Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Me boefje chemisch laten castreren.
Moderator: moderatorteam
- natasja76
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
- Aantal honden: 1
Re: Me boefje chemisch laten castreren.
@ heavy wat herken ik veel punten in je verhaal.
zo reageert rocky ook op veel dingen.
En heleboel mensen suggereren alsof ik het doe om het voor mezelf makkelijk te maken.
Nou 1 ding kan ik jullie vertellen daarom doe ik het niet.
Ik doe het echt alleen maar in het belang van mijn hond.
Daarom heb ik ook besloten om verder niet meer in het topic een update neer te zetten.
Omdat zoals hier weer blijkt mensen heel snel een oordeel hebben, en dan maar zeggen baasje doet het voor zichzelf en niet voor de hond.
En heleboel mensen suggereren alsof ik het doe om het voor mezelf makkelijk te maken.
Daarom heb ik ook besloten om verder niet meer in het topic een update neer te zetten.
Omdat zoals hier weer blijkt mensen heel snel een oordeel hebben, en dan maar zeggen baasje doet het voor zichzelf en niet voor de hond.
- natasja76
- Vaste gebruiker
- natasja76
- Vaste gebruiker
- natasja76
- Vaste gebruiker
- natasja76
- Vaste gebruiker
- natasja76
- Vaste gebruiker
-
Lemuria
Welnee joh, gewoon lekker door postennatasja76 schreef:Nou 1 ding kan ik jullie vertellen daarom doe ik het niet.
M'n oom heeft ook zo'n zo'n 5 Bouviers (allemaal heetten ze Carlo
- Bishy
- Zeer actief
Ik sluit mij aan bij Lemuria, gewoon blijven schrijven, je bent niet de enige die hier tegen aan loopt.
Onze Bish* hebben we ook laten castreren nadat hij jaar in jaar uit de geslachtsdelen van elke hond (m/v) aan een grondige schoonmaakbeurt wilde onderwerpen.
Onze Bish* hebben we ook laten castreren nadat hij jaar in jaar uit de geslachtsdelen van elke hond (m/v) aan een grondige schoonmaakbeurt wilde onderwerpen.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik heb mijn reu ook eerst chemisch laten castreren, hij was toen al ruim volwassen (5 jaar) en een ramp om buiten mee
te lopen. Zodra hij een stap over de drempel zette werd hij onbereikbaar en volkomen hysterisch waar niet doorheen te komen was.
Ik vond het vreselijk die ballen eraf, maar het was geen doen en achteraf heb ik spijt dat ik het niet iets eerder heb gedaan al zou ik
het nooit doen voordat een reu echt geestelijk volwassen is en uitgegroeid (minimaal 2 á 2.5 jaar).
Binnen was mijn hond geweldig, lief, luisterde goed en gewoon rustig. Het ging bij mij echt om het gedrag buitenshuis.
Bij de chip werd hij eerst zo'n 2 weken helemaal erg
en toen zakte ineens het gedrag af. Natuurlijk was hij 5 jaar
hysterisch geweest, dus dat gedrag zat er ook in inmiddels, maar hij werd nu wél bereikbaar. Dus hebben we al die tijd benut
om goed te trainen, maar de chip raakte uitgewerkt na zo'n 4 maanden en hij werd weer precies hetzelfde als voor de chip.
Toen hebben we besloten hem definitief te castreren.
Heb ik het voor mezelf gedaan? Ja hoor, ik werd er helemaal getikt van en wist ook absoluut niet meer wat ik eraan moest doen.
Is het beter voor mijn hond geweest? Ook daar kan ik een volmondig 'ja' op zeggen. Hij speelt en rent weer buiten ipv dat hij met
poten in de kramp van de stress rondloopt.
Hij is nog absoluut een reu en nog steeds niet één van de makkelijkste buiten, maar hij is bereikbaar en het is hanteerbaar.
Hij is niet dik geworden, niet lui (behalve dezelfde luiheid in huis wat hij daarvoor ook al had).
Dus als ik jou was zou ik gewoon rustig bekijken wat de chip gaat doen en wat er gebeurt als de chip uitgewerkt is en op basis
daarvan een beslissing nemen.
te lopen. Zodra hij een stap over de drempel zette werd hij onbereikbaar en volkomen hysterisch waar niet doorheen te komen was.
Ik vond het vreselijk die ballen eraf, maar het was geen doen en achteraf heb ik spijt dat ik het niet iets eerder heb gedaan al zou ik
het nooit doen voordat een reu echt geestelijk volwassen is en uitgegroeid (minimaal 2 á 2.5 jaar).
Binnen was mijn hond geweldig, lief, luisterde goed en gewoon rustig. Het ging bij mij echt om het gedrag buitenshuis.
Bij de chip werd hij eerst zo'n 2 weken helemaal erg
hysterisch geweest, dus dat gedrag zat er ook in inmiddels, maar hij werd nu wél bereikbaar. Dus hebben we al die tijd benut
om goed te trainen, maar de chip raakte uitgewerkt na zo'n 4 maanden en hij werd weer precies hetzelfde als voor de chip.
Heb ik het voor mezelf gedaan? Ja hoor, ik werd er helemaal getikt van en wist ook absoluut niet meer wat ik eraan moest doen.
Is het beter voor mijn hond geweest? Ook daar kan ik een volmondig 'ja' op zeggen. Hij speelt en rent weer buiten ipv dat hij met
poten in de kramp van de stress rondloopt.
Hij is nog absoluut een reu en nog steeds niet één van de makkelijkste buiten, maar hij is bereikbaar en het is hanteerbaar.
Hij is niet dik geworden, niet lui (behalve dezelfde luiheid in huis wat hij daarvoor ook al had).
Dus als ik jou was zou ik gewoon rustig bekijken wat de chip gaat doen en wat er gebeurt als de chip uitgewerkt is en op basis
daarvan een beslissing nemen.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
alm@ schreef:Kennen honden serieus een pubertijdsfase?
ja en nee
het is een combinatie van pup af raken en een grote hond worden en ontdekken dat er vanalles buiten je eigen wereldje is én het is meestal het moment waarop bello netjes zindelijk en braaf is en de touwtjes dus wat losgelaten worden.
1+1 is in dat geval 340
sam en lola hebben beiden geen zichtbare pubertijd gehad.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
nathalie schreef:De bouvier van mijn moeder is eens chemisch gecastreerd geweest, om te kijken of dat zijn medische problemen zou verhelpen of verminderen. Dat was het geval, dus is hij echt gecastreerd. Heel jammer, want de mooie, flinke en stoere reu die hij was, was hij daarna al snel niet meer.
Bowie van mij is wel gecastreerd, omdat hij echt op alles en iedereen reed. Hij is toen wel veel rustiger geworden. Nu zou ik het niet meer zomaar doen, maar het leven met je hond moet wel leuk blijven
dat onderstreepte snap ik niet zo goed.
ik ben zeker niet fan van zomaar overal de ballen afhalen, maar ik heb zelf nooit iets gemerkt aan sam zijn bespiering oid na de castratie.

-
Lemuria
Ik weet van mijn katten dat, na hun castratie, ze de neiging hadden dikker te worden omdat de energiebehoefte veranderde. Veel eigenaren passen de hoeveelheid voer niet aan, waardoor je dikke castraten krijgt. Dat zal bij honden misschien ook zijn?M@scha schreef:nathalie schreef:De bouvier van mijn moeder is eens chemisch gecastreerd geweest, om te kijken of dat zijn medische problemen zou verhelpen of verminderen. Dat was het geval, dus is hij echt gecastreerd. Heel jammer, want de mooie, flinke en stoere reu die hij was, was hij daarna al snel niet meer.
Bowie van mij is wel gecastreerd, omdat hij echt op alles en iedereen reed. Hij is toen wel veel rustiger geworden. Nu zou ik het niet meer zomaar doen, maar het leven met je hond moet wel leuk blijven
ik ben zeker niet fan van zomaar overal de ballen afhalen, maar ik heb zelf nooit iets gemerkt aan sam zijn bespiering oid na de castratie.
Lijkt míj in ieder geval je reinste onzin dat je hond door de castratie per definitie spierloos en dik wordt. Gewoon logisch denken, voeren op zicht en veel bewegen.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Dat is ook zo, je moet ze minder gaan voeren omdat ze de neiging hebben sneller dik te worden.Lemuria schreef:Ik weet van mijn katten dat, na hun castratie, ze de neiging hadden dikker te worden omdat de energiebehoefte veranderde. Veel eigenaren passen de hoeveelheid voer niet aan, waardoor je dikke castraten krijgt. Dat zal bij honden misschien ook zijn?M@scha schreef:nathalie schreef:De bouvier van mijn moeder is eens chemisch gecastreerd geweest, om te kijken of dat zijn medische problemen zou verhelpen of verminderen. Dat was het geval, dus is hij echt gecastreerd. Heel jammer, want de mooie, flinke en stoere reu die hij was, was hij daarna al snel niet meer.
Lijkt míj in ieder geval je reinste onzin dat je hond door de castratie per definitie spierloos en dik wordt. Gewoon logisch denken, voeren op zicht en veel bewegen.
Bij mijn beide honden (teef en reu) heb ik dit niet gezien, maar dat betekent niet dat het meestal wel zo is. Gewoon 1/3 minder voeren
na de castratie, je kan beter gaan bijvoeren als blijkt dat hij te mager wordt dan dat je je hond weer moet laten afvallen.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Bespiering is hormoongerelateerd... dus daar zit wel degelijk wat in natuurlijk.Lemuria schreef:Ik weet van mijn katten dat, na hun castratie, ze de neiging hadden dikker te worden omdat de energiebehoefte veranderde. Veel eigenaren passen de hoeveelheid voer niet aan, waardoor je dikke castraten krijgt. Dat zal bij honden misschien ook zijn?M@scha schreef:nathalie schreef:De bouvier van mijn moeder is eens chemisch gecastreerd geweest, om te kijken of dat zijn medische problemen zou verhelpen of verminderen. Dat was het geval, dus is hij echt gecastreerd. Heel jammer, want de mooie, flinke en stoere reu die hij was, was hij daarna al snel niet meer.
En ja helaas kun je hier op de uitlaatplaatsen direct de castraten herkennen aan de ontbrekende bespiering.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Misschien zie jij alleen honden die een blokje omgaan van 10 minuten.malinois schreef:Bespiering is hormoongerelateerd... dus daar zit wel degelijk wat in natuurlijk.Lemuria schreef:Ik weet van mijn katten dat, na hun castratie, ze de neiging hadden dikker te worden omdat de energiebehoefte veranderde. Veel eigenaren passen de hoeveelheid voer niet aan, waardoor je dikke castraten krijgt. Dat zal bij honden misschien ook zijn?M@scha schreef:nathalie schreef:De bouvier van mijn moeder is eens chemisch gecastreerd geweest, om te kijken of dat zijn medische problemen zou verhelpen of verminderen. Dat was het geval, dus is hij echt gecastreerd. Heel jammer, want de mooie, flinke en stoere reu die hij was, was hij daarna al snel niet meer.
En ja helaas kun je hier op de uitlaatplaatsen direct de castraten herkennen aan de ontbrekende bespiering.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Zou kunnen maar dat geloof ik niet... beetje te toevalligPemba schreef: Misschien zie jij alleen honden die een blokje omgaan van 10 minuten.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- natasja76
- Vaste gebruiker
Okee, ik zal het hier een beetje bij blijven houden hoe of het gaat.
Gemiddeld wandel ik minimaal 3x een half uur en 1x per dag een uur.
En daarnaast is hij gewoon zelf super aktief in huis.
Achter deur staat hier bijna eigenlijk altijd met mooi weer wel los.
En in de weekenden zijn we op de camping en daar wandel ik nog veel meer met hem.
En daar mag hij ook altijd even los als het hek dichtzit en dan kan hij even heerlijk crossen over het veld.
Gemiddeld wandel ik minimaal 3x een half uur en 1x per dag een uur.
En daarnaast is hij gewoon zelf super aktief in huis.
Achter deur staat hier bijna eigenlijk altijd met mooi weer wel los.
En in de weekenden zijn we op de camping en daar wandel ik nog veel meer met hem.
En daar mag hij ook altijd even los als het hek dichtzit en dan kan hij even heerlijk crossen over het veld.
- Liesbeth
- Zeer actief
Ik heb mijn eerste 2 reuen laten castreren toen ze zo'n 9 maanden waren.
Mijn eerste reu liep bijna dagelijks achter zijn pik aan. Met 10 weken was hij al uitermate geïnteresseerd in loopse teefjes.
Toen hij volwassener gedrag ging vertonen was ik het zat. Hij was nauwelijks bereikbaar als er loopse teven in de buurt waren (geweest). Ik woon pal naast een loslooppark en heel veel luchtjes dus.
Ik heb hem toen laten castreren en dat is mij toen heel goed bevallen. Weglopen vond ik nog daar aan toe, maar geen angst meer voor een OEPS-gevalletje, vond ik toch wel prettig. Mede daarom heb ik ook de 2e reu rond die leeftijd laten castreren.
Achteraf vraag ik mij heel erg af of ik er toch niet 'beter' aan gedaan had om ze (langer) intact te laten en de teugels wat strakker aan te trekken. Maar goed ik was toen nog geen lid van dit forum en castreren was vrij normaal bij dit soort 'problemen'
.
Luuk (bijna 9) is afgelopen vrijdag gecastreerd, maar dat was om een medische reden. Hij reageert alleen sterk op loopse teven als ze dekrijp zijn. Dan gaat hij er echt voor en anders vind hij teefjes gewoon heel erg leuk.
Ik duim dat hij blijft zoals hij was, ook tov andere reuen
.
Nou is er een, nmm, vrij groot verschil tussen mijn eerste 2 reuen en Luuk. De eerste 2 zijn als pup hier gekomen als alleenstaande hond. Na hun nestperiode dus niet opgegroeid met andere honden (binnenshuis).
Luuk daarentegen heeft zijn eerste 2 jaar voornamelijk in een kennel doorgebracht met een andere reu. Daarnaast ook een aantal (fok)teven om hem heen. Hij heeft dus een heel andere basis gehad dan mijn eerste reuen en ik denk dat dat ook te maken heeft met de omgang met andere honden.
Door Luuk ben ik wel gaan twijfelen of ik niet langer had moeten wachten met het castreren (of helemaal niet) van die eerste 2. Maar goed, dat was toen en ik heb er geen spijt van.
@TS Doe gewoon wat jou voor jouw situatie goed lijkt. Jouw hond en jij kent hem het best.
Volgens mij heb je alles aardig goed op een rijtje. Je hebt ervaring met honden en het ras.
Voordeel nu is dat je eea kan proberen met een chip, die was er nog niet in mijn tijd.
Mijn eerste reu liep bijna dagelijks achter zijn pik aan. Met 10 weken was hij al uitermate geïnteresseerd in loopse teefjes.
Toen hij volwassener gedrag ging vertonen was ik het zat. Hij was nauwelijks bereikbaar als er loopse teven in de buurt waren (geweest). Ik woon pal naast een loslooppark en heel veel luchtjes dus.
Ik heb hem toen laten castreren en dat is mij toen heel goed bevallen. Weglopen vond ik nog daar aan toe, maar geen angst meer voor een OEPS-gevalletje, vond ik toch wel prettig. Mede daarom heb ik ook de 2e reu rond die leeftijd laten castreren.
Achteraf vraag ik mij heel erg af of ik er toch niet 'beter' aan gedaan had om ze (langer) intact te laten en de teugels wat strakker aan te trekken. Maar goed ik was toen nog geen lid van dit forum en castreren was vrij normaal bij dit soort 'problemen'
Luuk (bijna 9) is afgelopen vrijdag gecastreerd, maar dat was om een medische reden. Hij reageert alleen sterk op loopse teven als ze dekrijp zijn. Dan gaat hij er echt voor en anders vind hij teefjes gewoon heel erg leuk.
Ik duim dat hij blijft zoals hij was, ook tov andere reuen
Nou is er een, nmm, vrij groot verschil tussen mijn eerste 2 reuen en Luuk. De eerste 2 zijn als pup hier gekomen als alleenstaande hond. Na hun nestperiode dus niet opgegroeid met andere honden (binnenshuis).
Luuk daarentegen heeft zijn eerste 2 jaar voornamelijk in een kennel doorgebracht met een andere reu. Daarnaast ook een aantal (fok)teven om hem heen. Hij heeft dus een heel andere basis gehad dan mijn eerste reuen en ik denk dat dat ook te maken heeft met de omgang met andere honden.
Door Luuk ben ik wel gaan twijfelen of ik niet langer had moeten wachten met het castreren (of helemaal niet) van die eerste 2. Maar goed, dat was toen en ik heb er geen spijt van.
@TS Doe gewoon wat jou voor jouw situatie goed lijkt. Jouw hond en jij kent hem het best.
Volgens mij heb je alles aardig goed op een rijtje. Je hebt ervaring met honden en het ras.
Voordeel nu is dat je eea kan proberen met een chip, die was er nog niet in mijn tijd.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
-
Demi en tat
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Maltezer
Ik lees vaak dat mensen tegen castratie/sterilisatie zijn, maar het heeft buiten het gedrag om ook veel andere positieve kanten. Reuen kunnen geen prostaat kanker of iets met ontwikkelen en ook de kans op een ontsteking bij de penis zal enorm afnemen. Bij teven hoef je niet meer bang te zijn voor schijnzwangerschap, baarmoeder/eierstok kanker, tumoren in de melkklieren.
Dit was voor mij voldoende reden om mijn teefje te laten helpen. Waarom risico's laten lopen als het niet nodig is? Ik ken veel mensen die hondjes zijn verloren aan deze vormen van kanker.
Dit was voor mij voldoende reden om mijn teefje te laten helpen. Waarom risico's laten lopen als het niet nodig is? Ik ken veel mensen die hondjes zijn verloren aan deze vormen van kanker.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
En het verhoogde risico op botkanker boeit je dan niets?Demi en tat schreef:Ik lees vaak dat mensen tegen castratie/sterilisatie zijn, maar het heeft buiten het gedrag om ook veel andere positieve kanten. Reuen kunnen geen prostaat kanker of iets met ontwikkelen en ook de kans op een ontsteking bij de penis zal enorm afnemen. Bij teven hoef je niet meer bang te zijn voor schijnzwangerschap, baarmoeder/eierstok kanker, tumoren in de melkklieren.
-
Demi en tat
- Vaste gebruiker
Bij teven zijn de nadelige risico's voornamelijk wanneer ze te jong (nog niet volwassen) zijn wasbeer ze geholpen worden, mijn kleine meid wad op het moment wl wel al volwassen. Bij reuen is dit idd een ander verhaal.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom onnodig snijden in een gezonde hond? Mijn teef is 13 en kerngezond en intact. Incl iets heel natuurlijks als schijnzwangerschap na de loopsheid. Een weekje wat mokkig tegen de mannen en melkgift en dat is t dan. Ik ga mezelf ook niet leeghalen voor iets wat heel misschien kán voorkomen waarom mn honden dan wel. Oh en altijd intacte reuen naast mn intacte teef gehad. Geen probleem.Demi en tat schreef:Ik lees vaak dat mensen tegen castratie/sterilisatie zijn, maar het heeft buiten het gedrag om ook veel andere positieve kanten. Reuen kunnen geen prostaat kanker of iets met ontwikkelen en ook de kans op een ontsteking bij de penis zal enorm afnemen. Bij teven hoef je niet meer bang te zijn voor schijnzwangerschap, baarmoeder/eierstok kanker, tumoren in de melkklieren.
Ooit 1 gecastreerde teef wegens medische redenen en dat was een ramp. Incontinent, dik van lucht en een rampzalige vacht.

- Liesbeth
- Zeer actief
Tja, dat zijn voor mij dan weer geen 'voordelen'. Zoals JC al eens zei; "elk voordeel, hep zun nadeel".Demi en tat schreef:Ik lees vaak dat mensen tegen castratie/sterilisatie zijn, maar het heeft buiten het gedrag om ook veel andere positieve kanten. Reuen kunnen geen prostaat kanker of iets met ontwikkelen en ook de kans op een ontsteking bij de penis zal enorm afnemen. Bij teven hoef je niet meer bang te zijn voor schijnzwangerschap, baarmoeder/eierstok kanker, tumoren in de melkklieren.
Hormonen hebben echt wel een groot aandeel in de ontwikkeling van een dier/mens. Ze kunnen een aandeel hebben in het ontwikkelen van een vorm van kanker, maar ook in het tegenhouden van andere vormen
Maar daarnaast zijn hormonen nogal belangrijk in het fysieke en mentale opgroeien van mens en dier.
Overigens vind ik een castratie gewoon een castratie en geen sterilisatie of 'geholpen worden'.
Het dier word er niet mee geholpen, die voelt zich gewoon k*t na zo'n operatie. Sterilisatie is het ook niet echt, daarbij kan je je niet meer voortplanten, maar heb je nog wel (last van) je hormonen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
-
Demi en tat
- Vaste gebruiker
Ieder zijn mening
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
De boef van mijn moeder is ernstig ziek en dat in combinatie met de castratie heeft zijn uiterlijk geen goed gedaan.M@scha schreef:nathalie schreef:De bouvier van mijn moeder is eens chemisch gecastreerd geweest, om te kijken of dat zijn medische problemen zou verhelpen of verminderen. Dat was het geval, dus is hij echt gecastreerd. Heel jammer, want de mooie, flinke en stoere reu die hij was, was hij daarna al snel niet meer.
Maar toch, op de club enz haal ik de castraten er zo uit. Aan mijn Pasha zie ik geen verschil.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Minder spieren zijn er altijd alleen is een gespierde castraat gewoon ook niet schriel. Zou je hetzelfde doen en hetzelfde voeren bij twee nestbroers dan zie je een enorm verschil. Zelfs het gezicht van een reu is volkomen anders dan dat van een castraat. De ogen zien er zelfs anders uit omdat de natuurlijk opvulling om de ogen te beschermen weg valt en de ogen dus meer open staan. Bij sommige rassen gaat het dan van een klein oog naar een lodderoog. Dat zie je vooral veel bij staffies en bullen.Heavy schreef:Ik ben niet minder gaan bewegen na de castratie van mijn reu en voel echt niet minder spieren.
Maar het is ook geen spierbundel en ook geen gladharige hond dus het valt me misschien ook niet op .
Ik ben helemaal niet tegen castratie al lijkt dat wel zo. Ik vind het ook erg vermoeiend dat mensen als de TS meteen op hun achterpoten staan als iemand het even niet eens is met hun motivaties en er kanttekeningen bij plaatst. Jammer dat het zo moet soms.
Als mensen hun hond willen castreren moeten ze dat vooral doen. Maar ze zouden dan eigenlijk juist open moeten staan voor de andere kant van de medaille. Die nemen ze er immers bij. Blijkbaar willen veel mensen die niet horen.
Neem die vaak genoemde verhoogde levensverwachting. Castratie haalt helaas aan de andere kant de levensverwachting enorm omlaag. Rassen met aanleg voor rug, heup en elleboogproblemen missen vaak nat dat stuk spier en niet die automatische strak en slankheid om zonder last van die problemen een stuk langer door te lopen. Een sterke rug, dikke dijen en een natuurlijke dunheid bevorderen dan de levensverwachting. Ook het lagere gehalte aan vetten in een dier werkt erg goed tegen ouderdomskwalen als suikerziekte en stofwisselingsproblemen.
Veel mensen weten hun honden prima slank te houden. Dan speelt dat minder. Toch zie ik ook heel veel hele dikke honden. Vaak gecastreerd. En die dikke honden zijn de grootste kwaal die de soort hond kent. De levensverwachting van een dikke hond is domweg veel lager dan die van een slanke hond. Mijn kleine hondje is ook gecastreerd. Ze is van lekker veel vlees naar een krap onsje per dag nu en dat aangevuld met 50% wortel of boontjes. Nu is ze weer slank. Met de helft minder voedingsstoffen.....want ik heb het voer moeten halveren nu om de hond slank te houden. Met dezelfde beweging.
En mijn hondje heeft problemen met de botjes en de pootjes. Ze moet dus slank zijn. Zelfs nu ze 1 ons per dag eet aan vlees is ze nog steeds dikker dan toen ze 2 ons at. Haar echt zo strak krijgen als ze was lukt niet meer. Toch was dat voor haar pootjes veel beter geweest.
Mijn buren hadden vroeger 2 mechelse/Duitsers. Hele mooie reuen en volle broers. Die gingen vechten. Toen werd er 1 gecastreerd. Die is helemaal anders geworden dan zijn broer. Leek na een jaar veel meer op een DH omdat hij veel zwaarder werd van bouw. Zijn kop werd ranker en van bovenaf gezien was hij veel dunner. Maar van de zijkant gezien was hij veel dikker. De ongecastreerde broer leek een cheeta terwijl zijn gecastreerde broer een leeuw leek. Op het eerste oog ook geen dikke hond, zeker geen lelijke hond maar wel een hele andere hond om te zien.
Als je je hond wil castreren moet je dat doen. Als je denkt dat dat goed is is dat prima. Ik vind het wel raar dat je dan alleen oor hebt voor de voordelen en bijna het forum verlaat als er een kanttekening geplaatst wordt. Is het nu echt zo vreemd dat woorden als "voor zijn eigen bestwil" en laten "helpen" door iemand misplaatst gevonden worden? Want wat is nu precies het voordeel voor de hond in dit geval? Die heeft echt geen last van zijn puberale rijden of het willen ontmoeten van andere honden. Verder is daar met opvoeding heel veel te bereiken. Zeker op deze leeftijd. En met castratie van een hondenras als de bouvier is ook echt wat te verliezen. Zeker als het dier wat ouder gaat worden. Bouviers hebben veel problemen oa aan de vacht. Hormonen maken een vacht beter normaal gesproken. Zeker de stabiele hormonen van een reu. Betere dijen zijn ook niet verkeerd bij evt lichte HD en een sterke strakke rug werkt ook heel goed tegen rugproblemen.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Een pijnlijke stijve penis? OK. En hebben ze er nooit aan gedacht om de huid lokaal wat groter te maken met een klein sneetje en een hechting? Dat is nl de oorzaak. De hond is niet de hele dag geil totdat hij een pijnlijke penis krijgt. De voorhuid van die hond is te nauw en dus kan het bloed niet meer uit de penis. Apart dat een hond om die reden gecastreerd is terwijl dat met een heel simpel ingreepje te verhelpen was geweest.Stepper schreef:Ik ben blij dat het er is.
Dat het niet goed is om een hond -al dan niet chemisch- te castreren omdat er met opvoeding veel te verbeteren valt, is natuurlijk niet in elk geval realistisch. Natuurlijk kan je dag in dag uit met een testosteron bom van een reu trainen tot jullie er beide gefrustreerd en geschift van worden. Maar ik vind het ook je verantwoordelijkheid nemen als je het doet om te voorkomen dat er gevechten ontstaan, als je hond met elke willekeurige reu wilt gaan vechten bijvoorbeeld.
Daarbij is er vaak ook een medische reden voor castratie, die vaak samengaat met het overdreven gedrag.
Hier een reu in de buurt die zo vaak een pijnlijke stijve penis had, en dan maar rond liep met zo'n rode staaf tussen zijn poten, die is toch echt wel flink geholpen met chemische castratie.
Mijn eigen hond krijgt het al jaren en het werkt prima. (Nee ik doe geen operatie ivm leeftijd). Deed het alleen vanwege prostaatproblemen, maar bijkomend voordeel is geen puspenis meer.
Hij plast wel als een teef maar dat vind ik geen probleem natuurlijk.
Over bespiering of rustiger gedrag kan ik geen oordeel geven aangezien het een opa is.
Houdt wel even rekening met een verergering van de klachten de eerste weken. Kan wat agressiever worden.
Een testosteronbom van een reu. Is er ooit wel eens aangetoond dat een reu die sommige mensen testosteronbom neigen te noemen meer testosteron heeft dan normaal? Is een testosteronbom van een reu niet gewoon een reu bij een baas die helemaal geen reu had gewild? De ene persoon draait al door als een reu een keer uitvalt terwijl een ander 4 dekreuen in huis kan hebben zonder enig probleem. Ook jij schuift alles op de hond. Ik vind dat echt uitermate ergerlijk. De hond is een testosteronbom. Nou moe, de hond is gewoon een reu. Niet een hond met buitensporig veel testosteron en dus een probleem.
Vechten met elke willekeurige hond op straat heeft werkelijk niks met castreren te maken. Dat is puur en alleen opvoeding en evt maatregelen. Een muilkorf doet wonderen en een cursus gehoorzaamheid helemaal. Er zijn weinig mensen die honden kunnen trainen die een agressieve hond niet gewoon onder appel krijgen.
Je mag van mij best je hond castreren. Daar gaat het niet om. Maar iedereen legt het gewoon bij de hond neer. Het moet omdat de hond.....nee! Het moet helemaal niet. Je doet het omdat jij het wil. De hond wil het niet, het is niet beter voor het dier en het dier is niet uitzonderlijk mannelijk door extreme spiegels aan hormonen. Een hormoonbom. Jeetje. Een reu heet dat. En er zijn genoeg mensen die daar helemaal geen problemen mee hebben. Ik heb jaren een reu gehad en eigenlijk nog nooit een gecastreerde reu gehad. Ik heb gelukkig nog nooit een testosteron bom gehad. En ook geen reu die niet te mannen was. Ja, ze kunnen wat pittiger zijn en soms heb je er best wat gedoe mee. Maargoed, dat heb je met een hengst ook. Een mannelijk dier is nu eenmaal vaak wat heftiger.
Maargoed, castreer wat je niet laten kan, alleen schuif het vooral niet af op de hond zelf. Die is gewoon een doodnormale reu. Wat hij doet en hoe hij doet hoor jij te bepalen en niet de hond zelf. Een reu zonder ballen kan overigens nog veel agressiever worden. Hij kan bv ook teven gaan aanvallen. Neem al die gecastreerde staffies en pitjes. Die kunnen vaak op den duur helemaal niet bij andere honden in de buurt komen. Als reu konden ze vaak prima met teefjes. Dat is dan de andere kant van de medaille die vergeten wordt.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb daar ook weleens over nagedacht... of ik heb natuurlijk altijd mazzel gehad wat theoretisch mogelijk zou zijn maar geen enkele reu was hier een testosteronbom van de 5 reuen en ook de 2 logees niet...
En ja het waren wel aanwezige kerels... prachtig toch?! Niet altijd makkelijk dat klopt maar ik heb geen honden voor een ander maar voor mezelf. Ze gingen op 1 na en gaan nog steeds prima met vreemde teven. Dat is voor mij ruim voldoende. Elke dag loopt Xavi nog in een roedel bekende intacte reuen zonder problemen maar ik geloof dat sommigen hem hier als testeronbom zouden bestempelen als ze hem gehad hadden (en geen grenzen hadden gesteld!) als ik t hier zo lees... terwijl ik t alles behalve vind. Gewoon een echte reu met reuenkarakter zoals t hoort!
En ja het waren wel aanwezige kerels... prachtig toch?! Niet altijd makkelijk dat klopt maar ik heb geen honden voor een ander maar voor mezelf. Ze gingen op 1 na en gaan nog steeds prima met vreemde teven. Dat is voor mij ruim voldoende. Elke dag loopt Xavi nog in een roedel bekende intacte reuen zonder problemen maar ik geloof dat sommigen hem hier als testeronbom zouden bestempelen als ze hem gehad hadden (en geen grenzen hadden gesteld!) als ik t hier zo lees... terwijl ik t alles behalve vind. Gewoon een echte reu met reuenkarakter zoals t hoort!

- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Hier precies zo plus dat Napoleon ook gewoon niet at.. hooguit 3x per week en hij is in huis ook hysterisch;) het duurde wel 8-10 weken eer de chip 'werkte' maar na een week of 4 ging hij wel eindelijk eens normaal eten en slapen, hij werd rustiger en meer te bereiken!Caro. schreef:Ik heb mijn reu ook eerst chemisch laten castreren, hij was toen al ruim volwassen (5 jaar) en een ramp om buiten mee
Bij de chip werd hij eerst zo'n 2 weken helemaal ergen toen zakte ineens het gedrag af. Natuurlijk was hij 5 jaar
.
Chip was uitgewerkt en alles kwam weer terug, we hebben nu besloten om hem te laten castreren.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Toots is dan wel geen bouvier. Maar wel gecastreerd.
En dat heeft in zijn geval goed uitgepakt.
Mensen hier reageren nogal fel op mensen die hun hond laten castreren. Dat was in ons geval ook zo maar hij is in alle gevallen ervan op geknapt. En ja dat is voor ons ook makkelijker.
En voor sommige reuen is het gewoon echt nodig.
En er is niemand anders die daar over kan oordelen dan jullie en de mensen die jullie in de omgeving hebben die daadwerkelijk zien hoe hij is. Ik zou dus ook waarde hechten aan de mening van de trainer
En dat heeft in zijn geval goed uitgepakt.
Mensen hier reageren nogal fel op mensen die hun hond laten castreren. Dat was in ons geval ook zo maar hij is in alle gevallen ervan op geknapt. En ja dat is voor ons ook makkelijker.
En voor sommige reuen is het gewoon echt nodig.
En er is niemand anders die daar over kan oordelen dan jullie en de mensen die jullie in de omgeving hebben die daadwerkelijk zien hoe hij is. Ik zou dus ook waarde hechten aan de mening van de trainer
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.