Marjoleine schreef:bandolero schreef: Tuurlijk worden die af en toe gekruist... Maar daar heb ik het in hoofdzaak niet over.
Waarover dan?
Want het mogen lulligheden zijn, die lulligheden zijn het onderwerp van dit topic.
En jij geeft hier zelf aan dat er dus verschillende lijnen zijn.
En je zegt dat voor jou een mooie vertegenwoordiger een hond is die ook kan werken. Dat is fijn, maar dat kan ik (en de rest hier) niet zien van een plaatje. En plaatjes, dat is dus waar het over gaat hier. Het gaat hier om uiterlijk. Om type dus en bouw. Dat is het onderwerp van dit topic: "Mooie rasvertegenwoordiger".
Dus wat bedoel je nou eigenlijk?
Dat de voorbeelden die ik aanhaal niet gaan over kruisingen tussen verschillende lijnen.
Als ik iets wil aantonen, doe ik dat met zuivere voorbeelden, niet met voorbeelden die een hutsekluts zijn van verschillende zaken.
Ik heb een aantal pagina's hiervoor trouwens ook al een foto geplaatst van een hond die voor mij vanop een plaatje een goed voorbeeld is. Je had er toen zelfs nog op gereageerd dat de hond mooi in balans is, dacht ik.
Maar toen begon men hier over werklijnen die wat fijner en atletischer ogen,
en wou ik enkel aantonen dat dat ook niet steeds zo is
Maw, dat er variatie zit binnen het ras, ZELFS binnen de verschillende doelen die een hond heeft.
Zo hoeft een showhond niet per se veel bone, vacht en een hoge bolle dwaze kop te hebben en hoeft een werklijn niet per se smaller en geraffineerder te zijn MAAR kunnen voorbeelden van al die variaties wel beantwoorden aan het beeld van een goede rasvertegenwoordiger. (of toch aan het beeld van een bepaalde persoon)