Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vuurwerkrituelen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Manu

Vuurwerkrituelen

Ongelezen bericht door Manu »

Dit wordt de eerste jaarwisseling met vuurwerk voor Manu.

Vorig jaar zaten we in Frankrijk en toen zijn we weggeweest zonder hem. Er was toch geen knal te horen en er was dus ook niets aan de hand.
Eigenlijk maak ik me er ook niet heel druk om nu ik in een drukke woonwijk woon, hij is niet snel van slag en als hij wel wat onzeker wordt is een aai over de bol vaak meer dan voldoende om hem weer in slaap te krijgen.

Maar nou hoor ik om mij heen de hondeneigenaren al nerveus worden van het naderende vuurwerkspektakel.
Hele rituelen worden uit de kast gehaald, pillen, T-shirts, sprays etc.

Ik kan me zo voorstellen dat als ik er zo min mogelijk poeha van maak, hij er ook niet veel om zal geven :19: Mijn hond dan, dat is per individu verschillend lijkt me.
Ik blijf thuis bij hem en ik was van plan gewoon samen te kijken naar het geknal buiten (vanachter het raam want ik ben zelf als de dood voor vuurwerk dichtbij).

Geen hond in de badkamer en geen T-shirt.

Hoe hebben jullie de eerste keer vuurwerk aangepakt bij je hond?
Zijn er eventuele voorbereidingen nodig?
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Vuurwerkrituelen

Ongelezen bericht door *Skye* »

Ik lees even mee. Ik merk ook om me heen dat hondeneingenaren helemaal panisch reageren op een knalletje wat je zo nu en dan al hoort. Ik besteed er niet zo heel veel aandacht aan een Skye reageert er ook helemaal niet op. We zijn wel pas naar een vuurwerkshow gaan kijken om hem kennis te laten maken met vuurwerk en hij vond het met de eerste paar knallen en flitsen wel spannend, maar daarna was de berg koekjes op de grond interessanter en vond hij het allemaal wel best.

Mijn plan is om er niet al te moeilijk over te doen, als in als ik niet reageer hoop ik dat Skye ook niet reageert, ben benieuwd wat er wordt aangeraden.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tessa hebben we 's middags naar schoonouders gebracht, waar een andere hond zat die er niks om gaf en schoonouders die de hele nacht thuis bleven. Afgelopen jaar met Tay zijn we thuis gebleven, Tay gaf er niks om, die lag op zijn rug te slapen. Tessa is doodsbang, dus dit jaar blijven we weer thuis voor haar. Geen middeltjes, shirtjes of badkamer. Gewoon erbij blijven en aaien als ze er om vraagt.
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kirra »

Dit jaar ook de eerste keer vuurwerk (bij ons) voor Vita.
Tijd geleden staken wat jongens een zwaar rotje af aan de overkant van de straat toen ik met Vita liep.
Ze keek even en dat was het.
Maar dat is niet te vergelijken met het echte vuurwerk met oud en nieuw.
Ik denk niet dat ik iets in huis ga halen. Wat mij betreft blijven we wel thuis. Vriend wilt misschien naar familie in Friesland, dus dat zullen we nog even moeten bespreken.
Oh en we wonen naast een luchtalarm speaker. Klere herrie. In huis vind ze er niets aan. Ik liep er per ongeluk een keer naast toen dat ding afging en dat was toch niet erg prettig (goh, rot ding.)

Wat is dat met dat T-shirt? Dat begrijp ik niet geloof ik.
En hier moet ik haar niet in de badkamer neerzetten, want door de ventilatie-buis is het een soort echokamer voor geluiden van buitenaf. :tongue:
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jura haar lontje wordt steeds korter naarmate er meer geknald wordt (nu al een maand elk weekend wel hier in de buurt). Met oud & nieuw durft ze nog wel naar buiten maar wil niet plassen of poepen. Ze heeft het 36 uur opgehouden vorig jaar...
Daarom zijn we dit jaar aan het trainen (soort counter conditioning is het geloof ik) met vuurwerkgeluiden op mp3 die we steeds harder afspelen elke dag en ondertussen krijgt ze lekker kattenvoer uit blik. :D
En zowaar lijkt het best goed te helpen, ze reageert al veel minder alert, en vaak al helemaal niet meer op de knallen die we hier horen. Dus wij oefenen nog even door!
Manu

Je hebt het Thundershirt. Dat zou je hond of kat moeten kalmeren.
http://www.medpets.nl/thundershirt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Miepmiept
Zeer actief

Ongelezen bericht door Miepmiept »

Zodra ik met uitlaten bijna een honkbal knuppel moet gaan meenemen vanwege knulletjes die er schijt aan hebben dat je met honden loopt vertrek ik met de honden naar mijn ouders. Meestal oudjaars dag of een dag ervoor. Die wonen op de buiten waar het stuk rustiger is. Wandelt stukken rustiger in de polder.

Mijn honden zijn niet bang en dat wil ik graag zo houden. Het geknal is hier trouwens al begonnen.
Manu

Oh ja, dat is wel een goede tip.
Laatst wel een film met veel geknal en explosies gekeken, geluid hárd. Maar geen kick.
Ik denk ook wel dat ik niets hoef te doen, het is een makke beer, maar het is wel fijner voor hem even rustig aan te laten wennen. Pokkelawaai wat dat vuurwerk maakt. Ik zie er de lol niet van in, maar goed.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

niet, de honden gaan gezellig mee de straat op en tijdens de overgang zit ik samen op de weide met mijn paarden (die er overigens ook niet om geven gelukkig, maar het voelt toch beter om er bij te zijn).

In België valt het overigens wel heel goed mee, bitter weinig knallen en al helemaal geen jongeren die zomaar lopen te gooien.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Wij hebben Lola het eerste jaar dat ze er was gewoon meegenomen naar mijn schoonouders. Ik ben bang voor vuurwerk, dus blijf altijd binnen. Rest vd familie plus honden loopt altijd buiten. Zo ook Lola dat eerste jaar, hadden we niet eens over nagedacht en dat ging ook gewoon prima. Tot er om kwart over 12 een lawinepijl bij de buren afging. Nu is ze doodsbang voor knallen :( maar ik doe niet veel bijzonders, geen lange wandeling op oudjaarsdag en in the middle of nowhere even uitlaten onderweg naar mn schoonouders. Op nieuwjaarsdag om zeven uur s ochtends de tuin in en dan hebben we het weer gehad. We hebben geluk dat hier nauwelijks wordt geschoten buiten oud en nieuw zelf.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik heb er gewoon nooit aandacht aan gegeven mijn honden hebben er ook nooit geen last van gehad, nu is het hele jaar door wel vuurwerk hier.
Blacky vind het wel eng een enkele knal niet meer maar als het losgaat wel.
aar ik duik met hem in bed gordijnen dicht tv aan en hij vind het wel te doen.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ben er zelf op m'n dood van , maar probeer zo min mogelijk te reageren
Ik doe dus net of t er gewoon bij hoort en tot nu toe nog nooit honden gehad die er bang voor waren

Met oud en nieuw zitten de buitenhonden gewoon in de kennel
Wel met de camera erop zodat ik t in de gaten kan houden

De een gaat liggen slapen in z'n nachthok en de ander staat te kijken

Scheelt ook heel erg dat ze hier regelmatig schot horen bij de trainingen
Al ken ik er eentje die totaal niets om t schot geeft maar heel erg bang van vuurwerk is
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ligt een beetje aan de hond, denk ik. Pom is schotvast en die kijkt echt niet op of om. Vorig jaar had ik een lekker kauwbot voor haar gekocht, dat heb ik haar om 5 voor 12 gegeven en ze heeft van heel dat vuurwerk helemaal niets gemerkt. VOoraf met de rotjes enzo is ze ook heel relaxed. Ze tilt haar kop vaak niet eens op. De kat is er wat gevoeliger voor maar die is ook aardig ontdooid ondertussen. Dit jaar zijn we waarschijnlijk op een vuurwerkvrije plek (niet vanwege hond hoor), nog even afwachten.
Terre
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner sennen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Terre »

Wij hebben bij beide honden niet veel gedaan qua voorbereiding.
De eerste keer zijn we gewoon beneden gebleven en hebben we ze wat bezig gehouden en deden verder normaal.
Terre is van zichzelf al erg relaxed en maakt zich niet zo snel druk.
Robi schrikt vaak wat meer van dingen, maar ook hij had er geen problemen mee.
Nu hebben ze er beide weinig mee en kunnen we gerust boven gaan kijken naar het vuurwerk of even nieuwjaarswensen doorgeven aan de buren.
Soms komt het wel voor dat ze buiten schrikken van grote vuurpijlen enzo (hier steken ze vaak al vroeg op de dag af) en dan ga je er gewoon mee om als met elke schrikreactie.
Dat heeft hier afdoende gewerkt.
Dus ik zou zeggen, doe wat jou goed lijkt, leg er geen te grote lading op.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik heb mij er nooit zo mee bezig gehouden, maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ik in het buitengebied woon en de honden dus niet in een woonwijk uit hoef te laten.
De kinderen en hun vader steken op oudjaarsavond wel veurwerk af op ons erf. De honden zitten dan gewoon in de woonkamer en ik merk niks aan ze. Maar het knalt hier wel vaker (jagers) waar ze niet op reageren en ze zijn ook aan herrie en lawaai gewend.

Vroeger had ik een cockertje, als herplaatser gekregen, en die was wel heel bang voor knallen. Die voerde ik dan een beetje advocaat. Dat hielp wel.
jarnob
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Asbakkie
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door jarnob »

ik schoot met mijn vorige hond altijd vuurwerk af waar hij bij was.
na een paar knallen was hij er aan gewend en wou hij er zelfs op af.
Dit jaar word voor Max ook de eerste keer.
Ik ga het met hem precies hetzelfde doen.
Ik heb al heel vaak gezien dat als de baas bang is voor vuurwerk , dat de hond daarop reageert en het ook word.
Ik probeer mijn honden te leren dat het iets leuks is , dan reageren ze er niet zo snel op en wennen ze er snel aan.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Hier werken vuurwerkcd's enzovoorts niet. Ze weet blijkbaar dat het niet echt is. Volgens mij is er gewoon niet altijd iets over te zeggen of een hond bang zal reageren of niet, ik ben als de dood voor vuurwerk, Tay reageert niet, Tessa was al bang toen ze hier kwam en dat is erger geworden door rotjochies die hetnaar haar gooiden. Ze is dan weer niet bang voor onweer, terwijl ik dat wel vaak samen hoor.

Ik ken ook een aantal honden die gewoon schotvast zijn, maar wel heel bang voor vuurwerk. Of die het op latere leeftijd worden.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Suus had al knalangst toen ze de eerste keer vuurwerk meemaakte, radio aan en gordijnen dicht hielp niks. Tijdens de wandelingen was ze ook erg bang (bevriezen, naar huis moeten dragen). Ik ben op de knalangst gaan trainen (opbouwen tot uiteindelijk alarmpistoolknallen) en nu gaat het met wat eetlepels advocaat op oudejaarsdag redelijk, ze blijft aanspreekbaar en buiten blijft ze zelf lopen.
Sjon heeft nergens last van.
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Wij hebben het eerste jaar met Loki helemaal niks gedaan, meneer heeft genoten van het vuurwerk en vond het prachtig. Het jaar erop wilde hij zelf vuurwerk van heel dicht bij gaan bekijken (wat we dus maar niet gedaan hebben) dus die is daar ook niet bang voor. Kuda vind vuurwerk ook wel prima en die kan ik ook gerust rond die dagen los laten lopen (behalve als er jongens aankomen die rotjes gaan gooien dan wordt ze boos omdat ik er van schrik)

Onze eerste hond was wel echt doodsbang voor vuurwerk maar daar bleef ik altijd bij binnen, en die lag dan bij mij op de bank te bibberen.
Afbeelding
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Xavi maak je de pis niet snel lauw dus ik had ook verwacht dat het goed zou gaan.
Zelf relaxt zijn en doen alsof er niks aan de hand is. Hij zat echter te rillen als een rietje die avond en samen er naar kijken werd het alleen maar erger van :80:
Hij hoeft nu maar een knal van vuurwerk te horen en is al bang. Terwijl het echt een dappere dodo is normaal.
Gelukkig valt het hier in de buurt wel mee en is het rond 12 alleen even een geknal. Hopelijk isdat dit jaar net zo..
Vuurwerk op tv is nep volgens hem dus daar reageert hij niet op.

Ik zou, als Manu er niet op reageert, er om denken met "samen er naar kijken". Ook dat kan voor een hond eng zijn en als het geknal ze niks doet zou ik dat mooi zo willen houden en hem lekker erens laten liggen.
Afbeelding
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

TessaThomas schreef:Hier werken vuurwerkcd's enzovoorts niet. Ze weet blijkbaar dat het niet echt is. Volgens mij is er gewoon niet altijd iets over te zeggen of een hond bang zal reageren of niet, ik ben als de dood voor vuurwerk, Tay reageert niet, Tessa was al bang toen ze hier kwam en dat is erger geworden door rotjochies die hetnaar haar gooiden. Ze is dan weer niet bang voor onweer, terwijl ik dat wel vaak samen hoor.

Ik ken ook een aantal honden die gewoon schotvast zijn, maar wel heel bang voor vuurwerk. Of die het op latere leeftijd worden.
Ja dat kan ook nog, mijn rottweiler-mix, werd op latere leeftijd bang voor knallen. Zelfs voor het schot tijdens apporteersport :19:
Jaren nergens last van en ineens was het er.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Hier 1 die denkt dat hij mag gaan pakwerken en de ander is helemaal gek van vuurwerk. Sowieso alles met luide geluiden(harleys, knappende ballonnen enz). Hij loopt 364 dagen per jaar los, maar op oudjaarsdag zit hij aan de riem want hij wil er naar toe :piew: . Bij siervuurwerk zit hij dan ook aandachtig voor de pui en volgt hij alle flitsende slierten in de lucht, die harde knallen wil hij naar toe.

Mocht je hond niet reageren op van die vuurwerkcd's maar wel op echte knallen. Dan zou je eens een lokale KNPV club kunnen bellen of je erbij mag zijn met het schieten op de training. De clubs die ik ken schieten over t algemeen met extra luide alarmpatronen en sommige ook nog met extra veel kruitdamp. Dan zou je op die manier kunnen kijken of je je hond eraan kunt laten wennen.

Ik woon dan in een rustig dorp, maar in de woonwijk waar ik hiervoor woonde werd veel afgestoken. Hier het tegenovergestelde, jochies van tussen de 8-18jr die naar elkaar roepen: "Pas op honden, even stoppen!" en dan pas weer verder gingen knallen als we een stukje verder waren. Toen Hippo jong was waren ze zelfs verbaasd toen ik vroeg om wel, de andere kant op gooiend, af te steken terwijl ik wachtte met Hippo om hem te laten wennen :mrgreen:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier hebben we maar 1 hond gehad die bang was. Waarschijnlijk toen ze bij iemand logeerde. Alle andere honden boeit het nog minder dan niets.
Ze vinden het alleen maar leuk om negeren alles.

Ook geen aandacht aan besteed. Jonge hond mee naar buiten genomen, in de tuin, met oudere hond die totaal niet bang was. En zo was alles normaal.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik heb er nooit veel aandacht aan besteed, gelukkig heb ik nooit honden gehad die bang waren ook de herplaatsers waren makkelijk.
Kijk naar je hond, merk je dat die nerveus wordt kan je altijd maatregelen gaan nemen maar zolang er niks aan temerken is zou ik ook niks doen... waar ik zelf wel altijd rekening mee hou is dat ik niet op de tijden ga lopen dat er ( stiekum) al afgestoken gaat worden, ik merk hier als er al eens knalt dat het na 19.30 is ... ik kijk ook wel even uit als ik een groep jongelui zie vaak steken die toch al af en op oudjaarsdag zelf loop ik voor 10 uur lekker een lange wandeling en de rest van de dag korte plas rondjes, ik heb lekkere kluiven en we doen in huis wat spelletjes , nieuwsjaarsdag gaan we ook lekker op tijd weer lopen en tot nu toe is dat altijd prima gegaan hier.
Afbeelding
flaneloba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door flaneloba »

Flame is echt doodsbenauwd voor alles wat echt herrie is. Vuurwerkcd's, Advocaat, Bach Bloesem, lekkere kluiven en gordijnen dicht en muziek hard maakt allemaal niets uit. Ze was al zo bang toen mijn vriend haar als herplaatser overnam en hij heeft het er nooit uit gekregen.

Ergens ben ik blij dat ik nog werkloos ben, nu ben ik tenminste thuis. Twee jaar geleden konden we een nieuw bed gaan kopen nadat kinderen een strijker in de steeg naast ons huis hadden afgestoken terwijl wij even boodschappen aan het doen waren. Was half november dus we verwachtten het helemaal nog niet. Flame is uit angst naar onze slaapkamer gegaan (als baasjes er niet zijn, slapen ze ofzo?) en heeft daar geprobeerd onder de dekens te kruipen. Alles laten lopen, dus toen we thuis kwamen waren onze kussens, ons dekbed en ons matras kapot en ondergescheten :ugh:
Afbeelding
Dag monster... *14-01-2016
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als Manu niet snel uit zijn evenwicht is zou ik er geen gedoe van maken en geen cd's gaan draaien om iets waar hij misschien helemaal niets om geeft.
Net doen of het gewoon is.

Eventueel, als je dat een veiliger gevoel geeft, een bak met hele lekkers snoepjes/woest/pens achter de hand houden zodat je er meteen flink wat lekkers in kunt stoppen voor het geval hij wat onrustig zou worden. (counter conditioning)
Niet elke hond raakt in de stress van vuurwerk.

Mijn honden hebben (op één teckel na die met vuurwerk was gepest) er nooit problemen mee gehad.
Rana en Ita waren hooguit wat geërgerd dat die idioten zo slecht schoten dat er maar steeds geen eend o.i.d. naar beneden viel :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

het heeft niks te maken met er aandacht aan besteden of baasjes die bang zijn voor vuurwerk of honden die elkaar meetrekken in de angst of juist helpen over de angst heen te komen.
toen ik nog 4 honden had lagen er twee anderhalve dag te bibberen onder de salontafel zonder dat ze daar onderuit wilden en twee gaven nergens iets om en keken alleen eens lodderig op als er een echt harde klap was, om daarna weer verder te slapen.
ik ben niet bang voor vuurwerk en ik heb ook nooit gedaan of er iets vreselijks aan de hand was of dat er überhaupt iets aan de hand was.

riet was ook panisch voor vuurwerk en dat heb ik er vorig jaar uit kunnen counterconditionen.
dit jaar (want wij hebben het vuurwerkgeweld hier al achter de rug) moest ik de eerste dag van het eerste weekend wel weer behoorlijk in de weer met koekjes zoeken en ze was wel gestresst, maar bij lange na niet meer zo panisch als vorig jaar.
daarna was het heel snel weer onder controle, alhoewel ze wel haar koekje blijft opeisen bij geknal.
daar heeft ze het drukker mee dan met bang zijn voor de knallen ;)

misschien is counter conditioning een idee voor degenen met de panische hondjes.
je hebt nu nog de tijd om ermee te beginnen en het op te bouwen, voordat de derde wereldoorlog eind december weer uitbreekt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Izzy is doodsbang. Met de clicker heb ik nu de aanloop naar en naweeën van oud- en nieuw onder controle. Maar de dagen rond oud en nieuw is het niet te doen. Vorig jaar voor het eerst medicijnen gegeven en dat sloeg weer door naar het andere uiterste, toen vond ik haar manisch en da's ook niet echt de bedoeling.

Izzy is overigens voor veel harde knallen bang (onweer, het neerklappen van het rek hier bij de crossbaan e.d.). Dit was door haar vorige eigenaren ook al aangegeven.
Ik vind het vooral voor haar erg sneu maar voor mezelf ook, een onbezorgde oud- en nieuw is er niet meer bij.
Afbeelding
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Het wordt voor Tommy ook de eerste keer oud en nieuw.
Tot nu toe reageert hij niet op flinke knallen hier in de wijk (ze hebben hier een voorkeur voor vlinderbommen...) dus ik zie het wel en laat hem zn gang gaan als het echt losbarst. Als hij wil kijken voor het raam prima, wil hij niet ook goed.
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Met Izzy wordt dit ook m'n eerste oud & nieuw. Met m'n Huskies heb ik me stoicijns gehouden. Niks aan de hand, zijn gewoon buitengeluiden :19: Dus die reageerden er niet op. Met Izzy ga ik het op dezelfde manier aanpakken, maar nu vieren we het met de honden van m'n broer (= panisch voor vuurwerk) en de nieuwe Chihuahua's van smam (onbekend hoe die reageren). Dus ik moet nog maar zien hoe we er doorheen komen. Maar ik verwacht prima. Af en toe is hier 's avonds al een knal, de eerste keren vond ze het loei-eng, maar toen ik niet reageerde vond ze het wel best.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”