Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Werklijn" sheltie? En het werd toch nog een kelpie

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Aantal honden: 3
Contacteer:

"Werklijn" sheltie? En het werd toch nog een kelpie

Ongelezen bericht door AnneBP »

Ik ben aan het kijken voor de mogelijkheden om over een tijdje een sheltie bij te nemen, hun zachtaardige maar meewerkende karakter spreekt me erg aan, evenals hun uiterlijk.
Ik zie alleen nogal wat variatie in bouw en ben met name geinteresseerd in een wat hoogbeniger hondje met een niet al te lange rug. Daarnaast mag het best een wat drukker/werklustiger diertje zijn, omdat de kans groot is dat ik er agility mee ga doen.

Er is ook nog twijfel om er een kelpie bij te nemen, aangezien ik het karakter van deze dieren ook echt geweldig vind, maar sommige vind ik net iets te druk of niet altijd leuk naar andere honden, en we komen veel in aanraking met andere honden. Daarnaast zie ik dat Yazoo vooral in de eerste 2 jaar echt lomp uit de hoek kwam als ze enthousiast was en 2 van die types lijkt me weer niet zo handig met kleinere kinderen.

Daarom vroeg ik me af of er ook wat meer "werklijnen" bestaan binnen het sheltieras?

Mochten jullie denken: "ik herken hier een bepaald ander ras in"... dat hoor ik ook graag ;)
Enige voorwaarde is dan wel dat het geen grote honden zijn, zegmaar max 20 kg

Ik ben benieuwd :D
Laatst gewijzigd door AnneBP op 09 dec 2014 22:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: "Werklijn" sheltie?

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik de kelpie niet altijd leuk naar andere honden? Want ik ken een schapenherder die hier het recreatiegebied laat begrazen door zijn schapen, en die heeft er een stuk of 5 kelpies bij lopen. Mijn hond bemoeit zich er wel eens mee, zowel met de honden als de schapen :D En dat gaat altijd onwijs gezellig. Ze hebben sinds een tijdje ook een pup die erg sociaal is en heel leuk kan spelen met mijn hond. Mede door deze roedel ben ik echt onder de indruk van het ras. Ze komen heel stabiel, gefocust, baasgericht maar toch sociaal op me over, en ik vind het kwa uitstraling ook echt plaatjes. En er zijn maar weinig herders waar mijn hond het goed mee kan vinden maar deze honden zoekt ze graag op en is graag geziene gast in de groep.
Eigenlijk alle kelpies die ik ken, zijn echte herders maar ook erg sociaal. Maar ik moet zeggen dat daar wel erg veel mee gedaan wordt. Ik kan me voorstellen dat ze minder leuk worden als ze slecht in hun vel zitten door gebrek aan invulling van hun werkdrift.
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Waarom speciaal een "werklijn" sheltie?

Voor zover ik weet zijn er wel verschillende lijnen, het verschil tussen Engels en Amerikaans vind ik persoonlijk vrij groot.
Echt een werklijn heb ik nog niet eerder van gehoord, maar is misschien ook wel niet zinnig.
De shelties die ik ken zijn stuk voor stuk werklustig zat.

(En zeker niet de makke, tamme, "oude wijven" hondjes zoals mensen wel eens tegen mij zeggen... Not at all...)
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Volgens mij zijn er geen echte werklijnen, maar er zijn wel fokkers die daar ook wel echt naar kijken, en niet alleen mooie showhondjes willen fokken.
Ik zou even rondvragen bij sheltie-eigenaren in de behendigheid.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Wij hebben nooit echt naar 'werklijn' gezocht, maar troffen toch een zeer werklustig karakter in onze meiden :)

In jouw situatie zou ik gewoon naar een wedstrijdag gaan en daar wat mensen aanspreken die met mooie shelties behendigheid doen. Veel hondenliefhebbers zijn tussen de rondjes door best bereid om de voor- en nadelen van de fokker van het hondje te bespreken en zo rol je vanzelf in het wereldje. De small- en mediumklassen zijn haast sheltiedagen :lol1:
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Bedankt voor de reacties!
Ik ken inmiddels nogal wat kelpies en ze zijn niet allemaal even leuk naar andere honden, plus dat ze dus vrij lomp kunnen zijn (maar ze zijn wel heeeeeel leuk!).
Ik doe met onze kelpie Yazoo agility, dus ik denk dat het niet zo moeilijk moet zijn om bij de juiste lijnen te komen. Het lijkt me qua bouw makkelijker om een wat hoogbeniger type te hebben met een niet te lange rug, omdat me dat wat meer aanspreekt dan de hele kleine lange hondjes die ik wel eens zie lopen.
Bedankt :D hopelijk kan ik over een tijd vol trots puppyfoto's presenteren ;)
Afbeelding
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Nanna schreef:
AnneBP schreef: Mochten jullie denken: "ik herken hier een bepaald ander ras in"... dat hoor ik ook graag ;)
Enige voorwaarde is dan wel dat het geen grote honden zijn, zegmaar max 20 kg

Ik ben benieuwd :D
Puli ;-) Die wegen zo tussen de 12-15 kilo. Levendig en vrolijk.
En er zijn zekers werklijnen. De Rasztari-Duci kennel bijvoorbeeld.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Oh ik vind ze van karakter echt wel leuk, maar het type haar echt niks (sorry).
Noa heeft halfkrullend haar en dat houd ik altijd al vrij kort, en ik vind het met name wel tof als je nog wat vorm van de hond en de ogen kan zien ;)
Maar bedankt voor het voorstel :D
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Habibi schreef:Waarom speciaal een "werklijn" sheltie?

Voor zover ik weet zijn er wel verschillende lijnen, het verschil tussen Engels en Amerikaans vind ik persoonlijk vrij groot.
Echt een werklijn heb ik nog niet eerder van gehoord, maar is misschien ook wel niet zinnig.
De shelties die ik ken zijn stuk voor stuk werklustig zat.

(En zeker niet de makke, tamme, "oude wijven" hondjes zoals mensen wel eens tegen mij zeggen... Not at all...)
Ik vind dat je toch wel behoorlijk wat verschil ziet tussen Shelties hoor. Van bangige, matte hondjes tot zeer fanatieke kleine donders. En alles daar tussenin.

Ik zou ook eens op wedstrijden navragen waar de honden die je aanspreken vandaan komen :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Nanna schreef:
AnneBP schreef: Oh ik vind ze van karakter echt wel leuk, maar het type haar echt niks (sorry).
Noa heeft halfkrullend haar en dat houd ik altijd al vrij kort, en ik vind het met name wel tof als je nog wat vorm van de hond en de ogen kan zien ;)
Maar bedankt voor het voorstel :D
Ook in een Puli kun je de schaar zetten ;-) je bent niet verplicht die vacht uit te laten groeien tot een dreadlockgebeuren ;-)
ik hou het zeker in gedachten ;)
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Misschien een mudi? Die werd in een topic dat ik een tijd terug opende (dit topic) ook genoemd en ik had soortgelijke eisen :wink:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Bestaat er wel zoiets als een werklijn zoals bij herders en zo.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Paisley
Zeer actief

Ach tuurlijk die kennels verzinnen we weer wat om zich van anderen te onderscheiden, en als een manier om zich zelf zo belachelijk serieus te nemen :hmmm: Wat ik ervan weet is de Sheltie helemaal geen werkhond van oorsprong en je zou ze op de Shetlandeilanden ook nauwelijks meer vinden.
Afbeelding
Woezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Woezel de Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door Woezel »

Ik heb een vriend die van de Shetland eilanden komt, en die heeft me vertelt dat daar veel shelties zijn, voornamelijk nog op het platteland. Bovendien zijn shelties schapendrijvers en dus van oorsprong wel werkhonden.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Woezel schreef:Ik heb een vriend die van de Shetland eilanden komt, en die heeft me vertelt dat daar veel shelties zijn, voornamelijk nog op het platteland. Bovendien zijn shelties schapendrijvers en dus van oorsprong wel werkhonden.
Ik lees ook wel dat de Sheltie een flinke scheut Border collie in zich heeft maar niet specifiek voor het schapen drijven is gefokt. Maar goed, zo is overal wel wat te lezen natuurlijk, heb me er nooit echt in verdiept :)
Afbeelding
KarinW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door KarinW »

Degene waar ik les van krijg fokken met shelties, maar doen zelf ook aan agility.
Veel honden die daar vandaan komen ook.
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

KarinW schreef:Degene waar ik les van krijg fokken met shelties, maar doen zelf ook aan agility.
Zou je daar misschien een pb van willen sturen?

Mudi had ik ook al naar gekeken, maar die lijken me nog net iets te fel en als ik me niet vergis zit daar ook wat jacht in? (heb 80 snack-cavia's en nog meer ander klein spul zitten).
Maar verder spreken ze me wel erg aan, het is meer dat ik voor de komende tijd een wat zachtaardiger ras zoek (wat voorzichtig naar mensen en niet moeilijk met andere honden) wat wel graag werkt.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

AnneBP schreef:
KarinW schreef:Degene waar ik les van krijg fokken met shelties, maar doen zelf ook aan agility.
Zou je daar misschien een pb van willen sturen?

Mudi had ik ook al naar gekeken, maar die lijken me nog net iets te fel en als ik me niet vergis zit daar ook wat jacht in? (heb 80 snack-cavia's en nog meer ander klein spul zitten).
Maar verder spreken ze me wel erg aan, het is meer dat ik voor de komende tijd een wat zachtaardiger ras zoek (wat voorzichtig naar mensen en niet moeilijk met andere honden) wat wel graag werkt.
Volgens mij past een sheltie prima bij jouw wensenlijstje. Hopelijk vind je een fokker met hondjes die je aanspreken! :ok:
Ik ben benieuwd...
KarinW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door KarinW »

Heb je een pb gestuurd
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

KarinW schreef:Heb je een pb gestuurd
hij is binnen, bedankt :D ik ga binnenkort maar eens contact opnemen...
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik heb ook naar shelties gekeken. Mijn conclusie uit de informatie die ik tot bezig heb gekregen: er is geen werklijn (het zijn net als de collies schapendrijvers, maar net als de collie door uiterlijk meer showhond gericht gefokt na verloop van tijd, daarin kan je dus verschil in engels en amerikaans vinden).

Daarnaast moet je het treffen met een werklustige sheltie. Het zijn altijd vrolijke en vaak sociale hondjes. Ze willen ook altijd wel wat doen, maar voor een leuke en goede behendigheid moet je het treffen en daar is geen pijl op te trekken. Je neemt het op de gok en je moet gewoon van het ras houden :D

Wel net als collies wel overmatig gevoelig, dat moet je liggen, ook in training. Ik vind dat altijd een pluspunt.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Paisley schreef:Ach tuurlijk die kennels verzinnen we weer wat om zich van anderen te onderscheiden, en als een manier om zich zelf zo belachelijk serieus te nemen :hmmm: Wat ik ervan weet is de Sheltie helemaal geen werkhond van oorsprong en je zou ze op de Shetlandeilanden ook nauwelijks meer vinden.

Wat een onzinnige uitspraak. :roll:
De sheltie is van oorsprong een échte werkhond. Werd gebruikt als hoeder (schapen/ganzen) en daarnaast als erfbewaker.
Er is geen onderscheid tussen werk- en showhonden. Bijna alle shelties zijn buitengewoon slimme, actieve en sportieve hondjes die een schier onuitputtelijke energie hebben en enorm baasgericht zijn.
Wel is er nogal een verschil in lijnen qua vacht. En als je wilt sporten is het voor de hond zelf wel fijn om niet zo'n pak haar te hebben want ze gaan echt tot het gaatje. En op een oververhitte hond zit je niet te wachten.

Aandachtspunten zijn er zeker (behalve de vacht): shelties horen redelijk gereserveerd naar vreemden te zijn, dat ontaard in sommige lijnen in regelrechte angst. Daarnaast komt er epilepsie in het ras voor, iets wat helaas niet door elke fokker erkend wordt waardoor er rustig met lijders en/of nestgenoten wordt gefokt. Informeer hier naar.
Nog een klein aandachtspunt: er komt nogal wat problemen met de stand van de tandjes voor na het wisselen. Niets ernstigs, maar de boel staat dan scheef. Sommige fokkers verbergen dat door het hondje voor het eerste jaar een beugeltje aan te meten zodat de stand wordt gecorrigeerd en er daarna mee geshowd en gefokt kan worden. Nadeel is dat het een erfelijke kwestie is, dus de nietsvermoedende pupkoper kan ineens met een hondje met een fietsenrek opgescheept zitten en een fokker die bij hoog en bij laag beweerd 'dat het puur toeval is en helemaal niet in de lijn zit.' :cool2:

Edit: als je een paar goede fokkers wilt hebben, kan ik je wel wat namen geven.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

lieke schreef:Nog een klein aandachtspunt: er komt nogal wat problemen met de stand van de tandjes voor na het wisselen. Niets ernstigs, maar de boel staat dan scheef. Sommige fokkers verbergen dat door het hondje voor het eerste jaar een beugeltje aan te meten zodat de stand wordt gecorrigeerd en er daarna mee geshowd en gefokt kan worden.
Een beugeltje :80:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

DeDiana schreef:
lieke schreef:Nog een klein aandachtspunt: er komt nogal wat problemen met de stand van de tandjes voor na het wisselen. Niets ernstigs, maar de boel staat dan scheef. Sommige fokkers verbergen dat door het hondje voor het eerste jaar een beugeltje aan te meten zodat de stand wordt gecorrigeerd en er daarna mee geshowd en gefokt kan worden.

Ja echt. :lol1:
Wist je dat niet?
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

lieke schreef:
DeDiana schreef:

Ja echt. :lol1:
Wist je dat niet?
Nee :o
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Re: "Werklijn" sheltie? En het werd toch nog een kelpie

Sja. En dan komt er een geweldig leuk en schitterend kelpiemeisje slechts 2 weken na plaatsing terug naar de fokker. Het gezin kon het ondanks de toch wel kritische selectie toch niet aan en hebben gelukkig niet onnodig lang gewacht met hun besluit.
En toen waren we verkocht, zeker aangezien we goed contact hebben met de fokker. Omdat ik voor mijn werk nog even naar het buitenland moest hebben we haar met 12 weken definitief meegenomen.
Waarom toch weer een kelpie? Omdat ik ze in hun doen en laten toch het allerleukst vind. Elke keer als ik ze weer zie denk ik oh wat zijn ze toch leuk.

Dus bij deze sinds 2 weken onze nieuwe huisgenoot: Siuwkje
Oh ja: ze is zo ongelooflijk leuk en zoooo slim!! :I: :I:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Ach, wat een prachtig meisje! Veel plezier met haar! :D
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat een prachtige pup! :I:
Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst!

Komt ze bij Kelpiebrink vandaan?
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Wat een scheetje, gefeliciteerd!!

Sent from my iPhone using Tapatalk
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
AnneBP
Zeer actief
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

LongFields schreef:Wat een prachtige pup! :I:

Yep daar komt Yazoo ook vandaan en ik kom er erg graag :) ze is van Gijsje en Ravel.
Genieten lukt al zeer goed sinds dag 1 :I:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

AnneBP schreef:
LongFields schreef:Wat een prachtige pup! :I:

Yep daar komt Yazoo ook vandaan en ik kom er erg graag :) ze is van Gijsje en Ravel.
Genieten lukt al zeer goed sinds dag 1 :I:
Ik dacht het al, komen erg leuke honden vandaan vind ik. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”