Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Van slipketting naar gewone ketting...
Moderator: moderatorteam
- Lupo
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Van slipketting naar gewone ketting...
Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Tosca heeft met behulp van de slipketting binnen een paar dagen geleerd om niet meer te trekken, hoe kan ik er voor zorgen dat ze dat ook niet meer aan de gewone band doet?
- Trippell
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
- Contacteer:
Wij hebben nooit een slipketting gebruikt en zullen het ook niet gebruiken. De eerste seconden trekt Mitrill aan de lijn (pup 8 maanden), maar telkens als ze trekt ga ik een eindje terug en vraag ik "naast", pas als ze naast loopt draai ik om en ga ik terug verder. Ik doe dit 3 Ã 4 keer in het begin, en de wandeling verloopt zonder trekken of terugtrekken.
Groetjes van Joni
Groetjes van Joni

"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
je laat voorlopig de slipketting nog om, maar zet hem niet meer op slippen.
de riem doe je door beide ringen dus.
als dat goed gaat, ga je op een gegeven moment de gewone halsband om doen, samen met de sllip. riem doe je nog steeds door beide ringen van de slip.
je hond heeft namelijk ook een asociatie met de ketting gemaakt.
als je hond dan nog steeds niet trekt kun je eens proberen om de slip af te laten en kijken hoelang het goed gaat op een gewone halsband!
je kan natuurlijk ook meteen een halsband omdoen en de slip af, maar sommige honden kennen echt het verschil en beginnen gewoon van voren afaan.
als dat goed gaat, ga je op een gegeven moment de gewone halsband om doen, samen met de sllip. riem doe je nog steeds door beide ringen van de slip.
als je hond dan nog steeds niet trekt kun je eens proberen om de slip af te laten en kijken hoelang het goed gaat op een gewone halsband!
je kan natuurlijk ook meteen een halsband omdoen en de slip af, maar sommige honden kennen echt het verschil en beginnen gewoon van voren afaan.
het niet trekken aan de gewone halsband kun je aanleren door of stil te gaan staan als je hond trekt.
wat wij hebben gedaan met qyan is qyan tot aan ht einde van de lijn laten trekken (stilstaan hielp niet), als hij ana het einde van de lijn kwam, dan liep ik de andere kant uit zonder iets te zeggen.
maar waarom eigenlijk niet meteen met en gewone halsband geleerd?
wat wij hebben gedaan met qyan is qyan tot aan ht einde van de lijn laten trekken (stilstaan hielp niet), als hij ana het einde van de lijn kwam, dan liep ik de andere kant uit zonder iets te zeggen.
maar waarom eigenlijk niet meteen met en gewone halsband geleerd?
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Martijn schreef:Dat stilstaan of omkeren werkt bij veel honden domweg niet. In ieder geval niet bij die van mij.
Bij stilstaan bleven ze gewoon aan het eind van de lijn hangen en als ik omkeerde holden ze langs me en trokken ze die kant op.
Ik vind het een erg "bedacht" kunstje en zie het in de praktijk nooit werken. Jaha..omkeren zodat ze een ruk krijgen.
Dan ben je ze dus met rukken het trekken af aan het leren en dan zou je het daarvoor geschikte gereedschap moeten gebruiken. Een slip.

Dat stil staan werkt inderdaad niet.
Dat omkeren wel bij elke hond (nou oke dan bijna elke hond).
Als de hond trekt keer jij je om, waarna je twee stappen gedaan en jij je weer omkeert, zodat je weer dezelfde richting op loopt als in het begin. (een smalle u vorm)
Dit herhaal je een stuk of 10 keer/twee wandelingen:
hond trekt
om keren
twee stappen en omkeren
verder lopen
Op een gegeven moment hoef je alleen maar een stap achterwaarts te doen en je hond loopt al terug of zelfs om je heen. Dat doe je ook een keer of 10/twee wandelingen.
Daarna hoef je alleen stil te staan en je hond komt al weer terug, loopt om je heen of staat achter je.
Als je hond dan trekt hoef je alleen maar stil te staan en hij komt terug (lijn hangt slap). Na twee wandelingetjes dit consequent doen loopt hij als het goed is een stuk minder te trekken, alleen afentoe in vlagen of moeilijke situaties.
Dit heb je dan in een dag of 3, 4 bereikt denk ik.
Dat omkeren hoeft helemaal niet fel te gebeuren waardoor de hond schrikt of stikt. Langzaam bewegen (niet overdrijven natuurlijk) werkt beter, want de hond moet tot rust komen (wat je het best bereikt door zelf ook langzaam, rustig te bewegen).
Nou ik hoop dat je er wat aan hebt.
Voormij was dit de oplossing met cindy, heb ik het haar op 9 jarige leeftijd toch af kunnen leren

- Lupo
- Zeer actief
Bedankt voor de reacties!
Met de slipketting trekt ze nu helemaal niet meer!

Ik wil haar graag weer de gewone band omdoen, omdat ik bang ben dat anders misschien weer al haar nekhaar afschuurt. Toen ik haar met 5 maanden kreeg (met slipketting om), was ze nl. helemaal kaal in de nek en totaal ongevoelig voor correcties. Sindsdien draagt ze een gewone band, is haar haar weer aangegroeid EN heeft de slipketting nu blijkbaar weer effect.Martijn schreef:Waarom moet de slipketting af?
Ik zou hem nog een tijd om laten zodat je hem eventueel nog een paar keer kunt gebruiken als ze de afspraken vergeet en als ze die niet vergeet heeft ze er als het goed is ook geen last van.
Misschien heb ik te weinig geduld, misschien is Tosca te eigenwijs, maar zo heb ik al een half jaar aangemodderd...Trippell schreef:Wij hebben nooit een slipketting gebruikt en zullen het ook niet gebruiken. De eerste seconden trekt Mitrill aan de lijn (pup 8 maanden), maar telkens als ze trekt ga ik een eindje terug en vraag ik "naast", pas als ze naast loopt draai ik om en ga ik terug verder. Ik doe dit 3 Ã 4 keer in het begin, en de wandeling verloopt zonder trekken of terugtrekken.

Bedankt voor de tip, ik zal het gaan proberen!qyan schreef:je laat voorlopig de slipketting nog om, maar zet hem niet meer op slippen.

- Trippell
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij het omkeren krijgt Mitrill nooit een ruk, ik zeg haar naam en ze weet dat we omkeren. Dus jouw redenering klopt niet.Martijn schreef:Dat stilstaan of omkeren werkt bij veel honden domweg niet. In ieder geval niet bij die van mij.
Bij stilstaan bleven ze gewoon aan het eind van de lijn hangen en als ik omkeerde holden ze langs me en trokken ze die kant op.
Ik vind het een erg "bedacht" kunstje en zie het in de praktijk nooit werken. Jaha..omkeren zodat ze een ruk krijgen.
Dan ben je ze dus met rukken het trekken af aan het leren en dan zou je het daarvoor geschikte gereedschap moeten gebruiken. Een slip.
Groetjes van Joni

"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
- Trippell
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik draai mij om voordat ze trekt, anders lukt het inderdaad niet. Ik hou haar eerst even in de gaten, en als ze op het punt staat de trekken keer ik om.
Stoppen als ze trekt werkt ook niet, want dan gaat ze gewoon zitten, en wacht ze tot we verdergaan.
Groetjes van Joni
Stoppen als ze trekt werkt ook niet, want dan gaat ze gewoon zitten, en wacht ze tot we verdergaan.
Groetjes van Joni

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Daar leer je het trekken niet mee af hoor..naam roepen en omdraaien.Trippell schreef:Bij het omkeren krijgt Mitrill nooit een ruk, ik zeg haar naam en ze weet dat we omkeren. Dus jouw redenering klopt niet.Martijn schreef:Dat stilstaan of omkeren werkt bij veel honden domweg niet. In ieder geval niet bij die van mij.
Groetjes van Joni
Mijn ervaring met Laika is dus wel dat stilstaan helpt..alleen je hebt een engelengeduld nodig en bij voorkeur een clicker.
Nelson trekt nog steeds met vlagen als een lier, maar met twee honden kan ik ook niet het geduld opbrengen om minuten stil te gaan staan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Trippell
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe komt het dan dat Mitrill tijdens de wandeling nooit trekt? Bij Mitrill werkt het wel, en ik ken nog mensen die deze methode gebruikten, en waarvan hun hond niet trekt tijdens de wandeling. Ik roep haar naam trouwens niet, ik zeg kordaat haar naam, en draai dan om.Eline* schreef:Daar leer je het trekken niet mee af hoor..naam roepen en omdraaien.
Groetjes van Joni

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik zag dat je haar aandacht al trekt voordat ze in de lijn hangt. Dat is okee, al is het dan nog zo dat je de hond niet dwingt op jou te letten, maar jij let op je hond. Op zich helemaal niks mis mee hoor..als het voor jullie werkt is het prima.Trippell schreef:Hoe komt het dan dat Mitrill tijdens de wandeling nooit trekt? Bij Mitrill werkt het wel, en ik ken nog mensen die deze methode gebruikten, en waarvan hun hond niet trekt tijdens de wandeling. Ik roep haar naam trouwens niet, ik zeg kordaat haar naam, en draai dan om.Eline* schreef:Daar leer je het trekken niet mee af hoor..naam roepen en omdraaien.
Groetjes van Joni
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
nee ik heb het ook nog nooit zien werken... ze hebben er hier ook scheit aan... denk dat het misschien ook aan de hond ligt.. is ie zelfstandig (zoals hier) of loopt hij het liefst de hele dag bij de baas, gaat niet verder dan 3 meter van je af als ie los is etc. etc. etc.Martijn schreef:Dat stilstaan of omkeren werkt bij veel honden domweg niet. In ieder geval niet bij die van mij.
Ik vind het een erg "bedacht" kunstje en zie het in de praktijk nooit werken.
Maar ik heb het nog bij niemand zien werken....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
gebruik een slipketting met grove schakels!ToscaTibby schreef:
Ik wil haar graag weer de gewone band omdoen, omdat ik bang ben dat anders misschien weer al haar nekhaar afschuurt. Toen ik haar met 5 maanden kreeg (met slipketting om), was ze nl. helemaal kaal in de nek en totaal ongevoelig voor correcties. Sindsdien draagt ze een gewone band, is haar haar weer aangegroeid EN heeft de slipketting nu blijkbaar weer effect.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
het is de bedoeling van dit wazige oefeningetje dat de hond op jou gaat letten.. dus je mag NOOIT z'n naam zeggen want dan let jij op de hond.. hij hoeft alleen maar op te letten als je z'n naam zegt en dat weet ie dan ook binnen 2 of 3 x....Trippell schreef:Bij het omkeren krijgt Mitrill nooit een ruk, ik zeg haar naam en ze weet dat we omkeren. Dus jouw redenering klopt niet.Martijn schreef:Dat stilstaan of omkeren werkt bij veel honden domweg niet. In ieder geval niet bij die van mij.
Groetjes van Joni

hoezo groffe schakels?malinois schreef:gebruik een slipketting met grove schakels!ToscaTibby schreef:
Ik wil haar graag weer de gewone band omdoen, omdat ik bang ben dat anders misschien weer al haar nekhaar afschuurt. Toen ik haar met 5 maanden kreeg (met slipketting om), was ze nl. helemaal kaal in de nek en totaal ongevoelig voor correcties. Sindsdien draagt ze een gewone band, is haar haar weer aangegroeid EN heeft de slipketting nu blijkbaar weer effect.
- Lupo
- Zeer actief
Blijven de haren daar minder in hangen? Tosca heeft nl. vrij lang haar in de nek (half Tervuerens).malinois schreef:gebruik een slipketting met grove schakels!ToscaTibby schreef:
- Trippell
- Zeer actief
- Contacteer:
Ah oke, bij ons is het zo dat ze mag doen waar ze zin in heeft als we gaan wandelen, maar dat ze wel niet mag trekken. Als ze haar aandacht bij mij moet houden is er voor haar ook niets meer aan.malinois schreef:het is de bedoeling van dit wazige oefeningetje dat de hond op jou gaat letten...
Groetjes van Joni

vindt je dat niet erg tegenstrijdig.Trippell schreef:Ah oke, bij ons is het zo dat ze mag doen waar ze zin in heeft als we gaan wandelen, maar dat ze wel niet mag trekken. Als ze haar aandacht bij mij moet houden is er voor haar ook niets meer aan.malinois schreef:het is de bedoeling van dit wazige oefeningetje dat de hond op jou gaat letten...
Groetjes van Joni
ze mag doen wat ze wil, maar niet trekken.
bij een hond is alles, maar dat vindt iik, zwart/ wit, niets ertussen. niet dat dat mij altijd even goed lukt hoor, maar aan de lijn gebeurt er wat ik wil en wordt er niet gedaan wat qyan zelf wil.
dan duurt iedere wandeling de hele dag omdat meneer tegen ieder boompje zijn spoor uit wil zetten.
los, kan die zijn gang gaan, maar aan de lijn bepaal jij wat er gebeurd, niet de hond.
ze hoeft echt niet de hele tijd haar aandacht erbij te houden, maar ze moet ook geen loopje met je nemen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
bij de grove schakels blijft er minder haar tussen zitten... ik heb het bij zowel mijn kort- als langharige honden en het werkt bij beide goed.qyan schreef:hoezo groffe schakels?malinois schreef:gebruik een slipketting met grove schakels!ToscaTibby schreef:
als je toch een smalle schakel wilt hebben, kun je er een veter door doen, wil ook nog weleens helpen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
niet gedurende de hele wandeling, maar ze mag je wel in de gaten houden! Ze hoeft niet strak naast je te lopen maar een hond kan je ook gewoon in de gaten houden in ieder geval zeker als ie aangelijnd is... als ie los is mag hij z'n gang gaan (tot een bepaalde hoogte natuurlijk)... tenminste zo gaat het hier...Trippell schreef:Ah oke, bij ons is het zo dat ze mag doen waar ze zin in heeft als we gaan wandelen, maar dat ze wel niet mag trekken. Als ze haar aandacht bij mij moet houden is er voor haar ook niets meer aan.malinois schreef:het is de bedoeling van dit wazige oefeningetje dat de hond op jou gaat letten...
Groetjes van Joni
Laatst gewijzigd door malinois op 04 jan 2004 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

aha, op die manier.malinois schreef:bij de grove schakels blijft er minder haar tussen zitten... ik heb het bij zowel mijn kort- als langharige honden en het werkt bij beide goed.qyan schreef:hoezo groffe schakels?malinois schreef:gebruik een slipketting met grove schakels!ToscaTibby schreef:
als je toch een smalle schakel wilt hebben, kun je er een veter door doen, wil ook nog weleens helpen.
dank voor de uitleg
- Trippell
- Zeer actief
- Contacteer:
Mitrill neemt echt geen loopje met me 8O
Ze is echt perfect braaf aan de leiband (zelfs als er een andere hond is blijft ze in de buurt), en als ik haar naam zeg kijkt ze meteenen als ze een beetje vooruit loopt en ik stap wat trager wacht ze ook altijd.
Misschien is dit niet de juiste manier van wandelen, maar de wandeling is voor mij en voor haar aangenaam, en dat is toch wat telt?
Ik hoop het maar 8O
Groetjes van Joni
Ze is echt perfect braaf aan de leiband (zelfs als er een andere hond is blijft ze in de buurt), en als ik haar naam zeg kijkt ze meteenen als ze een beetje vooruit loopt en ik stap wat trager wacht ze ook altijd.
Misschien is dit niet de juiste manier van wandelen, maar de wandeling is voor mij en voor haar aangenaam, en dat is toch wat telt?
Ik hoop het maar 8O
Groetjes van Joni

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
als jij er tevreden mee bent is het prima.. maar het is geen aanrader voor iedereen natuurlijk want ik vind nog steeds dat een hond een beetje op z'n baas moet letten ipv andersom... maar goed... wat ik al zei, het gaat goed bij je dan is het toch prima!Trippell schreef:Mitrill neemt echt geen loopje met me 8O
Ik hoop het maar 8O
Groetjes van Joni

- Trippell
- Zeer actief
- Contacteer:
- derooma
- Vaste gebruiker
Castaar heeft ook een slipband, omdat hij gewoon niet verder wilde met een halsband aan. Hij bleef gewoon steeds achteruit trekken en wilde gewoon niet wandelen. Toen we hem een slip aandeden, stapte hij gelijk mooi en nu wil hij niet liever dan dat... dus. Ik snap niet goed waarom een slip eigenlijk fout zou zijn, op voorwaarde dat je hond natuurlijk niet de hele tijd half aan het stikken loopt en z'n nek gewoon een aangesnoerde worst is... of toch niet ?[/url]qyan schreef: maar waarom eigenlijk niet meteen met en gewone halsband geleerd?
Liefs. Marise, Castaar, en meneer poes...
-
- Vaste gebruiker
- derooma
- Vaste gebruiker
daar kan ik me dan weer helemaal niet in vinden. ik denk dat je dan toch beter op training gaat of een andere manier uit probeert. Hoe zou jij aan een leiband stappen als ze eerst al je haren van je hoofd hadden uitgetrokken ? ik zou het ook niet leuk vinden hoor...Henny van Hal schreef:
Beter een kale nek dan over de straat getrokken worden toch???

Liefs. Marise, Castaar, en meneer poes...
-
- Vaste gebruiker
- derooma
- Vaste gebruiker
Ik heb het twee van mijn drie honden ook afgeleerd door stil staan als ze aan de riem trekken. De ene had het in drie maanden door, maar met de andere is het na tien maanden dan eindelijk gelukt
. Dus inderdaad geduld hebben met deze methode.
Met mijn derde hond wordt het lastig, heb ik het vermoeden
. Hij is 10 kilo dus hij trekt me niet omver maar hij is zo'n vreselijke springer. Hij heeft gewoon geen rust in zijn achterste.
Als hij moet gaan zitten is hij voordat hij zijn beloning krijgt al weer tien keer opgestaan en gaan zitten. Ik wordt zo moe van die hond
, maar hij is gelukkig erg lief.
Dus ik twijfel echt of je ook veel effect hebt met mijn methode bij een hele drukke hond. Ik wil wel iets anders proberen maar ik weet niet wat. In ieder geval geen rukken en over de kop trekken en geen slipketting voor zo'n klein hondje. Trouwens ook niet voor een grote hond voor mij denk ik.

Met mijn derde hond wordt het lastig, heb ik het vermoeden

Als hij moet gaan zitten is hij voordat hij zijn beloning krijgt al weer tien keer opgestaan en gaan zitten. Ik wordt zo moe van die hond

Dus ik twijfel echt of je ook veel effect hebt met mijn methode bij een hele drukke hond. Ik wil wel iets anders proberen maar ik weet niet wat. In ieder geval geen rukken en over de kop trekken en geen slipketting voor zo'n klein hondje. Trouwens ook niet voor een grote hond voor mij denk ik.