Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vuurwerkrituelen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Anneke & Timka
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Aantal honden: 1

Re: Vuurwerkrituelen

Ongelezen bericht door Anneke & Timka »

Vorig jaar was Timka een half jaar oud.
We waren op wintersport in Tsjechië waar ze ook ontzettend veel en hard vuurwerk afsteken.
Heb Timka 's avonds rond 23.00 uur gewoon meegenomen naar buiten (toen werd er al flink geknald) en heb net gedaan of het heel normaal was. Zag wel dat Timka heel erg op mij gefocust was, maar omdat ik heel normaal reageerde vond Timka dit ook heel normaal! Ze geeft er niets om dus! (Waar ik overigens heel erg blij mee ben!)
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Ik lees even mee, maar laat het maar gebeuren denk. We blijven wel thuis. Mijn andere herders waren stoïcijns als het op vuurwerk aankwam. Jol is extreem bang, vorig jaar voor haar een andere situatie dan ze gewend was en dat ging redelijk goed, ze trok zich wat op aan de andere honden in huis en de reuring. Voor de kleine wordt dit de eerste oud en nieuw. We blijven wel thuis en ik hoop dat hier wat visite komt, al dan niet met honden, ik doe normaal en laat mijn vriend de honden uitlaten als het hier te gek is met vuurwerk, want ik ben er zelf bang van :roll: en dat wil ik zeker niet over laten slaan op de kleine.
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Bo vindt het spannend maar niet extreem.
Bij echte harde knallen en flitsen kruipt ze in haar bench, maar dat vind ik geen reden om actie te ondernemen.
Hoe minder aandacht ik eraan besteedt, hoe eerder ze herstelt.
Ze mag wel altijd steun komen zoeken maar ik ga haar niet troosten.

Max geeft er niks om.

Ik heb wel een gruwelijke hekel aan die jeugd die met rotjes gooien en in de portieken bommen gooien.
Daarom loopt vriendlief dan meestal de uitlaatrondjes, bij hem durven ze dat niet :lol1:
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Hier wordt nog niet geknald dus hoe Abra erop reageert weten we nog niet.
De andere honden hebben er echt totaal niets van maar zij is wat gevoeliger voor geluid dus we zullen het gaan zien.
We zijn thuis ,net als altijd ,met oud en nieuw en hopen dat ze zich optrekt aan de andere honden en hun gedrag overneemt.
Dat betekent dat ze dus gewoon ligt te slapen om 12 uur :mrgreen:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Mijn 3 mechelaars geven niks om vuurwerk gelukkig dus ik hoef ook niets speciaals te doen. Ze lopen normaal nooit aan een riem maar ik doe ze voor de zekerheid na 12 uur wel even vast als ik met ze ga lopen. Maar tot nu toe hebben ze er nog nooit op gereageerd. Carbit word hier ook veel geschoten vlakbij, daar schrik ik zelf altijd enorm van. Maar daar kijken ze ook niet van op. Gelukkig maar, moet er niet aan denken dat ik de heel avond met 3 geflipte honden zit.
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Ik ben heel benieuwd hoe Murdock zal reageren op vuurwerk. Mijn plan is om zo laconiek mogelijk te reageren. Geen heisa te maken en lekker relaxt te zijn. Nu hopen dat hij dat ook is...
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Mijn JR was trouwens veel gevaarlijker juist omdat hij niet bang was hij wilde het vuurwerk uit de lucht happen
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik ben hier al heel snel een CD met geluiden gaan afspelen, voornamelijk de vuurwerk geluiden. Met Oud en Nieuw ben ik op de bank gaan slapen (ik vier geen Oud en Nieuw), maar madammeke heeft gewoon doorgeslapen. Geeft geen kik, binnen niet en buiten niet en dan bedoel ik de dagen voor Oud en Nieuw, niet om 12 uur 's nachts buiten.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

twinkeltje schreef:Mijn JR was trouwens veel gevaarlijker juist omdat hij niet bang was hij wilde het vuurwerk uit de lucht happen
Zo eentje hadden wij vroeger thuis, een stabij hond. Die sprong bijna door de ramen om bij het vuurwerk te kunnen komen. Was echt een drama elk jaar. Die werd echt helemaal gek.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
renee-uk schreef:het heeft niks te maken met er aandacht aan besteden of baasjes die bang zijn voor vuurwerk of honden die elkaar meetrekken in de angst of juist helpen over de angst heen te komen.
toen ik nog 4 honden had lagen er twee anderhalve dag te bibberen onder de salontafel zonder dat ze daar onderuit wilden en twee gaven nergens iets om en keken alleen eens lodderig op als er een echt harde klap was, om daarna weer verder te slapen.
ik ben niet bang voor vuurwerk en ik heb ook nooit gedaan of er iets vreselijks aan de hand was of dat er überhaupt iets aan de hand was.
dat dus - als een hond bang is is hij dat gewoon, daar heeft hij geen baas bij nodig en zelfs counterconditioning zal niet altijd helpen omdat daar wel een mate van interesse in voer voor nodig is en dat variëert per hond.

verder zijn er veel honden die er de eerste ke(e)(r)(en) geen greintje last van hebben en pas bang worden met ouder worden.
Dat kan ook nog ja :ok:

Rietje had niet zo veel belangstelling voor voer toen renee-uk begon vorig jaar.
Toch is het bij haar aardig gelukt met counter conditioning. (gelukkig :D )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef: Rietje had niet zo veel belangstelling voor voer toen renee-uk begon vorig jaar.
Toch is het bij haar aardig gelukt met counter conditioning. (gelukkig :D )
ja, dat weet ik, daarom zeg ik ook dat het variëert per hond.
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik ga gewoon met een schaal oliebollen en een fles champagne vanaf de bank vuurwerk zitten kijken en ik vermoed dat Manu of naast me zit, met zeer veel interesse in de oliebollen, of in de slaapkamer gaat liggen snurken.
Zelf zit ik elk jaar weer te shaken van vuurwerk dus ik blijf binnen. Ik ben er echt bang van, niet achter een raam hoor, maar buiten wel. Als ik nou genoeg champagne achterover gooi zal ik wel relaxed op de bank hangen :F:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

het is altijd te proberen, als het wel lukt is het meegenomen en als het niet lukt ben je gewoon nog even ver als je al was ;)
en met spuitbussen slagroom en/of tubes smeerkaas, die je eventueel voordat het begint te knallen op hun neus smeert (wat ze dan weer aflikken en ze dus weten wat er voor lekkers te halen valt) is het anderen uiteindelijk ook, of deels ook, gelukt.
riet zal het nooit een feestje vinden dat vuurwerk, maar ze is niet meer bang of onbereikbaar en uiteindelijk gaat ze gewoon slapen ook al knalt en rommelt het buiten nog.
ik ben er in elk geval erg blij mee, ik vind het verschrikkelijk als een hond zo bang is :(
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:
renee-uk schreef:ik vind het verschrikkelijk als een hond zo bang is :(
dat is het ook :ugh: .

hier zijn sette en attack bang (geworden, met ouder worden) van knallende jagers, die nemen soms wel snoepjes aan maar ik blijf het rottig vinden :( .
is het ook
stom gedoe met dat geknal en met dat vuurwerk kun je je er nog een beetje op voorbereiden, met die jagers niet en dat maakt het nog rottiger.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

TessaThomas schreef: Ik ken ook een aantal honden die gewoon schotvast zijn, maar wel heel bang voor vuurwerk. Of die het op latere leeftijd worden.
Zo een heb ik er hier. Een hele tijd terug staken we voor het huis vuurwerk af en toen ik me omdraaide stond meneer achter me naar de lucht te kijken alsof hij mee stond te kijken. Wel naar binnen gedaan maar nooit bang geweest.
Tot vorig jaar.. De hond is uit het niets plotseling doodbang voor vuurwerk en hij heeft echt HEEL de dag liggen rillen en onrustig.
Geen idee hoe het dit jaar gaat.. De knallen die hier nu af en toe worden afgeschoten kijkt hij niet echt naar om. Dus we zullen moeten afwachten hoe het dit jaar is.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Manu schreef:Hoe hebben jullie de eerste keer vuurwerk aangepakt bij je hond?
Zijn er eventuele voorbereidingen nodig?
Precies zoals jij, hebben we bij iedere hond gedaan. Wij knallen zelf niet, maar zijn er ook niet bang voor. En we gaan om even over 12 gewoon de straat op om de buurt gelukkig nieuwjaar te wensen, met hond eventueel. Dat is 3 puppen lang heel erg prima gegaan, maar Mieppie (nogal snel onder de indruk) vind het gewoon niet, niet leuk. En dus sindsdien gaat maar 1 van ons na twaalven bij 1 van de buren borrelen, en de ander volgt dan als de rust weergekeerd is. Zowel met het geknal, als bij de honden.

En de laatste jaren ben ik zelf gewoon tegen die tijd heel erg moe, en slaap ik dus door het hele geknal heen. Samen met Miep op bed.
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik heb een bang hondje :(: Het eerste jaar ging het nog wel, Beau deed heel normaal bij vuurwerk dus zij ook :I: Maar ieder jaar worden de knallen harder en trillen mijn ramen meer :evil: Het grappigste is een lawinepijl in de put gooien. Met een beetje geluk gaat Akira rond een uur of zeven voor de laatste plas en daarna zet ze geen stap meer buiten tot de volgende middag. Ze gaat nu ook nergens meer los, ik ben bang dat ze de rit aanneemt. Haar met koekjes of anders lekkers afleiden helpt ook niet, ze stopt gewoon met eten rond die periode.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik heb er nooit iets mee gedaan. Een keer uit mijn slof geschoten toen ze vuurwerk naar de honden gooiden. Otto en Jet zijn redelijk relaxt, over straat lopen als er wordt geknald vinden ze niet fijn. Schrikken mag van mij, ik schrik er zelf ook van, ik heb de pest aan vuurwerk, dus waarom zouden mijn honden knalvast moeten zijn? Omdat het maar eens per jaar gebeurt vind ik dat bij mijn honden geen vereiste.
Vorig jaar en het jaar daarvoor heb ik er twee (logeer)honden bij gehad en die waren wel bang. De mochten lekker tegen me aan komen rillen, toen heb ik met met tv en al verschanst op de slaapkamer, de 'rustigste' plek in huis, maar afgezien van wat lekker geven doe ik er verder niet veel mee.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Manu schreef:Ik ga gewoon met een schaal oliebollen en een fles champagne vanaf de bank vuurwerk zitten kijken en ik vermoed dat Manu of naast me zit, met zeer veel interesse in de oliebollen, of in de slaapkamer gaat liggen snurken.
Zelf zit ik elk jaar weer te shaken van vuurwerk dus ik blijf binnen. Ik ben er echt bang van, niet achter een raam hoor, maar buiten wel. Als ik nou genoeg champagne achterover gooi zal ik wel relaxed op de bank hangen :F:
Ik ben gelukkig dus niet de enige die bang is voor vuurwerk :mrgreen:
De honden geven er niks om zolang ze binnen zijn. Buiten schrikken ze soms wel van knallen maar ze herstellen snel. Ik heb er nooit veel aan gedaan behalve tussen 21.00 en 02.00 ongeveer niet met ze naar buiten gaan. En ik ben altijd bij ze met Oud en Nieuw, ze gaan mee of ik blijf thuis.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Manu schreef:Dit wordt de eerste jaarwisseling met vuurwerk voor Manu.

Vorig jaar zaten we in Frankrijk en toen zijn we weggeweest zonder hem. Er was toch geen knal te horen en er was dus ook niets aan de hand.
Eigenlijk maak ik me er ook niet heel druk om nu ik in een drukke woonwijk woon, hij is niet snel van slag en als hij wel wat onzeker wordt is een aai over de bol vaak meer dan voldoende om hem weer in slaap te krijgen.

Maar nou hoor ik om mij heen de hondeneigenaren al nerveus worden van het naderende vuurwerkspektakel.
Hele rituelen worden uit de kast gehaald, pillen, T-shirts, sprays etc.

Ik kan me zo voorstellen dat als ik er zo min mogelijk poeha van maak, hij er ook niet veel om zal geven :19: Mijn hond dan, dat is per individu verschillend lijkt me.
Ik blijf thuis bij hem en ik was van plan gewoon samen te kijken naar het geknal buiten (vanachter het raam want ik ben zelf als de dood voor vuurwerk dichtbij).

Geen hond in de badkamer en geen T-shirt.

Hoe hebben jullie de eerste keer vuurwerk aangepakt bij je hond?
Advocaat met slagroom.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Manu schreef:Dit wordt de eerste jaarwisseling met vuurwerk voor Manu.

Vorig jaar zaten we in Frankrijk en toen zijn we weggeweest zonder hem. Er was toch geen knal te horen en er was dus ook niets aan de hand.
Eigenlijk maak ik me er ook niet heel druk om nu ik in een drukke woonwijk woon, hij is niet snel van slag en als hij wel wat onzeker wordt is een aai over de bol vaak meer dan voldoende om hem weer in slaap te krijgen.

Maar nou hoor ik om mij heen de hondeneigenaren al nerveus worden van het naderende vuurwerkspektakel.
Hele rituelen worden uit de kast gehaald, pillen, T-shirts, sprays etc.

Ik kan me zo voorstellen dat als ik er zo min mogelijk poeha van maak, hij er ook niet veel om zal geven :19: Mijn hond dan, dat is per individu verschillend lijkt me.
Ik blijf thuis bij hem en ik was van plan gewoon samen te kijken naar het geknal buiten (vanachter het raam want ik ben zelf als de dood voor vuurwerk dichtbij).

Geen hond in de badkamer en geen T-shirt.

Hoe hebben jullie de eerste keer vuurwerk aangepakt bij je hond?
Advocaat met slagroom.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Wij hebben Cas de eerste oudjaar bij ons op een gegeven moment van pure ellende op het toilet opgesloten :jank:
Alle andere jaren een week weggegaan.
Suske ligt gewoon buiten met een botje of Kong als de hel losbarst.
Belle zou ook bang voor vuurwerk zijn maar daar hebben we nooit iets van gemerkt.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Niets speciaals, gewoon net doen als anders en 4 zijn er hier bang, waarvan 1 echt heel extreem afgelopen jaar (ik gok door ouderdom, beetje dementie misschien)de rest niet, mijn laatste 2 puppen staan zelfs voor het raam naar al dat moois te kijken, naar buiten zouden ze graag willen maar mogen ze dan van mij weer niet :mrgreen:

Nou werkt het in een roedel wel aanstekelijk natuurlijk, ze kopiëren veel van elkaar, het goede maar helaas ook het slechte :ugh: :roll:

Ik zou dus gewoon net als anders doen maar wel thuis blijven omdat je gewoon niet weet hoe hij gaat reageren, sowieso vind ik dat je met oud en nieuw bij je beesten hoort te blijven (als je in een knalgebied woont) maar dat ben ik :mrgreen:
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Vorig jaar had Ari er weinig tot geen last van.
Als ze nu steeds vuurwerk afsteken, dan is hij wel erg schrikkerig helemaal buiten. Maar eens kijken hoe zich dat gaat ontwikkelen, dus ik lees ook even mee.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik doe niets bijzonders, ze zijn ook totaal niet bang.
Het feit dat ze niet bang zijn is gewoon karakter en ik denk dat geweerschoten gewend zijn ook wel helpt.
Ik ken wel wat honden die echt bang zijn en dat vind ik echt enorm sneu :ugh: van mij mogen ze vuurwerk voor particulieren verbieden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

renee-uk schreef:het heeft niks te maken met er aandacht aan besteden of baasjes die bang zijn voor vuurwerk of honden die elkaar meetrekken in de angst of juist helpen over de angst heen te komen.
toen ik nog 4 honden had lagen er twee anderhalve dag te bibberen onder de salontafel zonder dat ze daar onderuit wilden en twee gaven nergens iets om en keken alleen eens lodderig op als er een echt harde klap was, om daarna weer verder te slapen.
ik ben niet bang voor vuurwerk en ik heb ook nooit gedaan of er iets vreselijks aan de hand was of dat er überhaupt iets aan de hand was.
Zo denk ik er ook over inderdaad.
2 jaar geleden met nog jonge Jack ben ik tijdens de jaarwisseling bij Lieke geweest, haar collie's zijn doodsbang.
Ik ben geen seconde bang geweest dat Jack bang zou worden door de hele bange collie's.
Hij is dus ook niet bang geworden maar dat is gewoon Jack en dat ligt ook niet aan onverstoorbare Macho (die er uiteraard ook bij was) maar aan jack op zich.
Voor Jones wordt dit jaar de 1e keer dus ben benieuwd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Yara schreef:
twinkeltje schreef:Mijn JR was trouwens veel gevaarlijker juist omdat hij niet bang was hij wilde het vuurwerk uit de lucht happen
Zo eentje hadden wij vroeger thuis, een stabij hond. Die sprong bijna door de ramen om bij het vuurwerk te kunnen komen. Was echt een drama elk jaar. Die werd echt helemaal gek.
Hij had het ook met ballonnen die moest hij knallen werd hij helemaal blij van.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Niet al te druk om maken. Noah is opgegroeid met Nanni die doodsbang was, toch heeft zij geen enkele vorm van angst overgenomen. Die ligt heerlijk te slapen tijdens het vuurwerk. Je kan altijd nog maatregelen nemen als hij angstig blijkt te zijn lijkt mij.
Perry en Noah

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

ik ga niet weer een pleidooi houden voor counter conditioning, als iemand daar meer over wil weten is dat met de zoekfunctie best te vinden.
ik wil alleen wel even aangeven dat counter conditioning niks te maken heeft met koekjes in een hond proppen terwijl die fijn bereikbaar staat te zijn en alleen maar wacht op het volgende koekje en het evenmin te maken heeft met belonen.

ik vind het wel erg jammer voor een aantal van de bange hondjes, waar het voor hetzelfde geld wel heel goed bij zou kunnen werken, dat het zo zonder meer al afgedaan wordt als iets dat niet gaat lukken.
vooral als duidelijk is dat mensen helemaal niet weten hoe het werkt en wat je ermee kunt bereiken.

en dat wou ik toch even gezegd hebben :pffff:
Afbeelding

ranetje
Zeer actief

renee-uk schreef:ik ga niet weer een pleidooi houden voor counter conditioning, als iemand daar meer over wil weten is dat met de zoekfunctie best te vinden.
ik wil alleen wel even aangeven dat counter conditioning niks te maken heeft met koekjes in een hond proppen terwijl die fijn bereikbaar staat te zijn en alleen maar wacht op het volgende koekje en het evenmin te maken heeft met belonen.

ik vind het wel erg jammer voor een aantal van de bange hondjes, waar het voor hetzelfde geld wel heel goed bij zou kunnen werken, dat het zo zonder meer al afgedaan wordt als iets dat niet gaat lukken.
vooral als duidelijk is dat mensen helemaal niet weten hoe het werkt en wat je ermee kunt bereiken.

en dat wou ik toch even gezegd hebben :pffff:
Zo is dat :ok:

Ik heb een hint gegeven.
Jij zegt gewoon lekker waar het op staat en je hebt groot gelijk :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”