Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Husky nest, is dit vertrouwd?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Re: Husky nest, is dit vertrouwd?

Ongelezen bericht door fenneke »

Tiny schreef:
Angelique. schreef:Voordelen husky:

Het zijn zulke lieve kroelkonten :I:
Over het algemeen heel sociaal indien ECHT husky (ik lees/hoor heel vaak over een agressieve husky, als je dan na gaat vragen blijkt het vaak bv een kruising mal te zijn...ja duhhhh)
Indien voldoende actie/beweging zijn het in huis vloerkleedjes

Nadelen husky:

Indien niet goed getraind (en dan echt GOED en meerdere keren per dag) kunnen/zullen het weglopers worden. als ze goed getraind zijn kunnen ze prima loslopen in zorgvuldig uitgekozen gebieden !!! (niet op een kinderboerderij uiteraard !
Rui (in de rui periode mag je 2 keer per dag stofzuigen, ik stofzuig 4 tot 5 keer per dag mja dat zijn er 10 :mrgreen: )
Je gaat nooit meer zonder haar op je kleding de deur uit
Een husky alleen (zonder andere hond of mens bij gebrek aan hond) zal zeer waarschijnlijk gaan janken, vooral hard en lang :F:
Kunnen hele slechte eters zijn (moet je tegen kunnen)
Veel, heel veel energie.
Gehoorzaamheid duurt langer en is intensiever als bij bv een border of herder
Leuke tuin ? forget it ! (in 9 van de 10 gevallen)
Veel husky's hoef je ook niet in een bench op te sluiten en al helemaal niet als ze alleen zijn, dat vinden ze absoluut niet grappig en daardoor zijn al heel veel honden heel lelijk verwond en zelfs gestorven. wil je dit toch zal het heel veel training kosten.
Jemig daar kom je nu mee :roll: :jank:
Ja snap ik ook niet hoor. Hoelang heb je dat beest :I: :I: van jou nu al en jij er maar mee tobb(pp)en

:engel:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

fenneke schreef:
Ja snap ik ook niet hoor. Hoelang heb je dat beest :I: :I: van jou nu al en jij er maar mee tobb(pp)en

:engel:
Ruim vier jaar nu :80: :I: En ik kan je zeggen dat het, na het hebben van twee terriers, een Husky een verademing is. Behalve het niet willen eten, ik laat het zo maar het soms wel frustrerend.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Katja-Jessie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Katja-Jessie »

Jeetje wat een hoop reacties, bedankt allemaal!
Ik zat op mijn werk stiekem te kijken en had nog niet eens gezien dat ze pas 6 weken waren.

Maar dat nest is van de baan.
Ze hebben nu een andere gevonden, en dat klinkt echt super. Hondjes zijn nu 10 weken, ouders zijn getest. Pups gaan mee naar het bos en strand, en ze krijgen vers vlees te eten.
Ze hebben wat heen en weer gebeld en gemaild en krijgen alleen een pup mee als de fokkers er een goed gevoel bij hebben.

Ik heb foto's gezien en het ziet er echt goed uit.

Hond komt bijna niet alleen te zitten, er is bijna altijd iemand thuis.
Ze zijn beide enorm sportief.
Ze weten hoe erg het verharen is (van mijn witte pluizenbal komt in de rui ook een complete hond af)
Ze hebben geen bloemen alleen maar tegels in de tuin.
Ze weten de nadelen, maar zal zeker nog zeggen de post van Angelique te lezen.
Ze gaan er mee op cursus.

Ik weet zeker dat de hond niks tekort gaat komen.
De enige aan wie ik mijn herder en moeilijke border collie zou toevertrouwen is mijn zwager, even om aan te geven hoeveel vertrouwen ik erin heb.

Jullie hebben heel goed geholpen, heel fijn!
Een droom wordt een doel wanneer actie wordt ondernomen om het te realiseren.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Inge O schreef:
Biet schreef:[
Ben er ook nogal verbaasd over: zou ook verwachten dat werkers a la type Husky ook behoorlijke eters zijn.
Kan alleen iets verzinnen in relatie tot de temperatuur: warm blijven kost ook energie en als hun energiehuishouden is ingesteld op de extreem lage temperatuur van waar ze vandaan komen, zouden ze als het warmer is minder trek hebben.
Maar goed, dat verzin ik nu ook ter plekke...
wat in die redenering niet klopt is dat een lichaam waarvan de energiethermostaat ingesteld staat op 'koud' juist véél eet - als je nu zou zeggen dat alle husky's daarom veelvraten zijn én daardoor toegroeien zou ik de logica beter begrijpen :wink: .
Het zou een variant op hittestress kunnen zijn. Zelfs bij broilers (vleeskuikens/plofkippen) en vleesvarkens is het met hogere temperaturen vaak lastig om ze op maximale snelheid te laten groeien omdat ze gewoon minder eten. En broilers zijn dan al zo ver doorgefokt dat die standaard met koorts lopen omdat hun verteringsstelsel zoveel warmte produceert dat ze het niet kwijtraken. (broiler heeft vaak een lichaamstemperatuur van 42+ graden in de laatste 2 weken, terwijl normaal 41°C is).

Gezien het feit dat husky's een zeer goed isolerende vacht hebben, zou het dus kunnen dat dit meespeelt. Ik weet niet of het in de zomer (10+°C) erger is dan in de winter (10-°C)?
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Katja-Jessie schreef:Jeetje wat een hoop reacties, bedankt allemaal!
Ik zat op mijn werk stiekem te kijken en had nog niet eens gezien dat ze pas 6 weken waren.

Ze hebben nu een andere gevonden, en dat klinkt echt super. Hondjes zijn nu 10 weken, ouders zijn getest. Pups gaan mee naar het bos en strand, en ze krijgen vers vlees te eten.
Ze hebben wat heen en weer gebeld en gemaild en krijgen alleen een pup mee als de fokkers er een goed gevoel bij hebben.

Ze weten hoe erg het verharen is (van mijn witte pluizenbal komt in de rui ook een complete hond af)

De enige aan wie ik mijn herder en moeilijke border collie zou toevertrouwen is mijn zwager, even om aan te geven hoeveel vertrouwen ik erin heb.

Dat klinkt alsof het een goede combo zal worden! Dat nieuwe nest klinkt ook erg positief. Laat je ons weten hoe het afloopt :D?
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik dacht altijd dat hij eet wat hij nodig heeft. Maar dat slaat dus kant noch wal? Hier is het immers niet zo koud dat ze hoeven te bunkeren en die van mij doet natuurlijk niet zoveel als een Husky in het werkende leven zou moeten doen.
Maar dat verklaart nog niet waarom die van Angelique dan niet meer eten.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Angelique. schreef:Dat zou je denken ja, mij werd altijd gezegd dat dat nog van vroegah is....toen was er niet veel en moesten ze ook bergen werk verzetten....ik weet het niet, ik weet alleen dat ik er persoonlijk niet blij van word.
Ik weet dat er van een aantal van dit soort rassen wordt gezegd dat ze weinig eten en dat men dat als een positieve eigenschap ziet, van oudsher al. Want dat betekent ook minder meenemen en ook natuurlijk minder kosten.
Toevallig gaan we daar binnenkort in duiken want ik vond het ook een bijzonder fenomeen. Er is al sprake van ergens midden vorige eeuw (Kareel meen ik) dus het is al langer een bekend gegeven blijkbaar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Katja-Jessie
Zeer actief
Border Collie

Lemuria schreef:
Katja-Jessie schreef:Jeetje wat een hoop reacties, bedankt allemaal!

Dat klinkt alsof het een goede combo zal worden! Dat nieuwe nest klinkt ook erg positief. Laat je ons weten hoe het afloopt :D?
Ga ik zeker doen!
Tiny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tiny »

Marjoleine schreef:
Angelique. schreef:Dat zou je denken ja, mij werd altijd gezegd dat dat nog van vroegah is....toen was er niet veel en moesten ze ook bergen werk verzetten....ik weet het niet, ik weet alleen dat ik er persoonlijk niet blij van word.
Ik weet dat er van een aantal van dit soort rassen wordt gezegd dat ze weinig eten en dat men dat als een positieve eigenschap ziet, van oudsher al. Want dat betekent ook minder meenemen en ook natuurlijk minder kosten.
Toevallig gaan we daar binnenkort in duiken want ik vond het ook een bijzonder fenomeen. Er is al sprake van ergens midden vorige eeuw (Kareel meen ik) dus het is al langer een bekend gegeven blijkbaar.
Klinkt heel interessant, als je het tegen die tijd wilt delen dan heel graag :flower:
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Mijn slechte eters eten zomers net zo slecht als swinters, oke oke in de winter ietsie beter misschien maar heel veel scheelt het niet :oeps:
In de lente/zomer zien ze er wel beter uit omdat ze dan gewoon vakantie hebben en dus lang zoveel niet verbruiken (met doodsimpele wandelingen) als in de winter wanneer ze wel aan het werk worden gezet...

En dat terwijl ze in de winter 5 dagen per week echt kei en keihard moeten werken en dan heb ik het nog niet over de wedstrijdweekenden die enorm veel van ze vragen en straks in de sneeuw met soms bizarre - temperaturen :schrik:
Aan het einde van het seizoen weet je echt niet wat je ziet zo mager :O: maar ze zijn nog net zo blij en actief als voor het seizoen :19:
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Volgens mij is het idee van de zich uithongerende husky vooral het idee. Ze leven nl allemaal nog lang en gelukkig en mooi slank. Cleo was ook deels husky. Wilde vaak niks eten, of letterlijk met lange tanden. Dan peuterde ze wat door haar eten en nam 2 hapjes. Liep weg en at de volgende dag soms helemaal niks. Natuur. Zo hoort dat. Cleo was soms heel slank. Mooi. Uithongeren is van een andere orde. Weinig hussen die aan het infuus moeten en dwangvoeding. Wij mensen zijn geneigd om te denken dat een hond elke dag hoort te eten.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Een husky is uitermate efficiënt met voedsel en verliest haast geen warmte. Lopen gaat ze extreem makkelijk af dus hun voedselbehoefte ligt gewoon veel lager.
Afbeelding
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Inge O schreef:
Manu schreef:Ik dacht altijd dat hij eet wat hij nodig heeft. Maar dat slaat dus kant noch wal? Hier is het immers niet zo koud dat ze hoeven te bunkeren en die van mij doet natuurlijk niet zoveel als een Husky in het werkende leven zou moeten doen.
maar manu doet toch evenveel of even weinig als de gemiddelde andere (wel normaal etende) huishond? ik weet niet hoe mager hij is maar als ik het hier zo lees zijn nogal wat husky's te mager of zitten er tegenaan.
Ja, iets minder dan gemiddeld nu door die poot. Daar heb ik het maar op gegooid. Al at hij toen hij meer deed ook wel eens een paar dagen heel slecht.
Manu is niet mager, maar wel schraal, zijn ruggengraat ligt bovenop. Zijn eigen eten hoeft hij niet, maar van mijn bord smaakt alles uiteraard beter :pffff: Ik heb er al van alles ingestopt maar na een paar happen hoeft hij niet meer. Hij is sowieso niet op eten gefocust. Een lekkere kluif doet hij 1 á 2 weken mee :19:
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Mooi dat ze een betere fokker gevonden hebben.Ik zou bij die eerste nooit een pup gekocht hebben en niet eens omdat ze in een half aangevreten hok zitten.Slopen als ze te veel alleen zitten is ook een husky eigenschap.Maar meer omdat het een nest zonder papieren is.Volgens mij is het een lekker geld verdien nest.

Ik ken een vrouw die zo chi's fokt ze heeft zelf de reu en dan een stuk of zes teven,die worden allemaal volgestoken alles word zonder stamboom verkocht en dan 500 tot 100 euro vragen voor zo'n hondje.En vooral op je site schrijven dat je niet bij broodfokkers moet kopen :ugh:
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
laeken schreef:Een husky is uitermate efficiënt met voedsel en verliest haast geen warmte. Lopen gaat ze extreem makkelijk af dus hun voedselbehoefte ligt gewoon veel lager.
er is niks aan die vacht dat zo uitzonderlijk is - zat honden(rassen) met een vacht die net zo goed isoleert en net zo goed zat honden die even makkelijk lopen als een husky dus dit theorietje is wat mij betreft geen verklaring.
Toch is het wel zo dat deze vacht en hun lichaam uitermate efficiënt zijn in energieverbruik. Huskies staan erom bekend dat ze weinig eten en toch gezond blijven.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Toch is het wel zo dat deze vacht en hun lichaam uitermate efficiënt zijn in energieverbruik. Huskies staan erom bekend dat ze weinig eten en toch gezond blijven.
Het is een doodgewone spitsvacht :19:

Maar dit speelt in meer rassen.
Ik heb even gezocht want ik kwam het laatst dus ergens tegen. Even een citaat (uit mijn artikel, oorsprong is Fins):
Uiteindelijk moeste de honden zich kunnen aanpassen aan zeer barre weersomstandigheden en bleken de Finse werkhonden ook een uiterst zuinige spijsvertering te hebben. Er wordt gezegd dat de herders uit het westen meer voedsel nodig hadden en als dat klopt zal dat zeker een minpunt zijn geweest.
Dit gaat over de Lapinporokoira, maar ik ben dat gegeven in andere spitsrassen ook tegengekomen: barre omstandigheden, weinig voedsel nodig.
Omdat het er enerzijds niet was en anderzijds, als het er was meegenomen moest worden cq gevangen moest worden. Wat men met liefde deed maar praktisch zijn ze wel natuurlijk in zulke streken.

Er zijn in de oorlogen die daar gewoed hebben heel veel honden uitgemoord zodat er rassen telkens weer opgebouwd werden, en daar werd in geval van de Lapinporokoira dus ook ander bloed voor gebruikt, er wordt gesproken van collie en Duitse herder. Maar die voldeden niet, en een van de redenen zou zijn dat die honden veel meer voedsel verbruikten.
Lapinporokoira's hebben ook een spitsvacht trouwens.

Afbeelding

laeken
Zeer actief

Spits is toch Noordelijk? Dat de husky daarin niet alleen is is logisch. Cleo at ook extreem weinig maar functioneren deed ze perfect.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

laeken schreef:
Inge O schreef:
laeken schreef:Een husky is uitermate efficiënt met voedsel en verliest haast geen warmte. Lopen gaat ze extreem makkelijk af dus hun voedselbehoefte ligt gewoon veel lager.
er is niks aan die vacht dat zo uitzonderlijk is - zat honden(rassen) met een vacht die net zo goed isoleert en net zo goed zat honden die even makkelijk lopen als een husky dus dit theorietje is wat mij betreft geen verklaring.
Toch is het wel zo dat deze vacht en hun lichaam uitermate efficiënt zijn in energieverbruik. Huskies staan erom bekend dat ze weinig eten en toch gezond blijven.
Klopt, zelfs in officiele schrijfels over energiebehoeften van honden wordt dat benoemd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Spits is toch Noordelijk? Dat de husky daarin niet alleen is is logisch. Cleo at ook extreem weinig maar functioneren deed ze perfect.
Ja, spitsvacht is een vachttype dat je alleen daar tegenkomt eigenlijk. Nouja, en bij chows en Akita en zo. Zelfde achtergrond.
En het is daardoor dus in feite een specifiek hondentype. Het zou me niks verbazen als die dit allemaal kennen eerlijk gezegd.

Sirene, heb je linkjes? Ik vind dat erg interessant en elke info is welkom!

Afbeelding

iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Maar ik begrijp dat ze toch nog wel voor dit ras blijven gaan?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Katja-Jessie
Zeer actief
Border Collie

Ja zeker, zelfs na alle nadelen gelezen te hebben :wink:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Katja-Jessie schreef:Ja zeker, zelfs na alle nadelen gelezen te hebben :wink:
Oke, als ze het maar niet onderschatten. Want nu ze alles weten, moeten ze als ze er eenmaal aan beginnen ook helemaal voor de hond gaan en hem niet laten vallen als het effe tegenvalt.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Akita's zijn ook zeikerds met eten. Vaak gaat het op wat latere leeftijd wel iets beter. Kiyoshi is ook een hele periode graatmager geweest.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”