Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

voeding en poep eten??

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Don
Vaste gebruiker

voeding en poep eten??

Ongelezen bericht door Don »

Bij ons op het uitrenveld eten verscheidene honden poep.
Als mijn honden gepoept hebben,rennen ze er naar toe en eten hun poep.
Ik snap dat niet,hebben mijn honden dan zo'n lekkere poep?
Typerend is echter wel dat de honden die dat doen ,bij navraag,alleen maar brokken te eten krijgen en honden die dit niet doen ook vaak vlees wel of niet uit blik te eten krijgen.
Volgens mij missen de poep eters het vlees ondanks dat er" vlees" door de brokken zitten.
Mijn honden krijgen s'morgens brokken en s'avonds diner met blikvlees er doorheen.
Wie heeft hier ook ervaring mee???
Groeten van Don. :-D
Szandor

Ongelezen bericht door Szandor »

Mijn bulletje doet het ook :kotz: 's-morgens en tussen de middag brokjes en 's-avonds krijgt ze vlees.
Maar een drol is schijnbaar toch je van het!!!!
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Veelal is poep lekker als het van een hond is die voeding krijgt wat niet voldoende wordt verteerd of dus gewoon "lekker "ruikt. Blikvoerpoep doet het vaak wel goed. :roll: Het kan dus ook wat zeggen over de voeding die jouw honden krijgen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eveline
Actief

Re: voeding en poep eten??

Ongelezen bericht door Eveline »

Don schreef:Bij ons op het uitrenveld eten verscheidene honden poep.
Als mijn honden gepoept hebben,rennen ze er naar toe en eten hun poep.
Ik snap dat niet,hebben mijn honden dan zo'n lekkere poep?
Typerend is echter wel dat de honden die dat doen ,bij navraag,alleen maar brokken te eten krijgen en honden die dit niet doen ook vaak vlees wel of niet uit blik te eten krijgen.
Volgens mij missen de poep eters het vlees ondanks dat er" vlees" door de brokken zitten.
Mijn honden krijgen s'morgens brokken en s'avonds diner met blikvlees er doorheen.
Wie heeft hier ook ervaring mee???
N.B. Blikvlees is absoluut geen versvlees-voeding!!!
Het is nl gekookt en versvlees behoord rauw te zijn; DAT behoort een hond nl
van oorsprong te eten.

Jouw honden nemen blijkbaar niet alles goed op. Met kleur en smaakstoffen die worden
toegevoegd (en dat is zeker met blikvoer het geval) welke jouw honden natuurlijk niet
kunnen opnemen in het lichaam (dat is er alleen maar om het lekkerder te laten smaken)
bevat die poep ook nog behoorlijk wat kleur, smaak en geurstoffen.
Vooral blik staat daarom bekend.
Ga eens diepvriesvlees geven. Diverse merken heb je hiervan (Rodi, energique, Carnibest,
Bibi, etc) heeft hiervan mooie plakken, diepvriesklaar, alleen maar ontdooien (NIET
in de magnetron!) en rauw aan de hond geven op kamertemperatuur.
Dit is echt compleet voer; ajb NIET mengen met diner of zoiets.
Ook kan je beter 1 of 2 hele dagen ('s morgens en 's avonds) versvlees geven
En dan die 2 dagen achter elkaar, en de rest van de week brokkendagen.
Je zult het zien!
Lieve groet van Eefy
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

dit heb ik erover gelezen (onder andere)

Het eten van (eigen) ontlasting

Honden worden aangetrokken door de lucht van hun ontlasting en zullen af en toe de ontlasting opeten. Als deze nare gewoonte eenmaal is ontstaan, wordt het moeilijk om dit gedrag af te leren.

Enkele bevorderende factoren:

• Atavisme

Sommige rassen zijn gepredisponeerd, d.w.z. dat sommige rassen door hun genetische afkomst het ongewenste gedrag makkelijker ontwikkelen. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Beauceron, jachthonden en poolhonden in het algemeen. Het eten van ontlasting van de pups door de teef is natuurlijk wel als normaal gedrag te beschouwen.

• Verveling

Door gebrek aan afleiding of een te kleine leefruimte wordt het eten van ontlasting een bezigheid. In een kennel wordt dit gedrag dan al snel gekopieerd door andere honden.

• Gebrek aan hygiëne

De aanwezigheid van veel uitwerpselen in de kennel lokt als het ware het gedrag uit.

• Onverteerbare stoffen in de uitwerpselen

Een onvoldoende verteerbaar voer, overvoeding of een tekort aan verteringsenzymen kan aanleiding geven tot de overmatige ontwikkeling van bacteriën in de dikke darm. Onverteerd eiwit of zetmeel kan dan worden uitgescheiden wat dan nog aantrekkelijk ruikt voor de honden.

Uit het voorgaande volgt, dat er een aantal zaken zijn die we bij het voeren van de honden goed in de gaten moeten houden om het eten van uitwerpselen te voorkomen:

• Kies een hoog verteerbaar voer en voorkom overvoeding; te grote maaltijden ineens verstoren de vertering en veroorzaken bacteriegroei in de dikke darm, vooral pups zijn gevoelig.

• Beter twee of drie kleine maaltijden dan één grote.

• Aarzel niet om een hoog energetisch voer te geven als het gedrag blijft bestaan.

Verminder de hoeveelheid voer t.o.v. de geadviseerde hoeveelheid als de hond niet actief is. Vooral granen en plantaardige vezels in overmaat kunnen aanleiding geven tot een slechte vertering. Poolhonden (m.n. de Siberische Husky) die een tekort aan het enzym amylase hebben, zijn hier gevoelig voor.

Als de verteringsproblemen berusten op problemen met de eiwitvertering, dan is een hoog vet- en eiwitdieet geen goed advies, de verteringsproblemen moeten dan eerst opgelost worden.

• Isoleer de honden, die uitwerpselen eten van de andere honden, zodat het gedrag niet gekopieerd kan worden.

• Probeer een huishond afleiding te geven, laat hem uit en geef hem dingen om op te kauwen of om mee te spelen.

• Als het slechts om één hond gaat, dan is het zinvol om de verteringscapaciteit te laten onderzoeken middels functietesten (TLI, B12-test en foliumzuur) om het probleem nader te definiëren.

• In de praktijk blijkt dat het geven van biergist het eten van uitwerpselen kan voorkomen; misschien dat de gisten de reuk van de uitwerpselen veranderen.

• Als niets meer helpt, dan is het het overwegen waard om de uitwerpselen bijvoorbeeld met peper te bestrooien, zodat het eten een onaangename ervaring wordt (Beter is het natuurlijk om het op te ruimen!).

Huis-, tuin- en keukenmiddeltjes, beslist het proberen waard!

• Geef je hond eenmaal in de week een eierkoek. Het moet echt een eierkoek zijn, een andere helpt niet. Houd dat een maand vol en je hond is van zijn gewoonte af. Blijf de hond ook daarna wekelijks een eierkoek geven.

De werkzaamheid schijnt te zitten in het feit dat eierkoeken met ammoniak bereid zouden worden en daarmee een voedselsupplement zouden vormen, waar de hond behoefte aan heeft.

• Geef je hond een schijf ananas; het maakt niet uit of het verse is of ananas uit blik. Ook ananas op eigen sap of op siroop maakt geen verschil.

Waarom niet geprobeerd? Ananas in blik is te betalen en lust de hond het niet, dan eten we het zelf op.

Geef de hond een hele week lang elke dag één schijf en dan twee weken niet. Vervolgens weer een week lang een schijf per dag en dan stop.

Als de hond na verloop van tijd weer in zijn oude gewoonte mocht terugvallen, start dan het ananasrecept weer op.

Wat kan de reden zijn, dat ananas deze uitwerking heeft? Het is bekend, dat ananas naast de vitaminen A, B1 en C ook bromeline bevat. Bromeline is een eiwitleverend ferment (enzym), dat tegenwoordig in geneesmiddelen voor spijsverteringsstoornissen gebruikt wordt. Dit zou dus een verklaring kunnen zijn.

Volgens de statistieken staat kwalitatief de ananas uit Hawaï bovenaan, op de voet gevolgd door de ananas uit Florida en Californië, en dalend op de ladder de ananas uit Australië, Taiwan, Filippijnen, Singapore en West Afrika.

Concluderend mogen we stellen, dat het eten van uitwerpselen voor de eigenaar een onaangename en ongewenste vorm van gedrag is, maar dat het voor de hond in feite geen kwaad kan.
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
Don
Vaste gebruiker

Okee,blikvlees is dus niet zo goed maar hun ontlasting is wel goed dwz van kleur en zo.
Maar wat ik niet begrijp is dat honden die er ook komen en die ook blikvlees en of vers vlees krijgen hier niet naar talen.
Mijn honden eten ook gen poep.
Het zijn alleen de honden die alleen maar brokken eten die dit doen.
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Don schreef: Het zijn alleen de honden die alleen maar brokken eten die dit doen.
Grote onzin!!
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Marja schreef:
Don schreef: Het zijn alleen de honden die alleen maar brokken eten die dit doen.
Grote onzin!!
Wat je zegt, inderdaad onzin.
Don
Vaste gebruiker

Marja schreef:
Grote onzin!!
Je kan het grote onzin vinden of niet maar het is zo!!!
Ik ga hier geen onzin verhalen vertellen.
Alle honden eigenaren op het uitrenveld vinden dit vreemd.
Ze eten niet alleen de poep van mijn honden maar de poep van alle honden die vlees krijgen en dat vinden wij zo raar.
Daarom open ik ook deze topic misschien dat er iemand is dit dit ook meegemaakt heeft of hier een verklaring voor heeft.
Maarja,als jullie dit onzin vinden, gooi dan maar een slotje op deze topic.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Marja schreef:
Grote onzin!!
Mijn hond eet al 3 jaar broeken en haalt zijn neus op voor andermans drol... :pffff:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Mijn hond eet al 3 jaar broeken en haalt zijn neus op voor andermans drol... :pffff:
Precies!! mijn honden eten ook broeken en geen poep :pffff:
Vooral spijkerbroeken schijnen goed te helpen tegen poepeten :zwaai:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”