Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Went dat?
Moderator: moderatorteam
-
j.werkman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Heidewachtel
- Aantal honden: 1
Re: Went dat?
Als ik al deze berichten lees, hoef je je geen zorgen te maken. Als jegewoon verder gaat met wat je al doet leren jullie elkaar steeds beter kennen en neemt het vertrouwen over en weer ook toe. Je hond zal precies gaan weten wanneer je echt de grens aan geefr en wanneer het iets soepeler ligt. Het ontspannen lopen gaat dan ook vanzelf en zo af en toe zal het wel eens niet zo gaan als je wilt en dan leer je weer bij. Zo te lezen gaat dat bij iedereen zo, ook al zijn er veel verschillen in ras en in baas. Je gaat de mist in als je iets wilt wat de hond niet in zich heeft. Een staande hond wordt nooit een herder en andersom bijv.
Ik vind het wel belangrijk om te waarderen wat een hond is, zelfstandigheid is geweldig, soms is begrenzen wel nodig, net als waken bij een waakhond prima is,terwijl ook hier grenzen nodig kunnen zijn
Ik vind het wel belangrijk om te waarderen wat een hond is, zelfstandigheid is geweldig, soms is begrenzen wel nodig, net als waken bij een waakhond prima is,terwijl ook hier grenzen nodig kunnen zijn
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Dit en einde veld als grens inderdaadmalinois schreef:*knip*
Zoiets...
Nou moet ik wel zeggen dat ik dat van Luna nou eenmaal gewend ben en dat ik haar al snel laat melden als ze wel een keer uit zicht is. Ik zou er wel aan kunnen wennen als een andere hond dan Luna meer ruimte neemt. Bij Luna niet. Die is graag in de buurt en als ze dat niet is, is er iets veel interessanters in beeld en daar word ik meestal minder gelukkig van.
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
- Aantal honden: 3
Mooi gezegdj.werkman schreef:Als ik al deze berichten lees, hoef je je geen zorgen te maken. Als jegewoon verder gaat met wat je al doet leren jullie elkaar steeds beter kennen en neemt het vertrouwen over en weer ook toe. Je hond zal precies gaan weten wanneer je echt de grens aan geefr en wanneer het iets soepeler ligt. Het ontspannen lopen gaat dan ook vanzelf en zo af en toe zal het wel eens niet zo gaan als je wilt en dan leer je weer bij. Zo te lezen gaat dat bij iedereen zo, ook al zijn er veel verschillen in ras en in baas. Je gaat de mist in als je iets wilt wat de hond niet in zich heeft. Een staande hond wordt nooit een herder en andersom bijv.
Ik ben na bijna 12 jaar wel gewend
-
Jokkebrok
Nou zo stellig zou ik dat toch niet neertikken. Wellicht heeft men elders (dan waar jij woont of verkeert) wel een heel andere defintie van jagen. Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd wat jij dan als jagen zou omschrijven.marian* schreef:Dat is geen jagenmaar hetzen en dat wil ik ook niet.malinois schreef:Jagen zou hier betekenen gericht achter een dier (vb haas) aan gaan en met een beetje pech t ook daadwerkelijk vangen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
hetzen vind ik blind door bos en veld rennen omdat ze ooit wat gezien/geroken hebben, maar dus blind gaan of blijven rennen... beiden wil ik dus niet laat dat duidelijk zijn. Mollen en muizen vangen vind ik niet alleen jagen... dat mogen ze ook niet trouwens want daar is er ook eentje uiterst zorgvuldig in.marian* schreef:Dat is geen jagen maar hetzen en dat wil ik ook niet.malinois schreef:Jagen zou hier betekenen gericht achter een dier (vb haas) aan gaan en met een beetje pech t ook daadwerkelijk vangen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Dit is een van de vormen van jagen en zo ongeveer het eerste filmpje dat ik op joeptjoep vond. " onclick="window.open(this.href);return false;Jokkebrok schreef:Nou zo stellig zou ik dat toch niet neertikken. Wellicht heeft men elders (dan waar jij woont of verkeert) wel een heel andere defintie van jagen. Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd wat jij dan als jagen zou omschrijven.marian* schreef:Dat is geen jagenmaar hetzen en dat wil ik ook niet.malinois schreef:Jagen zou hier betekenen gericht achter een dier (vb haas) aan gaan en met een beetje pech t ook daadwerkelijk vangen.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Wat is jouw definitie dan?Jokkebrok schreef:Nou zo stellig zou ik dat toch niet neertikken. Wellicht heeft men elders (dan waar jij woont of verkeert) wel een heel andere defintie van jagen. Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd wat jij dan als jagen zou omschrijven.marian* schreef:Dat is geen jagenmaar hetzen en dat wil ik ook niet.malinois schreef:Jagen zou hier betekenen gericht achter een dier (vb haas) aan gaan en met een beetje pech t ook daadwerkelijk vangen.

- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik moest ook grijnzen.Jaap* schreef:malinois schreef:Einde veld zou echt de grens zijn qua afstand.
Zo ver gaan ze dan ook meestal niet.![]()
![]()
![]()
Ik mag zelf helemaal niet klagen want voor een podenco is Lilo stikbraaf, en ook als ze iets reuzespannends hoort of ruikt kan ik haar vaak nog terugroepen. En soms niet, en dan is het een stipje in de verte. En daarna komt ze moe en blij weer terug. Nou, daar kan ik mee leven, hoor. Ze vangt niks, er zijn geen gevaarlijke wegen in de buurt en ze loopt niet in zeven sloten tegelijk.
Ik vind dus wel dat 'het went'. Maar in de beginjaren met Jack en Lilo heb ik ook wel eens staan panieken als ze spoorloos waren. Maar als ik brave kuitenplakkers had gewild, had ik voor een ander ras moeten gaan.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Een teckel is niet eigenwijs.WesleyS schreef:Ik trek hem even in tweeen.marian* schreef:" Maar" een dwergteckeltje? Zo eigenwijs als maar kan en in staat om heel ver weg in een konijnenhol te verdwijnen.Wolfsblut schreef: Jammer dat je zo ver weg woont anders zou ik graag van je kennis gebruik willen maken.
Het gaat maar om een dwergteckeltje hoor.
1) Wolfsblut: Het terug komen bij de baas moet het mooiste zijn wat er is. Dit gedrag moet altijd gestimuleerd zijn/worden en worden onderhouden.
De hond de fout in laten gaan en binnen 2 seconden corrigeren - op welke wijze dan ook. Vervolgens weer belonen en dit blijven herhalen zorgt er echt wel voor dat die hond naar jou komt.
2) Marian* dan zorg je ervoor dat hij niet in "the rabithole" kan verdwijnen (Al moet je er een touwtje van 600meter aan doen). Operante (of anders klassieke) conditionering toepassen.
Eigenwijs of niet, het is goed of het is fout. Geen misschien dat bestaat voor de hond niet, dus blijkbaar vind je het geen ongewenst gedragwant anders zou je er wat aan doen/hebben gedaan.
Ongewenst gedrag de definitie ervan is ook wat jij als geleider ongewenst vind. Als jij het accepteert dat jou hond niet luistert... helemaal goed... het is niet mijn hond.
Een teckel is zelfstandig.
Zo is hij geboren.
Het zou wat wezen als hij bij de baas moest vragen wat ook alweer de bedoeling was als hij in een vossenhol zit en wordt aangevallen door een vos (of iets dergelijks in een dassenburcht).
Een teckel moet zijn eigen boontjes kunnen doppen.
En dat zal je weten ook
Als het een goeie teckel is tenminste.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Oeps, verkeerd verwoordranetje schreef:Een teckel is niet eigenwijs.WesleyS schreef:Ik trek hem even in tweeen.marian* schreef:" Maar" een dwergteckeltje? Zo eigenwijs als maar kan en in staat om heel ver weg in een konijnenhol te verdwijnen.Wolfsblut schreef: Jammer dat je zo ver weg woont anders zou ik graag van je kennis gebruik willen maken.
1) Wolfsblut: Het terug komen bij de baas moet het mooiste zijn wat er is. Dit gedrag moet altijd gestimuleerd zijn/worden en worden onderhouden.
De hond de fout in laten gaan en binnen 2 seconden corrigeren - op welke wijze dan ook. Vervolgens weer belonen en dit blijven herhalen zorgt er echt wel voor dat die hond naar jou komt.
2) Marian* dan zorg je ervoor dat hij niet in "the rabithole" kan verdwijnen (Al moet je er een touwtje van 600meter aan doen). Operante (of anders klassieke) conditionering toepassen.
Eigenwijs of niet, het is goed of het is fout. Geen misschien dat bestaat voor de hond niet, dus blijkbaar vind je het geen ongewenst gedragwant anders zou je er wat aan doen/hebben gedaan.
Ongewenst gedrag de definitie ervan is ook wat jij als geleider ongewenst vind. Als jij het accepteert dat jou hond niet luistert... helemaal goed... het is niet mijn hond.
Zo is hij geboren.
Het zou wat wezen als hij bij de baas moest vragen wat ook alweer de bedoeling was als hij in een vossenhol zit en wordt aangevallen door een vos (of iets dergelijks in een dassenburcht).
En dat zal je weten ook

-
Wolfsblut
- Zeer actief
Het terug komen bij de baas moet het mooiste zijn wat is? Die dag zal ik koesteren. Ik lok haar met lekker eten, dan draait ze haar kopje om, ze hoort me dus wel, om vervolgens te doen wat zij wil.ranetje schreef:Een teckel is niet eigenwijs.WesleyS schreef:Ik trek hem even in tweeen.marian* schreef:" Maar" een dwergteckeltje? Zo eigenwijs als maar kan en in staat om heel ver weg in een konijnenhol te verdwijnen.Wolfsblut schreef: Jammer dat je zo ver weg woont anders zou ik graag van je kennis gebruik willen maken.
Zo is hij geboren.
En dat zal je weten ook
Nu loop ik met twee honden aan de riem. Lut en ik willen vooruit en de teckel wil achteruit. Gaan wij achteruit dan wil zij vooruit. Heeft ze helemaal geen zin dan gaat ze op een zij liggen en laat zich door het gras meeslepen. Voorlopig komt ze even niet meer los nadat ik haar recentelijk om drie uur
s'-nachts pas vond.
Ik zal haar eens alleen mee nemen aan een lange lijn om wat meer te oefenen. Zal Lut zich wel kapot gillen als ze niet mee mag. En met haar erbij lukt voor geen meter. Had Lut vorige week aan een boom vastgebonden terwijl ik, kom hier oefeningen met Fleurtje deed. Dat werkt voor geen meter met een hysterische Schnauzer in de buurt.
Ik weet niet of het een goeie teckel is. Ze heeft de poetsvrouw al een dode muis komen brengen. Ze is ook al naar huis gekomen met een halfvergane haas.
Maar hier komen als ik roep vind ik wel erg belangrijk. Ik blijf oefenen maar ik hoop wel dat er vorderingen gaan komen. Van de andere kant, ze moet nog anderhalf jaar worden. Neemt niet weg dat er onderhand wel een beetje geluisterd mag gaan worden.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Bij al deze verhalen over eigenwijze (of zelfstandige
) teckels moet ik altijd denken aan die teckel die bij mij op de GG-training liep.
Ja, écht. GG.
Als ik het niet zelf had gezien, had ik het niet geloofd maar die dééd het toch goed! Uiteraard waren de mechels en de border die er ook liepen beter. Maar goed, die waren ook stukken beter dan die suffe collies van me, dus da's geen wonder.
Die teckel was bijna even goed als mijn collie en toen ik na GG1 er mee ophield omdat ik plus de honden het niet leuk meer vonden, ging eigenaresse met teckel nog voor GG2.
Weet niet of ze nog zijn geslaagd, maar het zou me niet verbazen.
Het kan dus wel, een teckel africhten.
Ja, écht. GG.
Als ik het niet zelf had gezien, had ik het niet geloofd maar die dééd het toch goed! Uiteraard waren de mechels en de border die er ook liepen beter. Maar goed, die waren ook stukken beter dan die suffe collies van me, dus da's geen wonder.
Die teckel was bijna even goed als mijn collie en toen ik na GG1 er mee ophield omdat ik plus de honden het niet leuk meer vonden, ging eigenaresse met teckel nog voor GG2.

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Tuurlijk kan het, zelfstandige honden trainen. Je moet zorgen dat jouw doel ook hun doel wordt 

- WesleyS
- Actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Wederom een voorbeeld dat ook de "teckel" kan luisteren.lieke schreef:Bij al deze verhalen over eigenwijze (of zelfstandige) teckels moet ik altijd denken aan die teckel die bij mij op de GG-training liep.
Ja, écht. GG.
Een beagle wat volgens sommige de meeste eigenwijze hond op aarde is... kan het 'zelfs'.

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Misschien kan je wolfsblut even uitleggen wat hij moet doen om zijn tekkel ook zover te krijgen. Dan heeft het tenminste ook nog een beetje nut allemaal.WesleyS schreef:Wederom een voorbeeld dat ook de "teckel" kan luisteren.lieke schreef:Bij al deze verhalen over eigenwijze (of zelfstandige) teckels moet ik altijd denken aan die teckel die bij mij op de GG-training liep.
Ja, écht. GG.
Een beagle wat volgens sommige de meeste eigenwijze hond op aarde is... kan het 'zelfs'.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- WesleyS
- Actief
Nee deze reactie heeft veel zin.Jaap* schreef:Misschien kan je wolfsblut even uitleggen wat hij moet doen om zijn tekkel ook zover te krijgen. Dan heeft het tenminste ook nog een beetje nut allemaal.
Als je het zo 'goed' weet doe dan een nuttige bijdrage?
Heeft de hond de hele dag eten tot haar beschikking ja/nee? (Misschien zit ze vol)Wolfsblut schreef: Het terug komen bij de baas moet het mooiste zijn wat is? Die dag zal ik koesteren. Ik lok haar met lekker eten, dan draait ze haar kopje om, ze hoort me dus wel, om vervolgens te doen wat zij wil.
Ooit geprobeerd met iets anders? balletje of iets anders.
Het loslopen ga je eerst gecontroleerd oefenen in een omgeving met zo min mogelijk prikkels. Een prikkel is iets waarop de hond reageert. Is dit een molshoop... dan oefenen we niet bij een molshoop. Is dit een plas met water dan doen we het niet bij de plas met water.Wolfsblut schreef: Nu loop ik met twee honden aan de riem. Lut en ik willen vooruit en de teckel wil achteruit. Gaan wij achteruit dan wil zij vooruit. Heeft ze helemaal geen zin dan gaat ze op een zij liggen en laat zich door het gras meeslepen. Voorlopig komt ze even niet meer los nadat ik haar recentelijk om drie uur
s'-nachts pas vond.
Om de basis te vormen voor een luisterende hond. Oefenen we eerst in een omgeving met 'zo min mogelijk' prikkels.
De "hysterische Schnauzer" is onderdeel van haar roedel... dit is een prikkel.Wolfsblut schreef: Ik zal haar eens alleen mee nemen aan een lange lijn om wat meer te oefenen. Zal Lut zich wel kapot gillen als ze niet mee mag. En met haar erbij lukt voor geen meter. Had Lut vorige week aan een boom vastgebonden terwijl ik, kom hier oefeningen met Fleurtje deed. Dat werkt voor geen meter met een hysterische Schnauzer in de buurt.
Je weet dus dat er apporteer drift in zit... maak hier gebruik van. Bal, Frisbee... je vrouw weggooien... het maakt mij niet uit.Wolfsblut schreef: Ik weet niet of het een goeie teckel is. Ze heeft de poetsvrouw al een dode muis komen brengen. Ze is ook al naar huis gekomen met een halfvergane haas.
Als je dit belangrijk vind dan kun je hier op oefenen. Eerst zonder prikkels daarna met (je 'test' haar kennis maar voorkomt dat ze de fout in kan gaan door een lange lijn).Wolfsblut schreef:Maar hier komen als ik roep vind ik wel erg belangrijk. Ik blijf oefenen maar ik hoop wel dat er vorderingen gaan komen. Van de andere kant, ze moet nog anderhalf jaar worden. Neemt niet weg dat er onderhand wel een beetje geluisterd mag gaan worden.
Een hond van "maar 6 maanden" of "maar 2 jaar"; Je doet in deze het gedrag goedpraten. De hond zijn leeftijd is een feit. Hoe jij het gedrag conditioneert moet passend zijn.
Ik adviseer iedereen (Sporthond of niet) het boek van Dick Staal; Jong Geleerd oud gedaan te lezen. Veel van de omschreven 'problemen' worden ook hierin besproken.
Niet uit het boek van Dick Staal maar van hondenwijzer:
Waarom plaats ik deze tekst, omdat het een kwestie is van terug naar de basis als er iets mis gaat in het vervolg.Uw hond bij u laten komen op commando.
Deze oefening kan het makkelijks met 2 (of meer) personen gedaan worden.
Laat iemand de hond vasthouden en ga zelf op een kleine afstand (een paar meter) van uw hond vandaan en maak u zo klein mogelijk door bijvoorbeeld op uw knieën te gaan zitten.
Roep de naam van de hond en het commando HIER of KOM. Wanneer de hond komt beloont u hem uitbundig. Begin deze oefening in een rustige omgeving, in eerste instantie in huis en later buiten waar de hond niet afgeleid wordt door omgevingsprikkels.
Maakt de afstand stapsgewijs groter en doe het op verschillende plaatsen. Maakt het stapsgewijs steeds iets moeilijker door ook plaatsen op te zoeken waar de hond iets meer afleiding. Wanneer u buiten oefent gebruik dan een dunne lijn zodat u wel de controle over de hond houdt, maar gebruik de lijn niet om de hond naar u toe te trekken. De hond moet zelf komen.
Roep uw hond niet als de hond ergens door wordt afgeleid en u er zo goed als zeker van kunt zijn dat hij toch niet komt, uw hond leert dan dat hij uw commando kan negeren.
Straf uw hond nooit wanneer hij bij u komt maar naar uw mening niet snel genoeg, uw hond zal het naar uw toe komen als onaangenaam ervaren en de volgende keren meer moeite hebben naar uw toe te komen. Straffen werkt dus averechts.
In eerst instantie altijd belonen als de hond op commando naar u toekomt, ook al komt de hond nog niet direct. Later kunt u uw eisen iets aanscherpen door alleen te belonen als uw hond direct op uw commando komt.
Enkele tips:
Roep altijd met een vrolijke hoge stem.
Gebruik het commando HIER of KOM wanneer u leuke dingen gaat doen, bijvoorbeeld als u de riem pakt om uit te gaan, als u de hond eten geeft of met hem gaat spelen. Dit versterkt het positieve gevoel om naar de baas toe komen, naar de baas komen moet leuk zijn.
Wanneer u met meerdere personen bent kunt u de hond om de beurt roepen en waarbij de hond telkens bij het komen uitbundig beloond wordt.
Pups zijn nog erg afhankelijk en blijven daarom graag bij u in de buurt, maak daar gebruik van
Beloning hoeft niet altijd voer te zijn. Het is iets waarvoor de hond het 'graag' doet.
Zo....

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Toch leuk om te lezen dat het bij sommige wel went en bij anderen nooit. Denk nu nog dat het bij mij ook nooit zal wennen, maar hoop dat ik er in ieder geval wat makkelijker mee om kan gaan zodra ik weet dat hij wel betrouwbaar is in z'n uit zicht zijn. Ik hoef me in ieder geval niet te vervelen, dat is wel zeker
Ik ga bij jou op les Hilde
Beau is een knappe beagle, echt goed wat je hem allemaal hebt kunnen leren 
Hilde schreef:Tuurlijk kan het, zelfstandige honden trainen. Je moet zorgen dat jouw doel ook hun doel wordt
Ik ga bij jou op les Hilde
- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Ik vond Vita ook te ver weggaan en vooral niet genoeg op mij letten. Achter een boom verstoppen of de andere kant op lopen had echt geen zin, waarschijnlijk omdat ik me meer zorgen maak dan zij en het dus niet in volledige overtuiging doe. Waardoor ik uiteindelijk alsnog kom hier riep.
Overigens was het niet dat ze niet luisterde, want als ik haar riep kwam ze in een sneltreinvaart aangerend, maar daarna rende ze ook weer zo hard weg. Ze wist gewoon niet wat ik van haar wilde, naar mijn mening.
Ik ben commando wacht gaan gebruiken (wat ze kent) op die afstand dat ik wel ver genoeg vind. En elke keer als ze dat deed werd ze de hemel in geprezen of kreeg ze een lekker koekje.
Ze had zo snel door wat de bedoeling was dat ik er zelf van verteld stond.
En nu kijkt ze meestal uit zichzelf of komt zich dan melden en dan wordt ze weer de hemel in geprezen. Zij wordt helemaal blij want ze doet het goed en ik word natuurlijk ook helemaal blij.
Wat ik daarnaast ook doe is kleine oefeningetjes tijdens de wandeling. Zo moet ze soms gewoon even een stukje naast lopen en daarna mag ze weer vrij. Niet helemaal lang leve de vrijheid dus.
Nu hoef ik commando wacht nog maar weinig te geven.
Ik wilde eerst niet zoveel roepen, want de hond moest mij in de gaten houden, maar ik vond dat niet werken.
Dus heb ik het maar anders aangepakt en dat werkt wel.
We blijven gewoon samen oefenen.
Volgens mij ben jij er ook al mee bezig met frikandellen en clicker.
Misschien handig om in een overzichtelijk stuk te gaan lopen in het begin?
Overigens was het niet dat ze niet luisterde, want als ik haar riep kwam ze in een sneltreinvaart aangerend, maar daarna rende ze ook weer zo hard weg. Ze wist gewoon niet wat ik van haar wilde, naar mijn mening.
Ik ben commando wacht gaan gebruiken (wat ze kent) op die afstand dat ik wel ver genoeg vind. En elke keer als ze dat deed werd ze de hemel in geprezen of kreeg ze een lekker koekje.
En nu kijkt ze meestal uit zichzelf of komt zich dan melden en dan wordt ze weer de hemel in geprezen. Zij wordt helemaal blij want ze doet het goed en ik word natuurlijk ook helemaal blij.
Wat ik daarnaast ook doe is kleine oefeningetjes tijdens de wandeling. Zo moet ze soms gewoon even een stukje naast lopen en daarna mag ze weer vrij. Niet helemaal lang leve de vrijheid dus.
Ik wilde eerst niet zoveel roepen, want de hond moest mij in de gaten houden, maar ik vond dat niet werken.
We blijven gewoon samen oefenen.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Bij ons is het er op ongeveer dezelfde manier ingesleten dat Felix begrijpt wat het betekent als je tegen hem zegt dat hij een beetje in de buurt moet blijven.Kirra schreef:Ik vond Vita ook te ver weggaan en vooral niet genoeg op mij letten. Achter een boom verstoppen of de andere kant op lopen had echt geen zin, waarschijnlijk omdat ik me meer zorgen maak dan zij en het dus niet in volledige overtuiging doe. Waardoor ik uiteindelijk alsnog kom hier riep.
We blijven gewoon samen oefenen.![]()
Hij is dus vrij, óf hij moet een beetje in de buurt blijven. En dat gaat prima.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
- ranetje
- Zeer actief
Mijn eerste teckel luisterde perfect.lieke schreef:Bij al deze verhalen over eigenwijze (of zelfstandige) teckels moet ik altijd denken aan die teckel die bij mij op de GG-training liep.
Ja, écht. GG.
De volgende gewoon niet.
En mijn laatste teckel had zijn jachtaantekeningen EN G&G 3 EN VZH
Over africhten gesproken
En toch .............. achter dat ene polletje gras een vers reeënspoor vinden en mijnheer was WEG en goed ook.
Luid gevend, dus te volgen met het oor, maar wel weg.
Op de jachtproeven was men vol bewondering over zijn gehoorzaamheid.
Op het terrein van de KC ook.
Maar stöberen ging bij dat heertje wel voor het baasje.
Tenminste ........ in vertrouwde omgeving.
Op vreemd terrein was de fluit een stuk belangrijker (gelukkig)
G&G lopen zegt geen ene donder over gehoorzaamheid buiten het trainingsterrein.
- WesleyS
- Actief
de hond is zo zelfstandig als jij hem of haar laat zijn.ranetje schreef:Een teckel is zelfstandig.
Ik sprak over "eigenwijs" omdat dit hier ook werd gebruikt.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
oh ja natuurlijkWesleyS schreef:de hond is zo zelfstandig als jij hem of haar laat zijn.ranetje schreef:Een teckel is zelfstandig.
een hond is een hond is een hond.
waarom zijn er eigenlijk nog rassen

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- ranetje
- Zeer actief
WesleyS schreef:de hond is zo zelfstandig als jij hem of haar laat zijn.ranetje schreef:Een teckel is zelfstandig.
Daarom zijn er verschillende rassen gefokt met elk hun speciale eigenschappen.
- WesleyS
- Actief
Klopt. Maar in origine is een hond nog steeds een wolf en geen doedelzak.ranetje schreef:Daarom zijn er verschillende rassen gefokt met elk hun speciale eigenschappen.
Een wolf is gehoorzaam gemaakt. Als het daar lukte waarom zou het dan niet lukken op $insertras?
Ze hebben allemaal de wolf in zich.renee-uk schreef: oh ja natuurlijk![]()
Laatst gewijzigd door WesleyS op 28 okt 2014 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

-
DaniBanani
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Ja, en vandaar dat de gemiddelde hond zich zo ontzettend wolfachtig gedraagt. En dat schoonheidsideaal is uiteraard puur uiterlijk vertoon en ter vermaak van de keurmeesters, dat heeft verder niets te maken met het oorspronkelijke werkdoel van een ras.WesleyS schreef: Ze hebben allemaal de wolf in zich.
Omdat mensen een bepaalt schoonheidsideaal wilde jaren voordat wij geboren waren en die worden in stand gehouden en ga me niet vertellen dat er voor het gros van de fokkerij nog gefokt wordt om 'ras a' of 'ras b' in stand te houden.

- renee-uk
- Zeer actief
ach hou toch op johWesleyS schreef:Ze hebben allemaal de wolf in zich.renee-uk schreef: oh ja natuurlijk![]()
Omdat mensen een bepaalt schoonheidsideaal wilde jaren voordat wij geboren waren en die worden in stand gehouden en ga me niet vertellen dat er voor het gros van de fokkerij nog gefokt wordt om 'ras a' of 'ras b' in stand te houden.
ontkennen dat er specifieke raseigenschappen in iedere hond zitten is erkennen dat je eigenlijk geen flauwe notite hebt hoe een hond in elkaar zit

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- dagmar88
- Zeer actief
WesleyS schreef:Klopt. Maar in origine is een hond nog steeds een wolf en geen doedelzak.ranetje schreef:Daarom zijn er verschillende rassen gefokt met elk hun speciale eigenschappen.
Een wolf is gehoorzaam gemaakt. Als het daar lukte waarom zou het dan niet lukken op $insertras?
Ze hebben allemaal de wolf in zich.renee-uk schreef: oh ja natuurlijk![]()
- WesleyS
- Actief
ik heb NOOIT ontkent dat een hond geen raseigenschappen zal hebben.renee-uk schreef:ach hou toch op joh
ontkennen dat er specifieke raseigenschappen in iedere hond zitten is erkennen dat je eigenlijk geen flauwe notite hebt hoe een hond in elkaar zit
Hoe zit het met een kruising dan? Moet je die meer behandelen als A of B? Als we dan toch bezig zijn... en honden waarvan we niet eens weten wat het is.
Kom op mensen. Honden zijn gezelschapsdieren. Wij bepalen wat gewenst en ongewenst is.
Gedrag is het geen wat wij KUNNEN en zullen moeten beïnvloeden wensen wij een hond welke goed in de maatschappij functioneert en niet de buurvrouw bijt of de postbode.

- renee-uk
- Zeer actief
ondanks de dubbele ontkenning toch wel hoor:WesleyS schreef:ik heb NOOIT ontkent dat een hond geen raseigenschappen zal hebben.renee-uk schreef:ach hou toch op joh
niet draaien wesley en niet opeens een hoop andere dingen beweren om te ontkrachten wat je wel degelijk zeiWesleyS schreef: de hond is zo zelfstandig als jij hem of haar laat zijn.

- WesleyS
- Actief
Ik zeg nog steeds hetzelfde en ontkracht of verkracht helemaal niks.renee-uk schreef:ondanks de dubbele ontkenning toch wel hoor:WesleyS schreef:ik heb NOOIT ontkent dat een hond geen raseigenschappen zal hebben.renee-uk schreef:ach hou toch op joh
ontkennen dat er specifieke raseigenschappen in iedere hond zitten is erkennen dat je eigenlijk geen flauwe notite hebt hoe een hond in elkaar zitniet draaien wesley en niet opeens een hoop andere dingen beweren om te ontkrachten wat je wel degelijk zeiWesleyS schreef: de hond is zo zelfstandig als jij hem of haar laat zijn.
Een raseigenschap kan je nog steeds beïnvloeden. Daar ben jij baas voor jij bepaalt gewenst gedrag.
Als jij een husky altijd los laat en deze altijd luistert is het omdat de raseigenschap definieert dat ze slecht luisteren toch? right.
Dus doe vooral wat je met jou hond goed dunkt als Baas. Ik ben zijn Baas niet. Ik deel mijn mening op dit forum van de "Hondenliefhebber". Het is jou goedrecht om het daar niet mee eens te zijn.
Ik lig er alleen geen minuut over wakker maar zeg niet dat ik een mening ontkracht want zelfs je gequote'd stukje zegt nog steeds hetzelfde als wat ik heel de tijd roep.
Je bent baas of je bent het niet, de keuze is aan jou.