Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hobby fokken?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

v.d Lupinehof schreef:
Wil de hond schreef:
v.d Lupinehof schreef:
Wil de hond schreef:En een kruising van twee honden die uit kruisingen komen die uit kruisingen komen enz.? Zijn dat ook bastaarden?
na mijn mening wel ja
of rommel ,bagger, rotzooi enz enz

mol :twisted: 8)
Vuilnisbak.

En als je met enkele baggerhonden genoeg doorrommelt, kun je dan uiteindelijk bij een ras terechtkomen?
zwart wit gezien wel ja

Dus rashonden fokken zou je kunnen vergelijken met alchemie?

Je maakt van bagger goud.

Ooit waren de meeste rashonden eigenlijk ook bagger dus, zwart/wit gezien dan?
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Wil de hond schreef:
v.d Lupinehof schreef:
Wil de hond schreef:
v.d Lupinehof schreef: na mijn mening wel ja

Vuilnisbak.

En als je met enkele baggerhonden genoeg doorrommelt, kun je dan uiteindelijk bij een ras terechtkomen?
zwart wit gezien wel ja

Dus rashonden fokken zou je kunnen vergelijken met alchemie?

Je maakt van bagger goud.

Ooit waren de meeste rashonden eigenlijk ook bagger dus, zwart/wit gezien dan?
juist
nou er zijn genoeg rashonden die nog steeds bagger zijn

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Een hond is nooit rotzooi. Maar wel rasloos.
Ik heb anders nogal wat honden gezien die verdacht veel leken op rotzooi, maar dat waren dan wel rashonden.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

En wanneer wordt zo´n veredelde bagger dan een ras?

Op het moment dat het als ras door de FCI erkend wordt?

Of kun je daar ook andere kriteria voor aanhouden?
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Wil de hond schreef:En wanneer wordt zo´n veredelde bagger dan een ras?

hoezo, ben je van plan om van jou bagger ook goud te maken dan????

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

v.d Lupinehof schreef:

Mijn bagger is véél mooier dan jouw bagger. :mrgreen:

Die van mij is al perfekt, en heeft geen verbetering nodig. :ok:

Maar ik vroeg me dat gewoon af. Wanneer is een ras nou écht een ras?
EvitaP
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door EvitaP »

v.d Lupinehof schreef:
Wil de hond schreef:En een kruising van twee honden die uit kruisingen komen die uit kruisingen komen enz.? Zijn dat ook bastaarden?
na mijn mening wel ja

:piew
groetjes
Evita

https://nl-nl.facebook.com/adogsagenda - Activiteiten van de Noa Dog!
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Wil de hond schreef:Maar ik vroeg me dat gewoon af. Wanneer is een ras nou écht een ras?
nou, als je een nest van twee totaal verschillende honden hebt, zie je grote verschillen tussen de pups van hetzelfde nest onderling.

een ras is in ieder geval een ras als het uiterlijk en wat het karakter betreft consistente nestjes zijn.
Trippell
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trippell »

Martijn schreef:Een hond is nooit rotzooi. Maar wel rasloos.
Inderdaad, honden zijn NOOIT rotzooi, maar de baasjes soms wel

Groetjes van Joni
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
Trippell
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Hahahaha...verkapte beledigingen.
Lafbek.
Het was niet op jou bedoeld, op niemand trouwens van dit forum (voor alle duidelijkheid).

Sorry voor het misverstand.

Groetjes van Joni
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
linlin

Martijn schreef:oh..oeps. Hihi.
hahaha!
Trippell
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:oh..oeps. Hihi.
Afbeelding

Groetjes van Joni
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Wil de hond schreef:
v.d Lupinehof schreef:

Mijn bagger is véél mooier dan jouw bagger. :mrgreen:

Die van mij is al perfekt, en heeft geen verbetering nodig. :ok:

Maar ik vroeg me dat gewoon af. Wanneer is een ras nou écht een ras?
Een bepaald soort hond is inderdaad pas een ras als deze officieel wordt erkend. Of dit het FCI is, dat durf ik niet te zeggen, daar ben ik te weinig in thuis. Wat ik wel weet dat een 'ras' in een land wel erkend kan zijn en in een ander niet.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Een rashond zonder stamboom wordt ook wel een ongeregistreerde hond genoemd. Er zijn honden die ouders hebben met een stamboom, maar er zelf geen hebben. Dat zie je vaak bij fokkers die volgens de richtlijnen van een rasvereniging fokken en een teef een nest te veel laten krijgen of een teef laten dekken zonder toestemming van de vereniging. Voor de pups wordt dan geen stamboom aangevraagd.
Neeltje

Maar het is toch niet bij ieder ras verplicht om toestemming te hebben van de rasvereniging om te fokken of een nestje te hebben? Daar heb ik nl bij de Franse Bulldog nog nooit over gehoord, aangezien het de Raad van Beheer is die de stambomen uitgeeft. En zolang beide ouders een stamboom hebben, krijg je voor de pups ook een stamboom. Wat heeft de vereniging dan mee te maken??
Gast

Neeltje schreef:Maar het is toch niet bij ieder ras verplicht om toestemming te hebben van de rasvereniging om te fokken of een nestje te hebben? Daar heb ik nl bij de Franse Bulldog nog nooit over gehoord, aangezien het de Raad van Beheer is die de stambomen uitgeeft. En zolang beide ouders een stamboom hebben, krijg je voor de pups ook een stamboom. Wat heeft de vereniging dan mee te maken??
Fokkers die fokken volgens de richtlijnen van een rasvereniging moeten zich aan de regels houden. Als de regel is 6 nesten per teef en de teef krijgt een 7e nest dan wordt dat vaak geheim gehouden omdat zo'n nest een berisping of een openbare waarschuwing van de rasvereniging oplevert. As er stambomen worden aangevraagd komt de rasvereniging erachter, want die krijgt de gegevens van de Raad voor het eigen bestand. Die pups worden ook voor minder geld verkocht.
Neeltje

Oh, bedoel je dat. Nee, dat klopt. Bij de Franse bulldog ligt dat zelfs op 3. Maar als je een nestje neemt, dan hoef je toch geen toestemming te vragen bij de vereniging?? Je behoort gewoon te fokken volgens de richtlijnen en dat vind ik niet meer dan normaal.
Gast

Neeltje schreef:Maar als je een nestje neemt, dan hoef je toch geen toestemming te vragen bij de vereniging??
Dat hoeft niet. Bij sommige verenigingen moet het wel als een fokker lid is. Anders kun je geroyeerd worden en krijg je geen hulp van de puppybemiddelingen. Iedere rasvereniging houdt er zijn eigen regels op na.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

sypke schreef:Dat is wat ik onder hobby fokken versta. Je hebt een goed teefje (of een goede reu die na alle benodigde shows en medische keuringen dekreu wordt via de rasvereniging), doet alles wat ik hierboven beschreven heb en krijgt dan een of twee keer een nestje.
Veel fokkers die meerdere fokteven hebben en voor wie fokken meer dan een hobby is (een manier van leven, niet een broodwinning), zijn op die manier begonnen.
Mits je dan ook de moeite neemt om alle lijnen na te trekken, lijkt me daar dan ook niets mis mee, toch?
linlin

[quote="Neeltje"]
Een bepaald soort hond is inderdaad pas een ras als deze officieel wordt erkend. [quote]

en wanneer wordt een bepaalde soort hond als ras officieel erkend???
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Neeltje schreef:Maar het is toch niet bij ieder ras verplicht om toestemming te hebben van de rasvereniging om te fokken of een nestje te hebben? Daar heb ik nl bij de Franse Bulldog nog nooit over gehoord, aangezien het de Raad van Beheer is die de stambomen uitgeeft. En zolang beide ouders een stamboom hebben, krijg je voor de pups ook een stamboom. Wat heeft de vereniging dan mee te maken??
pups van 2 stamboomouders krijgen niet uit zichzelf een stamboom 8O Die moet aangevraagd worden voor de pups ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
Neeltje schreef: Een bepaald soort hond is inderdaad pas een ras als deze officieel wordt erkend.

en wanneer wordt een bepaalde soort hond als ras officieel erkend???
zie hier, dit zegt de RvB erover:

http://www.kennelclub.nl/RVB/RVB.nsf/No ... 0B0041FFAD
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
linlin

malinois schreef: zie hier, dit zegt de RvB erover:

haha, ik durf het haast niet te zeggen, maar toch bedankt voor de link! :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
malinois schreef: zie hier, dit zegt de RvB erover:

haha, ik durf het haast niet te zeggen, maar toch bedankt voor de link! :mrgreen:
....ik ook niet, maar...graag gedaan :mrgreen:
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Wanneer is een ras nou écht een ras?
RvB schreef:Om rashond te zijn moet een hond voldoen aan drie voorwaarden: beantwoorden aan de kenmerken die voor zijn ras in de standaard zijn vastgelegd, als rashond bij een stamboek geregistreerd staan, en een vader en moeder hebben die tot hetzelfde ras behoren.
Ik vraag me na lezing van bovenstaande, en de rest van de inhoud van de link (overigens ook nog bedankt, interessante link) toch nog steeds af wanneer een ras een ras is. Wordt het dat wanneer er een standaard is opgesteld, door wie wordt dat gedaan, wie beoordeelt daarna of de standaard korrekt is, en of het betreffende ras aan de standaard voldoet, hoeveel honden moeten er minimaal bestaan om een ras te kunnen vormen, door wie moet en ras erkend zijn om als ras te gelden, etc...?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”