Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

eindelijk vervolg maagtorsie-onderzoek

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: eindelijk vervolg maagtorsie-onderzoek

Ongelezen bericht door Lunatic »

Interresante uitslag :ok:

Zinzi heeft 2 keer een dilatatie gehad, was er beide keren gelukkig op tijd bij, maag was al een stukje begonnen met kantelen :ugh: Het gekke is dat het beide keren heel laat op de avond was terwijl ze hier 's morgens eten (vlees) krijgen.

Is er misschien ook nog naar andere dingen gekeken, zoals stress bijvoorbeeld? beide keren bij Zinzi waren op momenten van stress, eerste keer baas in het ziekenhuis, 2e keer een dag na zijn overlijden, ik vermoed dat ze toen uit stress? buiten van alles (poep?) heeft lopen vreten tijdens het laatste rondje, iets anders kan ik ook niet verzinnen.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lunatic schreef: Het gekke is dat het beide keren heel laat op de avond was terwijl ze hier 's morgens eten (vlees) krijgen.
Het probleem is toch niet een volle maag, maar juist een lege?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Pallas
Zeer actief
Mijn ras(sen): op zoek!
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pallas »

ik ben ook heel benieuwd naar het linkje. Heb vrijdag een terugkomdag van mijn studie, daar wil ik dit onderzoek wel benoemen!
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Bedankt voor je antwoord Inge :ok:
Mijn DA ging ook uit van een volle maag, ze moest echt veel gegeten hebben, "ze heeft vast met haar kop in de zak brokken gezeten" toen ik zei dat ik die niet in huis had en dat dus niet kon, bleef hij toch maar volhouden dat ze zich ergens aan volgevreten moest hebben :ugh:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Bleza had haar dilatatie/torsie midden in de nacht, en ze kreeg altijd 's morgens eten.
We hadden die dag een verjaardag, dus ze heeft wel wat gesnaaid tussendoor, maar dat zal niet heel veel geweest zijn. Ik ga er dus vanuit dat haar maag leeg was op het moment van de dilatatie.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:
Lunatic schreef: Het gekke is dat het beide keren heel laat op de avond was terwijl ze hier 's morgens eten (vlees) krijgen.
Het probleem is toch niet een volle maag, maar juist een lege?
maar dat is nou net wel wat overal beweerd wordt, daar ging mijn onderzoek juist over.
Ja, dat weet ik.

Ik meende alleen dat Lunatic dat al gelezen had in dit topic en dat ze daarom die lege maag niet raar zou vinden maar juist de verklaring ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Interessant, ik dacht ook altijd dat het kwam van een volle maag en teveel rennen daarna. Daarom laat ik mijn honden altijd eerst uit en laat ze tot rust komen en daarna pas eten en dan rusten. Maar nu blijkt dus een lege maag daarvoor te zorgen? Dus meerdere keren per dag iets voeren zou dat kunnen voorkomen of is dat dan weer te simpel gedacht van mij? Mijn honden krijgen s'morgen en begin van de avond eten en tot nu toe gaat dat goed. Maar ik wil er alles aan doen om te voorkomen dat het mis gaat dus elke informatie is welkom. Mijn schoonma heeft een hond verloren aan een maagtorsie, jonge hond nog heel triest.
Afbeelding
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

2 Van mijn doggen hebben op een volledige lege maag een dilatatie gehad. Tijdens een onderzoek, voor een ander euvel, bij een D.A. onder narcose. Interessant voor de DA, die het meteen behandeld heeft, minder leuk voor de doggen en ons. Ben mij rotgeschrokken.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Asterix schreef:2 Van mijn doggen hebben op een volledige lege maag een dilatatie gehad. Tijdens een onderzoek, voor een ander euvel, bij een D.A. onder narcose. Interessant voor de DA, die het meteen behandeld heeft, minder leuk voor de doggen en ons. Ben mij rotgeschrokken.
Dat heb ik vaker gehoord.
Voornamelijk bij de grote honden.

Toen ik met Ita in Utrecht was werd daar een hond(Mastiff) geopereerd en ook bij die hond ging de maag draaien tijdens de operatie.
Ze waren er op bedacht en konden dus meteen ingrijpen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Zou een hondenmaag dat altijd vulling moeten hebben? Mijn honden krijgen 1x per dag kvv. Ik denk dat ze dan op een zeker moment alle 3 een lege maag hebben.
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Ooit heb ik eens een theorie gelezen op een rauwvoerforum en die ging ongeveer als volgt: op het moment dat je grote stukken vlees/bot voert moet de maag hard werken om dat te kunnen verteren. De hondenmaag schijnt een soort van harmonika te zijn die veel spieren heeft en aan banden hangt. Hierdoor zouden de banden/spieren veel sterker zijn dan wanneer je bijvoorbeeld zachte, makkelijk verteerbare voeding geeft. Ook zou een grote gift aan voedsel wat je bv doet wanneer je ze laat vasten beter zijn omdat de maaginhoud (die erg groot is bij een hond) beter wordt benut en daardoor beter getraind. Deze manier van voeren schijnt het risico op een maagtorsie aanzienlijk te verminderen.

Ik heb pas naar dit stuk gezocht maar kan het helaas nergens meer vinden, maar ben wel benieuwd of er iets in deze theorie zit volgens jullie?
Pallas
Zeer actief
Mijn ras(sen): op zoek!
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pallas »

En Inge, heb je het nog kunnen vinden?
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Machie schreef:Zou een hondenmaag dat altijd vulling moeten hebben? Mijn honden krijgen 1x per dag kvv. Ik denk dat ze dan op een zeker moment alle 3 een lege maag hebben.
Nou zijn honden geen wolven: maar hoorde dat die ook regelmatig dagen vasten, en dat vasten ook goed zou zijn voor een hondenmaag. Zo'n één keer per week.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
Pallas schreef:En Inge, heb je het nog kunnen vinden?
ja en nee.

de eindwerken vinden was geen probleem maar ik heb het er nog over gehad en het lijkt ons toch het beste om de eindwerken niet op deze manier te verspreiden.
dat is niet omdat de resultaten zelf niet goed of interessant zouden zijn maar omdat er behalve de resultaten zelf natuurlijk nog vanalles instaat (literatuurstudie, discussie over de resultaten enz.) waar de student(e) in kwestie wel zijn best op heeft gedaan maar waar we het er daarom nog niet noodzakelijk mee eens zijn - lees : er staan gewoon fouten in. dat is niet ongewoon, die staan in elke bachelorproef maar door dat zomaar via mij te verspreiden zou het lijken alsof ik/wij het inhoudelijk met alles eens zouden zijn en dat is niet zo.

in eerste instantie waren we van plan om er een publicatie over te schrijven (en die hadden we dan uiteraard kunnen verspreiden) maar door tijdsgebrek zal dat niet gebeuren. het enige alternatief is dat ik de twee onderzoeken zelf samenvat en dat wil ik ook wel doen maar dat zal toch nog een paar maandjes duren, daar heb ik pas tijd voor in het tweede semester.
Inge ga je dit in de toekomst misschien nog doen?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Laboriginals
Actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Laboriginals »

In Amerika loopt een onderzoek naar de oorzaken van maagtorsie (`bloat`). Men gaat uit van een complexe situatie: er zouden zowel genetische als lichamelijke factoren een rol spelen, plus men vermoedt dat ook stress meespeelt. De AKC Health Foundation heeft hiervoor geld ter beschikking gesteld. Dit zijn de onderzoeksvragen, waar onderzoekers op konden inschrijven: http://www.akcchf.org/assets/files/What ... at-RFP.pdf
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
malinois schreef:
Inge O schreef:
Pallas schreef:En Inge, heb je het nog kunnen vinden?
ja en nee.

de eindwerken vinden was geen probleem maar ik heb het er nog over gehad en het lijkt ons toch het beste om de eindwerken niet op deze manier te verspreiden.
dat is niet omdat de resultaten zelf niet goed of interessant zouden zijn maar omdat er behalve de resultaten zelf natuurlijk nog vanalles instaat (literatuurstudie, discussie over de resultaten enz.) waar de student(e) in kwestie wel zijn best op heeft gedaan maar waar we het er daarom nog niet noodzakelijk mee eens zijn - lees : er staan gewoon fouten in. dat is niet ongewoon, die staan in elke bachelorproef maar door dat zomaar via mij te verspreiden zou het lijken alsof ik/wij het inhoudelijk met alles eens zouden zijn en dat is niet zo.

in eerste instantie waren we van plan om er een publicatie over te schrijven (en die hadden we dan uiteraard kunnen verspreiden) maar door tijdsgebrek zal dat niet gebeuren. het enige alternatief is dat ik de twee onderzoeken zelf samenvat en dat wil ik ook wel doen maar dat zal toch nog een paar maandjes duren, daar heb ik pas tijd voor in het tweede semester.
Inge ga je dit in de toekomst misschien nog doen?
misschien, maar het kan nog wel een poos duren.
Top! Ik hoop dat je t hier dan neer wil zetten/linken
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

Had je deze wel eens gezien? Ga er bijna van uit van wel maar ik zet hem hier toch neer:
http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10 ... 40.12.1456" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze bevestigt je bevindingen iig volgens mij, al weet ik niet zeker wat ze met 'running the fence' bedoelen. :denken:

Zeker interessant allemaal. :ok:
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

al wat meer bekend Inge? zie hier soms dat er strikt aan gehouden wordt absolute rust na het eten bij leo's ( heb dat nooit gedaan, de meiden speelden altijd volop en ruig na het eten. )
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”