Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanrijding!

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Aanrijding!

Ongelezen bericht door duitse herder »

renee-uk schreef:nou ja, die vent hoeft ook niet als een idioot te rijden als ie mensen met een paard langs die weg ziet.
kleine moeite hoor, om dan even gas terug te nemen :roll:
Helemaal mee eens! Juist daarom zou ik de verantwoording niet bij een ander leggen en mijn hond/kind bij de hand nemen, ik vertrouw er niet op dat een ander rustiger zal rijden.
Perry en Noah

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

iones schreef:
gonnie schreef:Goh, als mijn hond aangereden wordt sla ik alleen mezelf voor mijn kop. Had ik beter op moeten letten.

Een keer lag Jarah onder een auto, mijn man pakte haar over en liet de riem glippen dus Jarah steekt ineens over en dat tot drie keer toe ze wordt de derde keer geraakt, gelukkig had ze niks.

Maar ga echt die automobilist niet de schuld geven.
Dus al die aanrijdingen per jaar, of het nu mensen of dieren betreft, ligt nooit aan de automobilisten. Goh, dat is ook nieuw.
je slaat door...
een hond is en blijft een hond, daar blijf jij dus als baas verantwoordelijk voor en ook jij als baas moet er voor zorgen dat hij niet onder een auto kan komen. Ongeacht of de auto te hard rijd of niet.
En natuurlijk gaat dat niet altijd goed dat kan maar als je niet je aandacht bij de hons kan houden omdat je dat ook nog bii t paard moet doen moet je dan maar de hond ff vastleggen
Laatst gewijzigd door malinois op 09 nov 2014 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik vind het heel rot voor Sep en ik hoop dat hij snel maar vooral goed hersteld :flower: .

Toch hè, als de eigenaresse hem gewoon even aangelijnd had, was er niks gebeurt. Dan kan je wel die vent eea aanrekenen (wellicht terecht), maar als je een dier of persoon in een mogelijk gevaarlijke positie brengt dan ben jij daar dan ook verantwoordelijk voor.
Juist als eigenaar van een dier zou je moeten weten dat die iets onverwachts kan doen. Nmm kan en mag je die verantwoordelijkheid niet bij een ander (lees in dit geval de bestuurder van die auto) leggen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Marion. schreef:
Manu schreef:Je weet toch hopelijk wel dat een hoop automobilisten te hard rijden en niet goed anticiperen op dieren. Je geeft zelf al aan dat je met je paard daar wel al rekening mee houdt.
Ik doe het ook hoor. Als er een auto hard aan komt rijden ga ik midden op de weg, juist om gevaarlijke situaties te voorkomen. Zo remmen ze af en gaan ze er niet rakelings langs terwijl een dier heel makkelijk een pasje opzij kan doen op zo'n moment.

Daar houd je rekening mee dus maak je de situatie voor jezelf en je dier zo veilig mogelijk. Je vriendin heeft hier een inschattingsfout gemaakt en ik hoop dat ze ervan geleerd heeft. Niet alleen die automobilist heeft schuld.
Je kunt namelijk best makkelijk aanrijdingen voorkomen. Het is anders als iemand bewust erop afstuurt of dronken achter het stuur zit.
Hier in de randstad ga ik er gewoon vanuit dat men niet goed kan anticiperen op dieren in het verkeer en daarom probeer ik zo veilig mogelijk over straat te gaan door een zo zeker mogelijke controle te houden over mijn dier. Hond aan de lijn en paard midden op de weg of in geval van een brede berm haar daar stil te zetten.
Ik ben helemaal niet bezig met wat anderen wel of niet denken of doen. Ik hou mijn hond graag heel, dus heb ik haar continu in de smiezen. Heb ik geen tijd om op haar te letten dan zorg ik dat ze vast staat. Als we hier in de voortuin bezig zijn dan willen ze er altijd graag bij zijn. Liggen gewoon op de oprit, en toch gaat continu het oog erop. Ook al weten we dat er wel héél wat moet gebeuren voordat ze zomaar bij ons weggaan. Zelfs als de buurman (hun favoriet) hen lokt dan blijven ze op de plaats staan kwispelen. Buurman moet dan naar hun toe komen om te kroelen.

Maar als ik niet zo'n stabiele hond had èn ik had geen tijd om haar in het oog te houden, dan ging ze toch echt vast. Nogmaals, ik hou haar graag heel.
Dan zijn we het eens toch?
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Manu schreef:
Marion. schreef:
Manu schreef:Je weet toch hopelijk wel dat een hoop automobilisten te hard rijden en niet goed anticiperen op dieren. Je geeft zelf al aan dat je met je paard daar wel al rekening mee houdt.
Ik doe het ook hoor. Als er een auto hard aan komt rijden ga ik midden op de weg, juist om gevaarlijke situaties te voorkomen. Zo remmen ze af en gaan ze er niet rakelings langs terwijl een dier heel makkelijk een pasje opzij kan doen op zo'n moment.

Daar houd je rekening mee dus maak je de situatie voor jezelf en je dier zo veilig mogelijk. Je vriendin heeft hier een inschattingsfout gemaakt en ik hoop dat ze ervan geleerd heeft. Niet alleen die automobilist heeft schuld.
Je kunt namelijk best makkelijk aanrijdingen voorkomen. Het is anders als iemand bewust erop afstuurt of dronken achter het stuur zit.
Hier in de randstad ga ik er gewoon vanuit dat men niet goed kan anticiperen op dieren in het verkeer en daarom probeer ik zo veilig mogelijk over straat te gaan door een zo zeker mogelijke controle te houden over mijn dier. Hond aan de lijn en paard midden op de weg of in geval van een brede berm haar daar stil te zetten.
Ik ben helemaal niet bezig met wat anderen wel of niet denken of doen. Ik hou mijn hond graag heel, dus heb ik haar continu in de smiezen. Heb ik geen tijd om op haar te letten dan zorg ik dat ze vast staat. Als we hier in de voortuin bezig zijn dan willen ze er altijd graag bij zijn. Liggen gewoon op de oprit, en toch gaat continu het oog erop. Ook al weten we dat er wel héél wat moet gebeuren voordat ze zomaar bij ons weggaan. Zelfs als de buurman (hun favoriet) hen lokt dan blijven ze op de plaats staan kwispelen. Buurman moet dan naar hun toe komen om te kroelen.

Maar als ik niet zo'n stabiele hond had èn ik had geen tijd om haar in het oog te houden, dan ging ze toch echt vast. Nogmaals, ik hou haar graag heel.
Dan zijn we het eens toch?
Ik denk het wel. Loslopende hond, mijn verantwoordelijkheid.
En als niet, dan toch. Want ik wil haar heel houden.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Dat dacht ik al :) Het leek even of je me tegensprak maar ik kan me geheel vinden in wat jij zegt.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het is toch een 60km weg... Dan is toch alles per definitie te hard voor een loslopende hond die de weg op kan schieten.
Hoe rot ik het op voor hondje vind maar wat mij betreft neem je zelf het risico door met paard en loslopende hond langs een 60km/u weg te rijden... Of begrijp ik nu iets verkeerd aan de situatie.
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Mijn honden hou ik altijd aan de lijn als er verkeer in de buurt is. Ik neem geen enkel risico, zelfs als je hond prima luistert ( en dat doet die van mij niet ) zijn ze toch onvoorspelbaar.

Ik ben met je eens dat sommige automobilisten wel heel asociaal kunnen zijn en geen enkele rekening houden met dieren.
Als mijn dochter onder het zadel met haar pony ergens naar toe ging, liep ik er altijd naast met een ruimte ertussen van 1.5 meter. Dan moesten ze ruim eromheen, als ik dat niet deed scheurde ze rustig rakelings langs haar heen :piew: :mep:
Ik vind het ook een eikel, en ik zou ook pislink zijn maar het hondje zou ik voortaan toch maar aan de riem houden tot je op een veiligere plek bent.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Beide schuld maar iets meer van de eigenaar . Ik geloof ook maar zo niet dat die man bewust zijn eigen leven in gevaan brengt om te denken laat ik eens lekker een hond aan gaan rijden.
Houd je je hond aan de riem hoef je ook niemand de schuld te geven.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Beide schuld maar iets meer van de eigenaar . Ik geloof ook maar zo niet dat die man bewust zijn eigen leven in gevaan brengt om te denken laat ik eens lekker een hond aan gaan rijden.
Houd je je hond aan de riem hoef je ook niemand de schuld te geven.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Automobilisten vinden het ook niet jofel als beesten loslopen op de weg en zitten ook niet te wachten op aanrijdingen en andere narigheid. Mijn hond loopt ook los op landweggetjes, ik rijd ook veel op landweggetjes. Ik vind het er heel anders uitzien als er een baas met hond loopt, dan wanneer de hond zonder baas daar zijn ding loopt te doen.
Voor het hondje is het erg, die heeft geen aandeel in wat er gebeurd is, maar de uitlatingen van ts vind ik wel bizar. Dat je kwaad wordt als het gebeurt snap ik, maar daarna kun je je wel afvragen of de automobilist niet minstens even pissig kan zijn dat iemand zijn hondje gewoon op de weg laat ronddartelen. Ik kan me ook zomaar voorstellen, dat die automobilist er nog goed beroerd over is geweest, dat kun je ook niet aan iemand aflezen vlak nadat het gebeurd is.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

j.werkman schreef:Automobilisten vinden het ook niet jofel als beesten loslopen op de weg en zitten ook niet te wachten op aanrijdingen en andere narigheid. Mijn hond loopt ook los op landweggetjes, ik rijd ook veel op landweggetjes. Ik vind het er heel anders uitzien als er een baas met hond loopt, dan wanneer de hond zonder baas daar zijn ding loopt te doen.
Voor het hondje is het erg, die heeft geen aandeel in wat er gebeurd is, maar de uitlatingen van ts vind ik wel bizar. Dat je kwaad wordt als het gebeurt snap ik, maar daarna kun je je wel afvragen of de automobilist niet minstens even pissig kan zijn dat iemand zijn hondje gewoon op de weg laat ronddartelen. Ik kan me ook zomaar voorstellen, dat die automobilist er nog goed beroerd over is geweest, dat kun je ook niet aan iemand aflezen vlak nadat het gebeurd is.
Precies. En TS is er ook nog niet eens bij geweest notabene. Maar kan wel in termen van hufter praten. Ja ach....
Sandra212
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dobermann Pinscher, Kelpie, Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sandra212 »

Ik kan alleen maar hopen dat je vriendin hier heel veel van heeft geleerd en haar hond nooit meer los laat lopen langs een weg.

30 jaar geleden heb ik ook zoiets meegemaakt. Mijn uitlaathondje liep los (altijd eigenlijk, ik had niet eens een riem bij me) en ziet ineens iets aan de overkant en sprint zo de weg op terwijl er een auto aankomt. Die reed echt niet te hard, maar kon niet meer stoppen. Resultaat --> Hondje overleden.

Nog geen jaar later, ik had ervan geleerd en liet nooit meer een hond los langs de weg lopen, loop ik met aangelijnde hond op een smal stuk voetpad langs de weg. Hond loopt netjes links naast mij (ja, dat had hij zo geleerd), maar terwijl er een auto passeert draait hij van mij weg omdat iets zijn aandacht heeft getrokken. Resultaat --> Hond wordt geraakt, raakt volledig in paniek en gaat ervandoor (ik kon hem niet houden), wordt in zijn blinde paniek ook nog eens aangereden door een bus... Van alles gebroken en kapot, maar hij overleeft het wel.

Deze beelden staan voor altijd op mijn netvlies gebrand en nog steeds lopen de tranen over mijn wangen als ik het erover heb.

En dan kan ik kwaad worden op een automobilist die niet te hard reed, maar uiteindelijk konden die er niet veel aan doen. Zelfs als je 20km per uur rijdt en er schiet ineens een dier de straat op, dan ben je al te laat om te remmen. Ik kan moeilijk eisen van een ander dat die op mijn dieren gaat letten en daarom vertrouw ik in het verkeer ook alleen op mijn eigen oordeel en ga nooit uit van wat een ander (volgens de wet) hoort te doen.

Sindsdien gaat een hond bij mij nooit meer los dichtbij een weg en loopt mijn hond gewoon rechts aan de lijn als het nodig is...

Sterkte trouwens voor de hond :roos:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Apple schreef:Het is toch een 60km weg... Dan is toch alles per definitie te hard voor een loslopende hond die de weg op kan schieten.
Hoe rot ik het op voor hondje vind maar wat mij betreft neem je zelf het risico door met paard en loslopende hond langs een 60km/u weg te rijden... Of begrijp ik nu iets verkeerd aan de situatie.
Je hebt hier weinig keus. Als je bij de zandpaden wil komen, móet je wel een stuk langs die weg. Om het simpele feit dat je er niet heen kunt vliegen.

De meeste mensen gedragen zich netjes, vrouwen gemiddeld wat beter dan mannen. Omdat die denk ik toch meer compassie hebben.
Anja schreef: Ik vind het ook een eikel, en ik zou ook pislink zijn maar het hondje zou ik voortaan toch maar aan de riem houden tot je op een veiligere plek bent.
Ik denk wel dat ze dat gaat doen, of even opsluiten in de auto. Ik zal zelf ook voorzichtiger worden, maar kan niet altijd voorkomen dat ze even aan mijn aandacht ontsnappen, van het erf afdwalen hoewel ze geleerd hebben dat dat niet mag. En dan hoop ik dat er niet toevallig net zo´n aso aankomt.
Dat een hond even los loopt, is gewoon geen vrijbrief om er dan maar langs te racen. Oke, onachtzaamheid van de eigenaar. Maar de hond draait er voor op.

Een hond moet bij het passeren bij mij altijd rechts lopen, dus aan de buitenkant van de weg zodat ik me zelf tussen de hond en het verkeer bevind. Om de hond af te schermen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

iones schreef:
Apple schreef:Het is toch een 60km weg... Dan is toch alles per definitie te hard voor een loslopende hond die de weg op kan schieten.
Je hebt hier weinig keus. Als je bij de zandpaden wil komen, móet je wel een stuk langs die weg. Om het simpele feit dat je er niet heen kunt vliegen.

De meeste mensen gedragen zich netjes, vrouwen gemiddeld wat beter dan mannen. Omdat die denk ik toch meer compassie hebben.
Anja schreef: Ik vind het ook een eikel, en ik zou ook pislink zijn maar het hondje zou ik voortaan toch maar aan de riem houden tot je op een veiligere plek bent.
Ik denk wel dat ze dat gaat doen, of even opsluiten in de auto. Ik zal zelf ook voorzichtiger worden, maar kan niet altijd voorkomen dat ze even aan mijn aandacht ontsnappen, van het erf afdwalen hoewel ze geleerd hebben dat dat niet mag. En dan hoop ik dat er niet toevallig net zo´n aso aankomt.
Dat een hond even los loopt, is gewoon geen vrijbrief om er dan maar langs te racen. Oke, onachtzaamheid van de eigenaar. Maar de hond draait er voor op.

Een hond moet bij het passeren bij mij altijd rechts lopen, dus aan de buitenkant van de weg zodat ik me zelf tussen de hond en het verkeer bevind. Om de hond af te schermen.
Maar als je je dat realiseert, dan let je toch nóg beter op je hond? En als dat niet los kan, dan maar aangelijnd. En als het dan nog niet helemaal lekker is, neem je de hond even niet mee. De hond is de dupe van een hardrijder, maar als je verder wilt denken óók van zn baas. Het is toch algemeen bekend dat er hardrijders bestaan, dus daar kun je dan maar beter bij voorbaat ruim op anticiperen. Zodat je tevreden kunt zijn met je medemens bij een normale rijder, maar je hond in elk geval ongedeerd bij je hebt in geval van een asociale hardrijder.

Verder ben ik benieuwd hoe het met het hondje is want dat vind ik nergens in dit topic terug. Is hij het weekend goed doorgekomen?
iones
Zeer actief

Ik heb haar net gesproken en ze heeft besloten hem óf aan te lijnen, of in de auto op te sluiten als ze het paard gaat halen. En ze zal beter op hem moeten gaan letten, strenger moeten zijn. Toen we net gingen rijden durfde ik de honden ook niet mee te nemen omdat ik dan met dressuur bezig ben en minder controle op ze heb. Jammer, dat het kapot gemaakt is door andere mensen.
Sep is het weekend wel goed doorgekomen. Het verband is mooi blijven zitten en hij krijgt pijnstillers. Maar hij moet veel rusten en dat valt niet mee als je adhd hebt met veel energie. Maar het komt wel goed met hem.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als het moeilijk is om hem rustig te houden gaat het vast goed met hem :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
iones
Zeer actief

ranetje schreef:Als het moeilijk is om hem rustig te houden gaat het vast goed met hem :wink:
Oh ja hoor! Daar maak ik me geen zorgen over. Het pootje moet gewoon rust krijgen dus niet te veel beweging. Het is gewoon heel zwaar gekneusd.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Als ik aan het verkeer deel neem zie ik al wat er 100 meter voor me plaats vind. Als ik in de verte dan kinderen zie, paarden, honden, fietsers of geparkeerde auto's, dan houd ik al rekening met wat er allemaal kan gebeuren. Ik pas dan ook onmiddellijk mijn snelheid aan. Deze rijstijl noemt men defensive driving.
Ik neem al ruim 40 jaar op deze wijze deel aan het verkeer. Daarom kunnen kinderen die van achter geparkeerde auto's de straat op renden het nog na vertellen.
En voor loslopende honden op straat, daar stop ik voor zodat de baasjes ze kunnen aanlijnen. Luid claxonnerend achterop komend verkeer heb ik dan even maling aan.
Wettelijk gezien ben je niet schuldig als je een loslopende hond dood rijd. Moreel gezien ben je echter, althans in mijn ogen een grote verkeershufter.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
ranetje
Zeer actief

Wolfsblut schreef:Als ik aan het verkeer deel neem zie ik al wat er 100 meter voor me plaats vind. Als ik in de verte dan kinderen zie, paarden, honden, fietsers of geparkeerde auto's, dan houd ik al rekening met wat er allemaal kan gebeuren. Ik pas dan ook onmiddellijk mijn snelheid aan. Deze rijstijl noemt men defensive driving.
Ik neem al ruim 40 jaar op deze wijze deel aan het verkeer. Daarom kunnen kinderen die van achter geparkeerde auto's de straat op renden het nog na vertellen.
En voor loslopende honden op straat, daar stop ik voor zodat de baasjes ze kunnen aanlijnen. Luid claxonnerend achterop komend verkeer heb ik dan even maling aan.
Wettelijk gezien ben je niet schuldig als je een loslopende hond dood rijd. Moreel gezien ben je echter, althans in mijn ogen een grote verkeershufter.
Niet altijd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

iones schreef:

Je hebt wel degelijk de keus om je hondje aan te lijnen.. Dat lijk jij niet in te kunnen zien.
Als je weet dat er 60 gereden mag worden en dat er vaak nog harder gereden word waarom blijf je dan stront eigenwijs door jammeren over dat je geen keus hebt. Een weg waar 60 gereden mag worden of van mijn part 30 is geen honden losloop gebied laat je daar wel je hond loslopen ben je zelf fout. En niemand anders.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Wolfsblut
Zeer actief

ranetje schreef:
Wolfsblut schreef:Als ik aan het verkeer deel neem zie ik al wat er 100 meter voor me plaats vind. Als ik in de verte dan kinderen zie, paarden, honden, fietsers of geparkeerde auto's, dan houd ik al rekening met wat er allemaal kan gebeuren. Ik pas dan ook onmiddellijk mijn snelheid aan. Deze rijstijl noemt men defensive driving.
Niet altijd.
Nee, dat klopt. Als er een nijlpaard of een olifant uit een boom springt, net voor mijn auto, dan heb ik het niet kunnen zien. Dan is er sprake van een tragisch ongelukje. :wink:
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ranetje schreef:
Niet altijd.
Idd. Hier heb je heel veel plekken zonder overzicht
Ook stukken langs een weg waar t onkruid okselhoog staat zomers maar waar veel honden uitgelaten worden. Je ziet er dus niets tot ze op de weg staan. En dan ben je te laat, 80 km veel vrachtverkeer.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
ranetje schreef:
Niet altijd.
Idd. Hier heb je heel veel plekken zonder overzicht
Ook stukken langs een weg waar t onkruid okselhoog staat zomers maar waar veel honden uitgelaten worden. Je ziet er dus niets tot ze op de weg staan. En dan ben je te laat, 80 km veel vrachtverkeer.
Precies :ok:
Niet iedereen die daar rijdt is bekend met de omgeving en weet dat daar honden uitgelaten worden ........... bijvoorbeeld
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

ranetje schreef:
Niet altijd.

Inderdaad, niet altijd.
Als een hond pal voor je auto oversteekt is er niet tegenaan te remmen. Dan ben je sowieso te laat met remmen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Wolfsblut
Zeer actief

Hoog onkruid aan beide zijden?
Onbekend terrein?
Reden temeer om nog beter op te letten en je snelheid aan te passen.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Wolfsblut schreef:Hoog onkruid aan beide zijden?
Onbekend terrein?
Dan nog kan je het niet altijd voor zijn.

En op een 80 km weg kan je moeilijk 30 km gaan rijden dan krijg je te maken met gevaarlijke situaties als anderen je in willen halen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik ben wel met Wolfblut eens dat je er zelf heel veel aan kunt doen. Met name op 60 en 80 Km wegen.
Die beide maximumsnelheden zijn in veel gevallen gewoon te hoog als je anticiperend rijdt.
Als je rijdt naar je verstand, in plaats van naar het maximaal toegestane, kunnen de meeste ongelukken op provinciale- en binnenwegen voorkomen worden.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

gonnie schreef:
Wolfsblut schreef:Hoog onkruid aan beide zijden?
Onbekend terrein?
Dan nog kan je het niet altijd voor zijn.

En op een 80 km weg kan je moeilijk 30 km gaan rijden dan krijg je te maken met gevaarlijke situaties als anderen je in willen halen.
Je hoeft geen 30 te rijden, maar als je rijdt met het oog op de omgeving weet je al waar je voor uit moet kijken, kinderen, andere verkeersdeelnemers, (huis-)dieren. En als je daar de tijd ook nog in betrekt kun je dat nog specifieker, schooltijden, of gescharrel van wild rond de schemertijd etc.
Als je dan ook nog rekening houdt met het zicht en het weer kom je al snel tot de conclusie dat in veel gevallen 60 of 80 gewoon te snel is om adequaat te reageren bij een onverwachte gebeurtenis.
Op snelwegen gebeurt niet zoveel onverwachts, maar op provinciale- en binnenwegen des te meer.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
iones
Zeer actief

Ik doe ook precies hetzelfde. Ook als ik op de snelweg zit, lang van te voren zien of iemand wil invoegen omdat die achter een vrachtwagen zit. Ik rem niet af, dat hoeft niet. Ik had immers al lang gezien wat er ging gebeuren en het gas losgelaten.

Ook zie ik wat er loopt links en rechts in de weilanden en wat het van plan is om te gaan doen. Daar waar ik zicht heb, heb ik alles gezien. Ik zie niet alleen de weg voor mij, ook de omgeving. Maar ik denk wel dat ik beter zie dan veel andere mensen. Mijn ogen zijn ook meer getraind want ik wíl ook alles gezien hebben, uit pure nieuwsgierigheid. Ik had die torenvalk op dat paaltje niet willen missen, of die uil, of die twee rammelende hazen, die reeën, etc.

Als er mensen of dieren in de berm zijn, rem ik gewoon af. Beide kunnen impulsief zijn, of gewoon onhandig. Ik ben niet alleen voorzichtig met mijn eigen hachje, maar ook met dat van anderen. Met motorrijders neem ik ook geen risico, je hebt ze zo om zeep. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

Ik ben écht wel een hardrijder. Ik knal hier over de wegen heen. Maar niet langs mensen en dieren. Het is hier trouwens vrij open hoor. Als er een mens of dier ineens te voorschijn schiet kan ik echter niets meer.
Laatst gewijzigd door iones op 10 nov 2014 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”