Ik denk wel dat je er goed over na moet denken en de voor- en nadelen tegen elkaar af moet wegen alvorens
een (hopelijk) goede beslissing te maken.
Klakkeloos castreren, daar ben ik ook geen voorstander van, echter hoe het soms enorm overdreven wordt dat reuen
geen reu meer zijn, softies, vetzakken, lustobjecten en ga zo maar door, dat zie ik echt niet terug.
Wellicht als je inderdaad een hele onzekere reu gaat castreren dat zoiets gaat gebeuren, maar ik zie alleen bij Puchu
terug dat hij juist zelfverzekerder is geworden omdat hij niet meer compleet hysterisch wordt door de hormonen tov andere
reuen. Nu loop ik met een zelfverzekerde reu over straat die óók ontspannen kan snuffelen of een sprintje trekt en no way
dat een andere reu op hem zal rijden
Maar ik heb dus wel van te voren bekeken of zijn gedrag echt voortkwam uit de hormonen en wat er ging gebeuren als die
hormonen grotendeels weg zouden vallen (chip).
Door de dierenarts werd ik netjes gewaarschuwd voor overgewicht omdat hij al heel snel te dik werd (niet gecastreerd dus) en
daar heb ik meteen rekening mee gehouden en uiteindelijk overgeschakeld op ander voer en gecastreerd en wel er 3 kilo
afgekregen waardoor hij nu op een perfect gewicht zit en ongecastreerd dus wat te zwaar was.
Hij kon dus prima afvallen terwijl hij gecastreerd was, dus ook dat heb je stomweg in eigen hand.
Mijn teef, Kaya, is vanwege medische noodzaak gecastreerd. Zij was al vrij pittig en is inderdaad wel nog pittiger geworden, maar
ik zou haar absoluut niet als agressief omschreven hebben, maar wel een hond die een vrij kort lontje had wat na castratie nog wat korter
is geworden.
Dus veranderingen zie ik wel, alleen overwegend positief (reu) en bij de teef wat negatief, maar niet dramatisch.
Ik denk dat het afhangt van het karakter van de hond wat er gaat gebeuren en zeker bij een reu vind ik een chip een prima
manier om te zien wat er tijdelijk gaat gebeuren als de hormonen grotendeels wegvallen.
Maar ik heb niet de ervaring van 'dweilen' van honden die super lui zijn, moddervet worden, al helemaal niet onzeker worden en ook
niet als lustobject gezien worden.