Voorheen hadden wij dus Ridgebacks, en mijn eerste keus zou absoluut weer een RR zijn. Vriendlief heeft echter een paar praktische bezwaren tegen een hond van die afmetingen, en dus heb ik beloofd te overwegen om iets kleiner te denken de komende tijd

Maar dan komt dus de keus: wat voor ras? Ik ben een grote honden type mens. RR is mijn eerste keus, een beauceron eventueel tweede. Qua kleine hondjes is eigenlijk het enige wat me aanspreekt een teckel, bij voorkeur ruwhaar. Ik heb me ook nooit zo beziggehouden met kleine rassen maar misschien is dat nu dus wel eens tijd.
Willen jullie eens meedenken?
Onze situatie: Gezin met twee kinderen, tegen die tijd 7 en 4 jaar. Veel in- en uitloop van vrienden, buren en vriendjes van de kinderen. Vriend werkt fulltime, wel op 5 minuten van ons huis. Ik werk 3 dagen per week en heb meestal wel de gelegenheid een hond mee te nemen naar mijn werk (kantoor in de stad). Voorwaarde daarbij is dat het wel moet werken met de Jack Russel van mijn baas, die ook op ons kantoor zit maar dat moet geen enorm probleem zijn. Voordeel is dat ik mijn eigen dagen en werktijden aardig zelf kan indelen dus genoeg tijd vrij kan maken om flink te lopen voor mijn werkdag begint of tussendoor een lekkere wandelplek op te zoeken. Daarnaast zijn op 2 van mijn werkdagen mijn ouders en schoonouders in ons huis voor de kinderen en die vinden het ook geen punt om daar af en toe een hond bij te hebben. Ook hadden wij voor onze laatste RR een uitlaatservice, die kan ook nog wel eens worden ingeschakeld. Praktisch verwacht ik op dat gebied weinig problemen.
We zijn een actief gezin, sociaal ook. Veel op pad, naar vrienden, wandelen, uitjes. Voorheen gingen de honden eigenlijk bijna altijd mee en anders hebben we een aantal plaatsen waar ze zo een dagje terecht konden, bij vrienden met honden, mijn ouders en een tante. We lopen veel, gaan regelmatig naar het bos, in vakanties de bergen in.
Een actieve hond die zonder grote problemen een lekker stuk kan lopen is wel belangrijk dus.
Sociaal, niet al te stressgevoelig, het type hond dat zich thuisvoelt waar wij zijn zeg maar.
Goed met kinderen is ook wel een pre, gezien de horde die hier af en toe het huis bevolkt. Al willen we sowieso de mogelijkheid creëren om de hond in een andere ruimte te kunnen doen bij grote drukte in huis.
En, heel belangrijk: zo weinig mogelijk kans op problemen met alleen zijn. Onze laatste RR kon niet alleen zijn, en daar hebben we heel, heel veel voor moeten laten en inleveren (gelijk ook de voornaamste reden waarom vriend er de eerste tijd na haar overlijden niet meer aan wilde beginnen) en ik weet echt niet of we dat nog eens kunnen. Hoewel het uiteindelijk de vorige keer ook met veel liefde is gedaan, dat wel.
Qua afmetingen heb ik dus beloofd met te richten op "een stuk kleiner dan een RR". Ik ga dan even uit van minder dan 35 cm ongeveer? Zeg maar kleiner dan een labrador. Al komt het echt niet op centimeters uit. En ik heb een voorkeur voor een reu, over het algemeen.
Uiterlijk val ik bij kleinere types op ruwharig. Teckel, basset griffon vendeen, dat idee. Ook Stabij vind ik wel leuk, en bijvoorbeeld de Peludo naakthonden (puur op uiterlijk, ik heb me nog niet zo in het karakter kunnen verdiepen).
Qua karakter mag het best wat van de eigenwijze zijn, ik hou wel van een beetje karakter, maar geen blafferige zenuwenhondjes zeg maar. Ik heb bijvoorbeeld niets met de meeste Jack Russels en Duitsche Pinschers in onze omgeving.
Pup of herplaatser: ook daar zijn we nog niet over uit. Beiden is een optie en ik denk dat het tegen die tijd maar net is waar we tegenaan lopen.
Goed. De komende tijd wil ik dus besteden aan het een beetje oriënteren op kleine rassen (en het verder bewerken van mijn vriend om gewoon weer een RR te nemen

En voor degenen die mij irl kennen: Zeker is het echt nog niet, maar dit is voor het eerst in al die jaren dat Fen niet direct nee heeft geroepen, dus ik heb goede hoop dat het er van gaat komen over een jaartje!! Dus nog niet te hard juichen, maar een klein dansje heb ik al wel gedaan....