Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond actief na eten(waarom)
Moderator: moderatorteam
-
Dinos
Hond actief na eten(waarom)
Hoi hoi ,
Ik vraag mij af waarom honden na eten ineens heel actief willen zijn.
Misschien is dat niet bij elke hond zo maar wij hebben er wel rondlopen.
Natuurlijk is dit de bedoeling niet en is de vraag ook niet, maar mijn vraag is eigenlijk waarom willen honden na eten lekker druk doen.
Of zijn wij de enigste met dit gedrag.
Ik vraag mij af waarom honden na eten ineens heel actief willen zijn.
Misschien is dat niet bij elke hond zo maar wij hebben er wel rondlopen.
Natuurlijk is dit de bedoeling niet en is de vraag ook niet, maar mijn vraag is eigenlijk waarom willen honden na eten lekker druk doen.
Of zijn wij de enigste met dit gedrag.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Re: Hond actief na eten(waarom)
Hier ook, maar waarom weet ik ook niet? Ik laat ze maar gewoon.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik herken het hier niet. Eerst een grote wandeling, daarna eten en slapen. Zo gaat het hier

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Ik las laatst in Inge O's topic dat beweging na het eten juist goed was ter voorkoming van een maagtorsie? Verbeter me als ik het fout heb.
Denk zelf dat honden wel weten wat goed voor ze is.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dit denk ik ook. Hier hebben ze allebei hun dolle 10 minuten na het eten, zal wel een reden hebben en met de uitleg uit Inge's topic is dat voor mij toch wel bevestigd._Leonie schreef:Ik las laatst in Inge O's topic dat beweging na het eten juist goed was ter voorkoming van een maagtorsie? Verbeter me als ik het fout heb.Denk zelf dat honden wel weten wat goed voor ze is.
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
omdat ze blij zijn, dat hun buikje weer vol is.
- wiebel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder mix Boef
Hier wordt na het uitlaten en eten ook in de mand gerold en met speelgoed gespeeld. En dat kan niet rustig dus dat gaat best lomp en druk.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
-
Dinos
Maeve schreef:Dit denk ik ook. Hier hebben ze allebei hun dolle 10 minuten na het eten, zal wel een reden hebben en met de uitleg uit Inge's topic is dat voor mij toch wel bevestigd._Leonie schreef:Ik las laatst in Inge O's topic dat beweging na het eten juist goed was ter voorkoming van een maagtorsie? Verbeter me als ik het fout heb.Denk zelf dat honden wel weten wat goed voor ze is.
Heb ik gemist zal ik dat toch eens moeten lezen ik dacht dat juist maagtorsie mede werd veroorzaakt door volle maag.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Dat is al enige tijd achterhaald. De meeste torsiegevallen zijn niet te linken aan een volle maag.Dinos schreef:Maeve schreef:Dit denk ik ook. Hier hebben ze allebei hun dolle 10 minuten na het eten, zal wel een reden hebben en met de uitleg uit Inge's topic is dat voor mij toch wel bevestigd._Leonie schreef:Ik las laatst in Inge O's topic dat beweging na het eten juist goed was ter voorkoming van een maagtorsie? Verbeter me als ik het fout heb.Denk zelf dat honden wel weten wat goed voor ze is.
Heb ik gemist zal ik dat toch eens moeten lezen ik dacht dat juist maagtorsie mede werd veroorzaakt door volle maag.

-
lunaquinty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
- Aantal honden: 4
zo gezond zal het niet zijn, aangezien phoenix dan meestal haar eten recycled.
-
blondie
- Zeer actief
Die volwassen honden werden hier na het eten druk en de kleine ook. Ik probeer het wat in te dammen, ook met een evt. torsie in het achterhoofd, maar menigmaal heb ik me afgevraagd waarom ik het in probeer te dammen terwijl ze zelf zo druk gaan doen en het de "natuur" dan wel zou zijn?
-
Frolic
Hier zijn ze ook het meest actief na het eten.
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Wat eet Phoenix? Je hebt natuurlijk altijd individuen, uitzonderingen bevestigen de regel. Zoals wij en onze eten is al ongezond/onnatuurlijk, dus tja....lunaquinty schreef:zo gezond zal het niet zijn, aangezien phoenix dan meestal haar eten recycled.

-
lunaquinty
- Zeer actief
ze gooit zowel brok als kvv eruit, maar ik zat te denken dat dat misschien ook kan komen omdat haar bak te laag staat.gyanty schreef:Wat eet Phoenix? Je hebt natuurlijk altijd individuen, uitzonderingen bevestigen de regel. Zoals wij en onze eten is al ongezond/onnatuurlijk, dus tja....lunaquinty schreef:zo gezond zal het niet zijn, aangezien phoenix dan meestal haar eten recycled.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 1&t=260925
Ik denk echt dat honden zelf weten wat goed voor ze is, hier gaan ze ook altijd spelen na het eten.
Ik denk echt dat honden zelf weten wat goed voor ze is, hier gaan ze ook altijd spelen na het eten.

- Hailfall
- Zeer actief
Loki wordt altijd hyperactief na het eten en moet dan perse spelen met ons, zelfs al zijn we daarvoor uitgaan dan moet hij nog steeds even spelen.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Als in overgeven en dan weer opeten? Tja, dat vinden wij niet zo smakelijk maar voor honden is het geen gek gedrag hoor. Hier doen ze het ook wel eens, vooral als ze te snel hebben gegeten. Zou het niet zien als iets ongezonds.lunaquinty schreef:ze gooit zowel brok als kvv eruit, maar ik zat te denken dat dat misschien ook kan komen omdat haar bak te laag staat.gyanty schreef:Wat eet Phoenix? Je hebt natuurlijk altijd individuen, uitzonderingen bevestigen de regel. Zoals wij en onze eten is al ongezond/onnatuurlijk, dus tja....lunaquinty schreef:zo gezond zal het niet zijn, aangezien phoenix dan meestal haar eten recycled.
- Magdalena1905
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Spinone italiano
Dat dacht ik ookDinos schreef:Maeve schreef:Dit denk ik ook. Hier hebben ze allebei hun dolle 10 minuten na het eten, zal wel een reden hebben en met de uitleg uit Inge's topic is dat voor mij toch wel bevestigd._Leonie schreef:Ik las laatst in Inge O's topic dat beweging na het eten juist goed was ter voorkoming van een maagtorsie? Verbeter me als ik het fout heb.Denk zelf dat honden wel weten wat goed voor ze is.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Hier worden ze ook actief na het eten.
Ben een hond verloren aan een maagtorsie, en zij had een lege maag op het moment van de torsie. Vanaf dat moment vond ik het al vreemd, mij was ook altijd verteld dat een torsie bijna altijd gebeurde bij honden met een volle maag. Vlak daarna kwam het topic van Inge O, en heb ik ook de enquêtes ingevuld.
Toen de uitslagen er waren was ik dus niet heel verbaasd.
Ben een hond verloren aan een maagtorsie, en zij had een lege maag op het moment van de torsie. Vanaf dat moment vond ik het al vreemd, mij was ook altijd verteld dat een torsie bijna altijd gebeurde bij honden met een volle maag. Vlak daarna kwam het topic van Inge O, en heb ik ook de enquêtes ingevuld.
Toen de uitslagen er waren was ik dus niet heel verbaasd.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou zeggen: lees het topic van Inge O wat betreft dat onderzoek even door. Best een eye-openerMagdalena1905 schreef:Dat dacht ik ookDinos schreef:Maeve schreef:Dit denk ik ook. Hier hebben ze allebei hun dolle 10 minuten na het eten, zal wel een reden hebben en met de uitleg uit Inge's topic is dat voor mij toch wel bevestigd._Leonie schreef:Ik las laatst in Inge O's topic dat beweging na het eten juist goed was ter voorkoming van een maagtorsie? Verbeter me als ik het fout heb.Denk zelf dat honden wel weten wat goed voor ze is.
-
lunaquinty
- Zeer actief
elke dag lijkt me toch wat overdreven. zo snel eet ze niet meer sinds ze buiten eet. daarvoor at ze in haar bench, heel snel, en gromde tegen de andere honden.Maeve schreef:Als in overgeven en dan weer opeten? Tja, dat vinden wij niet zo smakelijk maar voor honden is het geen gek gedrag hoor. Hier doen ze het ook wel eens, vooral als ze te snel hebben gegeten. Zou het niet zien als iets ongezonds.lunaquinty schreef:ze gooit zowel brok als kvv eruit, maar ik zat te denken dat dat misschien ook kan komen omdat haar bak te laag staat.gyanty schreef:Wat eet Phoenix? Je hebt natuurlijk altijd individuen, uitzonderingen bevestigen de regel. Zoals wij en onze eten is al ongezond/onnatuurlijk, dus tja....lunaquinty schreef:zo gezond zal het niet zijn, aangezien phoenix dan meestal haar eten recycled.
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Stellar gaat altijd luieren na het eten, de wawa's rauzen het huis door en zijn zeker een half uur héél druk met stoeien en grollen en rennen.
-
Sita
- Zeer actief
Hier zijn ze ook druk nadat ze gegeten hebben. Laat het maar gaan. Of het moet echt de spuigaten uitlopen. Ik geef ze ook gerust eten als we daarna binnen korte tijd gaan wandelen. Met behendigheid probeer ik het wel te voorkomen dat ze binnen een uur moeten gaan sporten.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
hun gang laten gaan na het eten... dus niet 30 km naast de fiets maar gewoon lopen, eigen tempo, wat spelen etc. geen probleem.
Hier lopen ze eerst ook wat voor ze gaan liggen...
idd. even het topic van Inge-O lezen.
Hier lopen ze eerst ook wat voor ze gaan liggen...
idd. even het topic van Inge-O lezen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
lunaquinty
- Zeer actief
met luna ben ik voorzichtiger dan met tommy en phoenix. zij heeft al bewezen gevoelig te zijn voor torsies, en ze heeft er ook de bouw voor.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Rana was als pup en jonge hond overactief na het eten.
Volgens mij kreeg ze een energieboost door het eten.
Op zich niet zo gek aangezien dat eten energie levert dacht ik?
Volgens mij kreeg ze een energieboost door het eten.
Op zich niet zo gek aangezien dat eten energie levert dacht ik?
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
- Gimmick
- Zeer actief
lees het topic van Inge O er eens over. Maagtorsies zijn niet te linken aan een volle maag. Eerder aan een lege maag.lunaquinty schreef:met luna ben ik voorzichtiger dan met tommy en phoenix. zij heeft al bewezen gevoelig te zijn voor torsies, en ze heeft er ook de bouw voor.
Hier laten we ze gewoon gaan als ze druk willen doen dan mag dat best. Alhoewel er vaak wel een grens aan zit want anders is de 24/7 druk
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Magdalena1905
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Spinone italiano
Nu heb ik altijd gedacht zolang ik zelf een hond heb ( 26 jaar) dat een maagtorsie ontstaat door druk zijn na het eten (wandelen,spelen,rennen) ...
Dus mijn honden krijgen hun maaltijd altijd na de wandeling ...
Nu lees ik hier dat de meningen daar weer in veranderd zijn ..dat juist met een lege maag de kans groter is .....
Maar als ik er over na denk als dat waar is ,betekent dat dat een hond bijna de hele dag kans heeft op een maagtorsie ....
Want de meeste honden krijgen 1 of twee keer per dag eten ,als hun ochtend maaltijd is verteert tot de avond hebben ze dan kans op een maagtorsie ....
Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
Nu lees ik hier dat de meningen daar weer in veranderd zijn ..dat juist met een lege maag de kans groter is .....
Maar als ik er over na denk als dat waar is ,betekent dat dat een hond bijna de hele dag kans heeft op een maagtorsie ....
Want de meeste honden krijgen 1 of twee keer per dag eten ,als hun ochtend maaltijd is verteert tot de avond hebben ze dan kans op een maagtorsie ....
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Beweging op een volle maag geeft geen verhoogd risico. Dat is wat dat onderzoek zegt.Magdalena1905 schreef:Nu heb ik altijd gedacht zolang ik zelf een hond heb ( 26 jaar) dat een maagtorsie ontstaat door druk zijn na het eten (wandelen,spelen,rennen) ...
En ook: rust met een volle maag lijkt een verhoogd risico te geven.
Dat is wat anders.