Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Flexlijntrucjes

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Flexlijntrucjes

Ongelezen bericht door [Sandra] »

De laatste tijd ben ik wat meer aan het 'spelen' met de flexlijnen.

Leuk om te merken hoe dat werkt en dat dat ook werkt.

Moet ik bijvoorbeeld onderweg mijn neus even snuiten. Of pinnen of in een winkel iets afrekenen. Dan zet ik de flexlijnen op de rem, zodat ze 'slappe' lijn worden, ik hang ze over mijn arm en dan heb ik mijn handen vrij om even te doen wat ik moet doen. Doordat dan de spanning op de lijn wegvalt (en ik denk ook wel in combinatie met mijn neus snuiten :mrgreen: ) blijven de honden gewoon even staan wachten tot ik klaar ben. Zodra ik op de knopjes klik, komt er weer wat spanning op de lijn en dan weten ze dat ze weer 'vrij' hebben.

Bij Jet doe ik dit wel eens als ik langs een weg loop en zij dan midden op de weg wil lopen. Aan de slappe flexlijn loopt ze naast me. Bij Otto als hij toch al naast me loopt. Ik zie dan zelfs bij hem, als ik bepaalde woordjes gebruik, dat hij bij me opkijkt zoals hij dat als pup ook deed toen ik [nog geen flexlijn gebruikte] hem leerde volgen. *note to self* Snoepjes voor onderweg meenemen :oeps:

Maar gewoon zo leuk om te merken dat je daarmee zo kunt 'spelen'.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Flexlijntrucjes

Ongelezen bericht door sbientje »

Nanna schreef:Ik heb helemaal geen flexlijnen ;-) En als ik iemand zie lopen die ze wel heeft weet ik niet hoe hard ik de andere kant op moet vliegen ;-)
Nou kun jij er toevallig mee goochelen maar voor de meerderheid is het een vrijbrief om Coco maar aan te laten sjezen en voor je het weet sta met je met die lijn drie keer om je poten (ondertussenin je vlees snijdend) te wachten tot baasje is uitgelachen en drie keer om je heen is gerend :19:
hahaha :D

ik ben denk ik een slechte baas want pom moet gewoon naast me komen zitten als ik mijn sneus wil snuiten oid. Ze vindt het zelf ook neit echt wat, zo'n flexlijn dus ik gebruik hem nauwelijks. Als ze loops is vind ik het wel handig, maar dan loopt ze vaak nog heel dicht bij me. Nou ja, ook prima!
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik moet d'r ook niks van hebben. Zie je een bakbeest lopen aan een flex die op de rem staat, zijn ze op 3 meter afstand en dan wordt er opeens gegild "Ohhh, Bello, kijk, een vriendinnetje voor je!" *zuhhhhhhwiiiiieeeeeeeeeeeeep* daar wordt Bello uitgerold :schrik:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

het ergste vind ik die honden die gewoon aan het eind van de lijn loepn en maar sleuren. en dan van die vrouwtjes (ja zijn het altijd) die er half achteraan wapperen. Irritant!
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

sbientje schreef:het ergste vind ik die honden die gewoon aan het eind van de lijn loepn en maar sleuren. en dan van die vrouwtjes (ja zijn het altijd) die er half achteraan wapperen. Irritant!
Skadi loopt altijd aan het uiterste eind van de flexlijn, maar sleuren heb ik haar nog niet op betrapt. Ook heb ik mezelf niet op wapperen betrapt.
Als ik mijn neus moet snuiten oid zeg ik trouwens 'wachten'.
Als ze midden op de weg wil lopen (wat hier wel kan maar wat ik niet wil hebben) zeg ik 'aan de kant'. En als ik wil dat ze bij mij komt zeg ik 'bij mij'. Werkt prima.

Ze zijn er, hoor. Mensen die normaal met flexlijnen om kunnen gaan :tongue:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ayleen loopt ook vaak op het eind, maar mag absoluut niet trekken. Ik vind ze wel makkelijk, want kan ze gewoon ondertussen snuffelen in plaats van strak naast me, dat vind ik niks voor een poosje wandelen.
mariekebrand
Actief
Mijn ras(sen): kruising stafford

Ongelezen bericht door mariekebrand »

django loopt ook aan de flexlijn, als ie dan even staat te snuffelen loop ik rustig door en komt ie me weer voorbij gestierd, maar voordat de lijn 'op' is loopt hij alweer normaal, trekken doet hij eigenlijk zelden, en af en toe moet hij gewoon even rustig naast blijven lopen, ik vind die lijnen eigenlijk wel ideaal:)
Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

sbientje schreef:het ergste vind ik die honden die gewoon aan het eind van de lijn loepn en maar sleuren. en dan van die vrouwtjes (ja zijn het altijd) die er half achteraan wapperen. Irritant!
Onze buurman is er zo een... :roll:

Maar wij gebruiken ook flexlijnen, op de manier zoals Sandra en Miranda omschrijven. Ze weten ook donders goed wat 'aan de kant' (netjes aan de rechterkant of linkerkant van de weg lopen, de kant waar wij ook lopen) en 'jongens aan de kant' (dat betekent dat er een auto of fietser aankomt en ze echt even in de berm moeten gaan staan).
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Haha, trouwens was niet m'n bedoeling om gelijk te klagen over de gemiddelde flexi-gebruiker hoor :mrgreen: Leuk dat je honden doorhebben wat je bedoeling is ermee!
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

[Sandra] schreef:De laatste tijd ben ik wat meer aan het 'spelen' met de flexlijnen.

Leuk om te merken hoe dat werkt en dat dat ook werkt.

Moet ik bijvoorbeeld onderweg mijn neus even snuiten. Of pinnen of in een winkel iets afrekenen. Dan zet ik de flexlijnen op de rem, zodat ze 'slappe' lijn worden, ik hang ze over mijn arm en dan heb ik mijn handen vrij om even te doen wat ik moet doen. Doordat dan de spanning op de lijn wegvalt (en ik denk ook wel in combinatie met mijn neus snuiten :mrgreen: ) blijven de honden gewoon even staan wachten tot ik klaar ben. Zodra ik op de knopjes klik, komt er weer wat spanning op de lijn en dan weten ze dat ze weer 'vrij' hebben.
Grappig, datzelfde principe heb ik tijdens het fietsen. Zolang er spanning op de lijn staat, trekt ze me. Als ik wil remmen voor een kruispunt, zeg ik "ho" en geef wat meer lijn zodat de spanning eraf gaat. Dan houdt mijn hond in. Als ik de spanning op de lijn houd, dan blijft ze me trekken terwijl ik probeer stil te staan :mrgreen:
Afbeelding
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Nanna schreef:Ik heb helemaal geen flexlijnen ;-) En als ik iemand zie lopen die ze wel heeft weet ik niet hoe hard ik de andere kant op moet vliegen ;-)
Nou kun jij er toevallig mee goochelen maar voor de meerderheid is het een vrijbrief om Coco maar aan te laten sjezen en voor je het weet sta met je met die lijn drie keer om je poten (ondertussenin je vlees snijdend) te wachten tot baasje is uitgelachen en drie keer om je heen is gerend :19:
Ik gebruik de flexlijn (8 m) in combinatie met een tuigje alleen als we naar plekken gaan waar konijnen zitten of ander "klein wild". Ze speurt zich dan helemaal suf, is apetrots hoteldebotel als ze dan eindelijk "het" konijn o.i.d. "vindt" (ziet), waarvoor ze beloond wordt met een stukje heel goedkope maar overheerlijke leverworst wat ze anders nooit krijgt, en gaat dan vrolijk verder speuren naar het volgende konijn. In alle andere situaties loopt ze los of aan de gewone lijn.
HillieS
Zeer actief

Wat ik ook naar vind is dat onze buurman de flex gebruikt in combinatie met een half-check :schrik:
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Uhhmm. En wat is daar mis mee dan ?

Hier lopen ze allemaal op een halfcheck en flex

Trekken doen ze wel eens, net als aan de gewone lijn maar ik wapper er niet achteraan
Loop er ook gerust met 2 tegelijk , 3 gaat net niet want m'n handen zijn te klein om 2 flexen in 1 hand te houden

Ze weten hier ook donders goed dat ze als we mensen passeren of honden tegen komen naast moeten

Heb er 2 van 8 mtr en 3 van 5 mtr met lint en 1 van 5 mtr met koord
Die laatste is wat lichter en uitstekend geschikt voor pups tot 3-4 mnd

Vind ze echt ideaal , ze kunnen hier niet overal los en zo hebben ze toch een beetje meer vrijheid
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Miranda schreef:
Skadi loopt altijd aan het uiterste eind van de flexlijn, maar sleuren heb ik haar nog niet op betrapt. Ook heb ik mezelf niet op wapperen betrapt.
Hou het er maar op dat Otto er flink de pas in houdt :engel: [als hij een loopse teef op het spoor is]
Als ik mijn neus moet snuiten oid zeg ik trouwens 'wachten'.
'Oh, Otto, heel even.' En dan sta ik al met m'n zakdoekje te zwaaien :mrgreen:
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik heb 8 meter flexlijnen en daar had ik de volwassen herders aan. Nooit problemen gehad eerlijk gezegd. Ze luisterden prima, als ik wilde dat ze naast me kwamen lopen dan deden ze dat. En nu lopen Jol en de kleine aan de flex. En ook zij leren en lopen met de commando's "op de stoep, hier, wachten en naast". Ideaal.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Kay kent heel goed commando andere kant. Dat scheelt mij een hoop macrameeën met die lijnen. Hij weet ook in de regel of hij dan om mij heen moet of om Norah of een boom of paaltje. En Kay weet ook heel goed of hij er druk op moet zetten (al moet ik hem dat vaak heel uitdrukkelijk vertellen: toe maar jongen) of dat hij naast moet lopen als de rem erop gaat. Met Norah is dat nog een ander verhaal, maar ach die geeft ik daar nog een jaar of 5 voor de leren (zij heeft de border collie boot van slimheid totaal gemist)
Afbeelding
HillieS
Zeer actief

** Angela ** schreef:Uhhmm. En wat is daar mis mee dan ?

Trekken doen ze wel eens, net als aan de gewone lijn maar ik wapper er niet achteraan
Loop er ook gerust met 2 tegelijk , 3 gaat net niet want m'n handen zijn te klein om 2 flexen in 1 hand te houden

Ze weten hier ook donders goed dat ze als we mensen passeren of honden tegen komen naast moeten

Vind ze echt ideaal , ze kunnen hier niet overal los en zo hebben ze toch een beetje meer vrijheid
Jij wappert er niet achteraan, maar mijn buurman dus wel. Ik denk dat hij als er sneeuw ligt beter ski's aan kan doen :wink: Bij mij lopen ze aan de korte lijn ook aan de half-check. En dan trekken ze ook wel eens. Maar continue trekken aan de flex in combinatie met de half-check lijkt mij het nut van de half-check teniet doen.
Afbeelding
Aniway

Ongelezen bericht door Aniway »

Beike heeft wel een flex-lijn, die ik soms gebruik.
Ideaal.
Maar ik weet de voor en nadelen ervan, dus ga er verantwoord mee om.
Dus als iemand mij met een flex ziet lopen, hoef je niet om te lopen hoor :mrgreen: :mrgreen:

Maar ja, niet iedereen weet hoe er mee om te gaan vanzelfsprekend.
Ik was er eerst ook tegen, maar heb er toch eentje aangeschaft ( een hele tijd terug al)

Kom ook wel eens mensen tegen die het totaal niet weten hoe de Flex werkt, mijn god :schrik: :schrik:
HillieS
Zeer actief

Kruimel53 schreef:
HillieS schreef:

Jij wappert er niet achteraan, maar mijn buurman dus wel. Ik denk dat hij als er sneeuw ligt beter ski's aan kan doen :wink: Bij mij lopen ze aan de korte lijn ook aan de half-check. En dan trekken ze ook wel eens. Maar continue trekken aan de flex in combinatie met de half-check lijkt mij het nut van de half-check teniet doen.
Wat is dan het nut van de half-check volgens jou?
Voor mij is het makkelijk om en af doen, en ze kunnen er niet even sneaky achteruit uit. Ik gebruik die dingen echt niet om te corrigeren. Ze zijn dan ook zo lang dat de honden niet stikken als ze inschuiven. En daarmee zitten ze hier ook aan de flex en dat gaat al jaren uitstekend.

En ter geruststelling van Nanna: ik weét waar de rem zit en hoe die werkt en ik kan mijn honden netjes naast mij roepen zonder met lijnen te moeten gaan goochelen. En er wordt hier niet gedonderjaagd met andere honden aan de lijn. Klaar. Hoe leuk en lief ze ook zijn, hoe leuk en lief die van mij ook zijn. Geen geknoop met lijnen en geen rollades.
Het nut van de half-check is voor mij dat ik er enigzins mee kan corrigeren. Hier zitten ze even strak als een gewone halsband en dus losser als er geen spanning opstaat.
Ikzelf vind het geen goede combi met een flex maar dat is mijn mening. Wat een ander doet is aan hem of haar zelf.
Maar mij ging het er met mijn opmerking om dat mijn buurman achter zijn hond aan moet hollen die aan het eind van de flex rent, en dat met een half-check. Loop je er (met de flex) gewoon mee zoals bijvoorbeeld Miranda beschrijft, dan is het uiteraard een heel ander effect he.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Kruimel53 schreef:
HillieS schreef:

Wat is dan het nut van de half-check volgens jou?
Voor mij is het makkelijk om en af doen, en ze kunnen er niet even sneaky achteruit uit. Ik gebruik die dingen echt niet om te corrigeren. Ze zijn dan ook zo lang dat de honden niet stikken als ze inschuiven. En daarmee zitten ze hier ook aan de flex en dat gaat al jaren uitstekend.

En ter geruststelling van Nanna: ik weét waar de rem zit en hoe die werkt en ik kan mijn honden netjes naast mij roepen zonder met lijnen te moeten gaan goochelen. En er wordt hier niet gedonderjaagd met andere honden aan de lijn. Klaar. Hoe leuk en lief ze ook zijn, hoe leuk en lief die van mij ook zijn. Geen geknoop met lijnen en geen rollades.

Hier precies tzelfde
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Als ik iemand met een flexilijn zie loop ik de andere kant op :engel: Wát een ondingen! Ik kom nooit mensen tegen die er wel mee om kunnen gaan. Beau moet in de vuurwerkperiode weer aan de lijn, ik vind een normale lange lijn echt honderd keer zo handig.
Afbeelding
jarnob
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Asbakkie
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door jarnob »

Max is mijn 4e hond , ik heb altijd alleen maar flex gebruikt.
Ging altijd perfekt , alleen bij vorige wou dat niet .
Die had een zware hersenbeschadiging , hij trok net zo lang tot de lijn knapte.
Thuis was het een hele lieve hond , maar buiten werd hij helemaal gek.
Hij kon geen andere honden verdragen en hij reageerde nergens meer op.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Hier is het een en al flex lijn, wat nogal eens op de lachspieren werkt.

Gisteravond een vreselijke 'betweterige altijd met je hond bemoeiende beter wetende vrouw' stond aan het einde van haar lijn, hond in het bos ging tekeer, om struiken heen gedraaid, en zij bijna agressief schreeuwen dat ie moest komen. Met zaklamp erbij schijnen

Of de mevrouw die altijd met twee honden loopt en de honden om haar benen heen draaien.
Wat minder leuk was, dat ik de bocht om kwam, en 1 hond aan de andere kant van het fietspad stond....

Wel beetje sneu dat de honden het op de kop krijgen.

Loop zelf af en toe met flex tijdens loopsheid. Iets meer bewegingsruimte
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Ik loop met 4 flexen. 2 links ,2 rechts.Een enkel keertje moet ik wel eens een soort twist uitvoeren maar meestal gaat het vrij goed.Je honden loslaten kost bij ons in de gemeente 200 euro ,dat x 4 is een aardig bedrag.Moet eerlijk zeggen dat op de stukken waar ik weet waar geen politie kan komen ik de honden gewoon loslaat.
Maar wij maken dus heel veel flexlijn wandelingen
_Leonie
Zeer actief

Hilde schreef:Als ik iemand met een flexilijn zie loop ik de andere kant op :engel: Wát een ondingen! Ik kom nooit mensen tegen die er wel mee om kunnen gaan. Beau moet in de vuurwerkperiode weer aan de lijn, ik vind een normale lange lijn echt honderd keer zo handig.
Ik niet. Heb nu al twee keer de lijn rap vast moeten pakken: midden in stront en pies. :ugh:
En vind ook niet dat je erg veel grip hebt als ze wel een keer trekken. Deed nogal zeer aan de handen, haha.

Eigenlijk is een politielijn het handigst, maar ja, ook zo gesjok naast je.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik heb ook wel met een gewone lange lijn gewerkt, met name bij honden in opvang hier. Maar het werkt niet in het bos, wat ook nogal modderig is. Bij de ene zorgt dat voor minder grip, bij een andere lijn knijp je het bij vastpakken al het water eruit. Zo'n lijn is altijd vies en gaat stinken. Het is hier niet bepaald vlak (en die paden zoek ik ook niet op), waardoor het altijd ergens achter blijft hangen en dat ik terug moet borduren. Met een flex druk ik snel de rem in en kan ik ze nog makkelijk terug krijgen als in de bosje dreigen te duiken..
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

_Leonie schreef:
Hilde schreef:Als ik iemand met een flexilijn zie loop ik de andere kant op :engel: Wát een ondingen! Ik kom nooit mensen tegen die er wel mee om kunnen gaan. Beau moet in de vuurwerkperiode weer aan de lijn, ik vind een normale lange lijn echt honderd keer zo handig.
Ik niet. Heb nu al twee keer de lijn rap vast moeten pakken: midden in stront en pies. :ugh:
En vind ook niet dat je erg veel grip hebt als ze wel een keer trekken. Deed nogal zeer aan de handen, haha.

Eigenlijk is een politielijn het handigst, maar ja, ook zo gesjok naast je.
Ik hou de lange lijn vaak zo lang dat hij niet op de grond komt :) Weet ook niet precies wat voor materiaal ik heb, maar erg veel grip en ook niet pijnlijk. Maar Beau knalt er niet uit of zo, dat scheelt. Vuurwerkseizoen komt er weer aan dus weer veel lange lijn voor mij.. Los is toch gewoon het prettigst :mrgreen:
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

In principe gebruik ik geen flex. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik er nu toch één gekocht heb om het uit te proberen en er een tweede komt want deze is niet lang genoeg en ik wil die met een rekstukje aan het einde. Toch loop ik ook met een meterlijn. Want ik vind de controle met de flex echt waardeloos. Dus ik knoop hem aan de zijkant aan mijn broek (lang leven dat extra koortje dat meegeleverd wordt met 2 ringetjes) via een kleine karabijnhaak. En daar blijft hij netjes hangen. Wanneer ik de hond bij me wil hebben roep ik hem en als hij het idee heeft om langer aan het eind van de lijn te blijven dan er per ongeluk tegenaan te lopen, kuch ik eens waarschuwend. Bij situaties dat ik hem aangelijnd wil hebben, lijn ik heb aan de meterlijn aan. Maar het scheelt in ieder geval boetes.

In de zomer loop ik met een 10m-lijn, maar in de winter pakt die altijd wel een paar keer een plas mee en dan vind ik dat toch te koud. Vaak wissel ik dan naar een 4.5m-lijn, maar die vind ik dan weer te kort (huidige flex van 5m vind ik ook te kort). En hij heeft tegenwoordig het niet meer nodig voor gehoorzaamheid, vandaag al weer 7 jaar geworden en een keurig gehoorzaam hondje, en zo niet, dan heb ik het vantevoren aan zien komen en zit hij dus aan een echte lijn.

Ik wilde de flexi ook uitproberen omdat ik een zomer wil gaan trekken. Langer dan 2 uur met een 10m-lijn lopen vind ik zelf niet grappig, en door sommige gebieden mag de hond echt niet los. Dus dan is het handig om een andere optie te hebben. Ook is het straks met festivals/evenementen een mogelijkheid. Daar heb ik hem namelijk altijd dubbel gezekerd, dat kan ook met flexi (en dus een gewone lijn).
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik heb de laatste maanden Tama aan een flex, maar ik vind het niet fijn.
Ik gebruik hem omdat Tama nogal gestrest raakt aan de gewone riem ( sinds ze staar heeft), ze loopt dan te dicht bij me en ze schrikt zich dan steeds een ongeluk. Zij trekt niet aan de flex, ze loopt helemaal aan het eind van de lijn maar trekt niet wat dat betreft is het ideaal.
Maar ik gebruik toch het liefst korte lijnen.

Drie flexen ga ik echt niet gebruiken passen geeneens in mijn handen. Heb maar kleine handen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
_Leonie
Zeer actief

Hilde schreef: Ik hou de lange lijn vaak zo lang dat hij niet op de grond komt :) Weet ook niet precies wat voor materiaal ik heb, maar erg veel grip en ook niet pijnlijk. Maar Beau knalt er niet uit of zo, dat scheelt. Vuurwerkseizoen komt er weer aan dus weer veel lange lijn voor mij.. Los is toch gewoon het prettigst :mrgreen:
Volgende keer als ik bij je ben wil ik wel eens voelen. Dit touw schuurt, anders koop ik er net zo'n één als die van jou. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”