Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gangwerk

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Gangwerk

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb geen filmpjes van het gangwerk van mijn honden, maar wel foto's:

Afbeelding
Nozem, hier bijna 10 1/2 jaar

Afbeelding
Tapas, van haar heb ik bijna alleen maar racefoto's dus het was even zoeken, maar toch gelukt!

Afbeelding
Mojo, maandje geleden ongeveer, hij was toen ruim 4 maanden oud
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:wou je iets kwijt, mal :mann: ?
Oeps... voelde me zoooo onbegrepen :mann:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

malinois schreef:Wel leuk t (ook logische grote) verschil te zien tussen t draven van Apple en Xavi. Xavi raakt met zn achterpoten bijna zn voorpoten en bij Apple zit er zeeen van ruimte tussen. Foto heb ik wel van Xavi zal hem vanavond er opzetten... filmpje is dan een heeeeel langzame ontspannen drafje...
Ja dan vallen die korte pootjes en dat lange lijf wel weer extra op :mrgreen:
Persoonlijk kan ik wel echt genieten van het zien van een grote dravende hond. Zeker naast de fiets is dat altijd mooi om te zien.
Niet dat het er lelijk uitziet als Apple het doet, maar het heeft net niet dat sierlijke/zwevende.

Het is niet zo dat ze nooit draaft inderdaad, maar ze gaat toch al gauw over in een sneller tempo of net wat trager.
Ik denk dat draven voor haar niet zo efficiënt is. (misschien is geen enkele manier van lopen efficiënt met zo'n lang lijf :mrgreen: )
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Xavi draaft heel veel... loopt ook naast de fiets heel lang in draf met gemiddeld 17 km per uur. Xito had dat niet die zat heel snel in galop.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

malinois schreef:Xavi draaft heel veel... loopt ook naast de fiets heel lang in draf met gemiddeld 17 km per uur. Xito had dat niet die zat heel snel in galop.
hoe hard :o jemig, das wel een pittig tempootje zeg. Ik moet voor Pom naast de fiets echt inhouden, als we de 10 per uur halen is het al een vlotte dag, denk ik :D Nou scheelt dat natuurlijk behoorlijk in pootlengte en bouw, het is ook geen wedstrijd maar vind 17 echt wel knap
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat is wettertempo. Lobke ging nog sneller, die haalde vlot 20 als gemiddelde. Ik moest altijd flink doortrappen om de lijn slap te houden.

Dat zie ik Chaconne niet doen, die is meer van het gemak, maar Dinthe zou wel eens dezelfde kant als Lobke op kunnen gaan. Die draaft op haar gemakje al in een moordend tempo.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Pom is niet zo'n snellerd, die lijkt dan op chaconne. Kalm aan dan breekt het lijntje niet ;) Ik zal het tempo weleens meten met de GPS binnenkort
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Mijn labrador die ik vroeger had was ook niet zo heel snel. Tijdens het UV-examen liep ze achter de Tervuerens en de shelties die veel eerder "thuis" waren. Alleen de flatcoated bleef nog een eind achter haar, maar ze heeft het UV-diploma wel zonder problemen verkregen.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Elly* schreef:Mijn labrador die ik vroeger had was ook niet zo heel snel. Tijdens het UV-examen liep ze achter de Tervuerens en de shelties die veel eerder "thuis" waren. Alleen de flatcoated bleef nog een eind achter haar, maar ze heeft het UV-diploma wel zonder problemen verkregen.
pom vindt het al snel niet meer zo bijster boeiend, dus met een UV-examen doe ik haar denk ik geen plezier :D
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

O, Chaconne loopt die afstand makkelijk hoor. Maar het gaat haar met name om de reis en niet om de aankomst ;)

Afbeelding

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Al zou Jack dan volgens zijn bouw geen draver zijn maar ook hij draaft gemiddeld 18 km per uur en dat houdt hij ook uren vol.
Ohja, hij sleept dan ook nog eens mijn lichaamsgewicht achter zich aan (ik sta op de skates en hij mag trekken).
Sneller of galloperen vind ik niet oke, ik moet op tijd steentjes en takken kunnen zien om dan mijn voeten op te tillen voor ik op mijn muil lig :Q:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

En hier ook Mila (we waaiden bijna weg tijdens het maken van het filmpje :lol1: ). Eerst in slowmotion, daarna gewoon.
http://youtu.be/c3MARPTh9e0
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Mooi filmpje van Mila :ok:

Nou hier is het min of meer gelukt. Nadat eerst pap het heeft geprobeerd, wat niet lukte. Heeft mam een poging gewaagd om te filmen. Ik zal hem straks uploaden. :ok:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:O, Chaconne loopt die afstand makkelijk hoor. Maar het gaat haar met name om de reis en niet om de aankomst ;)
het is ook niet de afstand waar ik me zorgen om maak :D
Brindlecardi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

DeDiana schreef:En hier ook Mila (we waaiden bijna weg tijdens het maken van het filmpje :lol1: ). Eerst in slowmotion, daarna gewoon.
Mooi! :ok: :ok:

Ik denk dat Apple in draf misschien 7km p/u loopt ofzo :mrgreen:
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Apple schreef:
DeDiana schreef:En hier ook Mila (we waaiden bijna weg tijdens het maken van het filmpje :lol1: ). Eerst in slowmotion, daarna gewoon.

Haha, Izzy d'r poten zijn een stuk langer maar die heeft weer korte zin en gaat dus ook niet zo snel :F:
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Nou een beetje een kort filmpje, hij had andere plannen Door de harde wind. :hmmm:

http://youtu.be/eNDSwn9Zgt8
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:
Marjoleine schreef:O, Chaconne loopt die afstand makkelijk hoor. Maar het gaat haar met name om de reis en niet om de aankomst ;)
het is ook niet de afstand waar ik me zorgen om maak :D
Nee, dat snap ik en dat bedoel ik dus ook: ze redt dat prima maar niet in de beoogde tijd, gok ik.
Alles op z'n tijd, het gaat om de reis en niet de aankomst (het tempo).

Afbeelding

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Apple schreef:

Ik zit me ook te bedenken dat het per hond heel erg verschilt bij welke snelheid ze in draf overgaan. Ik had hiervoor een herder/lab kruising en die trippelde in een minidrafje naast me als ik stevig doorliep. Bij Mayke moet ik echt gaan rennen voor ze vanuit een telgang in draf overgaat. Ik denk rond de 7 km/u als ondergrens.

Haar max ben ik wel benieuwd naar. Voor mijn gevoel kan ze erg hard draven, vaak harder dan ikzelf zin heb op te fietsen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Ik zit me ook te bedenken dat het per hond heel erg verschilt bij welke snelheid ze in draf overgaan. Ik had hiervoor een herder/lab kruising en die trippelde in een minidrafje naast me als ik stevig doorliep. Bij Mayke moet ik echt gaan rennen voor ze vanuit een telgang in draf overgaat. Ik denk rond de 7 km/u als ondergrens.
Het hangt deels ook van de bouw af.
Apple zal zelden of nooit telgangen. Kortbenen doen dat sowieso veel minder.
Kortgebouwde honden doen het juist heel snel, gestrekte honden tellen veel minder.
Maar korte honden die ook steil zijn (terriers bv) tellen weer minder snel dan korte honden met meer hoeking.
En windhonden waar je langzaam mee loopt tellen weer wel, vanwege die sterke hoeking.

Afbeelding

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Marjoleine schreef:Het hangt deels ook van de bouw af.
Apple zal zelden of nooit telgangen. Kortbenen doen dat sowieso veel minder.
Kortgebouwde honden doen het juist heel snel, gestrekte honden tellen veel minder.
Maar korte honden die ook steil zijn (terriers bv) tellen weer minder snel dan korte honden met meer hoeking.
En windhonden waar je langzaam mee loopt tellen weer wel, vanwege die sterke hoeking.
Komt het bij de DH dan door de sterke hoeking? Het viel mij op dat bij de ringtraining er in staptempo door heel veel honden in telgang gelopen wordt, sommige zelfs nog in draftempo. Die moesten dan echt een hupje maken om te gaan draven. Wij kregen de opmerking dat Tay minder training nodig zou hebben, omdat hij uit zichzelf netjes stapt en draaft. Tay loopt alleen in telgang als hij moe is, of als ik echt heel traag loop.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Hier kunnen ze alle 3 prima telgangen. Maar Dumas doet het zelden. Omdat hij een korte drafpas heeft. Luca doet het geregeld omdat ons wandeltempo te hoog is voor stap, maar te traag is voor draf. Ook Csiva telgangt veel. Ook vanwege het wandeltempo. Lopen ze los, zullen ze alle 3 niet telgangen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

TessaThomas schreef:Komt het bij de DH dan door de sterke hoeking? Het viel mij op dat bij de ringtraining er in staptempo door heel veel honden in telgang gelopen wordt, sommige zelfs nog in draftempo. Die moesten dan echt een hupje maken om te gaan draven. Wij kregen de opmerking dat Tay minder training nodig zou hebben, omdat hij uit zichzelf netjes stapt en draaft. Tay loopt alleen in telgang als hij moe is, of als ik echt heel traag loop.
Door de ongelijke hoeking en de sterke hoeking achter, ja.
Maar er zijn verdraaid weinig honden die stappen, hoor. De meeste gaan gewoon in telgang.
Machie schreef:Hier kunnen ze alle 3 prima telgangen. Maar Dumas doet het zelden. Omdat hij een korte drafpas heeft. Luca doet het geregeld omdat ons wandeltempo te hoog is voor stap, maar te traag is voor draf. Ook Csiva telgangt veel. Ook vanwege het wandeltempo. Lopen ze los, zullen ze alle 3 niet telgangen.
Luca is ook vrij kort, Csiva ook trouwens. Dan is telgang snel makkelijker.

Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ze zijn alle 2 net niet meer vierkant :) Csiva is 2 cm langer dan hoog en Luca 3 of 4 cm langer dan hoog.

edit. volgens mij zijn ze ook qua hoeking niet helemaal in balans. Achter meer gehoekt dan voor, denk ik...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Ze zijn alle 2 net niet meer vierkant :) Csiva is 2 cm langer dan hoog en Luca 3 of 4 cm langer dan hoog.

edit. volgens mij zijn ze ook qua hoeking niet helemaal in balans. Achter meer gehoekt dan voor, denk ik...
Twee redenen dus om te telgangen.
Ze hebben groot gelijk ;)

Afbeelding

TessaThomas
Zeer actief

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Maar er zijn verdraaid weinig honden die stappen, hoor. De meeste gaan gewoon in telgang.
van alle honden die ik ooit heb gehad is er maar eentje die telgangt in stap en dat is mafje :denken: .
Hier doen/deden de honden van schoonouders het(Berners, husky, bouviers en wat kruisingen). De bouvier van mijn ouders stapte en die twee gekken hier ook bijna altijd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

TessaThomas schreef:
Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Maar er zijn verdraaid weinig honden die stappen, hoor. De meeste gaan gewoon in telgang.
van alle honden die ik ooit heb gehad is er maar eentje die telgangt in stap en dat is mafje :denken: .
Hier doen/deden de honden van schoonouders het(Berners, husky, bouviers en wat kruisingen). De bouvier van mijn ouders stapte en die twee gekken hier ook bijna altijd.
Doe eens een filmpje?
Want ik ken vrijwel geen hond die stapt.
De meeste draven of tellen. Alleen DD stappen soms.

Afbeelding

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb mijn labradors nog nooit zien stappen maar Max (sint bernard) deed het soms wel als hij aan de lijn liep.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
TessaThomas
Zeer actief

Zal het morgen eens proberen, tot nu toe zijn mijn pogingen mislukt. :LOL: Je ziet alleen een kop of staart of zelfs alleen een zwarte schim.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

:LOL: en de mensen op straat maar verbaasd staan kijken wat al die mensen toch moeilijk aan het doen zijn om een dravende hond te filmen... :LOL: ik had ook toeschouwers die erg verbaasd van hun fiets stapten om te kijken wat er nu ging gebeuren :tongue:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”