Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Utrecht legt hondenuitlaatservices aan banden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Utrecht legt hondenuitlaatservices aan banden

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Mensen die beroepsmatig groepen honden uitlaten, moeten daarvoor vanaf volgend voorjaar in Utrecht een overeenkomst hebben met de natuurbeheerders. Er lopen te vaak te grote groepen honden los door de Utrechtse bossen en daar hebben wandelaars, ruiters, fietsers en wild last van.

Staatsbosbeheer, Utrechts Landschap en Recreatie Midden-Nederland constateren dat het aantal hondenuitlaatservices snel toeneemt. Op dit moment zijn er in Utrecht ongeveer tachtig organisaties die elke dag met andermans honden gaan wandelen, aldus Staatsbosbeheer maandag. Maar sommige mensen zijn bang voor honden. De dieren jagen ook wild op, zelfs in rustgebieden.
De natuurbeheerders hebben nu vijf clusters in de provincie Utrecht aangewezen waar hondenuitlaatservices terechtkunnen. Bedrijven kunnen zich tot 7 december inschrijven voor een contract, dat geldt vanaf 1 april 2015. Het aantal plaatsen is beperkt, zodat er misschien moet worden geloot, waarschuwt Staatsbosbeheer.
Afbeelding
Lemuria

Re: Utrecht legt hondenuitlaatservices aan banden

Ongelezen bericht door Lemuria »

Hadden we niet pas geleden een enquete over iets dergelijks hier ingevuld? :roll: Zijn dit de resultaten?
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n raar idee :19:
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

sjaak-k schreef:Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n raar idee :19:
Ook mensen die maar 2-3 honden van anderen uitlaten, worden dus aan banden gelegd. Ik ben het er wel he-le-maal mee eens dat die joekelig grote groepen van 7 of meer honden gewoon overlast geven omdat 99,9% van de uitlaters zo'n groep niet in bedwang kan houden. Maar gebiedt ze dan om aangelijnd te wandelen?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik ben eigenlijk wel voor. als het dan maar wel gaat om wat ze zeggen en niet om geld te kunnen innen voor zo'n vergunning
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Lemuria schreef:
Ook mensen die maar 2-3 honden van anderen uitlaten, worden dus aan banden gelegd. Ik ben het er wel he-le-maal mee eens dat die joekelig grote groepen van 7 of meer honden gewoon overlast geven omdat 99,9% van de uitlaters zo'n groep niet in bedwang kan houden. Maar gebiedt ze dan om aangelijnd te wandelen?
Ja, ook die. Als je bedrijfsmatige activiteiten uitvoert op het terrein van iemand anders vind ik het helemaal niet zo raar dat je daar een vergunning voor nodig hebt. Ik zie het verdere probleem eigenlijk ook niet zo. Het stopt de wildgroei aan uitlaatservices (want iedereen denkt er wel eentje te kunnen beginnen) en het is veel makkelijker communiceren met diegene die het wel mogen uitvoeren. Persoonlijk vind ik het ook niet fijn om ongecontroleerde groepen honden in het bos tegen te komen.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

sjaak-k schreef:
Lemuria schreef:
Ja, ook die. Als je bedrijfsmatige activiteiten uitvoert op het terrein van iemand anders vind ik het helemaal niet zo raar dat je daar een vergunning voor nodig hebt. Ik zie het verdere probleem eigenlijk ook niet zo. Het stopt de wildgroei aan uitlaatservices (want iedereen denkt er wel eentje te kunnen beginnen) en het is veel makkelijker communiceren met diegene die het wel mogen uitvoeren. Persoonlijk vind ik het ook niet fijn om ongecontroleerde groepen honden in het bos tegen te komen.
Mee eens. Hier leeft het niet zo die HUS-sen. Maar ik zou niet blij worden als ik een hele groep honden tegen zou komen waar degene totaal géén overwicht op heeft. En dát komt denk ik best vaak voor. Maar dat is een veronderstelling, spreek niet uit ervaring.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Nanna schreef:Er loopt hier een meneer met hoed die een stuk of tien honden uitlaat die door niemand anders uitgelaten willen worden. Klapkaken, dus.
Pitbulls, Argentijnen, Ambulls, the works. Loopt allemaal los.
En ik kom hem altijd graag tegen want ik ken niemand anders die de honden zó goed onder controle heeft als hij.
Met zulke groepen zou ik totaal géén moeite hebben. Als het gewoon luistert is het prima. Waar ze ook mee lopen en hoeveel het er ook zijn.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

In elzen Bij Dordrecht mag je als particulier niet meer dan met 3 honden tegelijk wandelen en ik ken meer gebieden die deze regels hebben. Nog ff en dan kan je nergens meer terecht met meerdere honden.
Afbeelding
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Luna87 »

Hier in de buurt zijn 2 inieminiebosjes. In de 1 mag sinds kort maar 1 bepaalde HUS lopen (het drukste bos) en in de ander 2. Eerst was er ook de regel dat je max 3 honden bij je mocht hebben, maar er lopen hier zat mensen die meer dan 3 honden hebben dus hebben ze iedere HUS maar een bos toegewezen.
Afbeelding
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Daisy@ schreef:
Nanna schreef:Er loopt hier een meneer met hoed die een stuk of tien honden uitlaat die door niemand anders uitgelaten willen worden. Klapkaken, dus.
Pitbulls, Argentijnen, Ambulls, the works. Loopt allemaal los.
En ik kom hem altijd graag tegen want ik ken niemand anders die de honden zó goed onder controle heeft als hij.
Met zulke groepen zou ik totaal géén moeite hebben. Als het gewoon luistert is het prima. Waar ze ook mee lopen en hoeveel het er ook zijn.
Als je weet met wie je van doen hebt, en dat is ok, is er ook geen probleem.
Kan me voorstellen dat natuurorganisaties dit bedacht hebben om daar ook inzicht in te krijgen.
Wiel
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lizzie. schreef:In elzen Bij Dordrecht mag je als particulier niet meer dan met 3 honden tegelijk wandelen en ik ken meer gebieden die deze regels hebben. Nog ff en dan kan je nergens meer terecht met meerdere honden.
Dat is hier in de buurt ook in diverse bossen.
En hoe zou dat nou komen dat het niet meer wordt toegestaan? :wink:

Een vergunning voor beroepsmatig uitlaten vind ik trouwens helemaal niet zo onredelijk :ok:
Een HUS die goed controle heeft over de groep honden zal denk ik ook niet snel in de problemen komen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik mag hopen dat dat hier niet gaat gebeuren want dan ben ik ook de pineut. En zat mensen hier die meerdere honden hebben.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Kruimel53 schreef:Een vergunning voor beroepsmatig andermans honden uitlaten, prima. Als ik hier op mijn eigen zolder zonder daar een mens mee lastig te vallen beroepsmatig speeltjes en lijnen wil knutselen en via internet verkopen heb ik ook een vergunning nodig, dus waarom niet. Koppelen aan één of andere vorm van toetsing van minimale deskundigheid zou ik ook niet onaardig vinden, ware het niet dat je dan weer het gezever krijgt over wát dan die deskundigheid zou moeten inhouden. Ik heb een uiterst deskundige en verantwoordelijke vriendin met een HUS die daarvoor geen cursussen oid gedaan heeft maar haar groepen perfect onder controle heeft en heel goed weet wat ze doet. En ik ken hier een aantal HUSsen die wel zo'n papiertje hebben, er werkelijk geen drol van bakken en een gevaar voor de omgeving zijn met hun zootje ongeregeld.
Als ik de gecombineerde HUSsen tegenkom met soms wel 30 rondstierende honden, dan ga ik een bosje om. En met mij meer hondeneigenaren in de losloopgebieden. Lopen ze apart met max een hond of 8, 9, die ze onder controle hebben dan heb ik er geen probleem mee en mijn honden ook niet. Mensen moeten tenslotte ook hun brood verdienen en er is duidelijk een markt voor de HUS.

En er is hier ook een losloopgebied waar ik straks niet meer met de honden kan wandelen, daar mogen er maar 2 per begeleider mee. Daar kan ik dan dus alleen nog maar heen als meneer Kruimel een keer te porren is. Dat vind ik dan wel weer overdreven.
Je hebt er toch maar 2.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik snap op zichzelf wel dat er iets moet gebeuren aan bedrijfsmatig gebruiken van openbaar gebied. Ik wil geen hus tegenkomen. Ik heb sowieso een hekel aan loslopende honden omdat Bas alleen kleine hondjes leuk vindt. Moet regelmatig blokjes om omdat iemand met loslopende honden aan komt lopen. Gisteren een dame met een aangelijnde rottweiler. Ik vraag, is hij lief? Ja hoor, super lief. Bij benaderen werd hij ineens niet meer lief. Bazin begon stressig rustig....ruuustiggg....tegen de hond te zeggen. Ik dacht alleen maar, als ze die hond maar kan houden. Bij passeren schoot hij uit, Bas schoot uit de halsband en rende goddank weg. Ik zei alleen maar, GVD! Ik vraag het je nog. Pffff.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Hier in Lelystad is dat ook al zo sinds begin dit jaar, de 2 "grote" bossen mogen geen uitlaatservices meer komen, sterker nog je mag er niet met meer dan 3 honden lopen, ik ben dus dagelijks in overtreding :engel: :pffff:

Opzich vind ik het wel goed, lekker rustig, nou lopen hier echt sukkels rond met 10 honden die totaal niet luisteren en die vrouwen snappen helemaal niks van hondentaal :mep: Waar ze nu moeten/mogen lopen weet ik eigenlijk niet?
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Ik snap het wel dat ze wat meer controle willen hebben over de hus'en.
Toch zie ik wel problemen.
Het is voor sommige mensen hun werk, en dat zouden ze dan straks niet meer kunnen uitoefenen als ze niet ingeloot worden?
Er wordt niet geselecteerd op kwaliteit, dus het waarborgt helemaal niet dat alleen de goede hus'en zich kunnen inschrijven.
Als er meer vraag is dan aanbod, zullen sommige hus'en misschien met meer honden gaan lopen, waardoor er steeds minder kleinschalige hus'en zullen zijn. En dus meer overlast.
Wat ook nog kan is dat de prijzen enorm omhoog gaan, lijkt me ook niet wenselijk.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik loop met mijn vriendin wel eens, en dan hebben we samen 5 honden bij ons, waarvan 1 in een tas meegenomen wordt. En via via hoor je dan mensen daar over klagen. En waarom? Dat kunnen ze niet echt zeggen. Er is ook geen reden. Komt er een voorbijganger, gaat alles en iedereen aan de kant om te laten passeren. Tuinen komen we nagenoeg niet tegen en daar mogen ze niet in. En ze komen zelden iets tegen dat ze op jagen.

Het ligt gewoon aan het aantal honden. Mensen vinden 4 of 5 honden al te veel. En dan klagen ze. Zonder echt aanleiding.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik zie liever een hus die de honden onder controllen heeft dan vele andere baasjes die zelfs 1 hond niet aan kunnen
Laatst gewijzigd door twinkeltje op 13 nov 2014 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Mensen nemen gewoon aanstoot aan honden. En hoe meer honden, hoe meer aanstoot ze nemen. Ongeacht honden luisteren.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

twinkeltje schreef:Ik zie liever een hus die de honden onder ontrollen heeft dan vele andere baasjes die zelfs 1 hond niet aan kunnen
Dit dus. Ben nooit een HUS tegengekomen trouwens. Maar hoor van anderen dat diegene die hier loopt ze prima onder controle heeft en weet waar hij mee loopt. :ok:
De Appenzeller reu zonder baas die agressief was naar mij, omdat ik zijn teef (mijn hond) 'afpak', vond ik vervelender.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Als ze dat hier gaan invoeren wordt dat hussen echt werken :engel:
Hond of 15 ineens is geen uitzondering :wink:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
iones
Zeer actief

Nanna schreef:
iones schreef:Mensen nemen gewoon aanstoot aan honden. En hoe meer honden, hoe meer aanstoot ze nemen. Ongeacht honden luisteren.
Kom dan maar hier wonen. Ik heb nog nooit commentaar gehad op het feit dat ik vijf honden heb.
Maar goed, ik laat ze ook niet in de wijk uit.
Ik krijg de commentaar ook niet te horen, maar mensen zeggen mij dat ze anderen er over horen.

En ik laat ze ook niet in de wijk uit natuurlijk, want ik woon op het platteland.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Kirra schreef:Ik snap het wel dat ze wat meer controle willen hebben over de hus'en.
Toch zie ik wel problemen.
Het is voor sommige mensen hun werk, en dat zouden ze dan straks niet meer kunnen uitoefenen als ze niet ingeloot worden?
Er wordt niet geselecteerd op kwaliteit, dus het waarborgt helemaal niet dat alleen de goede hus'en zich kunnen inschrijven.
Als er meer vraag is dan aanbod, zullen sommige hus'en misschien met meer honden gaan lopen, waardoor er steeds minder kleinschalige hus'en zullen zijn. En dus meer overlast.
Wat ook nog kan is dat de prijzen enorm omhoog gaan, lijkt me ook niet wenselijk.
:ok:

Niks tegen regulering, moet wel de kwaliteit ten goede komen, en een normale bedrijfsvoering mogelijk maken.
Afbeelding
Aniway

Ongelezen bericht door Aniway »

Ik vind het geen enkel probleem als ik een uitlaatservice tegen kom.
Als ze de honden maar onder controle hebben.

Ik zit er absoluut niet op te wachten dat mijn hond belaagd word door een groep honden als ik daar zou lopen met mijn ( aangelijnde) hond die andere honden soms niet zo leuk vind.
Heb ooit 1x gezien ( geen uitlaatservice, maar twee aparte groepswandelingen die elkaar tegen kwamen), dat van uit elke groep één hond op elkaar klapte en toen de halve groep er bovenop dook, groepsversterking dus.
Sta er ook niet op te wachten dat zo iets gaat gebeuren.

Het kan een keer gebeuren dat er iets fout gaat, maar zoals gezegd ik zit er niet op te wachten dat mijn aangelijnde hond belaagd word door een groep honden.

Ik hoop niet dat ze de uitlaatservice af gaan schaffen, voor de mensen is het echt hun werk/leven.
Sommige mensen hebben echt baat bij een hondenuitlaatservice voor hun hond/honden.
Dat dat straks niet meer zou kunnen zou ik echt voor iedereen zonde vinden.

Zo lang iedere uitlaatservice de honden onder controle hebben en weten wat ze in handen hebben ( dus ook elke hond goed kennen), zie ik geen problemen.
Vind dat hartstikke knap dat ze zoveel honden tegelijk uit kunnen laten en dat ze dan ook allemaal goed luisteren.
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Lunatic schreef:Hier in Lelystad is dat ook al zo sinds begin dit jaar, de 2 "grote" bossen mogen geen uitlaatservices meer komen, sterker nog je mag er niet met meer dan 3 honden lopen, ik ben dus dagelijks in overtreding :engel: :pffff:

Opzich vind ik het wel goed, lekker rustig, nou lopen hier echt sukkels rond met 10 honden die totaal niet luisteren en die vrouwen snappen helemaal niks van hondentaal :mep: Waar ze nu moeten/mogen lopen weet ik eigenlijk niet?
In het Visvijverbos :hmmm: Daar kwam ik een tijdje geleden een hus tegen die eerst in het Overijselse hout liep. Ik maak een ommetje als ik een grote groep ongeleide projectielen tegenkom :80: Sidje is eens omver geschoffeld door drie Australian Shepperds tegelijk, die "niets dien hoor". Ik kies tegenwoordig maar voor de rustige plekjes, maar da's dus ook geen garantie!
Ik val gelukkig met drie honden nog net binnen de limiet :mrgreen:
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Het zou wel handig zijn als ze ook daadwerkelijk in de gebieden controleren. Niet alleen hussen zorgen voor overlast.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik ben eigenlijk nog nooit zo'n uitlaatlaaf tegengekomen die de boel adequaat onder controle had. Ik heb er een broertje dood aan.
Ik vind het ook raar om wandelen uit te besteden als het niet gewoon aan een welwillende buur is.
Ik vraag me vaak af waarom het er soms tot wel 10 tegelijk moeten zijn ? Is dat kwestie van sneller meer geld bijeen te garen ? Vroegere HUS'sen gingen m.i. met hooguit 4 honden een uurtje lopen. Gaan die van nu met 15 honden 3 en half uur lopen of ook maar een uurtje ? En hoe meer honden hoe minder de klant betaald ?

Ik ben 1 x zo'n groep tegen gekomen en dat zag er uit als of de hele boel dreef op een groot portie hoop en geluk en zeker niet op "wij weten waar we mee bezig zijn".
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Ja het is wat. Wel zonde dat de echt goede hussen de dupe kunnen worden want er wordt geloot, en het kan zomaar zijn dat je geen gebied toegewezen krijgt.

Maar de hussen die denken dat ze lekker makkelijk kunnen verdienen en er dan ook 15 meenemen die verpesten het voor degene die hun werk erg serieus nemen.

Gelukkig heb ik niet te maken met Staatsbosbeheer en kan ik voorlopig gewoon blijven werken zoals ik doe..

Het was ook in het nieuws en dan zie je twee hussen (die ik ken) samen lopen. Doe dat dan ook niet, stel je gaat samen lopen en je hebt beide 15 honden mee.. Ja ik snap dat mensen daar wat van vinden als je 30 honden tegen komt die allemaal los lopen.

Nu vind ik meer dan 10 echt knap want ik zou ze niet allemaal onder controle kunnen houden denk ik. Max 7 (met eigen hond) vind ik voldoende.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

cornelia schreef:
Ik ben eigenlijk nog nooit zo'n uitlaatlaaf tegengekomen die de boel adequaat onder controle had. Ik heb er een broertje dood aan.
Ik vind het ook raar om wandelen uit te besteden als het niet gewoon aan een welwillende buur is.
Ik vraag me vaak af waarom het er soms tot wel 10 tegelijk moeten zijn ? Is dat kwestie van sneller meer geld bijeen te garen ? Vroegere HUS'sen gingen m.i. met hooguit 4 honden een uurtje lopen. Gaan die van nu met 15 honden 3 en half uur lopen of ook maar een uurtje ? En hoe meer honden hoe minder de klant betaald ?

Ik ben 1 x zo'n groep tegen gekomen en dat zag er uit als of de hele boel dreef op een groot portie hoop en geluk en zeker niet op "wij weten waar we mee bezig zijn".
Hooguit 4 honden in vroeger tijden? Hier niet; een oud busje waar 20 honden uit kwamen wel. Ongelogen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”