Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoever van tevoren bij fokker op wachtlijst

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Ytje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Aantal honden: 1

Hoever van tevoren bij fokker op wachtlijst

Ongelezen bericht door Ytje »

We gaan er voor!

Begin lente 2016 komt hier hopelijk een welsh corgi cardigan pupje! We zijn nog opzoek naar een geschikte fokker die ons aanspreekt en druk bezig met inlezen. Dit wordt onze eerste hond. Beide wel opgegroeid met honden.

Hoever van tevoren zouden we op een wachtlijst moeten komen om rond die tijd een pupje te kunnen reserveren?

Ligt denk ik aan de fokker maar lijkt ons leuk om dan eerste keus uit het nestje te hebben.

Hopelijk dat iemand ons kan helpen. :)
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Hoever van tevoren bij fokker op wachtlijst

Ongelezen bericht door sbientje »

Ik zou gewoon inlezen, bij wat fokkers langsgaan en als het bevalt van twee kanten gewoon vragen wat de fokplannen zijn en of je op een lijstje kan. Waarom wil je zo graag eerste keus?
Alex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese stabij en Bosnische herder

Ongelezen bericht door Alex »

Toevallig heb ik me afgelopen weekend op een wachtlijst voor een pup laten zetten, terwijl er hier zeker geen pup bij komt voor mijn hond twee jaar is (hij is nu 6 maanden). Dit op advies van iemand van de rasvereniging, want, mocht het toch nog te vroeg zijn, kun je altijd je beurt overslaan.

Kortom, gewoon meteen op die wachtlijst!
Alex
Zeer actief

Hm oh, ik begrijp dat je ook per fokker wachtlijsten hebt..?
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ook bij de stabij kan je bij een fokker je op een wachtlijst laten zetten. Bij heel veel rassen is dat de manier om aan een pupje te komen. Die hebben geen bemiddeling zoals die vanuit de rasvereniging van de stabij is geregeld.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Alex
Zeer actief

Aha, bedankt voor de uitleg (ik sta op de wachtlijst voor een Wetterhoun, maar het verhaal blijft dan hetzelfde :D).
Ytje
Zeer actief

Uit de verhalen. Mijn oma ging bij een nestje cairntjes kijken en koos het hondje wat meteen bij haar kwam en niet meer weg wou. Hondje is nu 17 en vanaf dag 1 waren ze bestemd voor elkaar. Mn oma is nu 92. Mijn tante is bij een nest airdales gaan kijken en had maar met 1 pupje een klik. Rustig pupje terwijl de andere erg actief waren. De rust heeft ze nog steeds en een hond die qua gedrag echt bij mn tante past. Die klik zoeken wij ook denk ik. Eentje waarvan je meteen denk.. ja dit is hem of haar. Is dat een beetje gek? Of ben ik dan ouderwets ofzo :D
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Dan moet je wel een fokker hebben die die eerste keuze aan 'vreemden' geeft, dat doen ze ook niet allemaal. Ik ken er een aantal die de 1e keuze voor zichzelf of vrienden houden, maar dat zijn wel andere rassen. Ik zou gewoon nu al rond gaan kijken en als je een fokker vindt die je aanstaat en de fokplannen redelijk zijn qua planning, je op de lijst laten zetten. Overslaan is makkelijker dan ertussen komen.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ytje schreef:Uit de verhalen. Mijn oma ging bij een nestje cairntjes kijken en koos het hondje wat meteen bij haar kwam en niet meer weg wou. Hondje is nu 17 en vanaf dag 1 waren ze bestemd voor elkaar. Mn oma is nu 92. Mijn tante is bij een nest airdales gaan kijken en had maar met 1 pupje een klik. Rustig pupje terwijl de andere erg actief waren. De rust heeft ze nog steeds en een hond die qua gedrag echt bij mn tante past. Die klik zoeken wij ook denk ik. Eentje waarvan je meteen denk.. ja dit is hem of haar. Is dat dan eigenlijk een beetje gek?
het is niet gek, maar ik denk niet dat je je daarop moet blindstaren. Bij veel fokkers (binnen mijn ras iig) is het ook nog zo dat de pups in overleg toegewezen worden, dus dat je wel je voorkeur mag aangeven maar dat de fokker uiteindelijk beslist. Sommige mensen vinden dat helemaal niks, ik vind het persoonlijk helemaal niet erg..
Ytje
Zeer actief

De fokker die ons het meeste aanspreekt bij die fokker willen we dan ook graag reserveren. Ik ga er van uit dat die een eigen wachtlijst hebben? Logisch zoeken we een fokker die wel is aangesloten bij een rasvereniging.
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Ik had met Prana geen eerste nestkeus, maar wel die klik vanaf het eerste moment. Het is dus niet persé nodig om eerste nestkeus te hebben om die klik te ervaren. De meeste fokkers vinden het zelf ook belangrijk dat hun pups een goede match zijn met de nieuwe eigenaren.
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Sita
Zeer actief

Ik zou bij verschillende fokkers informeren hoe ze de pups plaatsen en of ze al een wachtlijst hebben voor toekomstige nestjes. Zelf zou ik als ik echt specifiek voor een bepaalde lijn wil gaan, mij zo snel mogelijk op een wachtlijst laten zetten. Anders zou ik tegen die tijd dat ik een hondje zou willen, gaan zoeken en dan is er altijd wel een nestje waar je een pup van wilt is mijn ervaring.

Afbeelding
Magdalena1905
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Spinone italiano

Ongelezen bericht door Magdalena1905 »

Ytje schreef:Uit de verhalen. Mijn oma ging bij een nestje cairntjes kijken en koos het hondje wat meteen bij haar kwam en niet meer weg wou. Hondje is nu 17 en vanaf dag 1 waren ze bestemd voor elkaar. Mn oma is nu 92. Mijn tante is bij een nest airdales gaan kijken en had maar met 1 pupje een klik. Rustig pupje terwijl de andere erg actief waren. De rust heeft ze nog steeds en een hond die qua gedrag echt bij mn tante past. Die klik zoeken wij ook denk ik. Eentje waarvan je meteen denk.. ja dit is hem of haar. Is dat een beetje gek? Of ben ik dan ouderwets ofzo :D
Een pupje wat naar je toe komt kan net wakker (na een hele tijd te hebben geslapen ) zijn terwijl een nog veel leuker pupje net pas slaapt dus jou niet opmerkt ...
Denk niet dat je daarvan uit moet gaan ...
Ik heb nu net mijn 4e hond en ik heb ze allemaal laten uitzoeken door de fokster ...
Die kent haar pups het best ,dominant of juist niet enz ...
En kleur vind ik helemaal niet belangrijk karakter en gezondheid daar gaat het bij mij om ...
Ytje
Zeer actief

Ja is ook wel zo. Kleur vinden wij ook niet echt belangrijk. Fokker, gezondheid en een huiselijke opvoeding deste meer. Denk dat als de fokker de pupjes verdeeld het voor ons ook goed is. Die zal ons dan ook kennen en daar vast wel oog voor hebben
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ik heb liever een goed contact met de fokker, dan eerste keus te hebben.
De fokker kan heel veel beter inschatten welk pupje bij ons past, dan wij die 6 middagjes bij het nest komen kijken.
Ytje
Zeer actief

Sita schreef:Ik zou bij verschillende fokkers informeren hoe ze de pups plaatsen en of ze al een wachtlijst hebben voor toekomstige nestjes. Zelf zou ik als ik echt specifiek voor een bepaalde lijn wil gaan, mij zo snel mogelijk op een wachtlijst laten zetten. Anders zou ik tegen die tijd dat ik een hondje zou willen, gaan zoeken en dan is er altijd wel een nestje waar je een pup van wilt is mijn ervaring.
Denk dat als we een fokker gevonden hebben we ons dan inderdaad meteen laten inschrijven voor een pup. Reu of teef zijn we nog niet over uit maar je kan dan liever een nestje voorbij laten gaan dan achter het net vissen dat je telaat bent misschien. Dankje voor je bericht :idea:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ytje schreef:
Sita schreef:Ik zou bij verschillende fokkers informeren hoe ze de pups plaatsen en of ze al een wachtlijst hebben voor toekomstige nestjes. Zelf zou ik als ik echt specifiek voor een bepaalde lijn wil gaan, mij zo snel mogelijk op een wachtlijst laten zetten. Anders zou ik tegen die tijd dat ik een hondje zou willen, gaan zoeken en dan is er altijd wel een nestje waar je een pup van wilt is mijn ervaring.
Denk dat als we een fokker gevonden hebben we ons dan inderdaad meteen laten inschrijven voor een pup. Reu of teef zijn we nog niet over uit maar je kan dan liever een nestje voorbij laten gaan dan achter het net vissen dat je telaat bent misschien. Dankje voor je bericht :idea:
Iets wat de fokker dan wel moet weten lijkt mij. :wink:

Niet leuk voor een fokker ,,,,,,,,,,, je op de wachtlijst laten inschrijven en als het zover is zeggen dat je liever op het volgende nestje wacht.

Het mag natuurlijk, niemand kan je verplichten een pup af te nemen.
Maar het is voor fokkers wel fijn als duidelijk is hoeveel mensen echt een pup willen.
Anders heb je er op een gegeven moment 20 op de lijst en heb je met 6 pups nog hondjes over.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ytje schreef:Uit de verhalen. Mijn oma ging bij een nestje cairntjes kijken en koos het hondje wat meteen bij haar kwam en niet meer weg wou. Hondje is nu 17 en vanaf dag 1 waren ze bestemd voor elkaar. Mn oma is nu 92. Mijn tante is bij een nest airdales gaan kijken en had maar met 1 pupje een klik. Rustig pupje terwijl de andere erg actief waren. De rust heeft ze nog steeds en een hond die qua gedrag echt bij mn tante past. Die klik zoeken wij ook denk ik. Eentje waarvan je meteen denk.. ja dit is hem of haar. Is dat een beetje gek? Of ben ik dan ouderwets ofzo :D
Ik ken iemand die perse ook zo'n klik wilde, en 3 nesten af heeft moeten zoeken wat al met al een jaar heeft geduurd ;) Bij haar is het heel goed uitgepakt. Ikzelf ben niet zo van de klik bij pups, daar kies ik liever een rationele beslissing. Een hondje moet me aanspreken maar als ik een ras heb uitgekozen en de moederhond bevalt me, lijkt het me bijna uitgesloten dat ik niet 1 van dr pups zou willen.
Als je zo kritisch wil zijn, moet je er rekening mee houden dat het tijd gaat kosten om de juiste pup te vinden. Je hebt inderdaad met de fokker te maken, en misschien sta je wel onderaan de keuze-lijst en hebben meer pupkopers het op 'jou' pupje voorzien.

Diezelfde 'klik' heb ik met een asiel hond in Rhodos gehad maar bij volwassen honden is dat toch anders. Totaal niet mijn type, en eigenlijk vond ik haar nog lelijk ook, maar ik was zo enorm verliefd op dat dier. Helaas blijkt ze ernstig ziek te zijn en bovendien schat ik in dat het niet gaat klikken met mijn eigen hond, wat me tegenhoudt om haar naar Nederland te halen.
Maar die klik dwing je niet zomaar af. Die komt spontaan.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

ranetje schreef:
Ytje schreef:
Iets wat de fokker dan wel moet weten lijkt mij. :wink:

Niet leuk voor een fokker ,,,,,,,,,,, je op de wachtlijst laten inschrijven en als het zover is zeggen dat je liever op het volgende nestje wacht.

Het mag natuurlijk, niemand kan je verplichten een pup af te nemen.
Maar het is voor fokkers wel fijn als duidelijk is hoeveel mensen echt een pup willen.
Anders heb je er op een gegeven moment 20 op de lijst en heb je met 6 pups nog hondjes over.
Is denk ik wel een reden dat veel fokkers grote wachtlijsten hebben. Ben ook benieuwd hoeveel fokkers er al weten wat ze in 2016 willen gaan doen. Vandaar mijn opmerking dat als je niet echt specifieke eisen hebt, je rustig kan gaan kijken wat er allemaal is en tegen de tijd dat het moment daar is echt serieus met fokkers gaat praten.

Wij zijn ons ook aan het orienteren om wat voor hond er hier ooit bij gaat komen. Dat zal waarschijnlijk over een jaar of twee zijn. Komen nu al hele leuke nestjes voorbij, maar weet zeker dat als we echt op zoek gaan, dat er dan ook wel een nestje is waar ik een pup vandaan zou willen. Ik ga zelf dus niet op een wachtlijst staan zo lang van te voren. Als ik echt echt een hele speciale bepaalde pup zou willen hebben, dan misschien wel. Maar daar heb ik zelf geen behoefte aan, dus vandaar.

Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

TessaThomas schreef:Dan moet je wel een fokker hebben die die eerste keuze aan 'vreemden' geeft, dat doen ze ook niet allemaal. Ik ken er een aantal die de 1e keuze voor zichzelf of vrienden houden, maar dat zijn wel andere rassen. Ik zou gewoon nu al rond gaan kijken en als je een fokker vindt die je aanstaat en de fokplannen redelijk zijn qua planning, je op de lijst laten zetten. Overslaan is makkelijker dan ertussen komen.
Maar als je toch op tijd een fokker hebt uitgekozen, kan het toch gebeuren dat je eerste keus hebt? Dat weet je natuurlijk nooit en niet iedere fokker houdt van ieder nestje een puppy aan. Ik heb bij twee van mijn honden eerste keus gehad.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Eerlijk? Ik geloof niet zo in die zgn klik. Wij hadden eerste keus en vielen allemaal op hetzelfde pupje. De fokker raadde eigenlijk een andere (rustigere) pup aan omdat het onze eerste hond zou worden maar maakte er verder geen probleem van. Ik ga er vanuit dat we het door ons gekozen pupje ook hebben gekregen want ze waren bijna niet uit elkaar te houden en als de fokker het had omgewisseld, hadden we vast niets gemerkt. En ja, het is een geweldige hond en we zijn allemaal dol op haar! Maar eerlijk gezegd denk ik dat we op een andere pup net zo dol waren geworden. Want pups zijn nu eenmaal leuk en schattig en om helemaal verliefd op te worden en eenmaal in het gezin denk ik dat die klik vanzelf komt.
heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door heimwee »

Wij hebben eerst via skype en daarna de eerste twee bezoeken een ontzettende klik met een hondje gehad, waren er van overtuigd dat dat onze pup zou zijn.
Het aller laatste bezoek kwam er een andere pup buurten en die is het uiteindelijk geworden.. In tegenstelling tot her oh zo leuke overactieve pupje paste nu Kalev, ook veel beter bij ons, rustiger, zelfstandiger, kan zich zelf ook prima vermaken (daarom hadden we hem tot het laatste bezoek eigenlijk ook nooit gezien!) fokker dacht dit al de hele tijd en wachtte daarom ook tot 7 weken voordat besloten werd wie welke pup kreeg. Je mocht natuurlijk wel je voorkeur doorgeven en iedereen heeft de pup gekregen die ze wilde..
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Pendrag schreef:
Esther12 schreef:Eerlijk? Ik geloof niet zo in die zgn klik. Wij hadden eerste keus en vielen allemaal op hetzelfde pupje. De fokker raadde eigenlijk een andere (rustigere) pup aan omdat het onze eerste hond zou worden maar maakte er verder geen probleem van. Ik ga er vanuit dat we het door ons gekozen pupje ook hebben gekregen want ze waren bijna niet uit elkaar te houden en als de fokker het had omgewisseld, hadden we vast niets gemerkt. En ja, het is een geweldige hond en we zijn allemaal dol op haar! Maar eerlijk gezegd denk ik dat we op een andere pup net zo dol waren geworden. Want pups zijn nu eenmaal leuk en schattig en om helemaal verliefd op te worden en eenmaal in het gezin denk ik dat die klik vanzelf komt.
Precies. Volgens mij is het niet zo dat er maar één pup uit het hele nest bij je past.

Fokker van één van mijn vorige honden heeft het trouwens gedaan, een pup omgewisseld. Reu-eigenaar had eerste nestkeus teef. En woonde op een groot landgoed in Frankrijk. Die koos met drie weken het teefje dat het gevoeligst bleek te zijn. Fokker heeft, toen de reu-eigenaar kwam, een onverstoorbaar teefje meegegeven vanuit de gedachte dat die het beter trok om minder gesocialiseerd te worden. Reu-eigenaar dolgelukkig met de door hem 'uitgekozen' pup.
En ik heb jaren kunnen genieten van mijn 'gevoelige' meisje.
Waarom dan "stiekem" wisselen en niet gewoon bespreekbaar maken???
Ytje
Zeer actief

Kan ik weer een vraag van het lijstje strepen. Ik had alleen de ervaring van mn familie hoe zij dat gedaan hebben toen der tijd. Kennelijk maak het tegenwoordig niet echt uit als je maar een goede fokker hebt die kijkt wat het beste past.
Ytje
Zeer actief

We gaan denk ik voor een teefje. Vanavond samen met vriendlief en bakje thee op de bank.. laptop op schoot zoeken naar fokkers. Voorpret is bijna net zo leuk :D
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Ik vind James van *Charlotte altijd zo'n mooie corgi. Heb hem ooit ook eens in het echt gezien. Echt een leuke hond. Ook Jojo, die toen ook op de show was, was ook een schat van een corgi. Jojo is van de fokker van James. Hoe hun naam is weet ik niet meer, maar je zou allicht contact kunnen zoeken met Charlotte.
Groetjes Charlie

Afbeelding
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Wij hebben ooit een jaar op een wachtlijst gestaan omdat ik een teef uit een bepaalde combinatie wilde.
De hond had geen haast,vond de lijn zo leuk.
TessaThomas
Zeer actief

Neeltje schreef:
TessaThomas schreef:Dan moet je wel een fokker hebben die die eerste keuze aan 'vreemden' geeft, dat doen ze ook niet allemaal. Ik ken er een aantal die de 1e keuze voor zichzelf of vrienden houden, maar dat zijn wel andere rassen. Ik zou gewoon nu al rond gaan kijken en als je een fokker vindt die je aanstaat en de fokplannen redelijk zijn qua planning, je op de lijst laten zetten. Overslaan is makkelijker dan ertussen komen.
Maar als je toch op tijd een fokker hebt uitgekozen, kan het toch gebeuren dat je eerste keus hebt? Dat weet je natuurlijk nooit en niet iedere fokker houdt van ieder nestje een puppy aan. Ik heb bij twee van mijn honden eerste keus gehad.
Natuurlijk kan dat gebeuren, daarom zeg ik dat het aan de fokker ligt. Ik had na anderhalf jaar op de lijst geen eerste keuze en bij meerdere fokkers werden die 1e keuzes 'apart' voor als er een bekende een pup wilde. Dat wil niet zeggen dat iedere fokker bij elk ras dat doet, maar op tijd zijn is niet altijd een zekerheid voor de 1e keuze/
Ytje
Zeer actief

Ik denk dat als je liever geen blue merle pup wil dat een fokker daar wel beetje rekening mee houd. En als een fokker weet dat je tussen december en mei een pupje wil het ook kan gebeuren dat je een nestje van december voorbij laat gaan en voor de ouders van het nestje in februari wil gaan omdat die je erg aanspreken?
TessaThomas
Zeer actief

Ytje schreef:Ik denk dat als je liever geen blue merle pup wil dat een fokker daar wel beetje rekening mee houd. En als een fokker weet dat je tussen december en mei een pupje wil het ook kan gebeuren dat je een nestje van december voorbij laat gaan en voor de ouders van het nestje in februari wil gaan omdat die je erg aanspreken?
Ik heb toen ook een nestje overgeslagen, omdat de ouders van het nest daarna mij meer aanspraken. Geen probleem, omdat ik het netjes aangegeven had nog voordat dat eerste nestje geboren was.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”