Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dalmatiër of border collie?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Dalmatiër of border collie?

Ongelezen bericht door Machie »

Bij de FHN lopen 2 dalmatiërs dacht ik. Veel zie ik ze iig niet in de wedstrijdring. Ik zou anders eens wat Agility wedstrijden bezoeken. wat spreekt je aan en waarom? Er zijn meer rassen geschikt dan alleen een bc ;)
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Poedels zijn ook leuk hoor :pffff:
Maar ik ken genoeg bc die in huis relax zijn en buiten lekker willen werken. Maar je moet wel weten uit welke lijnen je een bc wilt. Zijn helaas veel bc die ongezond en neurotisch zijn.
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik denk persoonlijk dat je een bc meer dan genoeg kunt bieden, als ik lees wat je met je andere honden allemaal doet. Ik ken best wat dalmaten en vraag me af in hoeverre die het leuk zullen om bijv een agility vakantie te houden. Ik denk dat ze daarvoor wat drive missen. Wil je wat soort dingen doen, zou ik op zoek gaan naar een ras met meer drive.
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door annemick »

Er zijn inderdaad meerdere rassen geschikt voor agility al zullen ze waarschijnlijk nooit het nivo van de BC halen hierin.
Bij de boxer hebben ze naast het kunnen meedoen met kampioenschappen voor alle rassen, besloten om wat jaren terug ook kampioenschappen voor alleen boxers te houden. Dit vanwege de overvloed aan BC's en belgische herders, waar de boxer het op het gebied van behendigheid tegen aflegt.
Hierdoor kunnen ze toch nog de sport op verschillende en hoog nivo doen op een leuke manier. Bij de boxer wordt dat door kringgroepen door het hele land gedaan (ook ipo, speuren etc.).
Hebben misschien andere rassen dat ook zodat je wat meer keuze in rassen hebt?
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik zie net zo veel dalmatiers op behendigheid als ik ze in dagelijks leven tegen kom. Relatief weinig. Het aandeel dalmatiers in de behendigheid zegt mij dan ook behoorlijk weinig, omdat ik ze verder ook zo weinig zie. Vermoedelijk toch niet een ras wat je dagelijks overal maar treft. In de puppycursussen die ik geef heb ik in de dik 5 jaar ook wel helemaal 1 dalmatenpupje gezien....

Eerlijk gezegd vind ik het hele leuke honden. Helaas heeft mijn reu een hekel aan dalmaten nadat hij met 6 maanden enkele keren belaagd is door een puberreu van net wat maanden meer. Daarna nooit meer een dalmaat tegen gekomen die hem heeft kunnen overtuigen dat dalmaten ook leuk zijn.

Tja borders. Mijn ervaring is dat relaxed trainen er niet bij is. Het zijn fanatieke honden die lang niet allemaal rustig langs de kant kunnen blijven kijken eens ze het spelletje helemaal door hebben. Ondanks fanatiek oefenen van beheersing in de jonge jaren. Ook borders zijn redelijk vocaal aangelegd. Mijn reu is in en om huis niet een blaffer. Echter kunnen mijn trainingsgenoten dat niet geloven. Wachten stil lukt nog wel met enige moeite. Maar zodra hij gestart is, kan niemand in een km omtrek zich meer verstaanbaar maken. Mijn reu is in en om huis een sukkel en je merkt hem vaak niet. Zodra je met hem gaat trainen of iets ondernemen dan is het een zeer fanatieke hond. Echter geeft dat problemen. Door zijn fanatisme en een bouw die toch niet helemaal handig is (hij is relatief vierkant voor een border en een relatief gestrekte achterhand) zitten we eigenlijk best vaak in blessuretijd. Springt met regelmaat door de hindernissen heen omdat hij niet uitkomt of te gek is. Een hond die ik of binnenkort echt uit de sport moet gaan halen of die ik meteen zodra hij 7 jaar is (nog 1 jaartje) in de veteranen moet gaan zetten. Voor zijn eigen veiligheid en gezondheid. Mijn reu is relatief gezien best sociaal, maar kan ook lang niet met alle honden. Sommige honden wil hij echt wel een kopje kleiner maken. Door zijn drukte bij behendigheid zijn er altijd honden die getriggert door hem worden. Niet altijd negatief, maar ik heb regelmatig honden die even bij hem komen kijken in de behendigheidsbaan...

Met mijn teef sta ik tot nu toe rustig langs de kant van de behendigheidsbaan. Ze heeft nog maar 1 wedstrijd gedaan (ging absoluut nog niet) Bij haar mis ik wel het echte fanatisme die ik bij mijn reu heb. In haar leven gelden ook maar een paar dingen: de bal, onze andere hond en de baas (ook in die volgorde haha). Zij kan totaal niet met andere honden, dus sta ik altijd even apart. MEt beide honden kan ik dus niet even gezellig een praatje maken met mede cursisten of er dicht op staan. Ze vind behendigheid leuk, maar wel samen met mij. Ze is niet gretig van zichzelf om de hindernissen te nemen. Ze doet het omdat ik haar opdracht geef. Zij is geen makkelijke leerling. Voor een border echt dom. Ik krijg er zeer moeilijk oefeningen in. Voordeel is wel dat ze zich dus niet gek laat maken tijdens oefeningen zoals mijn reu, maar die probeert in ieder geval altijd iets, zij staat bij met regelmaat met grote bambi-ogen aan te kijken. Norah is in huis dan weer een hele aanwezige en drukke hond. Zeer druk aan de lijn en loslopend. In huis continue bezig met de andere hond, katten of ons. Zeer opdringerig, maar zeer lief naar mensen. Kan eigenlijk nauwelijks zichzelf vermaken en ligt zelden (lang) stil. Ze is precies het evenbeeld van mijn reu. Beide zijn overigens erg onzeker en gevoelig. Als Norah onze eerste hond wat geweest weet ik niet of er ooit een tweede border was gekomen. Of ik moet me gewoon echt ver van teven houden, op 1 of andere reden weet ik daar toch altijd moeilijk een klik mee te vinden.

En andere sporten: tja schapendrijven. Mijn reu is precies wat hij ook in de behendigheid laat zien, behalve dat hij los aan de kant kan wachten. Mogelijk als ik hem uit behendigheid zou moeten halen dat ik hem volledig op het schapendrijven zou zetten. Mijn teef zou volgens vorige eigenaar een talentje zijn: ik heb het niet gezien. Na enkele trainingen kon ik voorkomen dat ze wegrende van de schapen en de poepjes niet interessanter vond zodra ze niet snapte wat ik vroeg.
Beide vinden eigenlijk wel alles leuk om te doen. Mijn reu beduidend overtuigder dan mijn teef. Volgend voorjaar wil ik met mijn teef frisbee gaan proberen. Mogelijk dat ze daar meer in haar element zit vermoed ik. Mijn reu vind frisbee ook leuk, maar wordt te snel oververhit en is door zijn fanatisme en slechte vanger.

Een border is geen garantie voor succes. Met Kay kom ik niet uit de a. Of mij dat ooit met Norah gaat lukken? Ik betwijfel ook dat. Nog eerder met de hond van mijn ouders (amerikaans type schotse collie)
Afbeelding
Stippelteam
Zeer actief
Mijn ras(sen): dalmatiers
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Stippelteam »

gyanty schreef:Ik zie net zo veel dalmatiers op behendigheid als ik ze in dagelijks leven tegen kom. Relatief weinig. Het aandeel dalmatiers in de behendigheid zegt mij dan ook behoorlijk weinig, omdat ik ze verder ook zo weinig zie. Vermoedelijk toch niet een ras wat je dagelijks overal maar treft. In de puppycursussen die ik geef heb ik in de dik 5 jaar ook wel helemaal 1 dalmatenpupje gezien....

Eerlijk gezegd vind ik het hele leuke honden. Helaas heeft mijn reu een hekel aan dalmaten nadat hij met 6 maanden enkele keren belaagd is door een puberreu van net wat maanden meer. Daarna nooit meer een dalmaat tegen gekomen die hem heeft kunnen overtuigen dat dalmaten ook leuk zijn.

Tja borders. Mijn ervaring is dat relaxed trainen er niet bij is. Het zijn fanatieke honden die lang niet allemaal rustig langs de kant kunnen blijven kijken eens ze het spelletje helemaal door hebben. Ondanks fanatiek oefenen van beheersing in de jonge jaren. Ook borders zijn redelijk vocaal aangelegd. Mijn reu is in en om huis niet een blaffer. Echter kunnen mijn trainingsgenoten dat niet geloven. Wachten stil lukt nog wel met enige moeite. Maar zodra hij gestart is, kan niemand in een km omtrek zich meer verstaanbaar maken. Mijn reu is in en om huis een sukkel en je merkt hem vaak niet. Zodra je met hem gaat trainen of iets ondernemen dan is het een zeer fanatieke hond. Echter geeft dat problemen. Door zijn fanatisme en een bouw die toch niet helemaal handig is (hij is relatief vierkant voor een border en een relatief gestrekte achterhand) zitten we eigenlijk best vaak in blessuretijd. Springt met regelmaat door de hindernissen heen omdat hij niet uitkomt of te gek is. Een hond die ik of binnenkort echt uit de sport moet gaan halen of die ik meteen zodra hij 7 jaar is (nog 1 jaartje) in de veteranen moet gaan zetten. Voor zijn eigen veiligheid en gezondheid. Mijn reu is relatief gezien best sociaal, maar kan ook lang niet met alle honden. Sommige honden wil hij echt wel een kopje kleiner maken. Door zijn drukte bij behendigheid zijn er altijd honden die getriggert door hem worden. Niet altijd negatief, maar ik heb regelmatig honden die even bij hem komen kijken in de behendigheidsbaan...

Met mijn teef sta ik tot nu toe rustig langs de kant van de behendigheidsbaan. Ze heeft nog maar 1 wedstrijd gedaan (ging absoluut nog niet) Bij haar mis ik wel het echte fanatisme die ik bij mijn reu heb. In haar leven gelden ook maar een paar dingen: de bal, onze andere hond en de baas (ook in die volgorde haha). Zij kan totaal niet met andere honden, dus sta ik altijd even apart. MEt beide honden kan ik dus niet even gezellig een praatje maken met mede cursisten of er dicht op staan. Ze vind behendigheid leuk, maar wel samen met mij. Ze is niet gretig van zichzelf om de hindernissen te nemen. Ze doet het omdat ik haar opdracht geef. Zij is geen makkelijke leerling. Voor een border echt dom. Ik krijg er zeer moeilijk oefeningen in. Voordeel is wel dat ze zich dus niet gek laat maken tijdens oefeningen zoals mijn reu, maar die probeert in ieder geval altijd iets, zij staat bij met regelmaat met grote bambi-ogen aan te kijken. Norah is in huis dan weer een hele aanwezige en drukke hond. Zeer druk aan de lijn en loslopend. In huis continue bezig met de andere hond, katten of ons. Zeer opdringerig, maar zeer lief naar mensen. Kan eigenlijk nauwelijks zichzelf vermaken en ligt zelden (lang) stil. Ze is precies het evenbeeld van mijn reu. Beide zijn overigens erg onzeker en gevoelig. Als Norah onze eerste hond wat geweest weet ik niet of er ooit een tweede border was gekomen. Of ik moet me gewoon echt ver van teven houden, op 1 of andere reden weet ik daar toch altijd moeilijk een klik mee te vinden.

En andere sporten: tja schapendrijven. Mijn reu is precies wat hij ook in de behendigheid laat zien, behalve dat hij los aan de kant kan wachten. Mogelijk als ik hem uit behendigheid zou moeten halen dat ik hem volledig op het schapendrijven zou zetten. Mijn teef zou volgens vorige eigenaar een talentje zijn: ik heb het niet gezien. Na enkele trainingen kon ik voorkomen dat ze wegrende van de schapen en de poepjes niet interessanter vond zodra ze niet snapte wat ik vroeg.
Beide vinden eigenlijk wel alles leuk om te doen. Mijn reu beduidend overtuigder dan mijn teef. Volgend voorjaar wil ik met mijn teef frisbee gaan proberen. Mogelijk dat ze daar meer in haar element zit vermoed ik. Mijn reu vind frisbee ook leuk, maar wordt te snel oververhit en is door zijn fanatisme en slechte vanger.

Een border is geen garantie voor succes. Met Kay kom ik niet uit de a. Of mij dat ooit met Norah gaat lukken? Ik betwijfel ook dat. Nog eerder met de hond van mijn ouders (amerikaans type schotse collie)
Je mag wel even langs komen ik heb hier een hele leukerd zitten hahaha
Afbeelding
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Hier een border collie die los langs de kant blijft liggen kijken tijdens agility wedstrijden.
Thuis merk je niet dat ze er is, in het bos/duinen ook niet want dan gaat ze haar eigen gang.
Ze loopt altijd los buiten, hooguit snuffeld ze even maar meestal negeerde ze honden. Met bekende en eigen honden speeld ze veel buiten.
Ik neem haar overal mee naartoe omdat ze dat onwijs leuk vind, een rondje tuincentrum en daarna wat eten op een terrasje incl. Aandacht van mensen onderweg doet ze misschien nog liever dan als met de baas trainen.

Naast agility (B1 na 3 A wedstrijden) train ik ook nog speuren en dingen van het politiehonden programma met haar mee. Ook bijten op het pak dus.
Tevens heeft ze haar GG2.

Nou komt ze uit België en uit een lijn die gefokt zijn op hun werkdrift op het veld en hun rust langs de kant.

Maar ik moet zeggen dat ondanks al mijn honden uit pure werklijnen komen ze alle drie zo gemakkelijk zijn.
Al heeft mijn border collie het minste werkdrift en de enigste die niet perse echt moet werken, iedere dag een uur fietsen en 2x per week een duin/strant wandeling van 4,5 uur heeft ze genoeg aan eigenlijk.
De herders niet.
Sassy
moderator
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

*Esther schreef:Als ik in jouw schoenen stond ging ik nog eens kijken bij agilitywedstrijden, kijken welke honden je aanspreken en kijken naar hun manier van werken. En een praatje aanknopen met de handlers. Weinig kans denk ik dat je een Dalmaat ziet lopen waarschijnlijk maar daarvoor zou je naar de Winner kunnen gaan. Dan zie je er een flink aantal bij elkaar en kun je eens met wat eigenaren praten en vragen wat zij ondernemen met hun Dalmaat. Zo krijg je al met al je plaatje steeds duidelijker, denk ik :wink:
Met Hazel mijn Grote Poedel doe ik sinds kort ook aan behendigheid. Ik snap heel goed dat je het een verslavend spelletje vindt! En als je hond het goed doet/ gemakkelijk afgaat wordt het inderdaad steeds leuker! Ik vind het jammer dat ik maar één keer in de week train in ieder geval :wink:

* zie dat Nanna de Winner ook al als idee noemt, nou, dat moet in ieder geval in je agenda :wink:
Goeie tip, kijk naar welke hond je echt leuk vind.
Border collie: is een kwestie van opletten bij welke fokker je wat koopt, uit welke lijnen en een groot stuk opvoeding. Mijn borders zijn in huis rustig, maar zo zijn ze ook opgevoed.
Afbeelding
Pom
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dalmatiër, Terriër, Chihuahua

Ongelezen bericht door Pom »

Had de laatste berichten niet meer gezien,bedankt nog voor de antwoorden! Ik heb contact gehad met een gedragstherapeut die zelf border collies heeft en zij heeft geprobeerd mijn vragen zo objectief mogelijk te beantwoorden. En ik heb gewandeld met iemand die border collies heeft.

Na alles op een rijtje te hebben gezet, en mijn gevoel ook steeds meer richting dalmaat ging, heb ik die keuze ook gemaakt. Lijkt misschien heel snel, maar ik zit al maanden met dit vraagstuk haha. Ik heb verder geen twijfels meer en denk dat dit de beste keus is voor mij. Mijn hart ligt toch bij die gekke stippels en als ze de behendigheid maar leuk vind ben ik blij! En anders zoeken we wel een andere sport die ze wel leuk vind ;-).
bandolero
Zeer actief

Ongelezen bericht door bandolero »

Ik vind borders perfect kunnen, maar ik zou niet voor eentje uit een pure sportlijn gaan.
Ik heb 3 showlijnen, alle3 heel verschillend, maar alle3 kunnen ze perfect rustig in huis uren aan een stuk liggen slapen, en zijn ze niet nerveus.
Ook buiten kunnen ze prima relax rondlopen zonder continu te komen vragen om iets te doen.

Als we dan wel iets gaan doen, staan ze klaar, zonder uitzondering :)
Met mijn oudste heb ik agility gedaan en daar zaten meerdere borders en geen enkele die blafte of jankte of ....
Helaas moeten stoppen na het behalen van zijn TAP wegens blessure.
Mijn jongste is supersnel en zou ik eigenlijk mee willen beginnen maar zij is wat minder beheerst, ttz dat ze nogal rap in overdrive geraakt en ik kan daar niet altijd zo goed mee omgaan. Maar een kennis die top agility loopt, houdt van zo'n honden en zou met Lana snel veel kunnen bereiken. Maar voor een beginner zou ik dat type karakter nu niet bepaald aanraden.

Conclusie: een doorsnee BC kan perfect. Zonder hypergedoe, maar uiteraard zijn ze niet allemaal zo ;-)
Ik zou dus kijken naar een showlijn (maar niet de allerzwaarste) of naar een beetje een mengelmoes qua lijnen, maar dus niet pure sportlijnen.
bandolero
Zeer actief

Ongelezen bericht door bandolero »

oei nu pas gezien dat je je keuze al gemaakt hebt.
Veel succes!
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Pom schreef:.
Na alles op een rijtje te hebben gezet, en mijn gevoel ook steeds meer richting dalmaat ging, heb ik die keuze ook gemaakt. Lijkt misschien heel snel, maar ik zit al maanden met dit vraagstuk haha. Ik heb verder geen twijfels meer en denk dat dit de beste keus is voor mij. Mijn hart ligt toch bij die gekke stippels en als ze de behendigheid maar leuk vind ben ik blij! En anders zoeken we wel een andere sport die ze wel leuk vind ;-).
Mooi dat je eruit bent.
Je klinkt er ook erg enthousiast over, en een hond verdient een baasje die echt voor hem gaat.
Dan kun je veel meer accepteren van het gedrag van je hond mocht het eens niet zo gaan als je hoopte.
Heel veel succes met je zoektocht naar een geschikte pup!
Of ga je er eentje nemen uit dat nest waar je over sprak?
Pom
Vaste gebruiker

*Esther schreef:
Mooi dat je eruit bent.
Je klinkt er ook erg enthousiast over, en een hond verdient een baasje die echt voor hem gaat.
Dan kun je veel meer accepteren van het gedrag van je hond mocht het eens niet zo gaan als je hoopte.
Ja klopt! Dit nest is van een hond die ik al van pup af aan ken, en ik zei altijd al dat ik een pup van haar wilde maar de eigenaar wilde eigenlijk niet meer fokken. En de vader is ook zo leuk, heel relaxt ook. De pups zijn geboren en het zijn 8 reuen en 2 teven geworden, 9 zwarte en 1 bruine waarschijnlijk. Mijn voorkeur gaat naar een teefje, maar eerst maar eens zien hoe de karaktertjes worden.
Al een puppycursus uitgezocht en wat nieuwe spullen besteld haha, kan niet wachten tot er weer zo'n clown in huis komt :I:. Eens een dalmaat, altijd een dalmaat denk ik toch :mrgreen:.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wat een leuk vooruitzicht! Heel veel plezier met de voorpret en sterkte met het wachten!
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Stippelteam
Zeer actief
Mijn ras(sen): dalmatiers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Stippelteam »

Pom schreef:
*Esther schreef:
Mooi dat je eruit bent.
Ja klopt! Dit nest is van een hond die ik al van pup af aan ken, en ik zei altijd al dat ik een pup van haar wilde maar de eigenaar wilde eigenlijk niet meer fokken. En de vader is ook zo leuk, heel relaxt ook. De pups zijn geboren en het zijn 8 reuen en 2 teven geworden, 9 zwarte en 1 bruine waarschijnlijk. Mijn voorkeur gaat naar een teefje, maar eerst maar eens zien hoe de karaktertjes worden.
Al een puppycursus uitgezocht en wat nieuwe spullen besteld haha, kan niet wachten tot er weer zo'n clown in huis komt :I:. Eens een dalmaat, altijd een dalmaat denk ik toch :mrgreen:.
Haha!
Eens een dalmaat is idd altijd een dalmaat!
Veeel plezier met de voorbereidingen!
Afbeelding
Pom
Vaste gebruiker

Dankjewel! Het bewustzijn van het lichaam komt wel goed met alle clicker trucjes :D. En we gaan zeker ook balans en coördinatie doen! Rustig aan en alles op zijn tijd natuurlijk :-).
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Pom schreef:Bedankt voor je antwoord!
Ik heb ook naar pyrenese herders en pumi's gekeken, maar dat is het ook niet helemaal. Ik wil sowieso geen herder herder haha, aussies heb ik weinig positieve ervaringen mee. Shelties spreken me ook wel aan, maar ze kunnen zo keffen (heb wel genoeg aan een chihuahua) en ze hebben zo'n berg haar... Nu weet ik wel dat dat niet echt een belangrijke reden is, maar het staat me toch erg tegen. Als ik een hond op uiterlijk uitzocht dan werd het een podenco haha.
Nou, dan zou ik op zoek gaan naar een podencomix waar een scheutje herder in zat. :engel:

Maar serieus, ik vind bc's vaak hele leuke honden, en er zitten er toch genoeg tussen die minder zwart/wit zijn in hun denken zodat je er prima mee kan werken zonder dat het zo'n geobseerde kuitenplakker is.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Dalmarieke
Actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dalmarieke »

Die in belgie agility meelopen zitten op FB ook wel in de dalmatiergekken groep.
Ik denk dat er tussen de dalmaten ook wel verschil inzit..als ik kijk naar ons honden zijn er 2 waarvan ik denk..die zouden echt heel goed zijn qya wendbaarheid en snelheid.
Toch is je keuze ook vooral je maatje in huis lijkt me waar je ook leuk mee behendigheid kunt doen als andersom en daarbij lag je hart blijkbaar bij de dalmaat
http://www.dalmindys.nl
Afbeelding
Besmet met het spikkelvirus
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”