Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoevaak wassen en met wat?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

hoevaak wassen en met wat?

Ongelezen bericht door Tarz »

Hoi hoi,
Ik heb een Maltezer(gekruist met waarschijnlijk Westie), Tarzan, en die moet zo nu en dan gewassen, omdat hij wit is en nou eenmaal niet een zelfreinigende vacht heeft.
Maar hoevaak mag je een hondje eigenlijk wassen? Ik was hem ongeveer eens in de drie weken, met hondenshampoo Beau Beau.
Toen hij nog jong was werd hij elke week gewassen, met babyshampoo. Mij is toen wijsgemaakt dat je een hond niet teveel moet wassen, maar als je hem was moet dat met hondenshampoo zijn. Is dat waar?
Hij had nergens last van :?
Groetjes Rob
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik spoel de hondjes regelmatig (nja zowat elke dag :mrgreen: ) wel af maar echt wassen doe ik maar eens in de 3 maanden ofzo, gewoon met hondenshampoo. Ik denk dat het niet zo heel veel uitmaakt hoe vaak je je hond was maar ik zou het dan wel met hondenshampoo doen :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moos heeft toch wel een redelijk zelfreinigende vacht hoor :pffff: :mrgreen: .

Ik was hem misschien een keer in het half jaar, met Zwitsal, ruikt ie ook nog lekker naar baby :mrgreen:

Lieve foto in je onderschrift trouwens :ok:
Afbeelding
Daika (Anja)
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Daika (Anja) »

Je kan je hondjes elke week wassen als je maar een goede hondenshampoo gebruikt. Je kan de shampoo eventueel verdunnen.
Groetjes Anja
Daika-Yirka-Cooper
Zino
Afbeelding
henny
Actief

Ongelezen bericht door henny »

De mijne worden twee keer per jaar echt goed gewassen als ze in de rui zijn....

laatste keer kreeg ik de tip om dit met groene zeep (die ouderwetse klodders) te doen, ontsmet gelijk goed en ze gaan er goed van glimmen, maar geef mij maar hondenshampoo hoor....

Als je honden te vaak wast (zoals ik met mijn bastaardje deed) heb je kans dat de huid uit ga drogen en ze schilfers krijgen (soort roos).
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Als hij toch altijd binnen zit kan het volgens niet veel kwaad om hem elke week te wassen, wel met hondenshampoo.

Voor zijn huid/vachtje (vetlaag) is het waarschijnlijk wel beter als je hem bv. maar 1 keer per maand wast en hem de rest van de tijd gewoon met warm water afspoelt.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
DebbieK
Actief

Ongelezen bericht door DebbieK »

Wij wassen Max alleen als hij echt heel vies is en stinkt. Zoals afgelopen zondag, we waren naar de zus van Frank geweest, die heeft een Boxerpup en die twee hebben heerlijk geravot in de wei, maar waren allebei hardstikke zwart van het zand en groen van het gras. Toen heb ik hem dus even in bad gedaan, die lucht was niet te harden :kotz: Wij wassen trouwens ook met Beau Beau :ok:
In de zomer gaat hij bijna nooit in bad, we gaan dan toch vaak met hem zwemmen.
Groetjes Debbie en een poot van MAX!
Afbeelding
Ursula
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ursula »

Ik was ze maar zo'n 2 à 3 keer per jaar, met hondenshampoo voor witte honden.
Life is great with a Molosser by your side!!!

Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik was ze normaal gesproken zo'n 2-3 keer per jaar. Behalve als ze ergens in heben liggen rollen of zo,want dan gaat de douche erover :ok: met gewone hondenshampoo.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik was sam alleen als hij in iets smerigs heeft liggen rollen of als hij stinkt.

eigenlijk dus bijna nooit.

volgens mij moet je een hond zo min mogelijk wassen. alleen als het echt nodig is.
Afbeelding
Canto
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Canto »

Inderdaad. Je moet je hond zo min mogekijk wassen ivm de vetlaag. Hoe vaker je hem wast,hoe meer de vetlaag afneemt. Als je je hond dan alsnog wil wassen pak dan een goeie milde hondenshampoo,je hebt ze inderdaad ook voor speciaal witte hondjes.
Met een gewone shampoo of baby-shampoo haal je toch nog teveel van de vetlaag weg.

Groetjes ;)
Bowie
Actief

Ongelezen bericht door Bowie »

soms moet ik Chanti iedere week wassen, als ze weer eens in de viezigheid heeft liggen rollen :kotz:
Dan moet het echt gebeuren hoor :-D
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
EvavT

Ongelezen bericht door EvavT »

Moos schreef:Moos heeft toch wel een redelijk zelfreinigende vacht hoor :pffff: :mrgreen: .

Ik was hem misschien een keer in het half jaar, met Zwitsal, ruikt ie ook nog lekker naar baby :mrgreen:

Wandel je met hem in bos/ op zandgrond?
Dan wordt Bob toch echt zwart hoor. In het begin (na een wasbeurt) wordt dat wel weer mooi wit maar na een tijdje is ie toch wel grauw....
na gemiddeld 4-6 weken gaat ie weer in bad (douche) met een goeie hondenshampoo en soms conditioner :ok:
Moos
Zeer actief

EvavT schreef:
Moos schreef:Moos heeft toch wel een redelijk zelfreinigende vacht hoor :pffff: :mrgreen: .

Wandel je met hem in bos/ op zandgrond?
Dan wordt Bob toch echt zwart hoor. In het begin (na een wasbeurt) wordt dat wel weer mooi wit maar na een tijdje is ie toch wel grauw....
na gemiddeld 4-6 weken gaat ie weer in bad (douche) met een goeie hondenshampoo en soms conditioner :ok:
Ja, hoor, alleen maar bos en duinen hier ;)

En dan wordt ie pikzwart, om na een uurtje alweer wit te zijn, hoef hem niet eens af te spoelen. Pas na een halfjaar ofzo wordt hij wat grauwig, en dan gaat ie in bad.
Ik krijg bijna dagelijks de vraag of ik hem net gewassen heb omdat hij zo mooi wit is, nou niet dus. Moos heeft gewoon een hele speciale vacht :pffff: ;)
Afbeelding
EvavT

Ongelezen bericht door EvavT »

Ja, hoor, alleen maar bos en duinen hier ;)

En dan wordt ie pikzwart, om na een uurtje alweer wit te zijn, hoef hem niet eens af te spoelen. Pas na een halfjaar ofzo wordt hij wat grauwig, en dan gaat ie in bad.
Ik krijg bijna dagelijks de vraag of ik hem net gewassen heb omdat hij zo mooi wit is, nou niet dus. Moos heeft gewoon een hele speciale vacht :pffff: ;)[/quote]

:roll: :roll: :pffff: :pffff: :? :cry: :? :cry: jij ff geluk!!! (Moos ook)

...misschien wordt de vacht wel sneller grauw ALS je hem vaker wast????????????????? :?
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Benno is ook wel weer een uur nadat ik terug kom van het bos schoon maar dan ligt wel het hele huis vol zand, is mijn moeder niet zo blij mee :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Moos
Zeer actief

Lysette schreef:Benno is ook wel weer een uur nadat ik terug kom van het bos schoon maar dan ligt wel het hele huis vol zand, is mijn moeder niet zo blij mee :mrgreen:
Ja, daar heb ik hier ook last van. Helaas heb ik geen moeder die het opzuigt..... :-D
Afbeelding
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

bij mij gaan ze nooit in bad. als ze ergens in hebben liggen rollen en het is heel erg dan spoel ik ze alleen maar af met water.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

lies wat heb je voor honden?
mijn honden gaan ook nooit in bad maar als trimster kan ik je wel vertellen dat sommige rassen wel in bad moeten en idere dag uitgeborstelt worden want als je dat niet doet dan hebje een vilthond.
Domie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Domie »

Ik spoel Joep ongeveer 1 keer per week heel goed af en ongeveer eens per 2 maanden was ik hem goed met hondenshampoo (Bea-beau voor witt honden) Als ik hem minder zou afspoelen wordt Joeps vacht eerst gebroken wit, dan gelig en dan vies grauw. Als ik hem met reglmaat afspel wordt hij toch weer wat witter. Vaker met shampoo wassen doe ik niet omdat het ronduit geen zin heeft. 24 Uur later is hij weer zo smerig als wat :pffff:
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
Mama Sanneke
Zeer actief

Re: hoevaak wassen en met wat?

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Tarz schreef:Hoi hoi,
Ik heb een Maltezer(gekruist met waarschijnlijk Westie), Tarzan, en die moet zo nu en dan gewassen, omdat hij wit is en nou eenmaal niet een zelfreinigende vacht heeft.
Maar hoevaak mag je een hondje eigenlijk wassen? Ik was hem ongeveer eens in de drie weken, met hondenshampoo Beau Beau.
Toen hij nog jong was werd hij elke week gewassen, met babyshampoo. Mij is toen wijsgemaakt dat je een hond niet teveel moet wassen, maar als je hem was moet dat met hondenshampoo zijn. Is dat waar?
Hij had nergens last van :?
Ik mocht van de kapper hem maar één keer tussen 3 maand wassen.
Heb een schampo bij de apotheek gekocht, vreselijk duur, een zeepvrije hypoallergene schampo.
Verder spoel ik wel zijn poten af als hij in de modder heeft gelopen.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Suzanne19
Actief

Ongelezen bericht door Suzanne19 »

Was alleen waneer het nodig is en anders niet de mijne zijn ook wit maar heb nergens last van en ik wandel ook in bossen enzo,Mischien alleen in de zomer was ik ze zoiezo en ja als ze ergens ingerold hebben en dan met honden shampoo ;)
Afbeelding

Groetjes Suzanne
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

het zijn terriers dus kortharig. de afghanen van mijn ouders moesten inderdaad iedere week geborsteld worden in verband met het vervilten van de vacht.
ben&jessy
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ben&jessy »

mijn doggies gaan alleen waneer nodig, jessy de oudste wil nog wel eens lekker in de poep rollen of nog erger in een dood beest :kotz: :kotz: ...en dan moet hij er echt aan geloven. dat is voor hem een echte straf trouwens. de laatste keer heb ik hem gewassen met paardenschampoo (had niks anders) maar ik denk dat net zo effectief is als hondenschapoo werk ook nog eens ontsmettend en rook ook nog lekker. ben is nog nooit in bad geweest, ik heb gelezen dat dat niet goed is bij jonge honden....maar als het aan hem ligt komt hij bij me onder de douch staan want hij vind het heerlijk! het is hem namelijk al een keer gelukt ;)
trotse eigenaresse van 2 honden en 3 katten
ben en jessy
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik was Tank zo'n 5 a 6 keer per jaar met speciale shampoo van de dierenarts die niet irriteert en waar hij onzettend wit van wordt en van gaat glanzen. Het is ook een shampoo geschikt voor honden die snel last van huidproblemen kunnen hebben of snel last van irritatie.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik was als ik het nodig vind.
En meestal vind ik het een uur later al niet meer nodig :mrgreen:
Diesel is nu 15 maanden en ik heb hem 2 keer gewassen.
Als ik hem vies vindt laat ik hem liever zwemmen.
Maaaaaaaaaaaaaaaarrrrrr.
Vorig jaar heeft hij van een zwem- vennetje een nare huid irritatie overgehouden. Echt naar, want hij zat onder de open wondjes.
Als hij dus weer in zo'n klein ven zwemt ( =stilstaand water) zal ik hem dus thuis wel goed met water afspoelen.
Hoe vaak je wast met shampoo ligt aan de vacht, en wat je wil.
De witte terrier van de buren, (met ongeveer hetzelfde wandelniveau als Diesel, dus zwemmen en modder en gras en zand) ziet er na het 'opdrogen' vies uit. Gewoon zwart, en dat blijft ook zo.
Terwijl diesel er na een uur altijd uitziet of hij bij de trimmer een grote beurt heeft gehad.
Kijk dus gewoon naar je ras en of je hem echt wit wilt.
En als je vind dat hij gewassen moet worden, gewoon wassen.
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

ik was balou zo 1 keer in de 2maanden gewoon met honden shampoo en soms met babyshampoo
vooral als ze in die baggersloten gaat liggen dan doe ik het ff extra
Cyntha
Actief

Ongelezen bericht door Cyntha »

Ik was Bas bijna nooit, alleen bij erg vies! ( 1-2x per jaar )

En inderdaad hé, vaak wassen is slecht, je haalt ind. de vetlaag weg!

Een vriendin van me heeft een Maltezer en deed hem wekelijks wassen en nu doet ze het eens in de drie maanden en hij klit veel minder en ruikt minder ( rara... )...
Wel doet ze hem soms lotion op ( na regen ofzo ) en dit gaat perfect!!!!
Groetjes Cyntha..Trotse eigenaresse van mijn newfoundlander Bas, paard Storm, prairiehondjes en slang!Afbeelding
Agnes
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agnes »

Ik zag laatst inderdaad lotion (parfum?!) voor honden staan in de dierenspeciaalzaak. Maar is dat niet slecht voor honden om te gebruiken?!
Groetjes, Agnes & Indy
joe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door joe »

Jouw Moos lijkt alleen zo wit, omdat hij naast een zwarte kat zit :pffff:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”