Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gevraagd om te dekken en dan gaat t niet door
Moderator: moderatorteam
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Gevraagd om te dekken en dan gaat t niet door
Kyto is nu 2x gevraagd om te dekken
De eerste keer ging het niet door om een of andere vage reden, waar we via via achter kwamen want van die mensen zelf nooit meer eat van gehoord
Nu 2 dagen voor de verwachte top sturen we een berichtje van goh hebben jullie mss een idee wanneer t ong kan gaan gebeuren zodat wij er rekening mee kunnen houden
Krijgen we een berichtje terug van Oja we waren vergeten te vertellen dat we toch liever n nestje in t voorjaar willen
En 2 dagen geleden waren ze harstikke enthousiast en konden ze niet wachten
Nu heb ik dat van een kennis ook gehoord , vragen om n dekking en nooit meer wat horen en er later achter komen dat ze n andere reu gebruikt hebben of op t laatste moment afzeggen
sal vast aan mij liggen , maar ik vind dat toch best onbeschoft
Hebben jullie dat ook wel eens gehad ?
De eerste keer ging het niet door om een of andere vage reden, waar we via via achter kwamen want van die mensen zelf nooit meer eat van gehoord
Nu 2 dagen voor de verwachte top sturen we een berichtje van goh hebben jullie mss een idee wanneer t ong kan gaan gebeuren zodat wij er rekening mee kunnen houden
Krijgen we een berichtje terug van Oja we waren vergeten te vertellen dat we toch liever n nestje in t voorjaar willen
En 2 dagen geleden waren ze harstikke enthousiast en konden ze niet wachten
Nu heb ik dat van een kennis ook gehoord , vragen om n dekking en nooit meer wat horen en er later achter komen dat ze n andere reu gebruikt hebben of op t laatste moment afzeggen
sal vast aan mij liggen , maar ik vind dat toch best onbeschoft
Hebben jullie dat ook wel eens gehad ?
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Re: Gevraagd om te dekken en dan gaat t niet door
Komen daar geen contracten of andere schriftelijke afspraken over bijv de betaling aan te pas? Daarin kan je ook zo'n opzegging regelen.
In jouw geval lijkt me niet dat je kosten hebt moeten maken of andere voorbereidingen hebt moeten treffen: behalve gekwetste eer niet veel aan de hand
In jouw geval lijkt me niet dat je kosten hebt moeten maken of andere voorbereidingen hebt moeten treffen: behalve gekwetste eer niet veel aan de hand

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Bij een dekking is contact voor de dekking gebruikelijk, je wilt de te dekken teef toch zien en kennis laten maken, pas op dat moment wordt er beslist of koppel ok is .
Ik heb mensen gehad die sorry plompverloren komen aanrijden om te laten dekken en dan onderweg bellen we komen er aan. Die gaan direct terug als ik ze aan de lijn heb, ik hou van spontaniteit maar in zulke gevallen even niet.
Ik heb mensen gehad die sorry plompverloren komen aanrijden om te laten dekken en dan onderweg bellen we komen er aan. Die gaan direct terug als ik ze aan de lijn heb, ik hou van spontaniteit maar in zulke gevallen even niet.
-
- Zeer actief
Ik heb het een paar keer gehad, dat er heel enthousiast gevraagd werd, maar dat later toch de teef niet in orde bleek, dus wel op tijd info inwinnen van bij gebleken geschiktheid, ( en dan niet even terug koppelen natuurlijk) , maar goed, liever zo dan ik heb een loopse teef kan ik nu komen ( is ook gebeurt
)
goed contact is belangrijk wil je dat soort dingen goed doen en ik vind het fijn als ze eerst een komen om te kijken of hij irl ook is wat ze hopen, en dan kun je verder praten

goed contact is belangrijk wil je dat soort dingen goed doen en ik vind het fijn als ze eerst een komen om te kijken of hij irl ook is wat ze hopen, en dan kun je verder praten

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
1 maal,iemand uit het buitenland.
Wel netjes contact mee en gezien ik geen sperma wou opsturen, kreeg ik wat later het bericht dat hij een hond uit ongeveer gelijke lijnen had gevonden en die ging gebruiken.
Ik heb hem succes gewenst en ik hoop dat het ook gelukt is.
Het kan me niet zoveel boeien eigenlijk, of ze hem wel dan niet gebruiken.
Liever niet te veel zelfs, want van de nakomelingen die ik al gezien heb, zitten daar toch wel een paar ferme kleppers tussen die je niet in verkeerde handen wil zien.
Nu de pup bij 'ons' ook.. 7,5 weken maar heeft gisteren bewust iemand 'gebeten' die het terrein opkwam.
Gelukkig kan een pup geen (erge) schade toebrengen, maar dit is zomaar iets wat wel in de gaten zal gehouden moeten worden
Dus als ze elders gaan, doe maar gerust, kan het niet aan mij liggen als het fout gaat dan
En daarnaast gaan al die pupjes me aan het hart en wil ik die allemaal volgen maar dat gaat dan niet etc...

Wel netjes contact mee en gezien ik geen sperma wou opsturen, kreeg ik wat later het bericht dat hij een hond uit ongeveer gelijke lijnen had gevonden en die ging gebruiken.
Liever niet te veel zelfs, want van de nakomelingen die ik al gezien heb, zitten daar toch wel een paar ferme kleppers tussen die je niet in verkeerde handen wil zien.
Nu de pup bij 'ons' ook.. 7,5 weken maar heeft gisteren bewust iemand 'gebeten' die het terrein opkwam.

Dus als ze elders gaan, doe maar gerust, kan het niet aan mij liggen als het fout gaat dan

En daarnaast gaan al die pupjes me aan het hart en wil ik die allemaal volgen maar dat gaat dan niet etc...

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ja ook wel gehad. Waren vooraf zelfs al een keer geweest om de teef te laten zien en nooit meer iets van gehoord. Ik kan er niet zo erg mee zitten hoor 

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Inderdaad. Mensen die vragen voor dek met zaad opsturen die vervolgens niks laten horen als je aangeeft dat niet te doen.maart schreef:1 maal,iemand uit het buitenland.
Nu de pup bij 'ons' ook.. 7,5 weken maar heeft gisteren bewust iemand 'gebeten' die het terrein opkwam.Gelukkig kan een pup geen (erge) schade toebrengen, maar dit is zomaar iets wat wel in de gaten zal gehouden moeten worden
![]()
Dus als ze elders gaan, doe maar gerust, kan het niet aan mij liggen als het fout gaat dan![]()
En daarnaast gaan al die pupjes me aan het hart en wil ik die allemaal volgen maar dat gaat dan niet etc...![]()
Ook wel 2 dagen op voorhand bellen. NU loops kom overmorgen dekken. Vrij regelen etc en dan op de dag zelf afbellen (dat fatsoen nog wel, overigens ook alleen geregeld omdat de teef me aanstond, anders is op zo'n korts tijd jammer maar helaas als ik niet kan)
Eneh ja Maart, karakter hebben ze al zat. Gelukkig alles op vertrouwde adressen.
-
- Zeer actief
Verwachtte eigenlijk dat zoiets wel gebruikelijk was.Dinos schreef:Bij een dekking is contact voor de dekking gebruikelijk, je wilt de te dekken teef toch zien en kennis laten maken, pas op dat moment wordt er beslist of koppel ok is .
Want hoe zit het met een eventuele eis tot schadevergoeding, wanneer een pup niet over de eigenschappen / gezondheid beschikt, die de koper in redelijkheid mag verwachten?
Gaat de eigenaar van de reu hier altijd vrijuit?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Er is niks verplicht.
Je moet zelf als fokker afspraken maken, dat zijn de standaard regels, en er wordt voor zover ik weet zelden met een contract gewerkt.
De fokker heeft onderzoeksplicht in deze en eigenschappen komen altijd van twee kanten, behalve de eigenschappen die je daadwerkelijk kunt zien, dat kan (hoeft niet) van één kant komen.
En als je iets ziet neem ik aan dat je als fokker zelf kunt bedenken dat je een reu niet wilt gebruiken.
Overigens heb ik het dan over ziektes uiteraard, niet over constructie.
Je moet zelf als fokker afspraken maken, dat zijn de standaard regels, en er wordt voor zover ik weet zelden met een contract gewerkt.
Ja, die gaat vrijuit.korthaar schreef: Want hoe zit het met een eventuele eis tot schadevergoeding, wanneer een pup niet over de eigenschappen / gezondheid beschikt, die de koper in redelijkheid mag verwachten?
Gaat de eigenaar van de reu hier altijd vrijuit?
De fokker heeft onderzoeksplicht in deze en eigenschappen komen altijd van twee kanten, behalve de eigenschappen die je daadwerkelijk kunt zien, dat kan (hoeft niet) van één kant komen.
En als je iets ziet neem ik aan dat je als fokker zelf kunt bedenken dat je een reu niet wilt gebruiken.
Overigens heb ik het dan over ziektes uiteraard, niet over constructie.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
In deze gevallen kennen we de dames in kwestie inmiddels
Leuke teven en Kyto zou ze goed aanvullen zeg maar
Al n hele poos contact , super enthousiast die mensen
En dan vind ik t raar dat ze dan 1-2 dagen voor er gedekt moet worden ineens afzeggen
Bedoel je kan toch van te voren bedenken dat je liever een nest in t voorjaar hebt ipv de winter
En in dat andere geval weten we niet eens een reden , maar vind wel dat t dan wel zo netjes is om wat van je te laten horen
Ipv nooit meer iets en er via via achter komen
En dan zijn er idd mensen die op de bonnefooi afkomen
Alsof wij dan maar dag en nacht beschikbaar moeten zijn
Bedoel als dekreu eigenaar heb je verder ook nog andere dingen te doen ( werk enzo ) dan alleen maar wachten tot er een teef komt en t is niet even een winkel waar je wat zaad gaat halen ofzo
En dan vind ik t raar dat ze dan 1-2 dagen voor er gedekt moet worden ineens afzeggen
Bedoel je kan toch van te voren bedenken dat je liever een nest in t voorjaar hebt ipv de winter
En in dat andere geval weten we niet eens een reden , maar vind wel dat t dan wel zo netjes is om wat van je te laten horen
Bedoel als dekreu eigenaar heb je verder ook nog andere dingen te doen ( werk enzo ) dan alleen maar wachten tot er een teef komt en t is niet even een winkel waar je wat zaad gaat halen ofzo
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Onbeschoft inderdaad en je zou ook vermoeden dat er een andere reden is dan.** Angela ** schreef:In deze gevallen kennen we de dames in kwestie inmiddels
Maar ja, welke?
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Dat zeker. Daarom is de laatste dame hier uit logeren gegaan en het nest daarvoor is Ruun nav progesteron een weekje hier geweest** Angela ** schreef: Bedoel als dekreu eigenaar heb je verder ook nog andere dingen te doen ( werk enzo ) dan alleen maar wachten tot er een teef komt en t is niet even een winkel waar je wat zaad gaat halen ofzo

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Maar dan is er dus al iets afgesproken qua dag/tijd. In mijn geval was er een dekking afgesproken maar nog geen dag/tijd.** Angela ** schreef:In deze gevallen kennen we de dames in kwestie inmiddels
Als ik zit te wachten wordt t wat anders idd. Maar goed ik vind t sowieso wel netjes om iets te laten weten. Kleine moeite...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
och zeker hoor, indien gewenst had ik zelfs meehelpen uitkijken naar een reuInge O schreef:ja, dat vind ik heel onbeschoft, ik zou er niet kunnen om lachen. niet omdat ze je reu (nu) niet gebruiken maar omdat ze wel willen dat je paraat staat op het juiste moment maar het niet de moeite vinden om iets te laten weten als het om wat voor reden ook niet doorgaat.
maar dat vind ik wel weer heel normaal, die was zich gewoon aan het informeren en heeft op basis daarvan beslist om het niet te doen en je daarover zelfs keurig verwittigd - er was dus nog niks afgesproken.maart schreef:1 maal,iemand uit het buitenland.

Het was ook echt een aardige man, met het verstand op de juiste plaats

Ik ben nog niet echt rare dingen tegengekomen, ik ben er geloof ik ook te weinig mee bezig om echt rare dingen tegen te komen

- shinobi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT
Lijkt me erg vervelend Angela, ik had ook mijn reu als dekreu beschikbaar gesteld maar op serieuze reacties hoef je niet te rekenen mensen vinden het zelfs vreemd als je dekgeld vraagt.
- Perle
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
- Aantal honden: 5
Heb al eens telefoon gehad om een dekking door een van onze reuen te vragen. Op mijn vraag om dan zeker bloed te laten prikken (beetje moeilijke reu, als teef dekrijp was, geen probleem, anders gegarandeerd oorlog) werd verbaasd gereageerd : kenden progesteron opvolgen, verloop van een cyclus enzo niet. Maar OK, eens de hele uitleg gedaan, wou eigenaar wel bloed gaan laten prikken, maar niets meer verder van gehoord.
6 maanden later kregen we telefoon van zelfde eigenaar, of hij morgen mocht langskomen (of nog liever: vandaag) om zijn teef te laten dekken, want het was hét moment.
Onze reu was inmiddels overleden, dus niet meer aan de orde, maar sowieso was het anders al 'nee' geweest.
Vind het niet meer dan normaal om elkaar deftig op de hoogte te houden.
Heb eigenaar van de reu waarvan ik eerst gepland had herhalingsnest te doen, ook netjes laten weten dat ik toch besloten had dit niet te doen, en ook waarom. Vind ik niet meer dan beleefd, en werd ook prima aanvaard en geapprecieerd.

6 maanden later kregen we telefoon van zelfde eigenaar, of hij morgen mocht langskomen (of nog liever: vandaag) om zijn teef te laten dekken, want het was hét moment.

Onze reu was inmiddels overleden, dus niet meer aan de orde, maar sowieso was het anders al 'nee' geweest.
Vind het niet meer dan normaal om elkaar deftig op de hoogte te houden.
Heb eigenaar van de reu waarvan ik eerst gepland had herhalingsnest te doen, ook netjes laten weten dat ik toch besloten had dit niet te doen, en ook waarom. Vind ik niet meer dan beleefd, en werd ook prima aanvaard en geapprecieerd.
Haha, eigenaar van dekreu waar ik onlangs naartoe ging, was helemaal verbaasd toen ik vroeg hoeveel hij eigenlijk vroeg voor een dekking. Zo: "hoe, dekgeld, wat, echt??".shinobi schreef:mensen vinden het zelfs vreemd als je dekgeld vraagt.

Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Just like the moon, you're always there, watching.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik had het de laatste keer toen ik op de nakers aan het passen was.
Meneer belde en wilde een dekking, maakte niet uit van welke reu. Nou meneer, dat maakt wel degelijk uit, en ik gaf aan dat ik even moest overleggen, dat er even naar de lijnen gekeken moest worden om te kijken welke reu er het beste bij de teef zou passen.
Hij belde halverwege de middag, en rond 19u had ik overleg gehad, en was e.e.a. uitgezocht.
Dus ik belde terug, maar het hoefde al niet meer, het duurde te lang.
Tja, als je je teef wil laten dekken dan moet je ook niet wachten tot het moment dat ze daadwerkelijk gedekt moet worden. Hij had een reu gevonden die dichterbij woonde, want 120 km rijden is natuurlijk teveel moeite.
Terwijl de woonplaats gewoon op de site stond, waar hij het telefoonnummer ook vandaan had.
Die paar uur maken dan ook niet meer uit denk ik. Hij had geen progesteron geprikt trouwens, dus het was nog maar de vraag of de teef er klaar voor was.
Meneer belde en wilde een dekking, maakte niet uit van welke reu. Nou meneer, dat maakt wel degelijk uit, en ik gaf aan dat ik even moest overleggen, dat er even naar de lijnen gekeken moest worden om te kijken welke reu er het beste bij de teef zou passen.
Hij belde halverwege de middag, en rond 19u had ik overleg gehad, en was e.e.a. uitgezocht.
Dus ik belde terug, maar het hoefde al niet meer, het duurde te lang.

Tja, als je je teef wil laten dekken dan moet je ook niet wachten tot het moment dat ze daadwerkelijk gedekt moet worden. Hij had een reu gevonden die dichterbij woonde, want 120 km rijden is natuurlijk teveel moeite.

Die paar uur maken dan ook niet meer uit denk ik. Hij had geen progesteron geprikt trouwens, dus het was nog maar de vraag of de teef er klaar voor was.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Heb jij een reu?moosje schreef:Ik had het de laatste keer toen ik op de nakers aan het passen was.
Meneer belde en wilde een dekking, maakte niet uit van welke reu.

- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
Ik herken het overigens helemaal niet maar heb ook gewoon hele leuke mensen getroffen tot nu toe (behalve 1x maar die dekking heb ik toen godzijdank ook afgeblazen).
De meeste mensen ontmoet ik wel vaker voor de dekking, voor een wandeling of op een show. Dan bouw je toch al een contact op.
Daarnaast ben ik een pietlut in het plannen van nesten met Xavi en zal ik mensen die last minute een dekking willen of bellen met 'ik wil een dekking, kan ik reserveren?' zonder verdere vragen of afspraken, sowieso een nee verkopen.
Ik snap overigens dat niet iedereen op die manier met fokken bezig is hoor, dat hoeft ook helemaal niet. Maar ik ben wel erg blij met mijn keuzes tot nu toe. Nog steeds een fijn contact met alle fokkers, zie regelmatig nakomelingen van Xavi en ontvang zelfs van veel pupeigenaren mailtjes en foto's. Ik vind dat best bijzonder en erg leuk om te zien hoe ze allemaal opgroeien.
De meeste mensen ontmoet ik wel vaker voor de dekking, voor een wandeling of op een show. Dan bouw je toch al een contact op.
Daarnaast ben ik een pietlut in het plannen van nesten met Xavi en zal ik mensen die last minute een dekking willen of bellen met 'ik wil een dekking, kan ik reserveren?' zonder verdere vragen of afspraken, sowieso een nee verkopen.
Ik snap overigens dat niet iedereen op die manier met fokken bezig is hoor, dat hoeft ook helemaal niet. Maar ik ben wel erg blij met mijn keuzes tot nu toe. Nog steeds een fijn contact met alle fokkers, zie regelmatig nakomelingen van Xavi en ontvang zelfs van veel pupeigenaren mailtjes en foto's. Ik vind dat best bijzonder en erg leuk om te zien hoe ze allemaal opgroeien.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Nee, ging om een van de reuen waar ik op paste.Irisz schreef:Heb jij een reu?moosje schreef:Ik had het de laatste keer toen ik op de nakers aan het passen was.
Meneer belde en wilde een dekking, maakte niet uit van welke reu.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort