Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bordercollie en kinderen
Moderator: moderatorteam
- smokey
- Actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 1
Bordercollie en kinderen
Beste forumleden ,
Wij hebben een border collie +- 1jaar en 3 maanden oud waarmee we een probleempje hebben als we kinderen tegenkomen .
Als ik mijn uitlaat rondjes doe en wij kinderen tegenkomen valt hij uit naar ze , echt grommen en tanden laten zien en het liefs wilt hij ze pakken ''lijkt wel''
Ik probeer mijn hond rustig te laten zitten en niet te focussen op de kinderen maar op mij .dit heeft echter niet zo heel veel zin want ook maar 1 beweging van de kinderen en hij wilt er weer op af ..
Hij is wel gewend kinderen te zien , wij gaan vaak naar een plek toe waar honden los lopen en ook vaak kinderen spelen , hier doet hij niks met/tegen de kinderen.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ?
Wij hebben een border collie +- 1jaar en 3 maanden oud waarmee we een probleempje hebben als we kinderen tegenkomen .
Als ik mijn uitlaat rondjes doe en wij kinderen tegenkomen valt hij uit naar ze , echt grommen en tanden laten zien en het liefs wilt hij ze pakken ''lijkt wel''
Ik probeer mijn hond rustig te laten zitten en niet te focussen op de kinderen maar op mij .dit heeft echter niet zo heel veel zin want ook maar 1 beweging van de kinderen en hij wilt er weer op af ..
Hij is wel gewend kinderen te zien , wij gaan vaak naar een plek toe waar honden los lopen en ook vaak kinderen spelen , hier doet hij niks met/tegen de kinderen.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen ?
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Bordercollie en kinderen
Ik denk dat je het toch moet zoeken in de aandacht bij jou houden ,een hond die aandacht voor jou heeft kan het niet ook nog ergens anders voor hebben.
Wat ik zelf nog weleens doe als Rio ergens anders aandacht voor dreigt te hebben op een moment dat ik het niet wil is mijn looppas versnellen , hij is dan weer even afgeleid daar waar zijn aandacht naar uit wil gaan en moet even de pas erin zetten en daar zijn aandacht bij houden.
Bij hem werkt dat prima.
Misschien werkt dat bij jou ook wel aangezien laten zitten niet werkt
.
Ik vind laten zitten sowieso in dit soort gevallen niet handig aangezien de spanning dan tijdens het zitten alsmaar opgebouwd kan worden.
Wat ik zelf nog weleens doe als Rio ergens anders aandacht voor dreigt te hebben op een moment dat ik het niet wil is mijn looppas versnellen , hij is dan weer even afgeleid daar waar zijn aandacht naar uit wil gaan en moet even de pas erin zetten en daar zijn aandacht bij houden.
Bij hem werkt dat prima.
Misschien werkt dat bij jou ook wel aangezien laten zitten niet werkt
Ik vind laten zitten sowieso in dit soort gevallen niet handig aangezien de spanning dan tijdens het zitten alsmaar opgebouwd kan worden.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- wiebel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder mix Boef
dus los doet hij niks met kinderen maar aan de lijn wel?
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
- smokey
- Actief
Marco88 schreef:schop onder z'n kont als hij dit doet?
Tja helaas ben ik wel eens mijn geduld verloren en hem een flinke knal gegeven .. kijkt hij me aan zo van
- smokey
- Actief
wiebel schreef:dus los doet hij niks met kinderen maar aan de lijn wel?
Ik woon naast een sloot waar kinderen vaak aan het vissen zijn , hij rent op ze af en blaft een paar keer en thats it TENMINSTE als de kinderen gewoon stil blijven staan en niet gillend wegrennen
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik zou juist, i.p.v. af te leiden, de hond leren wel naar de kinderen te kijken, maar op een rustige manier. Weten dat er iets is en er niet naar mogen kijken, is best veel gevraagd van een hond. Bovendien, als het hem wel lukt om hem af te leiden, leert hij nog niet echt om met die stimulus om te gaan. Hier http://clickerleash.wordpress.com/2009/ ... tive-dogs/ staat de methode in het kort uitgelegd.
Als je het goed toepast en opbouwt, resulteert deze methode uiteindelijk ook in een hond die op jou let, maar dan is het zijn eigen keus.
Als je het goed toepast en opbouwt, resulteert deze methode uiteindelijk ook in een hond die op jou let, maar dan is het zijn eigen keus.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Doe je wel voldoende met de hond.. valt me vaker op dat borders dit gedrag hebben en dat komt omdat ze niet genoeg energie kwijt kunnen.. een rondje uitlaten of even spelen met andere honden is niet voldoende voor een border, daar moet echt wat meegedaan worden..
Hier in de buurt hadden een stel ook een border en die deed zo tegen kinderen omdat hij ze op wilde drijven, dus het werk doen waar hij voor gefokt was maar dat vinden de kinderen en ouders niet zo leuk natuurlijk... mensen deden niets met het dier alleen uitlaten en elke dag even op de dijk balletje gooien maar de hond had daar veel te weinig aan, is gelukkig herplaatst en nu een super dier.
Hier in de buurt hadden een stel ook een border en die deed zo tegen kinderen omdat hij ze op wilde drijven, dus het werk doen waar hij voor gefokt was maar dat vinden de kinderen en ouders niet zo leuk natuurlijk... mensen deden niets met het dier alleen uitlaten en elke dag even op de dijk balletje gooien maar de hond had daar veel te weinig aan, is gelukkig herplaatst en nu een super dier.
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Shib had dit toen hij jonger was heel erg bij spelende kinderen. Woest blaffen en grommen.
Ik heb er de tekst 'nee, je kan niet meespelen' aangeplakt en ondertussen stevig doorlopen en afleiden met een speeltje waar hij wel mee mocht spelen. Door de tekst die ik erbij gebruikte, vonden de kinderen het ook minder eng en begonnen ze rekening met ons te houden. De keren daarna dat ik met Shib langs de kinderen kwam lopen, stopten ze even en zeiden tegen elkaar "even wachten, want dat hondje wil mee spelen en dat kan niet".
Het zal vast niet overal zo gaan, maar voor Shib en mij werkte dit perfect. En inmiddels kan de oude baas tussen spelende kinderen lopen zonder er op te reageren.
Ik heb er de tekst 'nee, je kan niet meespelen' aangeplakt en ondertussen stevig doorlopen en afleiden met een speeltje waar hij wel mee mocht spelen. Door de tekst die ik erbij gebruikte, vonden de kinderen het ook minder eng en begonnen ze rekening met ons te houden. De keren daarna dat ik met Shib langs de kinderen kwam lopen, stopten ze even en zeiden tegen elkaar "even wachten, want dat hondje wil mee spelen en dat kan niet".
Het zal vast niet overal zo gaan, maar voor Shib en mij werkte dit perfect. En inmiddels kan de oude baas tussen spelende kinderen lopen zonder er op te reageren.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- smokey
- Actief
jacq1970 schreef:Doe je wel voldoende met de hond.. valt me vaker op dat borders dit gedrag hebben en dat komt omdat ze niet genoeg energie kwijt kunnen.. een rondje uitlaten of even spelen met andere honden is niet voldoende voor een border, daar moet echt wat meegedaan worden..
Persoonlijk vind ik dat wij hem voldoende met hem doen , tijdelijk is het even moeilijk met een kleine op komst (39weken) en hij heeft ze poot een keer bezeerd waardoor we weken lang zijn poot niet mogen belasten.
Ik vind het gek dat de ene keer hij super met kinderen om kan gaan en de andere keer zo raar tegen ze kan doen
Hij liep net los richting het veldje achter ons huis waar een jongetje stond te vissen , hij rende eropaf en ging naast het jongetje staan gras likken/eten
- gyanty
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Norah is met kinderen opgegroeid in een gezin, maar ik vertrouw haar ook niet zo maar met alle kinderen. Kay is niet opgegroeid met kinderen en vertrouw ik ook niet altijd met kinderen. Een aantal kinderen kan hij heel goed mee. Die heb ik spelend geintroduceerd. Ze mochten dan de bal weggooien. Daar maak ik met Kay vrienden mee. Wil ik dat hij zich niet focust op kinderen doe ik zelfde principe. Hij ziet kinderen en dan roep ik hem voor een spelletje spelen met de bal (de andere kant op en loop zo al ballend langs de kinderen). Zo heb ik dat met veel dingen gedaan als hij zich negatief leek te focussen op iets. Met Norah idemdito. Rustig laten zitten is voor haar nog moeilijk dan Kay, haar actief afleiden werkt beter, want ze raakt hoe dan ook gefustreert. Ze kan zogenaamd rustig gaan liggen als ik dat vraag. Maar als ik dan weer in beweging komt moet de frustratie er alsnog uit. Ze heeft nog niet zo'n goede zelfbeheersing en dat oefen ik dan wel weer op andere manieren, zodat dat later misschien toepasbaar is. Gewoon een lekker spelletjes spelen is leuker en net doen alsof er eigenlijk niet zo veel aan de hand is met kinderen lijkt hier de beste aanpak.
Is niet inherent aan veel of weinig doen met een border collie. Het is ook gedrag wat er wel behoorlijk in zit en waar je mee om moet kunnen gaan. En bij de ene hond lukt dat beter dan bij de andere. Bij de ene situatie ook beter als de andere. Niks anders dan andere honden met sterke jachtpassies ofzo. Alleen zijn border collies in de regel best makkelijk af te leiden.
Is niet inherent aan veel of weinig doen met een border collie. Het is ook gedrag wat er wel behoorlijk in zit en waar je mee om moet kunnen gaan. En bij de ene hond lukt dat beter dan bij de andere. Bij de ene situatie ook beter als de andere. Niks anders dan andere honden met sterke jachtpassies ofzo. Alleen zijn border collies in de regel best makkelijk af te leiden.

-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Mijn Jace vind kleine kinderen veel te druk, dus hij krijgt nooit de kans om naar een kind toe te gaan.
Ik neem geen enkel risico en blijft aan de lijn als ik geen overzicht heb.
De 2 teefjes vinden kinderen super en Meagan kruipt echt tegen ze aan om lekker geaaid te worden.
Maar ik laat mijn honden nooit zomaar op iemand af gaan, dat mogen ze pas als ze toestemming hebben van mij.
Het is voor kinderen/volwassenen echt niet fijn als een hond op ze af komt stormen.
Wat doe je, buiten de wandelingen, met je hond?
Ik neem geen enkel risico en blijft aan de lijn als ik geen overzicht heb.
De 2 teefjes vinden kinderen super en Meagan kruipt echt tegen ze aan om lekker geaaid te worden.
Maar ik laat mijn honden nooit zomaar op iemand af gaan, dat mogen ze pas als ze toestemming hebben van mij.
Het is voor kinderen/volwassenen echt niet fijn als een hond op ze af komt stormen.
Wat doe je, buiten de wandelingen, met je hond?