Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Went dat?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

kipo
Zeer actief

Re: Went dat?

Ongelezen bericht door kipo »

Kietje wel, niet als ik alleen liep, dan gaf ze alleen mijn andere hond op zijn donder als 'ie te ver achterbleef, maar als we met een groep liepen, patrouilleerde ze regelmatig van de koplopers naar de achterblijvers. Ze is zelfs een keer een vreemde gaan halen, toen was ze het overzicht even kwijt :mrgreen: .
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

kipo schreef:
Hilde schreef:Waar hoor ik dan in thuis :mrgreen: Heb graag de hond altijd in zicht maar de hond die ik graag in zicht heb is een jachthond :F:
Jij hoort bij de herdermensen, Beau is een nep-jachthond. :tongue:
:idea: Dat zal het zijn. Ik weet wel dat je flink baalt als je een échte beagle wil en een Beau krijgt :F:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

kipo schreef:Grappig om te lezen hoe je de reacties hier grofweg kunt verdelen tussen de 'herdermensen' en de 'jachthondenmensen'.
Ik heb wetters, die zelden uit zicht gaan. Ik heb stabijs, die veel uit zicht gaan.
En ik heb Fien. Die is ook uit zicht maar dan omdat ze direct achter mijn hak loopt. Altijd.
Soms converseren we over dat we nog met z'n tweetjes over zijn, over dat de wetters de stabijs op hun donder geven omdat die te ver gingen en over dat jachthonden de mooie dingen van het leven, zoals daar zijn boomstronken, totáál over het hoofd zien.
Ach ja. Plebs is het. En zo mijmeren we verder, Fien en ik :I:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

WesleyS schreef:Kom op mensen. Honden zijn gezelschapsdieren. Wij bepalen wat gewenst en ongewenst is.
Maar niet en nooit zonder het ras uit het oog te verliezen.
Je snapt het niet. Je lijkt me een leuke vent hoor, verder, maar dit snap je niet.

En trouwens, ik kan me niet voorstellen dat Dick Staal zo redeneert. Ik ken hem, aardige vent, geen domme jongen. Die weet verdomd goed dat onderscheid maken belangrijk is.
Niet elke hond kun je alles leren, die aanleg zit er niet voor niks ingefokt. Dat moet je ook helemaal niet willen veranderen. Je moet omgaan met wat een hond is, je moet nooit proberen die hond te vormen naar wat jij wilt.
Kies dan een ras dat al voldoet aan wat je wilt. Dan is de hond in elk geval niet de dupe.

Afbeelding

billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

WesleyS schreef:
Hylos schreef:Je hoort mij ook niet zeggen dat een terrier niet kan luisteren. De manier waarop je een "terrier" (ik denk nu even aan mijn eigen hond, want de ene is de andere natuurlijk niet) en een "Mechelaar" traint kan heel erg veel verschil in zitten.
Mijn hond wordt niet gelukkig als ik een houding aanneem van "ik ben baas dus je doet wat ik wil en wat ik van je vraag", dat werkt zo niet bij hem. Hoe meer ik vraag hoe meer die middelvinger er aan komt. Natuurlijk kan ik hem van alles laten doen en natuurlijk kan hij ook luisteren. Duh, tis een hond. Maar de aanpak is wel degelijk anders. Bij een hond die graag commando's uitvoert train je anders, dan kun je misschien wel iets van je hond vragen, die voert dat uit en je beloont met voertje of speeltje en klaar.
Je neemt nog steeds de houding aan van ik ben de baas alleen de methode waarop je dit presenteert varieert per hond. Dat ben ik volledig met je eens.
De stimuli van graag commando's uitvoeren is omdat het iets oplevert - Dit is bij de terrier, stafford, labrador, husky niet anders.
Ik heb in een ander topic ook gezegd dat de een het op voer doet de ander op een aai over zijn bol. Zoek wat erbij past. Pas het toe.

Als jij het tolereert dat je hond na 60x luistert best. Maar je zult zien als hij bijvoorbeeld van baas verandert dat het ook na 1x kan.

Mijn standpunt is: Je bent de baas over je hond of je bent het niet.
Dus als je hond zijn eigen gang gaat en niet los kan ben je niet de 'baas' over je hond :mrgreen:( al staat het er wat raar :wink: ) niet alles is trainbaar maar dan kan je een perfecte baas zijn en een prima verstandhouding hebben met je hond, en een mechel leren luisteren is piece of cake :pffff: :wink:
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Tara schreef:Ik doe dat tegenwoordig met Oop. Niet dat hij er nog veel van hoort, maar toch... :wink:
Even :offt:
Heb jij hem handgebaren aangeleerd nu hij doof wordt?
Het viel me op dat hij daar sterk op reageerde, en ik wou je er naar vragen, maar dat ben ik vergeten.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Oh ik ben ook een herdermens blijkbaar. Ik moet zeggen, ik vind het wel prettig als mijn hond enigszins in het zicht blijft. Pom zal ook nooit zomaar een spoor uit gaan werken bijvoorbeeld. Ze kan prima zoeken, maar over het algemeen heb ik het idee dat ze (itt de meeste staande honden) de wereld vooral waarneemt met haar ogen. Ze is echt een havik. Vriendje heeft twee staande honden en dat is toch wel heel anders wandelen. Pom vindt dat overigens ook maar gedoe volgens mij, dat gedraaf de hele tijd :P want ze gaat eigenlijk nooit met ze mee. En ze verpest het hele idee van voorstaan ook haha, ze snapt er niet veel van en loopt geowoon maar door. Een jachtcollectief zit er nog niet in voor het trio :D
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
ranetje schreef: Als honden héééééél veel ruimte nemen is fluiten vaak zinloos.
Tenzij ze dan ook nog luisteren, maar dat is dan doorgaans niet meer het geval.
Dan kan je beter eerst die ruimte gaan beperken, dan steeds terugfluiten, want dat wordt een "ruis" omdat dat te veel is.
En dat ruimte beperken is heel moeilijk als ze die ruimte al wel flink hebben gehad.
Zo bedoel ik het eigenlijk ......
Leg ik het ook duidelijk uit? :oeps:
jawel hoor, duidelijk :mrgreen: .

en ja, ze had niet alleen haar ras 'tegen' maar ook nog een keer haar gewoontes : was als halfwas bij ons gekomen (was mijn eerste hond, als kind) en had voordien volledig vrij rondgezworven in de pyreneeën - het had nogal wat voeten in de aarde voor ze die vrijheid wilde inruilen voor mij :F: .
Ja dan sta je al op achterstand.

En diezelfde achterstand ervaren mensen die nog niet het besef hebben wat voor hond ze hebben gekocht voor hij "opeens niet meer luistert"
Die hebben ook vaak te veel vrijheid gehad.

Iets minder heftig dan vrij rondzwerven door de pyreneeën, maar best moeilijk om terug te draaien.
ranetje schreef:Bij een ander vind ik het best een leuk gezicht, maar niet voor mij :tongue:
ik ben er zwaar allergisch aan en heb er hier twee die het in zich hebben om mij als schaap te behandelen :hmmm: . maar ik ben jammer genoeg een zeer onhandelbaar schaap dat zich telkens naar hen omdraait :devil: :mrgreen: .
Dat dacht ik al :engel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lotje&famke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mix Schapendoes en een Teckel

Ongelezen bericht door lotje&famke »

Hoi Vera,

Kan me voorstellen dat je dan erg schrikt. :schrik: Wat een mooie honden heb je! :I: Ik las dat je met Finn misschien behendigheid gaat doen? Wat leuk! Dan ga je ook veel samenwerken op een hele leuke manier en leert Finn nog meer naar jou te kijken. Lotje blijft gelukkig in zicht, zelfs op vakantie durf ik haar los te laten. Ze kijkt gewoon vaak even naar me. Wat voor mij een beetje een geruststelling is, is dat ze gechipt is. Ook heeft ze aan haar tuigje een 'red dingo' penning met mijn telefoonnummer er in gegraveerd. Ik had eerst van die kokertjes met een briefje, maar Lot is zo beweeglijk, binnen een paar dagen valt zo'n briefje eruit. Als het donker is, krijgt ze een lampje aan haar tuig. Alle beetjes helpen. Een poosje geleden was ik samen met een vriendin en haar hond in het bos, samen met Lot en haar hond, toen was haar hond ineens verdwenen. Veel gezocht en geroepen, we waren er beide misselijk van. Waren haar al 30 min. kwijt toen we weer bij de bakfiets kwamen waarmee we waren gekomen. Lag haar hond heel relaxt in de bak op ons te wachten. :D
Afbeelding
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

marian* schreef:
Jokkebrok schreef:
marian* schreef:
malinois schreef:Jagen zou hier betekenen gericht achter een dier (vb haas) aan gaan en met een beetje pech t ook daadwerkelijk vangen.
Dat is geen jagenmaar hetzen en dat wil ik ook niet.
Nou zo stellig zou ik dat toch niet neertikken. Wellicht heeft men elders (dan waar jij woont of verkeert) wel een heel andere defintie van jagen. Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd wat jij dan als jagen zou omschrijven.
Wat is jouw definitie dan?
Ik zie dat het topic alweer wat weggezakt is in de lijst maar goed, ik ben nog een antwoord schuldig.

Ik heb niet perse een hele strikte definitie van jagen. Dat wat Malinois omschrijft noem ik ook jagen (met uitzondering van de pech), maar dat wat mensen hier op zondag gaan doen noem ik ook jagen. Dat heeft wel met honden te maken maar strikt genomen gaat het over de mensen 'zij gaan jagen'.

Dat wat Malinois als jagen (van honden) omschrijft - en waarvan jij zegt dat het hetzen is, dat is wel zo'n beetje het gedrag dat de honden die mee op jacht gaan hier vertonen.

Jagen hier in Frankrijk (dat wat sommige mensen op zondag doen) kan nogal eens verschillen van jagen in Nederland. En het gebruik van honden daarbij verschilt ook nogal. Opstoten en retrieven, daar worden de jachthonden hier in mijn deeltje van Frankrijk niet op uitgekozen hoor. Om in jouw terminologie te blijven is een 'bon chasseur' hier een hond die weet hoe die moet hetzen. (Volgens mij is hetzen overigens gewoon een woord uit de duitse taal waar hollandse HF'ers mee aan de haal zijn gegaan.)

En dat wat jij hetzen noemt en ik jagen, komt namelijk heel goed van pas bij La Battue. La Battue - ik ben niet ingevoerd in de Nederlandse jachtterminologie, maar voor zover ik het begrijp is het vergelijkbaar met drijfjacht - is hier (in heel Frankrijk) nog steeds de meest uitgevoerde jachtvorm als het grootwild betreft. En het betreft hier in Frankrijk nogal vaak groot wild.

Dat honden dus achter een beest aanjakkeren - al dan niet luid gevend - is hier veelal de bedoeling als het om jagen(de honden) gaat. En daarom schreef ik dat ik zo'n opmerking als 'dat is geen jagen' niet zo stellig zou neertikken. :wink:
Laatst gewijzigd door Jokkebrok op 05 nov 2014 02:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Jokkebrok

marian* schreef:
Jokkebrok schreef: Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd wat jij dan als jagen zou omschrijven.
Dit is een van de vormen van jagen en zo ongeveer het eerste filmpje dat ik op joeptjoep vond. " onclick="window.open(this.href);return false;
En als het mag wil ik hier ook nog even op terugkomen. Dat dat filmpje'zo ongeveer het eerste is dat je op YT vond en één van de vormen van jagen is, maakt voor mij nog niet duidelijk wat jij als jagen omschrijft. Kun/wil je dat nog iets verder toelichten?
Jokkebrok

En dan on topic ook nog maar even.

Ik vind niet dat het went, maar ja dat hangt ook weer af wat je onder dat woord verstaat.

Mijn Fransman neemt in mijn ogen ontzettend veel ruimte - in mijn ogen dan, want ik heb eigenlijk geen idee wat hier op het HF als veel ruimte doorgaat. Dat einde veld van die foto, daar moet ik ook om grinniken, maar ik heb verder geen idee wat Jaap en/of Kells dan bedoelen.

Mijn Fransman gaat nog wel eens zo'n 400 meter bij mij vandaan aan de ren. Ik ben eraan gewend maar ik kan niet zeggen dat het een eigenschap is die ik in een volgende hond ook zou zoeken :roll: Maar ik weet eigenlijk ook niet waarom niet, want echt gebrek aan ruimte om te nemen is hier niet. En ik weet ook niet of het aan de hond of aan de context/omgeving ligt dat ie zoveel ruimte neemt. Misschien ligt het wel aan mij: zolang ik nog filosofeer over het hoe en wat en waarom, zolang neemt de Fransman nog ruimte. Of misschien - en daar zet ik eigenlijk op in - ligt het wel aan z'n leeftijd, hij is net 18 maanden tenslotte. En z'n vader - van inmiddels 4 - had ook een handje van de wereld ontdekken, maar die heeft het begrip ruimte inmiddels al aardig ingeperkt.

Wat die context/omgeving betreft; toen ik in de stad woonde had ik honden die nooit een meter bij me vandaan gingen. Was in de stad heel makkelijk en fijn, maar als ik met ze naar het bos of de wijde wereld (Friesland :mrgreen: ) ging dan bleven ze ook in de buurt. Dan vervloekte ik ze en wilde ik dat ze als jonge veulens of vrije vogels die groene weides gingen berennen, of de bossen doorkruisen op zoek naar lekkere luchten die ze thuis niet hebben. En nu woon ik in de wijde wereld (weliswaar niet Friesland maar vergelijkbaar :mrgreen: ) en nu vervloek ik mijn Fransman wel eens omdat ie zonodig tot het 'einde veld' moet. :19:

Nou is dat 'einde veld' hier natuurlijk ook wel meteen een roteind weg... :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding

...en lang voordat ie aan het 'einde veld' is, is ie ook al uit zicht.

Maar ik heb nauwelijks reden om hem in het zicht te houden. Verkeer is hier nauwelijks en aan wachten op de hond doe ik niet. En toch zou ik veel liever hebben dat die Fransman net als z'n vader gewoon 'in de buurt bleef'. En het feit dat ik die wens heb, maakt dat ik moet vaststellen dat het niet went.

Ik oefen het wel hoor, hierkomen na of tijdens vrije vlucht, maar altijd een beetje halfbakken. Omdat ik het zelf eigenlijk ook onzin vind. Het is niet nodig plus ik vind het fascinerend om mijn langpootcollie na te kijken, ploegend door de klei, hinkelend tussen de maisstoppels of hoppend dwars door jong koolzaad. Mijn twee honden kennen de fluit en reageren daar heel bevredigend op, maar vaak genoeg vergeet ik te fluiten, omdat ik gebiologeerd de jacht op de haas of de kansloze tocht achter de reeen aan gadesla. :engel:

En alhoewel het 'waarom ze terugkomen' mij eigenlijk altijd veel meer boeit dan het feit 'dat ze werkelijk terugkomen', doe ik blijkbaar toch ergens iets goed. Ze komen namelijk altijd terug. Vaak omdat ik het vraag dmv naam, fluit en/of gebaren, en in alle andere gevallen uit zichzelf.

Maar - en wellicht voegt dat nog echt wat toe aan de vraag van TS - ik merk een exceptionele vooruitgang in het fanatisme met hierkomen vanaf lange afstand bij de Fransman sinds ik dit soort grapjes heb toegevoegd aan mijn repertoire: recall games.

Mijn Fries geeft er weinig om, die komt of die komt later. Maar mijn Fransman gaat nog een versnellinkje hoger op weg naar de baas, als ie - uit de verte - ziet dat ik het gebaar voor het één of het andere spelletje geef. :wink:
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Jokkebrok schreef:ik merk een exceptionele vooruitgang in het fanatisme met hierkomen vanaf lange afstand bij de Fransman sinds ik dit soort grapjes heb toegevoegd aan mijn repertoire: recall games.
waarom maken ze dit soort filmpjes nou eens nooit met een kaukaas of een basset artésien of een pyreneese berghond of zo.
Dat zijn spelletjes die ik ook heel vaak met Rana speelde en met Ita doe ik dat ook.
Toch hé zo'n haas ......................... :F:
Vooral tijdens een jacht blijkt dat weer hele andere dimensies te krijgen. :wink:

Op de laatste G&G trainingen die ik met Rana volgde liep ook een Leonberger mee die dit soort spelletjes ook graag deed :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Jokkebrok schreef:Ik zie dat het topic alweer wat weggezakt is in de lijst maar goed, ik ben nog een antwoord schuldig.

Ik heb niet perse een hele strikte definitie van jagen. Dat wat Malinois omschrijft noem ik ook jagen (met uitzondering van de pech), maar dat wat mensen hier op zondag gaan doen noem ik ook jagen. Dat heeft wel met honden te maken maar strikt genomen gaat het over de mensen 'zij gaan jagen'.

Dat wat Malinois als jagen (van honden) omschrijft - en waarvan jij zegt dat het hetzen is, dat is wel zo'n beetje het gedrag dat de honden die mee op jacht gaan hier vertonen.

Jagen hier in Frankrijk (dat wat sommige mensen op zondag doen) kan nogal eens verschillen van jagen in Nederland. En het gebruik van honden daarbij verschilt ook nogal. Opstoten en retrieven, daar worden de jachthonden hier in mijn deeltje van Frankrijk niet op uitgekozen hoor. Om in jouw terminologie te blijven is een 'bon chasseur' hier een hond die weet hoe die moet hetzen. (Volgens mij is hetzen overigens gewoon een woord uit de duitse taal waar hollandse HF'ers mee aan de haal zijn gegaan.)
Nou nee, dat is een gewoon gebruikt woord in de jacht.
Kan best van Duitse afkomst zijn, maar geen woord dat door HF'ers is bedacht :wink:

Hetzen is zeker ook een vorm van jagen :ok:
Door een bepaald type jachthond dat daarvoor is gefokt en bij voorkeur ook "luid" moet jagen.
Vooral op het moment dat ze op spoor zitten en/of als ze wild achtervolgen.
Dat is beter voor hun veiligheid.

Waar zowel jagers als natuurbeschermers de pest aan hebben is hetzen door honden buiten de jacht, dus ongecontroleerd.
Door allerlei honden die het wild alle kanten op doet stuiven en daardoor niet alleen onrust veroorzaken - ook in tijden dat de jacht gesloten is - maar ook grote ongelukken op snelwegen kunnen veroorzaken.
En dat wat jij hetzen noemt en ik jagen, komt namelijk heel goed van pas bij La Battue. La Battue - ik ben niet ingevoerd in de Nederlandse jachtterminologie, maar voor zover ik het begrijp is het vergelijkbaar met drijfjacht - is hier (in heel Frankrijk) nog steeds de meest uitgevoerde jachtvorm als het grootwild betreft. En het betreft hier in Frankrijk nogal vaak groot wild.

Dat honden dus achter een beest aanjakkeren - al dan niet luid gevend - is hier veelal de bedoeling als het om jagen(de honden) gaat. En daarom schreef ik dat ik zo'n opmerking als 'dat is geen jagen' niet zo stellig zou neertikken. :wink:
Drijfjacht op grofwild denk ik :ok:

Dat is niet de enige jachtvorm in Frankrijk en misschien is er ook wel kleinwildjacht bij jou in de buurt, maar is dat niet opgevallen?
Ita is ook een "Franse jachthond"
De meeste Griffons zijn lopende jachthonden en die zou jij daar best tegen kunnen komen bij de drijfjacht.
Alleen de Korthals Griffon is een Griffon d'arrêt
Al zou Ita best mee willen gaan met die andere Griffons :tongue:
Laatst gewijzigd door ranetje op 05 nov 2014 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:
Jokkebrok schreef:ik merk een exceptionele vooruitgang in het fanatisme met hierkomen vanaf lange afstand bij de Fransman sinds ik dit soort grapjes heb toegevoegd aan mijn repertoire: recall games.
waarom maken ze dit soort filmpjes nou eens nooit met een kaukaas of een basset artésien of een pyreneese berghond of zo.
Dat zijn spelletjes die ik ook heel vaak met Rana speelde en met Ita doe ik dat ook.
Toch hé zo'n haas ......................... :F:
Vooral tijdens een jacht blijkt dat weer hele andere dimensies te krijgen. :wink:

Op de laatste G&G trainingen die ik met Rana volgde liep ook een Leonberger mee die dit soort spelletjes ook graag deed :wink:
ik schrijf ook niet dat de genoemde (of andere rassen) dat niet zouden doen maar hun motivatie om het te doen en wanneer ze het wel of niet interessant vinden om te doen ligt gewoon voor veel rassen heel anders als voor de doorsnee bc of lab die zo vaak in dit soort trainingsfilmpjes opgevoerd wordt.

mijn wartjes zouden dit thuis ook prachtig vinden maar op wandeling zouden ze er weer geen zàk aan vinden.
Ben ik met je eens :ok:

Ik wilde alleen maar zeggen dat ze wel bestaan, min of meer, alleen niet op film :wink:

En dat die spelletjes voor Rana (en voor Ita) weinig tot geen inhoud meer hebben als er een haas op gaat, ook al kan ik Ita tegenwoordig aardig terug krijgen.
Het blijft een "aandachtspuntje" :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:
ik schrijf ook niet dat de genoemde (of andere rassen) dat niet zouden doen maar hun motivatie om het te doen en wanneer ze het wel of niet interessant vinden om te doen ligt gewoon voor veel rassen heel anders als voor de doorsnee bc of lab die zo vaak in dit soort trainingsfilmpjes opgevoerd wordt.

mijn wartjes zouden dit thuis ook prachtig vinden maar op wandeling zouden ze er weer geen zàk aan vinden.
Ben ik met je eens :ok:

Ik wilde alleen maar zeggen dat ze wel bestaan, min of meer, alleen niet op film :wink:

En dat die spelletjes voor Rana (en voor Ita) weinig tot geen inhoud meer hebben als er een haas op gaat, ook al kan ik Ita tegenwoordig aardig terug krijgen.
Het blijft een "aandachtspuntje" :mrgreen:
het stoort me gewoon vreselijk dat de meeste trainers die vanalles lopen te roepen (dat daarom niet onwaar is hoor) en dat willen laten zien aan de hand van een filmpje ALTIJD makkelijk trainbare rassen uitkiezen als voorbeeld terwijl het grootste deel van hun publiek juist moeilijk trainbare honden heeft .
Ik ben blij dat jij het schrijft :D
Ben het wel met je eens.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik ga dat eens met pom proberen, ik denk dat ze het heel leuk vindt. Of het helpt qua recall, dat weet ik niet, het gaat op het moment sowieso wel goed. Maar het is gewoon leuk als spelletje, het is nogal een sjokker dus wie weet vindt ze dit wel grappig :D
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ranetje schreef:Nou nee, dat is een gewoon gebruikt woord in de jacht.
Kan best van Duitse afkomst zijn, maar geen woord dat door HF'ers is bedacht :wink:

Door een bepaald type jachthond dat daarvoor is gefokt en bij voorkeur ook "luid" moet jagen.

Waar zowel jagers als natuurbeschermers de pest aan hebben is hetzen door honden buiten de jacht, dus ongecontroleerd.
Door allerlei honden die het wild alle kanten op doet stuiven en daardoor niet alleen onrust veroorzaken - ook in tijden dat de jacht gesloten is - maar ook grote ongelukken op snelwegen kunnen veroorzaken.
Maar is dat ook gericht... ik weet niet hoe ik t zo moet uitleggen op papier maar toen ze hier nog met zn drieen waren zag je ze dus echt gericht lopen als ik ze zou laten gaan. Dus niet blind met zn 3en achter een haas aan maar eentje en de rest probeerde t beestje in te sluiten aan de andere kanten.
Kijk ik zie die raggende honden (zo noem ik t maar voor t gemak) in de wijk vaak want ook daar barst t van de konijnen in de uitlaatbosjes. Maar daar lijkt totaal geen idee achter te zitten blind rennen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
ranetje schreef:Nou nee, dat is een gewoon gebruikt woord in de jacht.

Maar is dat ook gericht... ik weet niet hoe ik t zo moet uitleggen op papier maar toen ze hier nog met zn drieen waren zag je ze dus echt gericht lopen als ik ze zou laten gaan. Dus niet blind met zn 3en achter een haas aan maar eentje en de rest probeerde t beestje in te sluiten aan de andere kanten.
Kijk ik zie die raggende honden (zo noem ik t maar voor t gemak) in de wijk vaak want ook daar barst t van de konijnen in de uitlaatbosjes. Maar daar lijkt totaal geen idee achter te zitten blind rennen.
Dat is heel gericht en doelbewust.
Het mag niet van de wet :wink: maar op zich is dat wel "goed jagen".
Het heet volgens mij ook hetzen, maar dat weet ik niet zeker.

Wat niet "goed" is, is dat blinde raggen.
Ook dat wordt hetzen genoemd.

Als ik goed heb begrepen wat je bedoelt?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Yep...
Ik wil t ook niet hoor maar zag dat weleens heel snel gebeuren. Echt secondenwerk. En vond dat best apart als ik er later over nadacht voor herders. Gelukkig goed terug te roepen. Er lopen hier ook heel veel wegen.
Ik wil helemaal geen jagende honden ;-)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Nee het went niet. Al mijn honden hebben los gelopen en bleven in de buurt en hielden mij in de gaten. 1 of 2 x roepen was genoeg.
En nu....
heb ik er 1 die absoluut niet meer los kan.
ben vanaf pup af aan gaan oefenen met het hier komen maar sinds hij volwassen is kan hij niet meer los hier.
Hij is een jager en zodra hij op het veld komt gaat zijn neus op de grond en vind alles; katten, hazen, eenden.
Overal gaat hij achteraan en is niet meer te stoppen totdat het object van zijn jacht verdwenen is, dan komt hij terug richting veld.
En zo is hij al woonwijken in gegaan; spoorlijn over enz. en dus komt hij niet meer los op plekken waar geen hek omheen zit.
Dat risico ga ik niet nemen met hem, voor hem zelf niet maar ook niet voor weggebruikers ed.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Biry en Joris zouden het geweldig vinden zo'n spelletjes erbij. Met Biry doe ik soms zoiets, alleen gaat dat toch een beetje anders: 'oeeehhh Birytjeeee, kom eens kijken! Kijk een muisje *wijst naar de grond*. Ja kom maar pakken!' *schopt een beetje in t gras* Denk hier een hoog piepstemmetje bij en dan heb je het plaatje compleet :mrgreen:
Bij Finn werkt dat (nu nog) niet. Hij begint net een beetje het principe van trainen door te krijgen, maar dat gaat bij hem echt een stuk langzamer dan bij die andere twee. Ben nu bijvoorbeeld bezig met de handtouch, maar dat lijkt er maar niet in te gaan bij 'm. Alleen met mn hand binnen z'n bereik wil hij dat wel doen, maar als hij ervoor op moet staan is het alweer te veel gevraagd. En ik hoef het ook maar een enkele keer te doen, want iets te vaak en hij heeft geen zin meer. Maar het geeft wel veel voldoening als iets dan wel lukt.

Het hierkomen gaat trouwens al stukken beter :cheer: Ik laat hem nu alleen los in het (losloop)bos en op de hei en na het openingsbericht is hij niet meer echt weggerend (zou hij hier meelezen :hmmm: ). In moeilijke situaties, zoals wanneer er net een andere hond aankomt, of kindjes of mountainbikers, dan is het nog lastig en wil hij nog niet echt komen, maar we oefenen gewoon verder. Hebben jullie misschien nog een tip hoe je je hond kan aangeven dat het fout is als hij niet komt als ik roep? Niet echt straffen maar meer het doorbreken van zijn aandacht bij wat hij aan het doen is en denken van 'ohja, ik moest komen'. Als het kan sla ik een ander pad in, maar dat gaat niet altijd. Ik beloon hem nu in ieder geval altijd als hij komt, ookal is het uit zichzelf.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jokkebrok schreef:Jagen hier in Frankrijk (dat wat sommige mensen op zondag doen) kan nogal eens verschillen van jagen in Nederland. En het gebruik van honden daarbij verschilt ook nogal. Opstoten en retrieven, daar worden de jachthonden hier in mijn deeltje van Frankrijk niet op uitgekozen hoor. Om in jouw terminologie te blijven is een 'bon chasseur' hier een hond die weet hoe die moet hetzen. (Volgens mij is hetzen overigens gewoon een woord uit de duitse taal waar hollandse HF'ers mee aan de haal zijn gegaan.)
Wat jij omschrijft is meutejacht.
Dat gebeurt in Nederland vrijwel niet, en je gebruikt daar een heel specifiek soort honden voor. Honden die je in Frankrijk veel ziet en hier zo goed als niet.
Maar honden, ook staande honden, kúnnen het wel. Alleen is dat niet heel handig.
Honden moeten dat niet in hun eentje gaan doen, dat is niet de bedoeling omdat er ten eerste veel beschermde gebieden zijn hier, ten tweede je hond als "wapen" gebruiken wettelijk verboden is hier en ten derde je schade aan derden kunt berokkenen (een hetzende hond die de A1 oversteekt geeft nogal veel rommel).

Opstoten en retrieven, dat is een totaal ander jachttype, en dat wordt in Frankrijk dan weer zelden gedaan. Gewoon omdat daar ander wild wordt bejaagd dan hier.

Hetzen is een woord dat inderdaad uit het Duits komt maar dat al sinds jaar en dag zeer gebruikelijk is in de kynologie en in de jacht. Daar is het HF bepaald niet verantwoordelijk voor.

Afbeelding

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Went dat?

Ongelezen bericht door marian* »

Jokkebrok schreef:
Ik zie dat het topic alweer wat weggezakt is in de lijst maar goed, ik ben nog een antwoord schuldig.

Aan de antwoorden die Nettie en Marjoleine hebben gegeven heb ik niets meer toe te voegen. Dank, dames!

*Edit: quoten ging fout, reparatie ging fout maar 2e reparatie ging wel goed :wink:
Laatst gewijzigd door marian* op 05 nov 2014 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Inge O schreef:
het stoort me gewoon vreselijk dat de meeste trainers die vanalles lopen te roepen (dat daarom niet onwaar is hoor) en dat willen laten zien aan de hand van een filmpje ALTIJD makkelijk trainbare rassen uitkiezen als voorbeeld terwijl het grootste deel van hun publiek juist moeilijk trainbare honden heeft .
Dat stoort mij ook gigantisch. Al heb ik zelf ook geen lastig ras. Maar denk, wat mee speelt, is dat als je interesse hebt in al dat soort gedoe je al snel op een hond uit komt die dat ook graag wil doen. En niet dat je met je enorme motivatie met een hond zit, die er geen bal aan vindt.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
_Leonie schreef:
Inge O schreef:
Dat stoort mij ook gigantisch. Al heb ik zelf ook geen lastig ras. Maar denk, wat mee speelt, is dat als je interesse hebt in al dat soort gedoe je al snel op een hond uit komt die dat ook graag wil doen. En niet dat je met je enorme motivatie met een hond zit, die er geen bal aan vindt.
ja, maar vaak gaat het ook om basiszaken die ook tot de opvoeding behoren en als iemand zich uitgeeft voor trainer zou hij daar rekening moeten mee houden.
In feite zou je als trainer moeten kunnen helpen om de "black box" van je hond te vinden en dan van daar uit verder met de hond aan de slag gaan.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief

Inge O schreef:
_Leonie schreef:
Inge O schreef:
ja, maar vaak gaat het ook om basiszaken die ook tot de opvoeding behoren en als iemand zich uitgeeft voor trainer zou hij daar rekening moeten mee houden.
Het zou mensen wel sieren als ze in dat soort filmpjes iemand anders hond pakken, inderdaad. Ik leer ook het meest als iemand mijn hond over pakt, en dan laat zien hoe mijn hond waarop reageert.
Dat je je eigen hond kan opvoeden betekent niet dat je het met een lastigere/ander soort hond ook kan.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik zie nog niet gebeuren dat een trainer mijn hond als voorbeeld kan gebruiken..
Want dat ik wat kan aanvangen met mijn hond, wil niet betekenen dat een ander datzelfde kan, het is immers de band tussen ons die het verschil maakt.
_Leonie
Zeer actief

Inge O schreef:
_Leonie schreef:Het zou mensen wel sieren als ze in dat soort filmpjes iemand anders hond pakken,
andermans' hond trainen zou ik dan weer niet kunnen - of toch niet voor de echt moeilijker dingen want daarvoor heb ik juist een zeer intense relatie nodig met een hond. voor conditioneertruukjes is die relatie is er niet persé nodig maar voor iets dat verder gaat wel, zeker als het om opvoeding gaat.
Dat snap ik, maar ik vind wel dat als je jezelf als trainer neer zet, je andermans honden wel moet kunnen lezen en tips moet kunnen geven over hoe je dingen verbeterd. En dus niet alleen hoe je dingen met je eigen honden hebt opgelost, en dat geldt voor bijna elke andere hond.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Inge O schreef:hoewel het niet altijd zo simpel is hoor - ik heb hier op het forum zó ontzettend vaak dat ik niet echt kan antwoorden over hoe ik dat aanpak omdat zoiets zich hier nooit voordoet en dat blijf ik toch het allerbelangrijkste vinden : dat je relatie dusdanig is dat een hond überhaupt niet eens tot probleemgedrag komt.
Exact! Uiteindelijk komt het vrijwel altijd op zo'n beetje hetzelfde neer, maar ik kan het ook vrijwel nooit meer opbrengen om die hele riedel elke weer opnieuw af te draaien over het belang van de basisrelatie etcetc.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”