd

http://www.nwhsa.org.uk/hypocrites.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Crista schreef:Ik vind het wel een beetje dubbel...
Een slipjacht zonder honden is gewoon een veredelde bosrit :19: .
Ik denk niet dat die ruiters daar zo blij van worden. Het gaat juist om het geheel van honden, paarden en ruiters.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
cornelia
Zeer actief

http://www.ifaw.org/sites/default/files ... 20dogs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”