Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Makkelijkst op te voeden ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Dinos

Re: Makkelijkst op te voeden ras?

Ongelezen bericht door Dinos »

sjm schreef:
marian* schreef:Ik denk dat je qua makkelijk opvoedbaar zijn inderdaad bij de gezelschapshondjes uitkomt. Wat voor de een een fijne eigenschap is is voor de ander rampzalig; geef mij een BC in handen en je kunt hond en mij binnen een paar weken wegbrengen. Daar tegenover zal een Drentsche Patrijshond met zijn jachtinstinct en plaat voor de kop voor een herdermens ook een ramp zijn. Kiki is mijn derde Drent en de eerste makkelijk opvoedbare vind ik.
Met uitzondering van de chihuahua. :mrgreen: Dat zijn echt wel pittige, eigenwijze hondjes om op te voeden over het algemeen.
Helemaal mee eens onze chi (herpl) is de moeilijkste die we gehad hebben ,en hebben al wat verschillende honden gehad.
Ach een chi dat is geen probleem na alles wat we hadden en hebben.
Wat ga je dan hard onderuit hahaha en dat met zo'n kleine Mexicaan.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

marian* schreef:Ik denk dat je qua makkelijk opvoedbaar zijn inderdaad bij de gezelschapshondjes uitkomt. Wat voor de een een fijne eigenschap is is voor de ander rampzalig; geef mij een BC in handen en je kunt hond en mij binnen een paar weken wegbrengen. Daar tegenover zal een Drentsche Patrijshond met zijn jachtinstinct en plaat voor de kop voor een herdermens ook een ramp zijn. Kiki is mijn derde Drent en de eerste makkelijk opvoedbare vind ik.
Zie mijn post, een Havanezer is ook een gezelschapshondje en al is het een geweldige hond :I: en ben ik stapelgek op hem, hij heeft een kop van gewapend beton :mrgreen: Zoveel eigenzinnigheid verwacht je van een jachthond en niet van een gezelschapshondje. Bovendien waren al onze pups na 3 weken zindelijk, Sancho heeft er bijna aan jaar over gedaan.Daarom is het lastig om een ras aan te duiden als makkelijk opvoedbaar.Wel een individuele hond, maar daar kom je vaak pas later achter :wink:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Overigens is mijn ervaring dat Staffords ook niet al te lastig opvoedbaar zijn. Ik ken er 5 in m'n directe omgeving en dat zijn stuk voor stuk honden met een grote will-to-please die helemaal trots zijn als ze iets goed doen. Wil je actief bezig zijn, dan zijn ze actief. Wil je geen fuck doen, dan liggen ze net zo lief samen met jou een dagje op de bank. Commando's zijn makkelijk aan te leren en onthouden ze ook. Ze zijn ook erg intuitief in het "begrijpen" van de baas en diens lichaamstaal. Ik kan uren opscheppen hoe ik een commando maar 1x hoef uit te leggen en dat ze het dan snapt. Maar zo heb ik ook eens, zonder nadenken, tegen haar gezegd "aan de kant" met een armgebaar naar de berm. Nooit hoeven uit te leggen, nooit hoeven belonen. Ze had het gelijk in d'r kop. Vind het zo knap :)

Nadelig is dat je ze moet erg moet remmen in hun onstuimigheid (je moet tijd stoppen in het niet tegen je opbeuken bij begroeting/enthousiasme), en het over het algemeen niet samen-kunnen met andere honden.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Maar wat wordt er bedoeld met opvoeden dan? Gezelschapshondjes makkelijk? Ik ken mensen met boomertjes die verzuchten dat de franse bull toch wat makkelijker op te voeden was.. of de herder die ze vroeger hadden :mrgreen:
Ik ben nu pas bezig aan de eerste opvoeding van een pup. Ik hoop dat ik het goed ga doen.
Heropvoeden van een hond die toch wel wat teveel vrijheden had genoten is mij ook wel goed afgegaan gelukkig :engel: en in die zin versta ik dan opvoeden als een hond zo laten zijn dat ze anderen niet tot last zijn. Niet opspringen, geen eten uit mensen hun handen wegkapen, geen mensen of dieren weg blaffen of bijten/happen.
Persoonlijk denk ik dat het makkelijkst op te voeden ras een ras/karakter hond is die bij jou als persoon past. De ene kan prima uit de voeten met een jachthond, de ander met een herder achtige en weer anderen met de terriërs en alle andere soorten en maten die er zijn.
En dan blijft ook het opvoeden vaak in het midden liggen vind ik, want wat de een allemaal prima vind kan de ander een onopgevoed dier vinden :mrgreen:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik denk dat het persoonlijk is, afhankelijk ook van welk ras bij je past en of een hond een wel of geen beginnershond en hoe goed je je hebt voorbereid en ingesteld hebt om wat komen gaat
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jeannettebo schreef:Ik denk dat het persoonlijk is, afhankelijk ook van welk ras bij je past en of een hond een wel of geen beginnershond en hoe goed je je hebt voorbereid en ingesteld hebt om wat komen gaat
Ja jij hebt ook behoorlijk uiteen liggende types nu :wink:
ingrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooiker.

Ongelezen bericht door ingrid »

carina58 schreef:
kooi schreef:Als je geen jonge kinderen hebt of kinderen met een mentale aandoening, is een kooikerhondje een heerlijk makkelijk hondje om op te voeden. Slim, grappig, leergierig en heel baasgericht. :I:

Hoe bedoel je geen jonge kinderen? Te druk voor een Kooiker?

Vriendin van mij zit erover te denken om een Kooiker te nemen. Of misschien een vlinderhondje.
Zij heeft geen kinderen thuis maar wel kleinkinderen. Ze woont in een appartement vandaar dat ze op zoek is naar een klein ras.
Maar ook een ras dat niet teveel blaft ivm. Geluidsoverlast voor haar buren.

Zou je een Kooiker aanraden voor haar? En kan hij/zij goed een 3 tal uurtjes alleen blijven?
De kooiker is ZEER gevoelig voor harde geluiden.Kleine kinderen willen nog wel eens gillen,schreeuwen etc.en dan kan dat problemen gaan geven.Die keer dat er hier kleine kinderen komen,gaat altijd heel goed. Sangy is er zelfs heel lief en voorzichtig mee.Als het haar te druk wordt,zorg ik dat ze zich terug kan trekken.Het alleen blijven is geen enkel probleem,maar dat is een kwestie van rustig opbouwen.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Lemuria schreef:Overigens is mijn ervaring dat Staffords ook niet al te lastig opvoedbaar zijn. Ik ken er 5 in m'n directe omgeving en dat zijn stuk voor stuk honden met een grote will-to-please die helemaal trots zijn als ze iets goed doen. Wil je actief bezig zijn, dan zijn ze actief. Wil je geen fuck doen, dan liggen ze net zo lief samen met jou een dagje op de bank. Commando's zijn makkelijk aan te leren en onthouden ze ook. Ze zijn ook erg intuitief in het "begrijpen" van de baas en diens lichaamstaal. Ik kan uren opscheppen hoe ik een commando maar 1x hoef uit te leggen en dat ze het dan snapt. Maar zo heb ik ook eens, zonder nadenken, tegen haar gezegd "aan de kant" met een armgebaar naar de berm. Nooit hoeven uit te leggen, nooit hoeven belonen. Ze had het gelijk in d'r kop. Vind het zo knap :)

Nadelig is dat je ze moet erg moet remmen in hun onstuimigheid (je moet tijd stoppen in het niet tegen je opbeuken bij begroeting/enthousiasme), en het over het algemeen niet samen-kunnen met andere honden.
Ik vind de britten echt niet makkelijk hoor. Echte terriers. Dan zeg je "je mag dat niet" en dan verzinnen ze 80 manieren om het toch te doen. Ze is nu 5 en ik kan echt niet ophouden met opvoeden en opletten terwijl ik Kiyoshi alleen maar hoefde op te voeden van 9 maanden tot een jaar.
Lemuria

Valerie schreef:Ik vind de britten echt niet makkelijk hoor. Echte terriers. Dan zeg je "je mag dat niet" en dan verzinnen ze 80 manieren om het toch te doen. Ze is nu 5 en ik kan echt niet ophouden met opvoeden en opletten terwijl ik Kiyoshi alleen maar hoefde op te voeden van 9 maanden tot een jaar.
Oh ik heb het over de Amerikaanse Staffs (die ik ken) :wink: Had ik er even bij moeten melden. Ik ken maar 1 Engelse Staff in 't echie en dat is een vuil loeder waar de hondeneigenaren in het bos elkaar voor waarschuwen :8): Die loopt steevast los en valt aan.
Laatst gewijzigd door Lemuria op 27 sep 2014 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Lemuria schreef:
Valerie schreef:Ik vind de britten echt niet makkelijk hoor. Echte terriers. Dan zeg je "je mag dat niet" en dan verzinnen ze 80 manieren om het toch te doen. Ze is nu 5 en ik kan echt niet ophouden met opvoeden en opletten terwijl ik Kiyoshi alleen maar hoefde op te voeden van 9 maanden tot een jaar.
Oh ik heb het over de Amerikaantjes :wink: Had ik er even bij moeten melden. Ik ken maar 1 Engelse Staff en dat is een vuil loeder waar de hondeneigenaren in het bos elkaar voor waarschuwen :8): Die loopt steevast los en valt aan.
Je geeft ze 1 vinger en ze bijten je hele hand eraf :engel:
Lemuria

Valerie schreef:
Lemuria schreef:
Oh ik heb het over de Amerikaantjes :wink: Had ik er even bij moeten melden. Ik ken maar 1 Engelse Staff en dat is een vuil loeder waar de hondeneigenaren in het bos elkaar voor waarschuwen :8): Die loopt steevast los en valt aan.
Bizar hoor, dat beest. Ik liep een paar maanden terug op met een man met z'n (toch best wel grote) Bullterrier. Op een gegeven moment stopte hij abrupt en zei heel zacht "Geen geluid maken, omdraaien en langzaam weglopen. Díe hond *wees in de verte* valt uit het niets aan".

Nou, dat neem ik dan ter harte, weet je :E:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Valerie schreef:
Lemuria schreef:

:LOL: Dat is hier ook nog steeds.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Marie-Josée schreef:
Zie mijn post, een Havanezer is ook een gezelschapshondje en al is het een geweldige hond :I: en ben ik stapelgek op hem, hij heeft een kop van gewapend beton :mrgreen: Zoveel eigenzinnigheid verwacht je van een jachthond en niet van een gezelschapshondje. Bovendien waren al onze pups na 3 weken zindelijk, Sancho heeft er bijna aan jaar over gedaan.Daarom is het lastig om een ras aan te duiden als makkelijk opvoedbaar.Wel een individuele hond, maar daar kom je vaak pas later achter :wink:
Het ligt inderdaad ook aan de hond due je hebt. Zoals gezegd zijn niet alle Drenten de eerste twee jaren rampenplannen maar velen zijn toch op zijn minst niet zo makkelijk.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”