Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat doe je met een op je af stormende pitbull

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Wat doe je met een op je af stormende pitbull

Ongelezen bericht door M@scha »

heeft nou niemand met mij gewoon ELKE keer als je de topic titel ziet dat je denkt: Schuppen! hoeso? :engel:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ranetje schreef:
renee-uk schreef:
jvanringen schreef:Dat hebben wij dus om precies diezelfde reden dan ook nooit gedaan, altijd eerst gevraagd of het kon en dan nog altijd goed opgelet en ervoor gezorgd dat volwassen hond geen last heeft van pup, maar ik zie andere pup-eigenaren dat helaas zelden doen. Mijn hondje moet dus, als het aan die mensen ligt, gewoon alles pikken van grote lompe pups met een plaat voor hun kop en doet ze dat niet, dan moet ik haar maar laten inslapen want dan is ze niet "normaal".
ik snap je frustratie :ok:

er was een jaar of wat geleden (misschien zelfs wel langer geleden) ook al eens zo'n discussie en daar kwam naar voren dat zelfs op puppencursussen gezegd wordt dat volwassen honden altijd een bijtrem hebben naar pups.
groter onzin heb ik zelden gehoord en het gevolg is dat een heleboel nieuwe puppeneigenaren er op een heel vervelende manier achterkomen dat de info van de puppencursus niet deugt :ugh:
Dat werd op sommige puppycursussen gezegd, niet op alle.
Of beter gezegd, er werd bij de uitleg niet altijd een duidelijk onderscheid gemaakt tussen roedelgenoten en contact met honden buiten de eigen roedel.
Dat is nog steeds zo trouwens.

Binnen de eigen roedel gaat het heel vaak goed.
En je ziet het over het algemeen best vlot als er iets niet goed gaat.
Maar er is voor een vreemde volwassen hond geen enkele reden om op diezelfde wijze een bijtrem te hebben.
Je kunt daar dus gewoon niet van uit gaan.
En daarmee is die vreemde volwassen hond bepaald nog niet "gestoord".
ok, dat had ik minder algemeen moeten maken, maar in het voorbeeld dat ik bedoel had het niks met onduidelijke uitleg of onbegrepen bedoelingen te maken.

even gezocht en gevonden:
Naima schreef:
renee-uk schreef:Niet alle volwassen honden houden van puppen, die mythe heeft al menig pup het leven gekost :schrik:
Het werd bij mij binnen de eerste 10 minuten van de allereerste puppycursus al verteld. Dat je je pup rustig kan laten kennismaken met volwassen honden omdat volwassen honden pups nooit iets zullen doen :blauwoog:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

het klopt wat je zegt hoor renee. het gebeurt. en op diezelfde hondenclubs waar deze onzin verkondigd wordt zullen ze ook zeggen dat vers vlees een hond vals maakt om alles af te sluiten met een "gezellig" puppy-speelkwartier. allemaal samen in een rennetje zonder uitwijkmogelijkheden om er als het misgaat een slipketting om te hangen.

er gaat nog een hoop mis, maar het wordt wel veel minder heb ik het gevooel
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

M@scha schreef:het klopt wat je zegt hoor renee. het gebeurt. en op diezelfde hondenclubs waar deze onzin verkondigd wordt zullen ze ook zeggen dat vers vlees een hond vals maakt om alles af te sluiten met een "gezellig" puppy-speelkwartier. allemaal samen in een rennetje zonder uitwijkmogelijkheden om er als het misgaat een slipketting om te hangen.

zonde is dat he, zulke gemiste kansen vind ik dat :(
gelukkig zijn er ook een heleboel goede puppencursussen, het is alleen zo jammer dat een beginnende hondenhouder dat onderscheid vaak (nog) niet zo goed kan maken.

laten we het hopen dat je gelijk hebt, denk dat puppen en pupeigenaren daar alleen maar wel bij varen :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

M@scha schreef:het klopt wat je zegt hoor renee. het gebeurt. en op diezelfde hondenclubs waar deze onzin verkondigd wordt zullen ze ook zeggen dat vers vlees een hond vals maakt om alles af te sluiten met een "gezellig" puppy-speelkwartier. allemaal samen in een rennetje zonder uitwijkmogelijkheden om er als het misgaat een slipketting om te hangen.

:lol1:

OK @renee-uk, als dat inderdaad zo is gezegd op die hondenschool (kort geleden naima?) is dat erg :blauwoog:
Laatst gewijzigd door ranetje op 26 sep 2014 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

M@scha schreef:heeft nou niemand met mij gewoon ELKE keer als je de topic titel ziet dat je denkt: Schuppen! hoeso? :engel:
:engel:
renee-uk
Zeer actief

ranetje schreef:

:lol1:

OK @renee-uk, als dat inderdaad zo is gezegd op die hondenschool (kort geleden naima?) is dat erg :blauwoog:
ben niet naima maar nee, was een oud topic uit 2011, maar ik had het nog in mijn olifantengeheugen staan ;)
Afbeelding

Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

M@scha schreef:heeft nou niemand met mij gewoon ELKE keer als je de topic titel ziet dat je denkt: Schuppen! hoeso? :engel:
Dat :F: :Q:
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

renee-uk schreef:

zonde is dat he, zulke gemiste kansen vind ik dat :(
gelukkig zijn er ook een heleboel goede puppencursussen, het is alleen zo jammer dat een beginnende hondenhouder dat onderscheid vaak (nog) niet zo goed kan maken.

laten we het hopen dat je gelijk hebt, denk dat puppen en pupeigenaren daar alleen maar wel bij varen :ok:
Bij onze puppencursus werd ook gezegd dat een volwassen hond een pup nooit "kwaad" mag doen. Nou zal onze kleine pikvin niet gauw daadwerkelijk bijten, maar als ze een paar keer heeft gegromd en dat helpt niet, gaan haar correcties wel gepaard met een boel verbaal geweld waar puppen erg van kunnen schrikken, en ik kan ook niet uitsluiten dat ze wel een keer een knauw geeft. Wij willen dat niet voor pupjes, maar we willen óók niet dat ons hondje onverhoopt succes heeft met dergelijk gedrag, dus willen we het gewoon voorkomen: we lijnen haar aan en lopen netjes door als er een pupje aankomt, waarbij Polly de pup heel braaf negeert. Maar ja, dat helpt dus vaak niet omdat veel mensen hun pup volledig de vrije hand geven "omdat volwassen honden een pup nooit wat doen" en we dan alsnog ingewikkeld moeten doen. Echt enorm irritant vind ik dat.
om alles af te sluiten met een "gezellig" puppy-speelkwartier. allemaal samen in een rennetje zonder uitwijkmogelijkheden om er als het misgaat een slipketting om te hangen.
ja, zo'n puppencursus hadden wij ook: een pandemonium van 22 puppen in alle soorten en maten, verschrikkelijk, zelfs mijn onverstoorbare echtgenoot werd er hyper van en voor onze terrierpup was het echt rampzalig, ze raakte enorm gestresst en vond het ook duidelijk niet leuk. Dat gold trouwens voor meer pups, er werd ook vaak niet leuk gespeeld, bepaalde hondjes die ruw speelden en anderen die altijd de klos waren en opgejaagd en geknauwd werden en niemand die ingreep en zijn pup beschermde of afremde, maar het lijkt wel of mensen het niet zien of zo, ik weet niet wat dat is. Ook de instructeurs vonden het allemaal heel normaal want ze stonden er bij en ze keken er naar. Toen wij er iets van zeiden kregen we te horen dat we niet zo bezorgd moesten zijn omdat hondjes dat heel goed zelf kunnen regelen en spelen heel belangrijk is want daar worden ze sociaal van. We zijn 3 keer geweest en zijn er toen mee gestopt.
ranetje
Zeer actief

jvanringen schreef:
om alles af te sluiten met een "gezellig" puppy-speelkwartier. allemaal samen in een rennetje zonder uitwijkmogelijkheden om er als het misgaat een slipketting om te hangen.
ja, zo'n puppencursus hadden wij ook: een pandemonium van 22 puppen in alle soorten en maten, verschrikkelijk, zelfs mijn onverstoorbare echtgenoot werd er hyper van en voor onze terrierpup was het echt rampzalig, ze raakte enorm gestresst en vond het ook duidelijk niet leuk. Dat gold trouwens voor meer pups, er werd ook vaak niet leuk gespeeld, bepaalde hondjes die ruw speelden en anderen die altijd de klos waren en opgejaagd en geknauwd werden en niemand die ingreep en zijn pup beschermde of afremde, maar het lijkt wel of mensen het niet zien of zo, ik weet niet wat dat is. Ook de instructeurs vonden het allemaal heel normaal want ze stonden er bij en ze keken er naar. Toen wij er iets van zeiden kregen we te horen dat we niet zo bezorgd moesten zijn omdat hondjes dat heel goed zelf kunnen regelen en spelen heel belangrijk is want daar worden ze sociaal van. We zijn 3 keer geweest en zijn er toen mee gestopt.
Dat was op onze puppyjachttraining 6 jaar geleden ook.
Ita heeft twee keer meegedaan.
De eerste keer heb ik haar uit de speelplaats gehaald omdat ze ondergeschoffeld werd door een andere hond en de tweede keer zag ik dat ze na dat onderschoffelen (alweer) zelf nogal venijnig werd en heb ik haar er ook uitgehaald.
Dus heeft ze gewoon niet meegedaan aan het "puppyspelen".
Ik speelde zelf wel met haar.

Maar goed, toen had ik al wel zo'n 25 à 30 jaar ervaring met trainingen.
Ik denk inderdaad dat zoiets voor verse puppyeigenaren moeilijker is.

In mijn eigen puppygroepen werd de boel niet losgegooid om te "spelen"
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Kruimel53 schreef: Toen ik 11 jaar geleden met Kátur op pucursus ging was dat geheel bon ton idd, het speelkwartiertje. Dat waren kleine groepjes en Kátur kon zich prima redden maar ik vond het toch niet echt leuk, veels te druk en te heftig. Dat grut heeft nog geen remmen, die moeten ze nou juist leren van sociale volwassen honden.
Inmiddels doen we dat al lang niet meer zo en dat bevalt een stuk beter. Er wordt gecontroleerd gespeeld in goed uitgezochte groepjes van 2 of 3 hondjes, en niet langer dan een minuut of 5. Raakt er één over z'n theewater dan stopt het spelen. De eigenaren krijgen goed uitgelegd wat er precies gebeurt en wanneer en waarom het spelen klaar is. En vervolgens gaan ze naar buiten na de les en gooien alsnog het hele spul lekker samen los :mann:

Het idee van 'puppy licence' hoor en lees ik idd nog steeds behoorlijk vaak en ook het idee dat volwassen honden die niet van ongemanierde pups gediend zijn, niet sporen.
Juist :ok:
Afbeelding
63673J

ranetje schreef:
jvanringen schreef:
Dat was op onze puppyjachttraining 6 jaar geleden ook.
Ita heeft twee keer meegedaan.
De eerste keer heb ik haar uit de speelplaats gehaald omdat ze ondergeschoffeld werd door een andere hond en de tweede keer zag ik dat ze na dat onderschoffelen (alweer) zelf nogal venijnig werd en heb ik haar er ook uitgehaald.
Dus heeft ze gewoon niet meegedaan aan het "puppyspelen".
Ik speelde zelf wel met haar.

Maar goed, toen had ik al wel zo'n 25 à 30 jaar ervaring met trainingen.
Ik denk inderdaad dat zoiets voor verse puppyeigenaren moeilijker is.

In mijn eigen puppygroepen werd de boel niet losgegooid om te "spelen"
Onze Pol heeft vrijwel niet meegedaan met het puppenspeelkwartier, want wij vonden het niks, als ze van spelen alleen maar verkeerde dingen leert kan ze beter met ons spelen of met leuke stabiele volwassen honden, en dat heeft ze dan ook gedaan en doet ze nog. Jammer dat we niet zo'n groep hadden als die van jou, maar soms is er gewoon weinig keus, en je komt er pas achter als je erheen gaat.
ranetje
Zeer actief

jvanringen schreef:Onze Pol heeft vrijwel niet meegedaan met het puppenspeelkwartier, want wij vonden het niks, als ze van spelen alleen maar verkeerde dingen leert kan ze beter met ons spelen of met leuke stabiele volwassen honden, en dat heeft ze dan ook gedaan en doet ze nog. Jammer dat we niet zo'n groep hadden als die van jou, maar soms is er gewoon weinig keus, en je komt er pas achter als je erheen gaat.
Dat is wel zo ............ zeker bij een eerste hond.
Daarna ga je wat meer rondkijken en vragen stellen voor je je aanmeldt als cursist.
Er zijn echt wel hondenscholen waar dat puppyspelen niet gebeurt.
Of in ieder geval niet in van die gemengde groepen waar de verschillende kalibers op elkaar worden worden losgelaten.
Als de rest van de training deugt kan je je ook gewoon terugtrekken van dat puppyspelen in zo'n groep.
En alleen de rest doen. :wink:

Ik geef geen les meer.
Afbeelding
63673J

ranetje schreef:
jvanringen schreef:Onze Pol heeft vrijwel niet meegedaan met het puppenspeelkwartier, want wij vonden het niks, als ze van spelen alleen maar verkeerde dingen leert kan ze beter met ons spelen of met leuke stabiele volwassen honden, en dat heeft ze dan ook gedaan en doet ze nog. Jammer dat we niet zo'n groep hadden als die van jou, maar soms is er gewoon weinig keus, en je komt er pas achter als je erheen gaat.
Dat is wel zo ............ zeker bij een eerste hond.
Daarna ga je wat meer rondkijken en vragen stellen voor je je aanmeldt als cursist.
Er zijn echt wel hondenscholen waar dat puppyspelen niet gebeurt.
Of in ieder geval niet in van die gemengde groepen waar de verschillende kalibers op elkaar worden worden losgelaten.
Als de rest van de training deugt kan je je ook gewoon terugtrekken van dat puppyspelen in zo'n groep.
En alleen de rest doen. :wink:

Ik geef geen les meer.
Bij navraag leek het allemaal prima, eigenlijk zoals we wilden, maar de praktijk bleek heel anders. Ook tijdens de oefeningen vonden wij het er chaotisch aan toe gaan. Daarom hebben we besloten om het deze keer maar zonder puppycursus te doen en haar op eigen kracht op te voeden en zelf haar speelkameraadjes uit te zoeken. Bij onze vorige honden (twee IJslanders) zijn we destijds, nu zo'n 16 jaar geleden, begonnen met een puppycursus bij een Martin Gaus school. Daar werd toen nog gewerkt met heel harde correcties met een slipketting. Dat vonden wij helemaal niks, ons ene hondje werd daar zo angstig van dat ze ons ging bijten, terwijl het de zachtheid zelve was en ook altijd is geweest. Daar zijn we toen ook mee gestopt. We zijn toen wel verdergegaan bij een andere hondenschool en dat was ontzettend leuk, daar hebben we veel cursussen gedaan en de honden deden het daar fantastisch en vonden het ook heel leuk. Maar goed, dat is allemaal off-topic.

Ik heb een hekel aan denderende honden, ongeacht van welk ras, denderende labradors vind ik ook niet leuk, ik ben laatst door eentje omvergelopen, die kwam dolenthousiast met een rotgang op ons af en sprong met zijn volle gewicht tegen me op, waardoor ik achterover klapte en me erg zeer gedaan heb. Ik snap niet dat zoveel mensen niet snappen dat zulk gedrag gewoon rotvervelend is en enorm intimiderend kan overkomen; niet elke hond reageert daar met veel begrip op dus laat het je hond gewoon niet doen zou ik zeggen. Als ik bij mijn buurvrouw op de koffie ga loop ik haar toch ook niet omver als ze de deur opendoet?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”