Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Castratie. Een andere duit in het zakje.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Castratie. Een andere duit in het zakje.

Ongelezen bericht door Machie »

ik heb hier vanalles wat lopen en ja, de castraat is duidelijk de makkelijkste. Gelukkig wordt hij ook niet dik van niks. Alleen z'n mooie brede reuenkop is smaller....
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Ik heb geen idee, nooit een castraat reu gehad, maar ook de teven zijn nog intact. Bij de laatsten denk ik soms wel eens, zucht, het zou wel eens makkelijk zijn als..
De katers heb ik wel vroeg laten castreren. Om sproeien te voorkomen, én omdat ze ook buiten liepen en ik niet onnodig nog meer katten op de wereld wilde laten zetten :wink:
Raar genoeg bij een hond wil ik er niet over denken om te laten castreren als het niet nodig is. Al zal het in sommige gevallen misschien prima uitpakken. Maar vrees dat in mijn geval ik het dan ook niet op jonge leeftijd zal laten doen, dus niet om eventuele reuentrekjes te proberen te omzeilen. En als een karakter eenmaal gevormd is hoef je ze ook niet meer te castreren in de hoop dat het dan ineens een speelse tolerante hond gaat worden is mijn gedachte.
WesleyS
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder

Ongelezen bericht door WesleyS »

Ik ben tegen castratie tenzij er een medische reden voor is.
Mijn reu van 10 jaar (bijna 11) is volledig in takt.

Ik kan mijn je bent de baas of je bent het niet term weer terug laten komen, maar ik denk dat sommige mensen daar moeite mee hebben ;).
Afbeelding Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Mijn intacte Akitareu is ook zo heerlijk ongecompliceerd. Reu of teef het maakt niets uit. Hij is makkelijk met alles. Loopt niet weg, jaagt niet. Ideaal beest.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik ben van 'als het niet hoeft, dan hoeft het niet'. Ik heb er met Otto wel eens over gezucht, maar het gaat eigenlijk ook wel oké. Hij mag graag patsen naar andere reuen - dwz als we die op straat tegenkomen en het aan de lijn loopt. Dat gaat wel eens niet goed, het gaat ook wel eens wel goed. En af en toe hebben we felle discussies al hij nog even ergens geurtjes wil blijven snuiven en (Jet en) ik al even op hem hebben staan wachten.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Barney was al gecastreerd toen hij bij me kwam en is ook heel erg relaxed met alles maar met Romy heb ik het nooit overwogen. Ze is zo,n makkelijk hondje met alles en iedereen. Alleen werd me die keuze uit handen genomen door haar tumoren. Maar ze is nog steeds een super makkelijk hondje en in maart wordt ze 12.
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik heb ook nog nooit een gecastreerde reu gehad. Tot nu toe ervaring met twee intacte tot 3 jaar. Tobi is net voor z'n driejarige leeftijd vertrokken als werkhond en Figo is nu net drie.
In mijn omgeving alleen maar reacties gekregen, als ik tegen issues opliep, waarom laat je hem niet helpen dan? Dat vind ik al een rare vraag. Hoezo helpen? Wie helpen? De hond of jezelf? En dan nog..wie help je? Tenzij de hond zichzelf echt heel erg in de weg zit qua hormonen. Ik wist toen ik aan honden begon ( en ik begon tot tweemaal toe met een reu ) niet beter dan als de hond lastig is, moet je hem laten helpen. Ik heb dat alleen nooit gedaan, want ik vind dat zelf onzin. Ik ben niet anti, maar ik zou het persoonlijk alleen doen als de hond echt heel erg van slag is door hormonen of om iets medisch. Of als je echt geen andere weg ziet en je denkt dat de hond beter bereikbaar zou kunnen zijn met trainen, dan een tijdelijke. Maar toen ik aan honden begon had ik heel geen weet van een tijdelijke chip kunnen zetten. Of van al die reacties van mensen die tegen zijn wegens opgroeien en dat castratie ook juist tegen kan werken. Dat heb ik allemaal pas geleerd/ gelezen toen Figo hier in huis kwam. In mijn omgeving, is het nog steeds heel normaal dat als je een lastige reu hebt, de eerste oplossing hakkie takkie. Dan word ie een stuk rustiger. Dat lijkt wel een gegeven feit en ik snap dat niet. Maar het is er blijkbaar ingeslopen ofzo.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Mijn castraat is ook heel gemakkelijk. Is ook van geen enkele orde in het rangordespel van de andere honden, hooguit zo nu en dan een redirectie-object.

Gelukkig hebben ruwharen geen last van castraatvachten, dus met het mindere vachtje zal Hein geboren zijn.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Cleva schreef:Kan ook. Ik zit alleen al driekwart jaar te wachten tot die dijtjes een keer rijp zijn. Ik weet inderdaad niet of dat castraatgeboden is.
Als jij zegt van niet dan neem ik dat aan.
Ik heb nu een prachtig kort hondje met een hele dikke reet. Het wil gewoon niet. Muurvast.
Kom maar langs :lol1:
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik hou er niet van. Ik ken nét even teveel mensen die standaard hun reu castreren zodra hij daar de leeftijd voor heeft. Meestal een maand of 7. Zonde vind ik het. Probeer dan op zijn minst of het met ballen ook lukt. Maar nee, daar denken ze niet eens over na. Het is een reu, dús de ballen moeten eraf. Ik ga dat echt nooit begrijpen, waarom heb je dan een reu gekocht als je geen reuen gedrag wil. Er zijn zo veel honden die zich nooit als reu zullen gedragen en dat noemen we een teef. Had dan een teef gekocht.

Ik heb nog nooit een gecastreerde reu of teef gehad. Alles is intact. Wel krijg ik vaak de vraag wanneer ik het ga laten doen. Alsof het iets vanzelfsprekends is wat erbij hoort en dat irriteerd me mateloos.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Cleva schreef:
Dee schreef:
In mijn omgeving alleen maar reacties gekregen, als ik tegen issues opliep, waarom laat je hem niet helpen dan? Dat vind ik al een rare vraag. Hoezo helpen? Wie helpen? De hond of jezelf?
Jezelf. Zonder enige twijfel.
Ja. Bedoel ik ook met m'n tekst. Maar als je dan tegenwerpt dat dat heus niet altijd de oplossing is, sta je een soort moeilijke wiskunde te roepen ofzo. Of je bent gek of ze haken af omdat je raar praat. Het is hier nog een beetje van de oude Gaus tijd, lijkt wel.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik vond het toen bij Baco ook een verademing, qua gedrag, ( die zat zichzelf in de weg) maar op dit moment een reu die gewoon compleet is en ja hij heeft wel een beetje reuen kuren, maar is zo stabiel dat hij lekker blijft zoals hij is. vind het wel fijn om te lezen dat er ook hier enige nuance komt in het castratie verhaal :wink:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik vind het stiekem wel makkelijk, die castraten. Als ons tweetal zonder vloek of zucht een reu kan passeren dan verzuchten we beiden opgelucht; "dat was een castraat."
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Mijn castraat was de moeilijkste hond die we hebben gehad met andere honden :mrgreen: . Was hij met ballen ook geweest hoor, dus dat maakte geen verschil.

Diezel van mijn moeder moest gecastreerd vanwege medische redenen. Nou is dat een lopend wrak, door allerlei ziektes, maar wat extra bespiering had voor zijn arthrose wel beter geweest.

Chuck blijft mooi intact, ik moet er niet aan denken. Een mortharige hond, met zo'n leeg zakje.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Ik heb van beide 1, tot nu toe is de ongecastreerde reu nog de makkelijkste in omgang met andere honden. Evert is gecastreerd bij de vorige eigenaar en is tegen vreemde reuen niet altijd makkelijk, maar kan nu goed negeren en doorlopen op commando.
Freek is niet gecastreerd en is nu 15 maanden en af en toe gieren de hormoontjes door zijn lijf. Dat zijn niet de leukste, makkelijkste momenten, maar we trainen gewoon door en in zijn contact naar vreemde honden is hij nog steeds erg makkelijk. Schat zijn bezoek op waarde en willen ze spelen is dat leuk, willen ze het niet dan loopt hij door zonder te morren(als beide loslopen). De hormoonhuishouding zal de komende tijd weer wat normaliseren (zie het als pubers bij mensen, met het verstrijken van tijd neemt het verstand hetere wat over van de hormonen :P) en nu is het vooral de regels maar blijven herhalen.
Ik heb de reuen dus liever ongecastreerd als ik daar nog wat over te zeggen heb ;)
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik kan mij wel voorstellen dat de gemiddelde hondeneigenaar niet zit te wachten op lastig reuengedrag, zeker als je verhalen hoort over reuen die dagenlang piepen/niet willen eten als er een loopse teef is. Dat lijkt mij nou ook helemaal niks.

Dat jong castreren niet altijd goed uitpakt hebben onze buren gezien. Hun reu is met 7 maand gecastreerd, maar ruikt érg lekker voor andere reuen en wordt vaak besprongen. Hierdoor valt hij uit naar reuen en zijn ze druk bezig hier op te oefenen.
Nou is het allemaal niet zo'n erg probleem, maar dat lekker ruiken is echt wel een ding, en ze gaan binnenkort een 'no love' spray gebruiken om te zien of dat werkt.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik heb deze keer bewust een teefje genomen. Bas is een hondje om mee te nemen. Kleine reutjes markeren snel, maken sneller ruzie met andere kleine reutjes en ze zijn lastiger met de honden des huizes waar wij over de vloer komen. Bas is wat dat betreft geniaal. Hallo hond, leuk dat je er bent maar vanaf nu ben je er niet meer :engel: En de vreemde hond is lucht......hooguit gromt ze wat als hij aan haar kont blijft ruiken. Komt er een patsend teefje dan zal Bas zich al snel zo opstellen dat ze dat gaat negeren of er in die zin op in gaat dat het nooit uit de hand zal lopen. Bezoek kan hier binnen stappen met reu of teef en Bas doet haar staartje laag en geeft ruimte. :J: Snuffelt 2 seconde en de nieuwe hond mag op haar mand gaan liggen en haar botten opeten. Bas kijkt nog niet eens naar de nieuwe hond maar staat met een brede kwispel voor het bezoek. Hallooooo.... :mann:

Dat had ik niet kunnen krijgen met een reu. Dus hierom een teef.

Komt er een reu dan wil ik ook een reu. Dus dan zal ik hem intact laten zover ik de mogelijkheid heb. Komt er een ander klein hondje uit Spanje dan mag dat best een castraat zijn. Dat is een herplaatser. Daar kan ik dan niks meer van maken dan wat hij is. Toen ik nog perse een mooie hond wilde hebben wilde ik dus geen hond uit Spanje meer. Die zijn altijd gecastreerd. Als ik nu een tweede haarbal met een zwervers-look zoek dan mag dat hondje best ontbalt zijn omdat het dan daar niet om gaat.

Wil ik echter een Black and Tan Jack Russel of een ander mooi gekozen hondje dan zal hij intact blijven hoe dan ook. Die neem ik dan intact en daar zal ik niet aan kloten. Daar zal ik dan mee trainen en oefenen en kijken hoe ver we komen. Maar zo'n hondje komt er voorlopig zeker niet. Wij gaan naar veel vrienden met een hond. Daar kunnen we niet komen met een strakke felle Jack reu die tegen de bank markeert en die de hond des huizes provoceert. Op de camping ergens in de natuur wil je ook geen patsende reu aan een draad hebben liggen bij je tentje. Je wil niet bij vrienden langs met een patsende reu die hun maltezer van 14 in een hoek zet. Allemaal gedoe...

Dus ALS hier een Ierse terrier komt of een door mij zo geliefde Black and Tan Jack dan zal hij intact blijven. Dan kies ik voor zo'n hond wetende dat ik een patser en een opgefokt typje in huis haal. Dat wil ik dan ook. Een hondje om van te genieten. Een strak reutje met ballen. Een hengst maar dan een hond.

Dit moet je nooit castreren wil je dit hebben en houden. :I:
Afbeelding

Geldt ook voor dit. Wil ik zo'n schoft van een terrier dan blijven die ballen hoe dan ook hangen... :pffff:

Afbeelding
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Nou, mijn hond met ballen is prima. Hij kan moeilijk doen maar dan zowel tegen reuen en teven.
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Ik heb zelf een topic lopen in "gedrag" over hormonale problemen die mijn intacte reu heeft.

Ik begrijp helemaal waarom mensen kiezen voor castratie al is het echt niet mijn keuze. Mogelijk zal ik deze in de toekomst ook moeten gaan maken.

Heerlijk dat Hein zo lekker ongecompliceerd is :ok:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik vind het maar een lastig iets.
Onze honden zijn nooit preventief gecastreerd of gesteriliseerd, maar soms denk ik wel eens, misschien doe je er een hond soms wel gewoon uiteindelijk een plezier mee.
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Preventief castreren/steriliseren heb ik niet zoveel mee.
Voor medische redenen moet het en voor duidelijke gedragsproblemen kan ik het begrijpen.

Vita is voor medische redenen gesteriliseerd (officieel gecastreerd geloof ik) op oudere leeeftijd.
Nou is zij natuurlijk een teefje en geen reu, maar ze zit veel beter in haar vel sinds de operatie.
Dat waren kleine dingen als meer rust vinden, maar het grootste verschil zit hem in haar gedrag naar andere honden.
Ze vind nu de meeste honden leuk. Voor de operatie was het een grote uitzondering als ze een hond leuk vond.
Ze speelt ermee, heeft plezier.
En haar karaktertje is niet verdwenen of iets dergelijks. Ze kan nog steeds wel pittig zijn naar andere honden, maar ze reageert er niet meer zo chagrijnig op.

Nou zat zij hormonaal ook niet zo lekker denk ik, omdat ze ook weer andere medische klachten had die wonderlijk verdwenen na de operatie.
Dus misschien was er meer aan de hand bij Vita, maar ik heb er dus geen moment spijt van gehad (ja, ophalen bij de dierenarts, arm meisje.)
Maar de veranderingen in gedrag deden we het niet voor natuurlijk, zonder medische redenen hadden we haar niet laten steriliseren.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Ik ben niet zo van het castreren, heb zelfs 3 hengsten lopen... nog nooit een reu gecastreerd behalve voor iets anders dan een medische oorzaak. Napoleon is ook nog steeds reu maar die gaat gecastreerd worden. En dan gaat het niet eens voor ons gemak hoor want ach liever niet maar de hormonen zitten het dier zo overduidelijk in de weg, hij eet niet (hooguit 3x per week) hij heeft totaal geen rust, 1 zenuwenbom. Met hem werken is niet te doen daardoor en speuren vindt hij geweldig maar hij weet met zichzelf geen raad dus hebben we toen een chemische castratie overwogen en zo'n chip laten plaatsen. Daar is hij zo enorm van opgeknapt niet normaal. Hij heeft meer rust, eet normaal en is bereikbaar. Je ziet hem opknappen. In dit geval hebben wij besloten dat castreren nog niet zo'n slecht besluit is.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ik ben ook niet echt pro castratie. Quasar hebben we wel laten castreren en dat was een verademing. Maar dat ging puur om het hele loopse teven gedoe. Schuimbekken, trillen, niet eten. We hadden een graatmagere Dogo. Qua kutgedrag is hij helemaal niet veranderd na de castratie, maar dat wisten we van tevoren wel. Ik ben er dus niet per se voor, maar in bepaalde situaties is het wel fijn dat het kan.
Stellar is gesteriliseerd omdat ze niet te genieten was voor, tijdens en na loopsheden. En dat vind ik toch ook wel errug lekker, geen bloederige doos meer door dat huis en op schoot. De Chihuahua's houden zichzelf wel goed schoon gelukkig.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik moet er niet aan denken. Ik zie liever een intacte reu. Op de club een dh op jonge leeftijd wegen reu/reu agressie gecastreerd valt nu alles aan reu én teef als hij de kans krijgt. Tja ben je dan klaar mee... en hij ruikt erg lekker voor reuen :shock:
Dat risico zou me veel te groot zijn.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: Mijn intacte reuen zijn overigens nu al eunuchjes ;-) Maken nooit ruzie met wie dan ook en zijn schijtmakkelijk.
Ik denk dus niet dat een makkelijke reu per definitie een castraat hoeft te zijn ;-)

Als pubertje was Niko wat onzeker en was hij nogal eens het pispaaltje. Nu volwassen is er nooit wat; ken weinig honden die zo fijn zijn in de omgang met andere honden als hij.
:wink: Het is een echte heer.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef: Mijn intacte reuen zijn overigens nu al eunuchjes ;-) Maken nooit ruzie met wie dan ook en zijn schijtmakkelijk.
Ik denk dus niet dat een makkelijke reu per definitie een castraat hoeft te zijn ;-)

Als pubertje was Niko wat onzeker en was hij nogal eens het pispaaltje. Nu volwassen is er nooit wat; ken weinig honden die zo fijn zijn in de omgang met andere honden als hij.
Hier ook hoor. Rufus doet wel stoer, maar hij heeft maar een klein hartje en is ontzettend conflict vermijdend.
Alleen reuen in zijn huis vindt ie minder geslaagd. Maar dan moet ie van mij gewoon zijn kop houden en dat doet ie dan ook braaf.
dagmar88
Zeer actief

lets have fun schreef:
dagmar88 schreef:

Hier ook hoor. Rufus doet wel stoer, maar hij heeft maar een klein hartje en is ontzettend conflict vermijdend.
Alleen reuen in zijn huis vindt ie minder geslaagd. Maar dan moet ie van mij gewoon zijn kop houden en dat doet ie dan ook braaf.
:mrgreen: Stoer doen kent hij ook niet. Hij is gewoon, heeft het te druk om zich met stomme dingen bezig te houden.
Zegt zeer beleefd hallo, doet heel af en toe eens een spelletje en gaat weer verder met het afwerken van zijn agenda.

Daarom is het voor mij ook prima dat er onder die andere twee geen balletjes hangen.
Ik geloof absoluut dat het ze niet ten goede is gekomen; maar het was nu eenmaal zo en in de roedel is alles vanzelfsprekend en gemoedelijk.
Denk dat pjotr intact aardig wat meer noten op zijn zang had gehad :lol1:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik ben beken direct dat ik het heerlijk vind, een balloze reu. Ik heb alleen maar intacte dames, dus ik ben blij als een reu geen last kan en het allemaal contact kan blijven maken, ook als er loopsheid heerst.
Nadeel vind ik dan weer dat ik een teef heb (en zo ken ik er meer) die een Gruwelijke Pest heeft aan balloze heren.
Het ruikt naar niks en dus is het niks en dus moet het dan maar in mootjes of in de greppel. Vindt zij.
Nouja, dat is mijn vertaling, maar het effect is natuurlijk hetzelfde.

En als zo'n baas dan zegt dat het wel vaker gebeurt en dat ie ook regelmatig de sloot in gemept wordt door passerende heren mét ballen, dan vind ik het toch wel weer sneu.
Die hormonen hebben gewoon nut, dat blijkt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Niet iedere balloze reu is een voetveeg hoor, maar ja er zijn er wel bij en ik vind het ook sneu, ligt dan toch weer een taak voor de baas.
dagmar88
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ik ben beken direct dat ik het heerlijk vind, een balloze reu. Ik heb alleen maar intacte dames, dus ik ben blij als een reu geen last kan en het allemaal contact kan blijven maken, ook als er loopsheid heerst.
Wat dat betreft heb ik geluk. Niko heeft pas interesse op het moment dat een teef dekrijp is. Ook dan is hij nog prima te roepen.
De dames die hij beter kent kunnen gedoe tijdens de loopsheid niet waarderen en wie niet luisteren wil... :engel:
Stond op een gegeven moment al een minuut of 10 te kletsen voor een mevrouw er achter kwam dat er wat onder hing. :80: "Het is een reu!"
Ze had niets gezegd en aan Niko had ik ook niets gemerkt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”