Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gestreepte duitse herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: gestreepte duitse herder

Ongelezen bericht door Marjoleine »

gyanty schreef:Tja ik vind een rashond leuk, maar al het geneuzel en dan onder andere om kleur. Bij de Duitser was deze kleur er van origine dan wel als ik goed begrijp.
Deze niet, dit lijkt me merle en dat is dominant. Dus dat zie je meteen en ik snap het ook wel als mensen die kleur niet in werkhonden willen.
Dat wilde men immers in de BC's ook niet?
Het geeft vaak gedonder met de zintuigen en dat is minimaal onhandig voor een werkhond.
Maar merle is dominant, dus als je daar af wilt is dat zo voor mekaar.
Daarom weet ik wel zeker dat niet al die pups verzopen zijn, want als je merle niet ziet, is het er ook niet, en zeker niet bij de BC, want op die kleuren zie je het écht altijd. Dus heb je merle, dan is een van de ouders het ook :19:

Dat is met de recessieve kleuren anders, die komen regelmatig toch weer voorbij in een ras terwijl je dat aan de ouders niet ziet.
Ik vind het onzin om dat uit te sluiten.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

duitse herder schreef: Waarom krijg je dan verwijten :hmmm:
Omdat ik volgens sommigen "mijn" ras verraden heb door een krúisingpup te nemen en dan niet van een oepsnestje, maar een bewust gefokte nog wel...
Dat ik gewoon nog steeds 2 Laekense heb waar ik heel veel plezier mee heb en waarmee ik met 1 ervan niet onverdienstelijk sport en daardoor behoorlijk wat PR voor de Laekense blijf maken wordt dan voor het gemak even vergeten. Maar eerst al stoppen met fokken en dan ook nog overgaan op een ander soort hond en dan nog wel een kruising ook, dat blijkt voor een aantal mensen als vloeken in de kerk te zijn.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

LongFields schreef:
Omdat ik volgens sommigen "mijn" ras verraden heb door een krúisingpup te nemen en dan niet van een oepsnestje, maar een bewust gefokte nog wel...
Dat ik gewoon nog steeds 2 Laekense heb waar ik heel veel plezier mee heb en waarmee ik met 1 ervan niet onverdienstelijk sport en daardoor behoorlijk wat PR voor de Laekense blijf maken wordt dan voor het gemak even vergeten. Maar eerst al stoppen met fokken en dan ook nog overgaan op een ander soort hond en dan nog wel een kruising ook, dat blijkt voor een aantal mensen als vloeken in de kerk te zijn.
Belachelijk. Waarom zou een bewuste kruising pup erger zijn dan een niet bewust nestje :denken: Wat kunnen mensen toch raar denken zeg.
Perry en Noah

Afbeelding
Rocco
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rocco »

Marjoleine schreef:
gyanty schreef:Tja ik vind een rashond leuk, maar al het geneuzel en dan onder andere om kleur. Bij de Duitser was deze kleur er van origine dan wel als ik goed begrijp.
Deze niet, dit lijkt me merle en dat is dominant. Dus dat zie je meteen en ik snap het ook wel als mensen die kleur niet in werkhonden willen.
Dat wilde men immers in de BC's ook niet?
Het geeft vaak gedonder met de zintuigen en dat is minimaal onhandig voor een werkhond.
Maar merle is dominant, dus als je daar af wilt is dat zo voor mekaar.
Daarom weet ik wel zeker dat niet al die pups verzopen zijn, want als je merle niet ziet, is het er ook niet, en zeker niet bij de BC, want op die kleuren zie je het écht altijd. Dus heb je merle, dan is een van de ouders het ook :19:

Dat is met de recessieve kleuren anders, die komen regelmatig toch weer voorbij in een ras terwijl je dat aan de ouders niet ziet.
Ik vind het onzin om dat uit te sluiten.
Voorbeeld van mij was een beetje ongelukkig uit gekozen
Ik bedoelde de gestroomde versie zie voor beeld Nana deze heeft in het begin zeker bij gedragen

Afbeelding

De witte duitse herder heeft als basis gestaan in de ontwikkeling als ras en kwam in het begin ook veelvuldig voor later werd dit gezien als foutief net als gestroomd

Greif Sparwasser geboren 1879
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rocco op 12 nov 2014 20:14, 5 keer totaal gewijzigd.
shinobi
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door shinobi »

LongFields schreef:
Ik snap niet wat mensen tegen kruizingen hebben, iedere rashond is ook ontstaan uit kruizingen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rocco schreef: Voorbeeld van mij was een beetje ongelukkig uit gekozen
Ik bedoelde de gestroomde versie zie voor beeld Nana deze heeft in het begin zeker bij gedragen
Oh, die.

Nou, gestroomd is dominant over de kleuren die nu erkend zijn. Dus als je op bepaald moment besloten dat die kleuren mochten was het simpel de gestroomde weg te halen, die gebruikte je dan gewoon niet meer in de fok :19:
Dat zal dus wel gebeurd zijn.
Wit is weer anders, dat is recessief ten opzichte van alle andere kleuren en patronen. Dus als je dat erin hebt blijft dat er af en toe uitvallen.

Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Zijn er trouwens veel honden die gewoon merle zijn en problemen hebben met gehoor en of zicht?
Persoonlijk vind ik blue merle mooi, maar dan wel met zo weinig mogelijk wit, Ach, een goede hond heeft geen kleur :) Al heb ik (en ik denk veel meer mensen) wel voorkeuren :F:

Longfield, wat een belachelijke reactie. Alsof je met Mojo ineens een hekel hebt aan de laekense. Bizarre denkwijze.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Machie schreef:Zijn er trouwens veel honden die gewoon merle zijn en problemen hebben met gehoor en of zicht?
Ik heb er nog nooit van gehoord. Bij enkelvoudige merles zonder overdreven wit dan, bij double merle honden wel.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Zijn er trouwens veel honden die gewoon merle zijn en problemen hebben met gehoor en of zicht?
Persoonlijk vind ik blue merle mooi, maar dan wel met zo weinig mogelijk wit, Ach, een goede hond heeft geen kleur :) Al heb ik (en ik denk veel meer mensen) wel voorkeuren :F:
Nee, en die kans is ook niet heel groot tenzij je een bonte hond hebt.
Maar dat de kans er was, was voor mensen die werkhonden wilden al een goede reden natuurlijk. Zo werken die dingen, daar zit geen nuance in.
Deze gedachte stamt van pakweg een eeuw of meer geleden, toen gingen mensen dus gewoon af op de praktijk: honden met die vlekken hadden dat soms, dan moet je dus niet zulke honden hebben. Simpel.

Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Merle heeft niks te maken met bont toch?

Ik krijg over Csiva haar ogen vaak vragen of ze wel goed ziet. Zolang ze de kleinste koekjes kan vangen denk ik van wel. Maar of dat een juiste conclusie is ;)
Machie
Zeer actief

Een stabij is bont. Das geen merle. Als ik Marjoleine d'r verhaal goed lees, is bont met merle niet t beste plan :)
T heeft idd geen voordeel. Maar dat hebben krullen, grijs, blauw, zwart of wit zijn ook niet direct :F:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Merle heeft niks te maken met bont toch?

Ik krijg over Csiva haar ogen vaak vragen of ze wel goed ziet. Zolang ze de kleinste koekjes kan vangen denk ik van wel. Maar of dat een juiste conclusie is ;)
Pigmenten zijn wel behoorlijk belangrijk, hoor. Mensen beseffen dat niet zo maar pigment heeft meer nut dan alleen een kleurtje.

In de oren bv is het noodzakelijk voor de ontwikkeling van de trilharen. Zonder die pigmenten storten de trilharen na een paar weken neer en is er geen werkende gehoorzenuw. En dus doofheid.
Om maar een voorbeeld te geven.

Al dat onderzoek dat er wordt gedaan waarbij al die loci van de kleurtjes worden gevonden, dat is niet omdat mensen zo graag willen weten waar die kleurtjes liggen.
De echte reden is domweg dat de wetenschap zoekt naar de neveneffecten van al die loci, die er echt zijn namelijk.
En wat is er beter als onderzoeksgroep dan een gesloten populatie met veel variatie op een beperkte eigenschap, namelijk kleur en patronen in de vacht?

Wij kynologen zijn er blij mee, maar de centjes worden natuurlijk niet vrijgemaakt voor onze lol. Dat gaat over veel grotere dingen waarbij wij dan langs de zijlijn de neveneffectvruchtjes van plukken.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ja, best veel. Hartstikke handig, die inteeltpopulaties ;)

Honden zijn natuurlijk ontstaan bij de gratie van mutaties en sommigen hebben best zin. Of zijn in elk geval handig.
Maar heel veel ook totaal niet natuurlijk. Mensen vinden het enorm belangrijk, maar kleur heeft natuurlijk echt weinig zin. En soms zelfs het tegendeel ;)

Afbeelding

Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

bouvierpoedel schreef:
Machie schreef:
laeken schreef:Dus ik snap dat iemand de hond wil fokken die Nanna post. En de rug zal er vast wat knapper op worden omdat collies mooie ruglijnen hebben. Karakter technisch is een korthaar collie ook geen drama. Leuk idee dus om wat kleur in de Dh te fokken en zo de ruggen en.bloedlijnen wat te verversen. Tenminste in de niet geregistreerde fokkerij dan.
Daarom vind ik dat nestje waar Mojo van Suzanne uit komt ook zo tof. Gewoon 2 goede rashonden mixen omdat je net wat anders zoekt. Ik hou ervan als mensen dat gewoon doen :)
Wel met de nodige commentaren en verwensingen of bedreigingen vanuit de rasfokkers die het zo goed doen. :roll:
Ja enig he ?!?! moet je is op een veld vol mushers roepen dat je husky reu een greyster teef gaat dekken (=hound) nou dan heb je feest hoor :cheer: mja ik heb er echt dikke maling aan, zolang er zoveel gelogen, bedrogen en bekrompen gedaan word over de oh zo heilige rashond mag je mijn portie aan fikkie geven.
Zelf blijven we wel raszuiver in de sport maar dat sluit niet uit dat ik de hounds net zo waardeer alleen ik hoef ze niet :mrgreen:

Ooit fok ik zelf een nest herder x husky nou dan gaat het dak er helemaal af vrees ik :cheer: :cheer:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Angelique. schreef:
bouvierpoedel schreef:
Machie schreef:
laeken schreef:Dus ik snap dat iemand de hond wil fokken die Nanna post. En de rug zal er vast wat knapper op worden omdat collies mooie ruglijnen hebben. Karakter technisch is een korthaar collie ook geen drama. Leuk idee dus om wat kleur in de Dh te fokken en zo de ruggen en.bloedlijnen wat te verversen. Tenminste in de niet geregistreerde fokkerij dan.
Daarom vind ik dat nestje waar Mojo van Suzanne uit komt ook zo tof. Gewoon 2 goede rashonden mixen omdat je net wat anders zoekt. Ik hou ervan als mensen dat gewoon doen :)
Wel met de nodige commentaren en verwensingen of bedreigingen vanuit de rasfokkers die het zo goed doen. :roll:
Ja enig he ?!?! moet je is op een veld vol mushers roepen dat je husky reu een greyster teef gaat dekken (=hound) nou dan heb je feest hoor :cheer: mja ik heb er echt dikke maling aan, zolang er zoveel gelogen, bedrogen en bekrompen gedaan word over de oh zo heilige rashond mag je mijn portie aan fikkie geven.
Zelf blijven we wel raszuiver in de sport maar dat sluit niet uit dat ik de hounds net zo waardeer alleen ik hoef ze niet :mrgreen:

Ooit fok ik zelf een nest herder x husky nou dan gaat het dak er helemaal af vrees ik :cheer: :cheer:
Die xsing herder heb ik een 30 jaar geleden gezien, jezus wat waren die mooi. :I:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Angelique.

Heel soms zie je er wel is 1 voorbij komen (meestal op mp) en er zitten echt plaaaaatjes bij :I:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Marjoleine schreef:
Machie schreef:Merle heeft niks te maken met bont toch?

Pigmenten zijn wel behoorlijk belangrijk, hoor. Mensen beseffen dat niet zo maar pigment heeft meer nut dan alleen een kleurtje.

In de oren bv is het noodzakelijk voor de ontwikkeling van de trilharen. Zonder die pigmenten storten de trilharen na een paar weken neer en is er geen werkende gehoorzenuw. En dus doofheid.
Om maar een voorbeeld te geven.

Al dat onderzoek dat er wordt gedaan waarbij al die loci van de kleurtjes worden gevonden, dat is niet omdat mensen zo graag willen weten waar die kleurtjes liggen.
De echte reden is domweg dat de wetenschap zoekt naar de neveneffecten van al die loci, die er echt zijn namelijk.
En wat is er beter als onderzoeksgroep dan een gesloten populatie met veel variatie op een beperkte eigenschap, namelijk kleur en patronen in de vacht?

Wij kynologen zijn er blij mee, maar de centjes worden natuurlijk niet vrijgemaakt voor onze lol. Dat gaat over veel grotere dingen waarbij wij dan langs de zijlijn de neveneffectvruchtjes van plukken.
Ik werd door de da erop gewezen dat omdat mijn kat zoveel pigment mistte dat ik moest opletten in de zomer dat zijn oren niet zouden verbranden, is dat bij honden die pigment missen dan ook zo? Mijn kat heeft witte oren, en als de zon erop schijnt gloeit alles roze op lijkt wel. Ook heeft hij dat typische roze neusje en roze voetzooltjes. Duidt dat dan op missen van pigment? Er zijn zoveel witte hondenrassen, die hebben toch niet allemaal een pigment "probleem"?
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Angelique. schreef:
bouvierpoedel schreef:
Machie schreef:

Als je nu in de auto springt voor een logeerpartijtje van Arrow :mann:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Angelique.

:LOL: hahaha, helaas springen we morgen in de auto voor een wedstrijd in Hardenberg, en daarbij kan ik Arrow echt NIET missen :F:
En Arrow moet nog even wat testjes ondergaan :engel:
blondie
Zeer actief

Angelique. schreef:
bouvierpoedel schreef:
Machie schreef:

Heb 1x een exemplaar gezien en meegemaakt. Erg mooie en fijne hond :wink:
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Angelique. schreef::LOL: hahaha, helaas springen we morgen in de auto voor een wedstrijd in Hardenberg, en daarbij kan ik Arrow echt NIET missen :F:
En Arrow moet nog even wat testjes ondergaan :engel:
Dan breng je hem op de terugweg :engel:

Afbeelding
Angelique.

Oh ja das goed, wel minimaal een week houden dan he :cheer: :engel:
Angelique.

en dan wil ik een teef met blauwe ogen aub ! :E:
blondie
Zeer actief

Maar dan even nog terug naar gestreepte duitse herder. Als mensen zo graag een gestreepte of bicolor herder willen, dan kijk je toch naar een ras dat die kleuren voert? Of kijk je rond naar een mixed nestje waar de kans groot is dat er zo'n mix ter wereld komt. Waarom moet je daar dan weer een apart ras van gaan kweken/fokken?
Al moet ik toegeven dat ik vroeger ook niet op de hoogte was van een wolfgrauwe herder, voor mij was zwart/geel, zwart/bruin de standaard duitse herder. En de witte werd Zwitserse herder genoemd en was toen geloof ik nog niet erkend :wink:
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Angelique. schreef:en dan wil ik een teef met blauwe ogen aub ! :E:
Week houden geen probleem.
Je mag ze op 1 na allemaal :cheer:

Afbeelding
Angelique.

Suske schreef:
Neej ! :80: jouw nest, jouw feestje, ik moet er maar 1 :pffff:
je zal zien krijgt ze er 10 ofzo :80:
blondie
Zeer actief

Angelique. schreef:
Suske schreef:
13 zal ook best lukken :mrgreen:
Suske
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:
Angelique. schreef:
Suske schreef:
13 zal ook best lukken :mrgreen:
De schuur is groot zat :engel:

Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

blondie schreef:Er zijn zoveel witte hondenrassen, die hebben toch niet allemaal een pigment "probleem"?
De meeste witte rassen zijn genetisch recessief geel, niet wit. Rassen die dat wel zijn zoals de bull terriër, dalmatiër, boxer, extreem witte borders bv hebben dacht ik wel een hoge(re) kans op doofheid.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dank je, Cleva. Hoezo juist ik? Ik dacht dat het, ondanks dat ik rashonden heb, wel bekend was hoe ik over zulke dingen denk ;)

Witte honden zoals bv witte herders zijn niet wit. Die zijn recessief geel, ofwel: hun lichte pigment is héél erg licht. Maar hun slijmvliezen zijn gewoon donker en de huid ook. Kijk maar naar neuzen en lippen en nagels.
blondie schreef:Maar dan even nog terug naar gestreepte duitse herder. Als mensen zo graag een gestreepte of bicolor herder willen, dan kijk je toch naar een ras dat die kleuren voert? Of kijk je rond naar een mixed nestje waar de kans groot is dat er zo'n mix ter wereld komt. Waarom moet je daar dan weer een apart ras van gaan kweken/fokken?
Het zijn vaak kleuren die er niet meer zijn, dat zijn de dominante. Die ben je zo kwijt want die zie je.
Als het de recessieve kleuren zijn is het lastiger want die zie je dus niet. Die blijven er dus uitvallen. ;)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”